Ja
door Jan Knoester Jul 29, 2016 om 12:04
Huishouden & energie

Netbeheer en nog geen eigenaar

Ik ben sinds 1 februari 2016 eigenaar van een appartement. Op 1 februari is de sleuteloverdracht geweest en is de akte gepasseerd.

Nu krijg ik een brief van Liander dat de oude eigenaar het energiecontract per 19 janauari al heeft opgezegd en ze graag nog de kosten van netbeheer over die 12 dagen willen incasseren. Alleen niet als ik een kopie van mijn koopakte stuur en een document waaruit de meterstanden op1 februari blijken.

Dat laatste formele document heb ik nergen en een koopovereenkomst sturen vind ik veel te ver gaan. Bovendien Is Liander de partij die hier iets beweert, namelijk dat ik als nieuwe eigenaar daarvoor verantwoordelijk ben, en is het toch zo dat zij dan ook maar dat moeten bewijzen.

Tenslotte lijkt het mij dat ze het allemaal ook wel uit administraties kunnen halen cq. kunnen opvragen bij de bewuste energieleverancier.

Kan dit zomaar?

Jan

2413 4 Rapporteer

uwjurist
door uwjurist - Jul 29, 2016 om 12:09
1043 Antwoorden / 0 Vragen

U hebt een probleem als de meterstanden bij de overdracht niet gezamenlijk zijn opgenomen en vastgelegd. Vraag uw makelaar naar dit document. Die zou dat toch moeten hebben.
Verder kunt u een kopie van uw eigendomsbewijs verstrekken, dat is meer dan afdoende.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

tijger1
door tijger1 - Jul 29, 2016 om 12:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik mag toch aannemen dat bij de overdracht de meterstanden zijn opgenomen? Hebt u het nieuwe adres van de verkoper? Verwijs Liander daar naar toe.

r.kemperman
door r.kemperman - Jul 29, 2016 om 16:10
423 Antwoorden / 4 Vragen

Het gaat niet om de meterstanden, maar om de vaste lasten.
TS is per 01-02 eigenaar en heeft per die datum een contract afgesloten
vorige eigenaar heeft contract per 19-01 opgezegd.
Netbeheerder wil de vaste lasten tussen deze twee data op de nieuwe eigenaar verhalen.

gerbera
door gerbera - Jul 29, 2016 om 16:31
7348 Antwoorden / 14 Vragen

De vorige eigenaar kan het contract wel op 19 jan. hebben opgezegd maar was tot 1 februari nog steeds eigenaar van het pand. Dus verwijs Liander maar naar de vorige eigenaar. U kunt een copie van het eigendomsbewijs sturen waarop de overdrachtdatum is vermeld, met de inhoud van een koopakte heeft Liander niets te maken.