ke
door kernhem Feb 28, 2010 om 20:18
Huishouden & energie

Levensduur vaatwasser Bosch SGV33E13EU/50

De aankoopdatum van mijn vaatwasser is 15-11-2004. Nu blijkt dat het doorstroomelement defect te zijn. Het volgende antwoord kreeg ik van Bosch:

De garantie van 24 maanden beschermt de koper voor technische gebreken die zich gedurende
de eerste 2 gebruiksjaren kunnen voordoen. De servicedienst van Bosch verhelpt dit kosteloos voor u.
Op een zeker moment gaat het risico over op de gebruiker van het apparaat. Dit is het tijdstip waarop
de garantie verstreken is.

Bosch hanteert na de garantie in het 6e gebruiksjaar een maximum tarief van 400,00 euro. Uw vaatwasser
is gekocht op 15 november 2004 en valt dus in het 6e jaar. Indien u alsnog wilt laten repareren dan wordt het
bedrag van 89,00 euro in mindering gebracht op het reparatietarief en betaald u 311,00 euro.

Mocht u besluiten tot de aanschaf van een nieuwe Bosch vaatwasser dan kunt u 50% terugvorderen van 89,00 euro en krijgt u tevens een jaar extra garantie op de nieuwe machine. Bijgaand treft u een formulier aan waarop aangegeven staat hoe te handelen.

Mijn huishouden bestaat uit 2 personen. Bij de aankoop ben ik uitgegaan van een levensduur van 10 jaar. Wat zijn mijn rechten. Graag advies.

16427 3 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 28, 2010 om 20:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Kernhem.
Dus in 2004 was u al zo wijs om de levensduur van een vaatwasser uit de goedkopere klasse van Bosch na te vragen.
Ik denk eerder dat deze types zo rond de 6-8 jaar levensduur zitten.
U heeft daarnaast niets met Bosch te maken want u had uw verkoper op het gebrek aan moeten spreken. Daarnaast betekent een levensduur van (zoals u stelt) 10 jaar niet dat er geen gebreken mogen optreden.
Bosch doet u een voorstel terwijl zij daartoe geen verplichting hebben. Nu u eenmaal met Bosch in de weer bent zal de winkel die hem verkocht heeft heel wijs zijn handen er vanaf houden.
Dus slim om in 2004 de levensduur na te gaan, minder slim om dan, terwijl u zo goed op de hoogte denkt te zijn bij Bosch aan te kloppen.
Ik denk dat er weinig meer inzit als de 89 Bosch euro's

Succes, Mastag

ve
door verwijderd - Feb 28, 2010 om 20:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

kernhem

Zoals ik in een ander draadje ook al schreef, heb je helemaal niets met Bosch te maken, maar uitsluitend met de VERKOPER. Als koper heb je destijds een koopovereenkomst met de verkoper afgesloten en NIET met de fabrikant. Wat de verkoper regelt met zijn voorschakel (Bosch dus) is zijn zaak. Daar sta jij als koper geheel buiten.

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

Note: het is overigens beschamend te zien hoe deze fabrikant op de stoel van de verkoper gaat zitten om zo (waarschijnlijk in overleg mét de verkoper) de reparatieprijzen op te voeren. Wél een reden om nooit meer een Bosch te kopen.

ve
door verwijderd - Dec 7, 2010 om 22:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

IK heb ook een Bosch vaatwasser eind 2004 @ Eur. 800 aangeschaft. Ik vind dit geen goedkope machine maar na reeds 5 jaar liet de sturingsmodule het wel afweten . Bosch wimpelde de zaak af, de verkopende winkelier liet de module vervangen en belastte mij voor 50% van de kosten ad Eur 180. De sturingsmodule betreft m.i. een fabricage fout. Probleem heeft niets met verkeerd gebruik te maken. De vaatwasser wordt niet intensief gebruikt in een gezin van 2 personen. Deze week heeft de vaatwasser weer de geest gegeven, display telt af maar er gebeurt niets .Pomp is niet defect. Deze machine begint me langzamerhand flink de keel uit te hangen. Een vorige vaatwasser ( n.b. een Siemens lady) heeft het bij ons een kleine 20 jaar uitgehouden! Bosch vaatwasser is troep, waardeloos spul, uitermate slechte , arrogante service van de klantendienst van Bosch. Kortom voor ons goede reden om nooit zo'n machine meer te kopen!!