jo
door joorus Oct 25, 2009 om 10:02
Huishouden & energie

Led lamp en dimmers

Ik wilde even energiezuinig doen en heb daarom flink geinvesteerd in LED lampen. Nu zitten bijna al mijn lampen op dimmers. LED lampen moet je kunnen dimmen. Echter als ik overal LED lampen in draai doen de dimmers het niet meer.

Mijn vermoden is dat dimmers niet met het extreem lage wattage overweg kunnen. Klopt dit en waarom wordt daar dan  nergens over gerept??

Joris

38051 12 Rapporteer

johanpc
door johanpc - Oct 25, 2009 om 10:22
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Energie zuinigelampen en led lampen werken alleen op dimmers als dat ook op de verpakking staat, heb je daar wel opgelet ?

jo
door joorus - Oct 25, 2009 om 10:27
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ja hoor. Ik heb dimbare LED lampen gekocht.

Probleem zit hem denk ik in dimmers met minimale watrtage. Zo heb ik 1 staande lamp waar voorheen 3 gloeilampen van elk 60 watt zaten. Die wilde ik alledrie vervangen, dus 3 led lampen van in totaal 18 watt (in vergelijking met 180 watt voorheen). Dimmer deed niets meer, lampen gingen niet eens aan. Nu heb ik 1 gloeilamp laten zitten (ergo totaal 72 watt) en nu doet de dimmer het wel.

Ergo mijn stelling: GLOEILAMP DIMMERS werken NIET met LED lampen vanwege te laag wattage.....

mi
door miraltje - Oct 25, 2009 om 12:22
462 Antwoorden / 0 Vragen

u zult nog een keer moeten investeren, ditmaal in led dimmers omdat normaal gesproken een gloeilampdimmer niet werkt.

als u handigbent cq over electronischekennisbeschikt kunt u schakelingen op het internet vinden zodat een gloeilamp dimmer in combinatieeen led lamp wel werkt.

de speciale led dimmers zijn nog steeds behoorlijk aan de prijs 100€ of meer.

edwardus
door edwardus - Oct 25, 2009 om 12:36
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Die gewone dimmers kun je m.i. maar beter niet gebruiken, want die zijn bedoeld voor een minimaal vermogen, bijv. minimaal 120W.

In de tijd dat die dimmers geproduceerd werden, bestonden de huidige Led-lampen helemaal niet, dus daar werd ook niets over gezegd.

alfatrion
door alfatrion - Oct 26, 2009 om 11:56
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Dit hoort bij de onderzoeksplicht van de koper, vrees ik.

LEDjes branden of ze branden niet. Er bestaat wel speciale uitvoeringen die wel gedimd kunnen worden. In dat geval schakel je een aantal LEDtjes uit. Houd er wel rekening mee dat hiervoor wel een speciale installatie nodig.

so
door soundstorm44 - Oct 26, 2009 om 13:42
1 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb zelf een kabelverlichting waar normaal 20 gloeilampen in kunnen heb die lampen vervangen voor 20 ledlampen en er moet minimaal 20watt op zitten en dan doet de dimmer het zelf niet dat is het zelfde als dimmers die geschikt zijn voor transformators voor spotjes de dimmer bromt als een gek als je gaat dimmen terwijl hij geschikt moet zijn daarvoor en je kan door het brommen niet eens normaal naar de tv kijken dus wat er op de verpakking ook staat er klopt toch iets niet krijg meer het idee dat het een verkoopsmoes is

duif2
door duif2 - Oct 26, 2009 om 13:54
371 Antwoorden / 116 Vragen

Ik heb de gratis 60 watt LED-lamp van de postcodeloterij geplaatst in een armatuur waar voorheen een 60 watt gloeilamp in zat.

Dimmer werkt prima, net als toen er nog een gewone gloeilamp in zat.

Dus waarom het bij u niet werkt? Bij mij werkt het in ieder geval uitstekend.

an
door annemiep - Oct 26, 2009 om 14:31
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook de gratis led lamp van de postcodeloterij en mijn dimmer werkt ook gewoon net als eerst.

jo
door jovdem - Oct 26, 2009 om 14:49
4 Antwoorden / 1 Vragen

je moet LED hebben die dimbaar zijn
plus speciale dimmers die voor Led gemaakt zijn anders gaan die snel stuk.Het zijn namelijk geen gloei of halogeen lampen.
Waardoor ook op een ander manier gedimd worden.DE LED die je via 240 fitting op een normale dimmer zet werkt maar heel even de LED brand dan gauw stuk. De 10.000 uur zal die nooit halen

Ik heb er zelf veel van  de dimbare LED gemonteerd. je moet meestal om de zoveel LED lampen een voeding plaatsen en die worden allemaal op een LED Dimmer gezet, die analoge dimmers zijn niet duur en zien er uit als een inbouw dimmer met een draai knop. of een duurdere versie DMX gestuurt
Ik haalde deze zet  en losse onderdelen bij Appled.nl vandaan.
Geven goede licht opbrengst. Nadeel van LED is dat ze kwa kleur niet veranderd als je ze dimt, Net als TL buizen.

hopelijk heb ik je hier mee je vraag beandwoord
grt Johan

ne
door negen - Oct 26, 2009 om 15:22
3 Antwoorden / 0 Vragen

lees hier veel tips en onzin, oude dimmers werken meestal vanaf 60 watt, ik heb de postcode lamp op 'n stekker dimmer van de ACTION aangesloten, kosten 'n paar € en dat werkt perfect.
Dat leds of branden of niet is onzin, tegenwoordig zijn er zelfs ledzaklampen die in 100 stappen dus traploos dimmen.
Gebruik de eerste tijd de ledlampen op 'n werkplek, de warmere tinten komen in de toekomst vanzelf, ik heb als ledzaklamp verzamelaar ook al warmtint versies in huis die geven het zelfde licht als zo'n gewone zaklamp alleen véél meer en véél zuiniger. groeten GB

er
door erky - Oct 26, 2009 om 15:57
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Jooris,

Een ledlampje geeft licht doordat hij gestuurd wordt met een constante stroom. En de spanning die ervoor nodig is om de juiste stroom te krijgen ligt eerder bij de 5 - 12 Volt, gelijkstroom. De LED spaarlampen die wij nu op de markt krijgen hebben dus wat elektronica aan boord om ze te laten werken met die juiste stroom op het lichtnet van 230 Volt.

Dat is één reden dat je ze niet zonder meer kan dimmen. Er zijn trouwens (nu nog prijzige) dimbare LED-spaarlampen. De andere reden dat een dimmer niet dimt is inderdaad omdat dimmers zijn bedoeld voor gloeilampen en die gloeien eigenlijk vanwege de hitte in de gloeispiraal en dat is mooi te regelen, maar altijd vanaf een bepaald vermogen (Watt) tot een maximum. Met dimmers voor gloeilampen kan je halogeenlampen ook amper dimmen, zeker als er ergens een transformator voor de halogeenlampen is. De zaak gaat brommen of gaat zelfs kapot.

Ik ben het met je eens dat de voorlichting slecht is, maar loop dan maar eens een goede elektra winkel in (en niet persé een bouwmarkt), dan krijg je als het goed is het juiste type dimmer aangeboden.

Dimmers voor gloeilampen zie ik nu in de winkel voor ongeveer €20, maar speciale dimmers voor halogeen kunnen in prijs oplopen tot € 95. En voor zo'n prijs wil je geen miskoop doen, let dus goed op de LED ontwikkelingen!

Succes,
Erky

ja
door janbers - Oct 26, 2009 om 16:10
1 Antwoorden / 0 Vragen

De conventionele dimmers hebben een bepaald vermogen nodig. Meestal tussen de 60 en 400/600 watt. Deze dimmers zullen ook niet werken met een 15 watt gloeilamp. Deze dimmers werken populair gezegd door een deel van de spanning weg te halen.
LED's hebben een vaste spanning nodig. Dimmen doe je door de stroom te wijzigen. Meestal gebeurt dit door pwm Hierbij is de spanning en stroom een vast gegeven maar wordt heel snel, niet waarneembaar voor het oog, de stroomtoevoer korter of langer onderbroken. (PWM = puls breedte modulatie).
Dat de ledlamp van Pharox (postcode lamp) wel dimt ligt aan de speciale elektronica in de lampvoet.
Speciale LED dimmers zijn niet altijd duur. Voor ca 45 € zijn ze wel te vinden. Ben je een beetje handig dan kun je voor  minder ook nog wel terecht.