ca
door carlio65 Jan 20, 2009 om 10:55
Huishouden & energie

Mijn rookmelders gaan snachts af en stoppen niet

Onze nieuwbouwwoning is bijna een jaar geleden opgeleverd met 6 rookmelders. Ze zijn aan elkaar gekoppeld, dus als er 1 rook detecteerd gaan ze allemaal af.

Het probleem is dat ze dit regelmatig snachts doen zonder dat er rookontwikkeling is. Na de 4e nachtelijke melding kregen wij ze ook niet meer uit. En hebben we ze allemaal onklaar gemaakt door de electriciteitsdraden door te knippen en de batterij te verwijderen.

Probleem met deze melders is dat je niet ziet welke het probleem veroorzaakt. En je dus niet echt kan zien waar het probleem vandaan kan komen. Uiteraard hebben we volgens de handleiding de rookmelders eerst uitgezogen en getest. Maar ze bleven vals alarm geven.

Nu zitten we met 6 onklare melders en zijn we via de bouwer bezig dit probleem opgelost te krijgen. De melders hangen in slaapkamers, woonkamer, gang en zolder. Niet in de badkamer of keuken. Volgens mij netjes volgens de richtlijnen (in in de tocht etc.)

Mijn vraag: heeft iemand een idee hoe we de melders storingsvrij kunnen krijgen? Heeft iemand hier ervaring mee?

Dank Carlio

25134 6 Rapporteer

wolfenjong
door wolfenjong - Jan 20, 2009 om 11:43
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Wat er aan de hand is, het kan zijn als er een melder een storing heeft, en door dat ze gekoppeld zijn, dat ze dan allemaal afgaan, ik zou als ik u was nu u toch de draden heeft door  geknipt, wat niet verstandig is maar goed, dat was u keus,zet de baterijen er nu weer in, om er achter te komen welke melder de storing veroorzaakt en laat dan de andere baterijen zitten in de melders, u bent dan toch beveilicht voor brand, wat natuurlijk het belangrijkste is tot er een goede oplossing van de bouwer is.

Succes er mee.

ca
door carlio65 - Jan 20, 2009 om 12:01
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw hulp.

Dat het handig niet handig was om de draden door te knippen snap ik ook wel. Maar 4 nachten wakker worden van een valse rookmelding. En dan na 15 minuten de rookmelder nog niet uit krijgen (2 uur snachts) met oorpijn van de alarmpiep is ook geen goed idee.

Het is mij toch niet helemaal duidelijk wat ik moet doen. De batterij er in en dan wachten tot ze weer afgaan terwijl er geen rookontwikkeling is? Dan ben ik er nog niet achter wat het kan veroorzaken of zal er gewoon 1 melder kapot zijn? Testen met rook heeft volgens mij ook geen zin, want dat ze het doen hoorde ik wel. Ze doen het ook terwijl ze het niet moeten doen en hoe test ik dat dan?

inbar
door inbar - Jan 20, 2009 om 12:34
6 Antwoorden / 1 Vragen

Batterijen vernieuwen, was bij ons de oplossing tot dit probleem.

ca
door carlio65 - Jan 20, 2009 om 12:52
2 Antwoorden / 1 Vragen

bedankt, ze zijn net nieuw. Maar wellicht lagen ze al 3 jaar bij de bouwer in opslag. Ik ga het proberen.

groet Carlio

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 20, 2009 om 14:16
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Carlio,

Om er achter te komen welke melder de valse melding geeft, moet u ze één voor één weer aansluiten. Een flinke tijd afwachten en dan er weer één bijschakelen. Totdat het probleem weer optreedt. De laatst bijgeschakelde kan dan de oorzaak zijn. Deze wordt weer afgeschakeld en schakel de volgende bij.

Treedt het probleem dan niet meer op, gaat u de ene welke weer afgeschakeld was vervangen door een zelfde nieuwe.

Verder bedenk ik nog iets, vandaar mijn vraag:

Hoe zijn de melders gekoppeld? Via draad of draadloos via een zender- en een ontvangertje?

Hardware ERror MAN.

grindweg
door grindweg - Jan 20, 2009 om 17:24
2308 Antwoorden / 28 Vragen

inderdaad een spannings probleem. en er zit op de technische kant gewoon garantie op via uw leverancier. ps na baterij wissel resetten svp