ic
door ici Feb 5, 2016 om 13:43
Huishouden & energie

Mijn kraanwater op de bgg smaakt erg vies. wat te doen

ik woon in een eengezinswoning die ik huur via een makelaardij.
al zeker 1,5 jaar is het kraanwater beneden in de keuken van een zeer slechte kwaliteit,het smaakt verschrikkelijk vies.
op de eerste etage in de badlamer smaakt het water wel goed.
de makelaar verwijst als antwoord op mijn klacht naar het waterleidingsbedrijf en die op hun beurt zeggen dat er slechts wat aan te doen is als ik een watertest  op eigen kosten ad 150 euro laat verrichten.
wat nu te doen

10794 7 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Feb 5, 2016 om 13:47
16823 Antwoorden / 108 Vragen

En als u het op eigen kosten laat onderzoeken, en het blijkt toch bij het waterleidingsbedrijf fout te zijn, krijgt u de onderzoek-kosten dan terug?

zoekster1
door zoekster1 - Feb 5, 2016 om 13:48
1583 Antwoorden / 3 Vragen

En krijgt u die kosten terug als u gelijk krijgt?

ro
door ronny530 - Feb 5, 2016 om 13:56
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Het waterleidingbedrijf is verantwoordelijk voor de waterkwaliteit tot aan de meter daarna niet meer omdat het water in de badkamer wel goed smaakt zal een test door het waterleidingsbedrijf geen vervuiling aantonen. De vieze smaak van het water in de keuken moet wel veroorzaakt worden door het leidingwerk of de kraan zelf in uw geval moet de verhuurder dit op gaan lossen.

ph
door philip36 - Feb 5, 2016 om 13:57
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als het kraanwater in de badkamer wel goed is zal het niet aan het water liggen maar meer aan de waterleiding naar of in de keuken.
Bij de hoofdafsluiter van de waterleiding zit een aftapkraantje.
Neem daar eens wat water uit, weet u of het water wat uw woning binnenkomt goed smaakt.
Als u bij de makelaar langs kunt gaan neem dan 2 flesjes water mee, eentje met water uit de keuken en eentje met water uit de badkamer en laat hem proeven.

uwjurist
door uwjurist - Feb 5, 2016 om 14:10
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Beste vraagsteller,

Het lijkt mij een probleem voor de verhuurder, niet voor het waterbedrijf.  Dus kunt u hem (niet [alleen] de makelaar) een zogenaamde gebrekenbrief (laten) sturen, het beste per aangetekende brief, met sommatie om het gebrek alsnog binnen 30 dagen volledig te verhelpen. U kunt daarbij tevens aankondigen anders zelf een en ander te (laten) herstellen en de kosten daarvan aan verhuurder in rekening te brengen (en zo nodig verrekenen met de huur), en/of dat u anders een bepaald percentage van de huur in zult houden tot het moment dat het alsnog deugdelijk is hersteld. Wat een redelijk percentage is in dit geval, hangt af van de ernst van de situatie. Of u kunt naar de huurcommissie (als uw woning niet geliberaliseerd is).

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 5, 2016 om 17:33
16827 Antwoorden / 202 Vragen

zie ook 'uw jurist@' maar kijk ook eerst eens even of in het uitloopstuk van de keukenkraan een filtertje zit dat ernstig vervuild is. Mogelijk is eenvoudig losmaken en schoonmaken al DE oplossing.

jftm
door jftm - Feb 5, 2016 om 23:15
182 Antwoorden / 5 Vragen

Beste ICI,
Ikzou zelf de leidingen en/of kraan laten vervangen. Geen idee hoe makkelijk of moeilijk dat is. Maar er is iets vreemds met dat deel.
In dat geval dus de verhuurder aanspreken.
Trouwens. U kunt eens bij een technische school proberen om de verschillende watersoorten in uw huis te laten onderzoeken.
leuk proefje
groet, John