Ti
door Tim01 Jun 24, 2017 om 15:44
Huishouden & energie

Misleiding koop woning

Ik heb vorig jaar een woning gekocht. De makelaar had mij meerdere documenten over de woning opgestuurd, waaronder een Meerjarenonderhoudsplan dat in 2010 was geschreven door een bouwadviesbedrijf, in opdracht van de VvE. Daarin stond voor het jaar 2012 de vervanging van het dak begroot. Tijdens de bouwtechnische keuring heb ik mij samen met de inspecteur hierdoor laten informeren. Wij gingen er van uit dat het dak in 2012 was vervangen. De makelaar was hierbij aanwezig en heeft ons niet tegengesproken.

Nu kwam ik er vorige week tijdens de VvE-vergadering achter dat alle plannen uit het Meerjarenonderhousplan helemaal niet zijn gerealiseerd. Het dak is meer dan 30 jaar oud, in plaats van 5 jaar oud. Dat betekent dat het nodig moet worden vervangen, wat meer dan 10.000 euro zal kosten.

Kan ik deze kosten (d.w.z. het deel dat voor mijn rekening zal komen) verhalen op de verkopende partij, omdat het Meerjarenonderhoudsplan misleidende informatie gaf? Of ligt het risico bij mij op basis van mijn onderzoeksplicht? We zijn tijdens de bouwtechnische keuring niet het dak op geweest. De verkopende partij heeft mij niet erop geattendeerd dat de plannen die begroot stonden in het document nooit zijn gerealiseerd.

Groet, Tim

4221 11 Rapporteer

Topantwoord

hansje klein
door hansje klein - Jun 24, 2017 om 15:56
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Vraag de VEH of dit dwaling of bedrog is ...

u kunt tenslotte niet onder iedere steen gaan kijken om uw onderzoeksplicht te vervullen en heeft hier ter goeder trouw gehandeld. U heeft het bovendien nog schriftelijk meegekregen. Het zal geen eitje zijn, maar ik denk dat u hier best uit zult komen, óók wanneer de andere eigenaren op uw bijdrage voorlopig niet hoeven te rekenen.

Ti
door Tim01 Jun 26, 2017 om 10:31
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je reactie Hansje, zoals je wellicht ook hebt gezien zijn de meningen van de reageerders verdeeld. Ik ga bij de VEH vragen hoe zij ernaar kijken.

Cookies
door Cookies - Jun 24, 2017 om 16:02
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dit plan gaf geen misleidende informatie. Er stond op 'begroot', niet 'uitgevoerd'.

omdat het Meerjarenonderhoudsplan misleidende informatie gaf?

Ti
door Tim01 Jun 24, 2017 om 16:23
Antwoorden / 1 Vragen

Het is inderdaad alleen een plan. Maar waarom wordt een plan meegestuurd dat niet is uitgevoerd? Wat mij betreft insinueer je door het opsturen van deze informatie dat het uitgevoerd is. Een opmerking dat alle plannen niet zijn gerealiseerd lijkt me in ieder geval wel gepast. Ik weet alleen niet of dit onder de meldingsplicht valt of niet.

tijger1
door tijger1 Jun 24, 2017 om 16:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@TIm01. Stond alleen dat dak in het plan?

Ti
door Tim01 Jun 24, 2017 om 17:53
Antwoorden / 1 Vragen

@Tijger1 Nee er stonden meer onderhoudsplannen in, bijvoorbeeld onderhoud aan de gevels. Maakt dat verschil?

tijger1
door tijger1 Jun 24, 2017 om 18:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zijn die wel uitgevoerd dan?

tijger1
door tijger1 - Jun 24, 2017 om 16:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een plan is geen werkelijkheid. U hebt een technische keuring laten verrichten maar die inspecteur is niet op het dak geweest? Wonderlijk.

Maar dan moet er wel een flinke reserve in de onderhoudspot zitten, als niets van de plannen is uitgevoerd. En was dat uw makelaar of de makelaar van de verkoper? En zou die dan moeten weten dat het plan niet uitgevoerd was?

Heeft de verkoper u gezegd dat het dak vervangen was? En wat stond er nog meer in de planning?

Als u slechts afgegaan bent op wat plannen, kunt u mijns inziens nergens wat verhalen.

Ti
door Tim01 Jun 24, 2017 om 17:59
Antwoorden / 1 Vragen

De VvE heeft niet genoeg reserves om het dak te laten vervangen. Het geld dat er is moet worden ingezet voor ander onderhoud. M.a.w. het geld zal door de VvE-leden bijgelegd moeten worden.

tijger1
door tijger1 Jun 24, 2017 om 18:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat geld moet altijd ingelegd worden door de leden.

tijger1
door tijger1 - Jun 24, 2017 om 16:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hansje.

Aan de VvE vragen of dit dwaling of bedrog is? Wat heeft de VvE ermee van doen? De Ts laat een inspectie uitvoeren, maar niet kijken naar wat belangrijk is. De Ts kreeg een plan op papier, dat is alles.

hansje klein
door hansje klein Jun 24, 2017 om 16:37
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Verwarrend ja,

maar ik heb geschreven VEH, waarbij kopers toetreden om a. de inspectie te kunnen laten doorvoeren en b. rechtshulp willen hebben

gerbera
door gerbera Jun 24, 2017 om 16:42
7361 Antwoorden / 14 Vragen

@hansje
Ook de Vereniging Eigen Huis weet het verschil tussen begroten en uitvoeren.

tijger1
door tijger1 Jun 24, 2017 om 16:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hansje. Sorry, overheen gelezen. Maar ik kan mij niet voorstellen dat dit een inspectie was die onder auspicien van VEH is uitgevoerd. Die zouden dus juist wel het dak opgegaan zijn, maar in ieder geval navraag hebben gedaan over dat MOP.

hansje klein
door hansje klein Jun 24, 2017 om 16:51
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Dat hoop ik toch en voor TS, dat hij daar de verwachte hulp kan krijgen d.m.v. rechtsondersteuning.
a. een plan dat niet gecheckt werd ... (onderzoeksplicht?)
b. wat moet je met een oud plan meegezonden bij de verkoopbrochure ... (dwaling?)
c. naar een begroting wordt een reserve gemaakt ... (spaarpotje leeg?) en tenslotte een inspecteur die het dak niet inspecteert ... ?

tijger1
door tijger1 Jun 24, 2017 om 16:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hansje. Niet elke koper wordt bijvoorbaat lid van VEH.

hansje klein
door hansje klein Jun 24, 2017 om 16:56
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Het was het proberen t.b.v. TS waard ...

Ik ben zèlf óók niet 'iedere koper' en nooit iets met die club gehad, bewust niet willen hebben, maar dat wordt een off-topic verhaal.

gerbera
door gerbera - Jun 24, 2017 om 16:40
7361 Antwoorden / 14 Vragen

Daarin stond voor het jaar 2012 de vervanging van het dak begroot.
Tussen begroten en vervangen zit een héél groot verschil.
In 2010 heeft men de vervanging in de begroting opgenomen. Dit betekend dat men er van uit is gegaan dat in 2012 dan de financiën rond zouden zijn om de vervanging uit te voeren.
Blijkbaar is dat niet gelukt en heeft men dit moeten uitstellen. Dat u er van uit ging dat het dak 5 jaar oud is betekend dus onkunde.
Er is dus niets misleidend aan, u heeft het gewoon verkeerd uitgelegd. De kosten zijn dus op niemand te verhalen.
U kunt hooguit bij de VvE informeren waarom herstel toendertijd is uitgesteld.
De makelaar was hierbij aanwezig en heeft ons niet tegengesproken.
Die heeft hier mogelijk geen aandacht aan geschonken of zich niet in uw onderonsje gemengd.
tijdens de bouwtechnische keuring heb ik mij samen met de inspecteur hierdoor laten informeren.
Door wie, blijkbaar niet door de VvE.

Ti
door Tim01 Jun 24, 2017 om 18:06
Antwoorden / 1 Vragen

We hebben ons door het plan laten informeren. Ik begrijp je redenering. Resteert de vraag of het niet de plicht van de verkopende partij is om er ook bij te vermelden dat alle plannen nooit zijn gerealiseerd. Dat heeft verkopende partij niet gedaan, wat mij en de inspecteur tot de verkeerde conclusies heeft geleid.

jo
door jorisw - Jun 24, 2017 om 16:41
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als het MOP van 2010 de meeste recente was (6 jaar oud!) dan hadden alle alarmbellen toch moeten gaan rinkelen? Bij mijn VVE wordt er voor iedere jaarvergadering een nieuw MOP geleverd met waar nodig updates t.o.v. die van het jaar daarvoor.

ne
door neodutchio - Jun 24, 2017 om 16:49
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Voor elke grote uitgave moet een begroting komen en moet voor reserveerd worden. Een dak moet een keer vevangen worden en dat was dus verwacht in 2012. Schijnbaar was het dak nog goed genoeg in 2012 waardoor deze nog niet vervangen is. U heeft immers geen stukken ontvangen waarin staat dat het dak vervangen is.

Als het goed is, is er de laatste jaren al geld ingelegd als spaarpot voor het dak. Vanaf het moment dat u daar woont moet u gewoon meebetalen. U heeft immers ook profijt van het dak. Of het dak nu 5 of 30 jaar oud is, er zal voor gereserveerd moeten worden.

Ti
door Tim01 Jun 26, 2017 om 10:39
Antwoorden / 1 Vragen

In het MJOP uit 2010 stond dat het dak op 'korte termijn' moest worden vervangen. Vandaar dat ze het voor 2012 hadden gepland. Het dak is dus niet 'nog goed genoeg' en moet al vijf jaar lang nodig worden vervangen. Mijn probleem is ook niet om mee te betalen aan onderhoud. Mijn probleem is dat ik een MJOP heb gekregen voordat ik het huis kocht dat helemaal niet gerealiseerd is, zonder dat dat erbij werd vermeld, en mij daarmee op het verkeerde been heeft gebracht bij de inschatting van de waarde van het huis. Een huis met een dak van 5 jaar oud is immers in aanzienlijk betere staat dan een huis met een dak van 30+ jaar oud. Er is duidelijk in voorgaande jaren onvoldoende gereserveerd in de VvE om dit onderhoud (naast het andere onderhoud dat nodig is) uit te voeren.

Topantwoord

me
door mein33 - Jun 24, 2017 om 17:58
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Meerjarenonderhoudsplan dat in 2010 was geschreven door een bouwadviesbedrijf, in opdracht van de VvE. Daarin stond voor het jaar 2012 de vervanging van het dak begroot.

Normaliter worden dergelijke werkzaamheden in opdracht van de VVE uitgevoerd, hiervoor wordt dan ook door de eigenaren gespaard (even simpel gezegd).
Als de werkzaamheden zijn 'begroot voor 2012' dan was/is daar dus geld voor gereserveerd (geweest) door de VVE, anders kun je niet van een begroting spreken.
De werkzaamheden blijken niet te zijn uitgevoerd en zou het daarvoor beschikbare geld dus nog in kas moeten zitten bij de VVE.
Vraag bij de VVE, waarom de begrootte werkzaamheden niet zijn uitgevoerd en waar het beschikbare geld voor deze werkzaamheden is (gebleven). De vorige eigenaar heeft hieraan dus meebetaald en die rechten gaan bij de verkoop van de woning mee naar de nieuwe eigenaar.

Ti
door Tim01 Jun 24, 2017 om 18:04
Antwoorden / 1 Vragen

Er is niet genoeg geld in kas om het dak te laten vervangen. Ik denk niet dat je automatisch kunt concluderen dat dat geld wel in kas is geweest omdat het destijds zo begroot is. De VvE-leden kunnen ook besluiten om extra geld in te leggen zodra een opdracht tot onderhoud is gegeven (wat dus blijkbaar nooit is gebeurd).

me
door mein33 Jun 24, 2017 om 18:29
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@timo1,

Blijf het vreemd vinden dat er iets begroot is waarvoor geen geld beschikbaar was.
Maar wat begroot is en, om welke redendan ook, niet is uitgevoerd dan hoeft de verkopend makelaar daarvan niet op de hoogte te zijn als hij daarover niet is geInformeerd. Naar ik naanneem heeft de makelaar de dakvervanging niet tegengesproken maar ook niet bevestigd.
Het is wel laakbaar dat de bouwkundige geen nader onderzoek heeft ingesteld om te bezien of de begrootte werkzaamheden ook daadwerkelijk zijn uitgevoerd, daarvoor heeft u hem uiteindelijk ingeschakeld.
Hij kan zich, naar mijn inzien, niet verschuilen achter de het feit dat het begroot stond.
Mogelijk kunt u bij uw rechtsbijstandverzekering nader informeren over mogelijke stappen.
En de VVE zal bij de mede-eigenaren moeten gaan collecteren om de werkzaamheden alsnog te kunnen laten uitvoeren. Iedere eigenaar heeft wat dat betreft gelijke plichten in deze.

tijger1
door tijger1 - Jun 24, 2017 om 18:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heeft u overigens hiervan kennis genomen? En hebt u de jaarrekening van de VvE bestudeerd?

Edit verkeerde link

https://www.nederlandvve.nl/vve-nieuws/reservefonds-vve/

Ti
door Tim01 Jun 26, 2017 om 10:28
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de link. Ik heb de jaarrekening van 2015 bestudeerd voordat ik het huis kocht en dat zag er goed uit. De reserve is niet gigantisch maar voldoende om eea onderhoud te plegen (in ons geval wordt dat het onderhoud van voor- en achtergevel). Het is ook een actieve VvE met een aardige maandelijkse bijdrage. Als het onderhoud uit het MJOP was uitgevoerd - en het dak vernieuwd was - was er dus niks aan de hand geweest.

Topantwoord

panter22
door panter22 - Jun 24, 2017 om 19:09
6599 Antwoorden / Vragen

Als je kijkt op de site van VEH wat een bouwkundige keurt, dan staat er bij appartement:
Bij een appartement keurt de bouwkundige in principe alleen het privé-gedeelte (eventueel beoordeelt de bouwkundige wel de gemeenschappelijke ruimten die vanuit het appartement zichtbaar zijn).
https://www.eigenhuis.nl/huis-kopen/bouwtechnische-keuring/werkwijze

Dat de bouwkundige niet naar het dak heeft gekeken, dat kan dus kloppen.
De makelaar heeft jullie niet tegengesproken dat jullie er vanuit gingen dat het dak in 2012 vervangen was.
Mogelijk had de makelaar op dat moment een informatieplicht.
Was je eigen makelaar er niet bij?
Heb je contact gehad met de bouwkundige over het dak dat niet vervangen is?
Misschien kan hij zich nog iets van het gesprek herinneren of heeft hij een aantekening gemaakt.
Kijk voor informatie ook eens op:http://www.verenigingvaneigenaren.nl/alles-over-vve/appartement-kopen/

Ti
door Tim01 Jun 26, 2017 om 10:30
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de links. Ik ga bij de VEH informeren hoe zij over de situatie denken.

tijger1
door tijger1 - Jun 26, 2017 om 10:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Stond er eigenlijk in de verkoopbrochure van dat appartement dat het dak vervangen was in 2012? Zo ja, dan hebt u een poot om op te staan, anders niet.

Ik heb zelf pas mijn woning verkocht en ik moest wel 6 A-4 tjes invullen met gegevens over de woning. Stonden ook meerdere vragen bij over het dak.

hansje klein
door hansje klein Jun 26, 2017 om 13:34
3037 Antwoorden / 62 Vragen

... dan kunt u ook antwoord geven op de vraag, hoeveel van al die ingevulde gegevens uiteindelijk voor een potentiële koper zichtbaar gemaakt waren. M.a.w. selecteert een makelaar niet subjectief?

En ... hoe komt een koper (hier TS) aan deze kompletere informatie van de verkoper? Dat zijn documenten van/voor de verkopende makelaar.

Cookies
door Cookies Jun 26, 2017 om 13:43
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als een dak recent vernieuwd is, wordt dat ALTIJD vermeld op Funda.nl (of hun eigen site). Tenslotte bevordert dat de verkoop.

tijger1
door tijger1 Jun 26, 2017 om 13:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ hansje. De hele lijst met vragen en antwoorden stond in de brochure die de kijkers kregen, waren er maar twee en de eerste heeft gekocht, en ook op de site van de makelaar  stonden bij mijn woning al die lijsten vermeld.

hansje klein
door hansje klein Jun 26, 2017 om 14:12
3037 Antwoorden / 62 Vragen

OK.  Wist ik dus niet. Fijn om eens zo'n positief verkoopverhaal te lezen ...

tijger1
door tijger1 Jun 26, 2017 om 14:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hansje. Ja, ook ik was positief verrast. Vrijdag op de site, maandag en dinsdag kijkers. Donderdag heeft kijker van maandag gekocht.