he
door henryz Jul 21, 2006 om 18:04
Huishouden & energie

Metselen op beton

ik heb een betonnen fundering gestort voor een garage. De garage wordt van hout gebouwd, maar de balken van het frame van de wand wil ik op drie lagen gemetselde baksteen plaatsen (dus niet direct op het beton i.v.m. optrekkend vocht). Mijn vraag: kan ik de bakstenen rechtstrreeks op de betonnen plaat metselen of moet er eerst nog iets tussen, omdat beton en baksteen twee verschillende materialen zijn? Tussen de baksteen en de onderbalken van de wanden moet wel een soort folie komen heb ik begrepen.

14715 3 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 21, 2006 om 19:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Baksteen moet op het beton.

Tussen het hout en baksteen kan een plastic folie die naar buiten afwatert zodat er geen vocht binnen kan komen, maar ik gebruikte gewoon hardhoud, want dat kan ook beter tegen optrekkend vocht.

Een dunne hardhouten lat is theoretisch genoeg, maar liever een stevige balk die niet krom mag zijn.

De onderste balken Impregneren, met 20% verdunde grondverf!    Dit is dan zo dun dat het zeer diep intrekt en na 2x kan er weinig gebeuren,  ruw hout zonder verffilm, want een plastic laagje wat de meeste doen is het slechtste wat er maar is.

ve
door verwijderd - Jul 21, 2006 om 23:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

De stenen kunnen zondermeer op het beton worden gemetseld en om de constructie verder te verstevigen is het plaatsen van ankers vanuit het beton naar het metselwerk te overwegen.

ve
door verwijderd - Jul 23, 2006 om 10:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Opmerking op de vraag: heeft de fundering met een vorstrand constructie gestort of zoals ik nu lees een vlakke betonplaat.Het doel van een vorstrand is dat het metselwerk ± 3 lagen onder de grond begint, dat als de grond inklinkt niet meteen de betonnenrand in het zicht komt. Ten tweede wordt dan DPCfolie gebruikt als waterkering tegen optrekkend vocht op het vloer niveau. Dan zou u op ± 6 tot 8 lagen komen wat de constructie alleen maar ten goede komt ivm de drukverdeling als er een hevige regenbui een grote hoeveelheid water op het platte dak stort in een korte tijd. Dan gaan deze liters gelijk aan kilo's drukken op de constructie, dus een goed afschot en regenafvoeren zijn even belangrijk. Derde: als u de ligger op het metselwerk met milieuvriendelijke loodmenie 2 a 3 lagen insmeert heeft voldoende weerstand tegen optrekkend vocht . Verder zou ik de ligger 1 cm over het metselwerk uit laten steken en de eerste of onderste deel ook een centimeter onder de onderkant van de ligger door laten steken, met in de deel een groef dan heeft een natuurlijke waterkering.