yv
door yvonneenmartin Sep 28, 2010 om 18:48
Huishouden & energie

Modulerende cv ketel

Wij hebben vorig jaar april een nieuwe cv ketel gekocht, merk Bosch type 30 HRC. Tot onze verbazing is het gasverbruik van het afgelopen jaar nagenoeg gelijk aan dat van vorig jaar. Onze vorige ketel was een Radson van 20 jaar oud, die echter op het laatst kuren ging vertonen zodat wij besloten een andere ketel aan te schaffen. Als ik ons energieverbruik nu echter vergelijk met een familielid verderop in de straat met hetzelfde stookgedag . gezinssamenstellig en huisdan ga ik mij toch afvragen of er hier iets verkeerd is afgesteld of zo. Zij hebben namelijk 200 m3 minder gas verbruikt en hun ketelis 3 jaar oud.Hieronder wat aanvullende gegevens. Hoekhuis jaren 60, beneden verdient dubbel glas en op 2 slaapkamers dubbel glas Nog een slaapkamer enkel glas )4 personen, 's avonds wordt een uur voordat wij naar bed gaan de verwarming op 15 gezet en
in de loop van de middag op 17,5 en daarna op 19 of 19,5 graden.
Ik merk wel dat de ketel in de winter doorlopend aan en uit slaat.( Dit duidt met mijn "boerenverstand"toch ook op energieverbruik of niet.?)
Als ik google op modulerende kelel dan krijg ik ook als resultaat dat de ketel de hele tijd aan en uit gaat maar de hele dag door......?

38601 28 Rapporteer

gr
door grandours - Sep 28, 2010 om 19:06
12 Antwoorden / 0 Vragen

Ook een radson van 20 jaar oud kan al een HR ketel zijn geweest. Het overschakelen naar een nieuwe HR geeft dan vaak weinig voordeel.

Het moduleren van een ketel houdt in dat deze niet steeds aan of uit springt maar dat ie op een lager vermogen kan draaien bij een verminderde warmte vraag. Dit heeft als voordeel dat de watertemperatuur in het systeem lager kan zijn.

We komen dan direct op een bespaar mogelijkheid. Wellicht staat de watertemperatuur van het systeem te hoog ingesteld. Hoe lager de watertemperatuur in het CV systeem hoe hoger het rendement en dus hoe lager het verbruik. Proberen zal leren hoe laag je de temperatuur kunt instellen zonder het koud te krijgen.

Succes!

an
door anicu - Sep 28, 2010 om 19:15
110 Antwoorden / 0 Vragen

De klassieke fout: er staat HR op DUS is het zuiniger. Helaas is de waarheid anders en dat blijkt maar weer.
Maar ik denk dat jij niet goed begrijpt wat modulerend inhoud. De ketel gaat aan en begint zachter te branden naarmate de ingestelde temperatuur wordt bereikt. Daarna blijft de ketel branden met heel laag vermogen zodat de temperatuur in de kamer nauwelijks schommelt en constant blijft. Met een aan-uit ketel schommelt de temperatuur veel meer in huis.

yv
door yvonneenmartin - Sep 28, 2010 om 19:15
7 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo grandours,

Dat is snel!

Ik heb vanmorgen gekeken op welke temp. de warmte ingeschakeld staat en dat is 56 gr. en Eco. Onze oude ketel was overigens een VR ketel, maar geen HR Combi, zoals we nu hebben.
Ons gasverbruik bedroeg vorig jaar 2000 kuub Radson) en nu dus 1900 kuub.
Ik merkte met onze oude ketel na een raparatie midden in de winter dat de ketel ook contunu aan en uit ging, wat wij dus niet gewend waren. Ik merkte toen ook dat het gasverbruik sneller dan normaal omhoog liep (als ik mij goed herinner stond hij ongeveer op 55 graden) ik heb hem toen zelf op 85 graden gezet en het gasverbruik werd weer normaal.

Waarschijnlijk kun je aan dit verhaal merken dat ik echt geen klap verstand van hem maar ik doe mijn best... Hopelijk kun je hier wat mee.

gr
door grandours - Sep 28, 2010 om 19:53
12 Antwoorden / 0 Vragen

De oude ketel zal inderdaad aan en uit staan te springen bij een lage watertemperatuur. Hoe groter het temperatuurverschil tussen de omgevingstemperatuur en de watertemperatuur hoe meer warmte wordt afgenomen door de omgeving.

Bij een modulerende ketel kan de watertemperatuur wel lager. Afhankelijk van je verwarmingssysteem (radiatoren, vloerverwarming etc.) kan je in sommige huizen terug naar wel 30 of 40 graden bij 0 graden buitentemperatuur. Ik draai meestal met water van ongeveer 30 graden bij gebruik van alleen vloerverwarming.

Probeer de watertemperatuur eens een paar dagen 10 graden lager te maken.

th
door thyratron - Sep 29, 2010 om 12:27
6 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo YvonneenMartin,
ik lees dat je een combiketel hebt. Mogelijk staat de tapwatervoorziening aan zodat je altijd warm water in voorraad hebt. Als dit uit te schakelen is, moet je dat doen, dan zal de ketel ook niet de hele dag dat water proberen warm te houden.

fo
door foefr - Sep 29, 2010 om 12:31
14 Antwoorden / 0 Vragen

1e een hoekhuis verbruikt altijd meer energie dan een tussenwoning.
2e temp bij radiatoren nooit boven 60C laten komen, daarboven wordt het rendement on interesanter voor de ketel, lees meer verbruik minder warmte.
bij modulerende ketels heb je vaak aparte thermostaten, ik zelf heb een nefit, je kan op de thermostaat stooklijnen instellen, hoe warm de water temperatuur moet worden bij bepaalde buitentemperatuur ( werkt alleen met buitenvoeler)
Hier is nog wel soms een kleine winst te behalen. Ik pas zelf dit 2 x per jaar aan, voor harde winter en rest van het jaar. Heb zelf veel vloerverwarming.

ke
door keesdekoning - Sep 29, 2010 om 12:41
4 Antwoorden / 1 Vragen

Je kunt niet zonder meer twee stookjaren met elkaar vergelijken. Daarbij zal de gemiddelde temperatuur over die jaren ook moeten worden meegenomen. De winter 2008/voorjaar 2009 was warmer dan de winter 2009/voorjaar 2010. Bij dezelfde ketel zou je dat laatste jaar dus meer hebben verbruikt. Dat je met je nieuwe ketel minder hebt verbruikt betekent dus een redelijke rendementsverbetering.
Daarnaast moet je de keteltemperatuur in de gaten houden. In voorjaar en herfst kan die lager zijn dan in de winter. Dan zal je minimaal van zo'n 75 graden uit moeten gaan om te voorkomen dat de ketel te koud water door de radiatoren pompt en daardoor veel langer achtereen moet branden om het huis warm te houden.

fo
door foefr - Sep 29, 2010 om 13:05
14 Antwoorden / 0 Vragen

temperatuur vorr radiator hoeft geen 75 c te zijn is veel te hoog max 60C.
de energie die nodig is om van 60 tot 75 te brengen kost meer dan dat de ketel iets langer nodig heeft om huis op te warmen. Meeste thermostaten zijn slim en beginnen met stoken eerder zodat op tijdstip de gewenste temperatuur bereikt is.

ga
door gabberpiet - Sep 29, 2010 om 13:17
136 Antwoorden / 23 Vragen

aangezien het een combi ketel is denk ik dus ook dat hij het tapwater warm houd --is nergens goed voor zeker s,nachts niet

lu
door luxenburg - Sep 29, 2010 om 13:20
45 Antwoorden / 0 Vragen

je kan ook besparen door de verwarmingen uit te draaien op de slaapkamers dan verwarm je minder water waar door het ook sneller warm word .

nu
door nuvervara - Sep 29, 2010 om 13:27
43 Antwoorden / 24 Vragen

Misschien moduleert je ketel niet. Kijk of de vlam minder wordt als de ketel temperatuur ca 10 graden lager is dan de afgestelde temperatuur. Na installatie van een ketel is de monteur wel 5x terug geweest om het modulerende effect te verkrijgen. Helaas is het nooit gelukt en heb ik het maar zo gelaten.

yv
door yvonneenmartin - Sep 29, 2010 om 13:37
7 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=thyratron schreef op woensdag 29 sep 2010, 12:27]Hallo YvonneenMartin,
ik lees dat je een combiketel hebt. Mogelijk staat de tapwatervoorziening aan zodat je altijd warm water in voorraad hebt. Als dit uit te schakelen is, moet je dat doen, dan zal de ketel ook niet de hele dag dat water proberen warm te houden.

Is het wel verstandig om de tapwatervoorziening uit te zetten? Je hebt toch water nodig voor douchen, afwassen etc?

yv
door yvonneenmartin - Sep 29, 2010 om 13:41
7 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=luxenburg schreef op woensdag 29 sep 2010, 13:20]je kan ook besparen door de verwarmingen uit te draaien op de slaapkamers dan verwarm je minder water waar door het ook sneller warm word .[/quotOp de slaapkamers staan de radiatoren nu nog uit.
Die gaan pas aan als het echt koud wordt.Dan gaan ze bij het naar bed gaan ook weer uit, tenzij er 's nachts strenge vorst voorspeld wordt,.

yv
door yvonneenmartin - Sep 29, 2010 om 13:49
7 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=keesdekoning schreef op woensdag 29 sep 2010, 12:41]Je kunt niet zonder meer twee stookjaren met elkaar vergelijken. Daarbij zal de gemiddelde temperatuur over die jaren ook moeten worden meegenomen. De winter 2008/voorjaar 2009 was warmer dan de winter 2009/voorjaar 2010. Bij dezelfde ketel zou je dat laatste jaar dus meer hebben verbruikt. Dat je met je nieuwe ketel minder hebt verbruikt betekent dus een redelijke rendementsverbetering.
Daarnaast moet je de keteltemperatuur in de gaten houden. In voorjaar en herfst kan die lager zijn dan in de winter. Dan zal je minimaal van zo'n 75 graden uit moeten gaan om te voorkomen dat de ketel te koud water door de radiatoren pompt en daardoor veel langer achtereen moet branden om het huis warm te houden.[/quote
ik begrijp wat je bedoelt.ik had er niet bij stilgestaan dat wij twee jaar geleden een zachtere winter hebben gehad. Blijft het feit dat mijn broer bij een zelfde hoekwoning, stookgedrag, gezinssamenstelling en ook recent een nieuwe ketel, toch tweehonderd kuub minder gebruikt heeft. (hij woont bij ons inde straat dus daar kan het ook niet aan liggen) ik weet alleen dat hij 's nachts de thermostaat op ongeveer 10 ä 12 graden zet terwijl wij hem geheel volgens het boekje van de nieuwe Honeywell thermostaat op 15 raden hebben gezet. Geeft dat dan misschien zo.n groot verschil?

Voor wat betreft de keteltemperatuur: De een zegt 75 graden en de ander 40 à 45. Is dit laatste niet te laag i v m de legionella

invalide
door invalide - Sep 29, 2010 om 13:52
787 Antwoorden / 5 Vragen

Tapwater uit niet, maar hij bedoelde de warm houd stand.
Het verschil is dat je bij warm houden tapwater sneller warm water hebt en niet hoeft te wachten en dus minder verspil.

Maar koud water verspillen is goedkoper dan water 24 uur per dag warm houden dus niet tapwater uit maar warm houd functie bedoelen ze.

Verder was de afgelopen winter bij mijn dezelfde ketel het verbruik ook hoger, en wegens de opname datum dit jaar langer, vorige keer 11¼ maand en nu 12¾ dus langere periode.
Dan is het jaarverbruik dus niet aangepast aan 12 maanden en lijkt het dit jaar bij mijn ook extreem veel hoger.

Dus was de meter opname over 12 maanden?
Ik schrok ook van het hoge verbruik tot ik de rekeningen ging narekenen.
Verder zullen mensen die in de winter de opname datum hebben altijd grotere schommeling krijgen door dit dan die het zomers hebben, maar ze kunnen niet geheel Nederland op zelfde dag opnemen.

yv
door yvonneenmartin - Sep 29, 2010 om 13:57
7 Antwoorden / 1 Vragen

Ja de meteropname was/is bij ons altijd in september dus dan zijn we nog niet echt aan het stoken en krijg je een behoorlijk goed beeld.

1paul
door 1paul - Sep 29, 2010 om 14:03
3146 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ik niet lees maar wel van belang is is de vraag of u wel een modulerende thermostaat heeft?

En staat de ketel wel op de goede stand of staat ie niet op de modulatie stand?

Wel van belang lijkt me, als de ketel steeds aan en uit springt..

Of gaat ie steeds van laag naar hoog?

ga
door gabberpiet - Sep 29, 2010 om 14:05
136 Antwoorden / 23 Vragen

ik doe het anders -ik haal gewoon de stekker van de ketel uit het stopcontact-
als ik warm water nodig heb gaat hij er weer in en voor je het weet heb ik warm water en als ik klaar ben gaat de stekker er weer uit
zo zit ik al 5 maanden op 3m3 p/m (scheelt mij 15m3 p/m)
en als het straks winter wordt ?? gewoon hetzelfde als het warm is in huis -de stekker eruit en het blijft de hele avond warm
zo doe ik het al 2 jaar en bespaar een hoop omdat de waakvlam ook niet meer brand

erik008
door erik008 - Sep 29, 2010 om 15:08
1401 Antwoorden / 25 Vragen

De winst van de modulerende ketel/thermostaat zit in de lage temperatuur van het water.
Als het stookseizoen is, blijft de ketel continu branden.

Echter het nadeel is dat je in ruimtes zoals slaapkamers meer energie krijgt.
Er is immers continu warm water beschikbaar in het radiator circuit.

De slaapkamer blijft door de thermostaatkraan ook netjes op temperatuur.
Met de oude aan/uit thermostaat kwam er een boel warmte vrij en ging de ketel uit.
In de slaapkamer was het dan veel kouder.

Je kunt ook een modulerende ketel hebben met een aan/uit thermostaat,
in veel gevallen is dat voordeliger maar met minder comfort.

@gabberpiet
In een moderne ketel zit geen waakvlam

diadino
door diadino - Sep 29, 2010 om 15:30
49 Antwoorden / 2 Vragen

hoi,
controleer eens of de eco-stand is ingeschakeld op de ketel.
als de ketel niet op de eco-stand staat, dan is hij constant bezig om een hoeveelheid water op temperatuur te houden, voordeel is de snellere aanvoer van warm water, nadeel een hoger verbruik.
in de eco-stand wordt het water pas verwarmd als er vraag is, duurt dus iets langer, maar je hebt geen verbruik als er geen vraag naar warm water is.

ketel is voorzien van een modulerende brander, houdt in dat de branden niet constant aan en uit gaat maar juist constant aan is, maar niet altijd op vol vermogen, maar de kracht van de brander juist aanpast aan de vraag naar warmte.

bij ons is de oude, VR ketel 2-3 jaar geleden gelden vervangen door een bosch HRC ketel en in het eerste jeaar hadden we de ketel an bijna geheel terug verdiend door het verminderde verbruik.
(wat ook een goede bespaarder gebleken is, een mini-boiler in de keuken, voorheen was deze op de CV-ketel aangesloten en dat kostte erg veel energie/water voor er warm water in de keuken was, nu is het er in 1 sec)
@gabberpiet,
niet echt handige bespaartechniek, ook een betje lastig op een bosch doordat er een hoofdscakelaar op zit via welke je de ketel in moet schakelen....

rs
door rst77 - Sep 29, 2010 om 15:50
18 Antwoorden / 1 Vragen

Vergeet niet dat we een hele strenge winter achter de rug hebben, de strengste in jaren, terwijl de jaren ervoor heel zacht waren.

ga
door gabberpiet - Sep 29, 2010 om 18:39
136 Antwoorden / 23 Vragen

diadino
je heb helemaal gelijk maar ik woon alleen en bij mij werkt het uitstekend zo

geen extra gas verbruik en ik bespaar zelfs nog op mijn led lampjes lol

yv
door yvonneenmartin - Sep 29, 2010 om 18:47
7 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=diadino schreef op woensdag 29 sep 2010, 15:30]hoi,
controleer eens of de eco-stand is ingeschakeld op de ketel.
als de ketel niet op de eco-stand staat, dan is hij constant bezig om een hoeveelheid water op temperatuur te houden, voordeel is de snellere aanvoer van warm water, nadeel een hoger verbruik.
in de eco-stand wordt het water pas verwarmd als er vraag is, duurt dus iets langer, maar je hebt geen verbruik als er geen vraag naar warm water is.

ketel is voorzien van een modulerende brander, houdt in dat de branden niet constant aan en uit gaat maar juist constant aan is, maar niet altijd op vol vermogen, maar de kracht van de brander juist aanpast aan de vraag naar warmte.

bij ons is de oude, VR ketel 2-3 jaar geleden gelden vervangen door een bosch HRC ketel en in het eerste jeaar hadden we de ketel an bijna geheel terug verdiend door het verminderde verbruik.
(wat ook een goede bespaarder gebleken is, een mini-boiler in de keuken, voorheen was deze op de CV-ketel aangesloten en dat kostte erg veel energie/water voor er warm water in de keuken was, nu is het er in 1 sec)
@gabberpiet,
niet echt handige bespaartechniek, ook een betje lastig op een bosch doordat er een hoofdscakelaar op zit via welke je de ketel in moet schakelen....

Ja de ecostand is ingeschakeld. ook is er vorig jaar een nieuwe modulerende thermostaat geplaatst. Het valt wel op dat ik nu de temperatuur op 19 gr kan zetten ( op de kamerthermostaat) terwijl dat voorheen 20 gr. was.

erik008
door erik008 - Sep 29, 2010 om 19:49
1401 Antwoorden / 25 Vragen

[quote=yvonneenmartin schreef op woensdag 29 sep 2010, 18:47]
Het valt wel op dat ik nu de temperatuur op 19 gr kan zetten ( op de kamerthermostaat) terwijl dat voorheen 20 gr. was.

Wat bedoel je hiermee?

tolsma1945
door tolsma1945 - Sep 29, 2010 om 21:10
229 Antwoorden / 6 Vragen

Huizen en STOOKGEDRAG zijn heel moeilijk te vergelijken.
Echter de buiten temperatuur is bepalend voor het verbruik in de winter voorjaar en najaar.

wimmi20
door wimmi20 - Sep 30, 2010 om 02:30
2154 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=gabberpiet schreef op woensdag 29 sep 2010, 14:05]ik doe het anders -ik haal gewoon de stekker van de ketel uit het stopcontact-
als ik warm water nodig heb gaat hij er weer in en voor je het weet heb ik warm water en als ik klaar ben gaat de stekker er weer uit
zo zit ik al 5 maanden op 3m3 p/m (scheelt mij 15m3 p/m)
en als het straks winter wordt ?? gewoon hetzelfde als het warm is in huis -de stekker eruit en het blijft de hele avond warm
zo doe ik het al 2 jaar en bespaar een hoop omdat de waakvlam ook niet meer brandDie Gabberpiet toch !! Wat heb je mij aan het lachen gemaakt.
Piet heeft een Belgische thermostaat, hij regelt de temperatuur in huis met de stekker van de ketel !! Piet jij hebt waarschijnlijk ook in de meeste gaatjes van jouw douchekop een lucifer gestoken om water te besparen. En je kookt de spinazie, aardappelen en de karbonade waarschijnlijk in 1 pan, want dat scheelt gas.Piet laat ik je uit de droom helpen : een moderne ketel heeft een intelligent computertje, je kunt dat voorverwarmen van kraanwater gewoon uitschakelen, en Gabber, een moderne HR ketel heeft helemaal geen waakvlam. Die wordt electronisch aangestoken. En dat stekkergedoe kun je ook achterwege laten Piet, dat regelt de intelligente computer beter dan Piet.. Daaag GabberPiet

ga
door gabberpiet - Sep 30, 2010 om 10:37
136 Antwoorden / 23 Vragen

jaja lach maar - ik zal nog wel een oude ketel hebben maar ik bespaar op deze manier ongeveer 200 m3 per jaar

yv
door yvonneenmartin - Oct 1, 2010 om 10:33
7 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=erik008 schreef op woensdag 29 sep 2010, 19:49][quote=yvonneenmartin schreef op woensdag 29 sep 2010, 18:47]
Het valt wel op dat ik nu de temperatuur op 19 gr kan zetten ( op de kamerthermostaat) terwijl dat voorheen 20 gr. was.

Wat bedoel je hiermee?

Sorry, ik ben weer erg onduidelijk. Ik bedoel dat wij nu dezelfde warmtecomfort hebben met een thermostaatstand 19 gr. terwijl wij daarvoor eerst de thermostaat op minimaal 20 graden moesten zetten. Het wordt binnen in de huiskamer nu ook 20 graden.