RuudVeHa
door RuudVeHa Mar 9, 2017 om 11:54
Huishouden & energie

Onbetrouwbare slimme meter

Beste allemaal,

ik heb dus zo'n onbetrouwbare slimme meter van Stedin,  hij geeft ook al van af dec niet meer de standen door aan mijn energieleverancier.

Nu heb ik geen vertrouwen meer in deze meter en wil dat deze vervangen wordt door een betrouwbaar model.

Nu ben ik met Stedin daarover in gesprek, deze geven aan dat ze hem willen vervangen maar dat kost geld 72,60 euro, maar ik huur de meter, en is het niet zo dat als je iets huurt en het is niet deugdelijk dat je dan recht heb op een deugdelijk model?

Wie weet het antwoord?

12709 11 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Mar 9, 2017 om 12:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En hoe weet u dan dat hij onbetrouwbaar is? Of gaat u alleen op de krantenberichten af? U kunt toch ook zelf de standen opnemen?

RuudVeHa
door RuudVeHa Mar 9, 2017 om 12:40
Antwoorden / 6 Vragen

Stedin geeft zelf aan dat de kans bestaat dat de meter onbetrouwbaar is. En helaas heb ik al een aantal slechte ervaringen met Stedin.

gerbera
door gerbera - Mar 9, 2017 om 12:05
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Het niet doorgeven van de standen zou er op kunnen wijzen dat dit, onbewust, door de leverancier is uitgezet. Dat heeft verder niets met de betrouwbaarheid van de meter te maken. Zolang u de standen kunt aflezen en deze kloppen zal de meter, op uw verzoek, niet kostenloos vervangen worden.  Tenzij  Steding constateert dat het een defect is, in dat geval zal de meter gratis vervangen worden.

RuudVeHa
door RuudVeHa Mar 9, 2017 om 12:42
Antwoorden / 6 Vragen

Ik ben een mondige consument en heb natuurlijk al met de leverancier contact gehad, deze gaven aan met Stedin contact te hebben, dit gedaan deze gaven aan het uit te zoeken daar zijn ze nu al 2 weken mee bezig.

fa
door familyman - Mar 9, 2017 om 12:08
888 Antwoorden / 1 Vragen

Is uw gebruik volgende die zogenaamde slimme meter anders als gemeten met de ouderwetsche domme meter over een soortgelijke periode?

RuudVeHa
door RuudVeHa Mar 9, 2017 om 12:44
Antwoorden / 6 Vragen

Dat durf ik niet te zeggen, maar het feit dat de meter onbetrouwbaar kan zijn en Stedin dit ook bevestigd, hij nu ook weer een storing aangeeft is voor mij reden deze meter niet meer te vertrouwen.

fa
door familyman Mar 9, 2017 om 12:58
888 Antwoorden / 1 Vragen

"Kan zijn" en "is" zijn twee begrippen.

zoekster1
door zoekster1 - Mar 9, 2017 om 12:27
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Als deze meter ondeugdelijk is, dan komen de kosten natuurlijk niet voor u maar voor Stedin.

RuudVeHa
door RuudVeHa Mar 9, 2017 om 12:45
Antwoorden / 6 Vragen

Zo denk ik er ook over, als ik iets huur dat ondeugdelijk is...

hansje klein
door hansje klein - Mar 9, 2017 om 12:37
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Wanneer de standen niet meer automatisch doorgegeven worden zal de eigenaar en verhuurder, zich moeten afvragen waarom dit niet geschiedt en een monteur sturen. U kunt geen nieuwe meter eisen zolang u bij het verbruik niet ernstige onregelmatigheden kunt vaststellen/aantonen.

fr
door frans56 - Mar 9, 2017 om 12:42
230 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo

Of U die meter kunt laten vervangen door een "ouderwetse" dat weet ik niet.  Het probleem met deze meters is op   DEZE   website uitgelegd.
Samengevat komt het er op neer dat de manier waarop deze meters worden getest NIET overeenkomt met hetgeen er in de praktijk gebeurd.
Ik zal als electronicus het proberen begrijpelijk uit te leggen. Misschien een beetje (te?)  technisch, maar het komt erop neer dat deze meters
bij een normale ouderwetse gloeilamp WEL goed werken, maar bijvoorbeeld bij een LED lamp niet.  Dit heeft te maken op de manier waarop
dat LED lampje wordt aangestuurd.  Waar een slimme meter ook problemen mee kan hebben is met een TV, Radio etc.  oftewel alle
electronische apparatuur die geen zuiver Ohmse belasting geeft.    Echter als U zo een meter laat controleren, dan worden deze meters getest
met een zuiver ohmse belasting, en U krijgt dan die meter retour met de mededeling: "sorry maar hij is in orde"    Het komt er dus op neer dat
het keurings instituut op een verkeerde manier deze meters controleert. Zolang die meetmethode niet is aangepast, zullen er problemen blijven
met deze meters. en zult U helaas geen gelijk krijgen dat deze meters niet goed zijn.

RuudVeHa
door RuudVeHa Mar 9, 2017 om 12:52
Antwoorden / 6 Vragen

Ik vraag me dan af waarom het maar een aantal meters betreft en niet alle slimme meters, Stedin zelf geeft ook aan dat de kans bestaat dat de meter onbetrouwbaar is, en aangezien ik een hoop moderne apparatuur en led verlichting gebruik, ga ik voor een betrouwbare meter, daar komt bij dat dit niet de eerste keer is dat ik gezeur heb met deze meter. Lijkt me toch dat ik als huurder recht heb op een deugdelijk betrouwbaar product.

hansje klein
door hansje klein Mar 9, 2017 om 13:05
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Momenteel lijkt het erop, dat electrisch/electronische apparatuur bij de gebruikers in huis (mede) een bron van storingen zouden kunnen zijn ... het wordt nog onderzocht en in kaart gebracht worden bij welke meters of bij àlle meters dit toetreft. Daarom is een nieuwe meter momenteel klaarblijkelijk geen oplossing, maar een nieuwe generatie van hoogwaardigere meters in de toekomst.

fa
door familyman Mar 10, 2017 om 12:33
888 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor je info, ik wil nu geen slimme meter meer.

Wi
door Wil_H Mar 17, 2017 om 10:43
270 Antwoorden / Vragen

@Frans56
In elk geval bedankt voor de informatie. Ik had al zo mijn bedenkingen tegen stille meters i.v.m. privacy.
Nou blijkt dus dat je het risico loopt dat je door de aanschaf van LED-lampen behoorlijk benadeeld kunt worden als je toevallig pech hebt dat je een niet zo slimme meter krijgt.
Ik weet nou in elk geval zeker dat zo'n meter bij mij de komende 20 jaar niet geplaatst gaat worden.

fl
door flessebon Mar 18, 2017 om 09:41
418 Antwoorden / 7 Vragen

Telefoonladers zouden ook voor een hogere stand kunnen zorgen.

gompy2
door gompy2 - Mar 9, 2017 om 20:59
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@Ruudveha,

Hier een artikel van Radar over jouw probleem:

Klik hier <-

1paul
door 1paul - Mar 10, 2017 om 11:55
3134 Antwoorden / 0 Vragen

als u van mening bent dat u meer verbruikt dan voor u deze meter kreeg zou ik er op aandringen dat er weer een ouderswetse betrouwbare draaischijf meter komt, dat u dan iets moet betalen zou ik op de koop toe nemen...

jo
door jorisw Mar 17, 2017 om 12:49
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is natuurlijk niet de oplossing. Waarom zou een ouderwetsche meter betrouwbaarder zijn? Omdat vroeger alles zogenaamd beter was zeker.

Als je meent dat de meter niet goed meet, moet je die laten ijken (ongeacht of dat nu een oude draaischijfmeter is of een nieuwe meter). Als dan blijkt dat de meter inderdaad niet goed is, zijn de kosten voor de leveranciers. Als de meter wel goed is voor de gebruiker.

1paul
door 1paul Mar 18, 2017 om 09:00
3134 Antwoorden / 0 Vragen

uit je antwoord Joris blijkt dat je niets af weet van deze materie, een electrische meter kan gestoord worden door externe factoren waardoor deze niet de goede meetresultaten geeft, als men hem dan in een testopstelling plaatst, ijkt dus, geeft hij ineens wel de goede meetresultaten omdat deze testopstelling simpelweg niet de praktijk nabootst...

de "oude" draaischijfmeters hebben dit probleem niet, vandaar ook dat deze, ook nu, veel betrouwbaarder zijn dan de electrisch aangestuurde meters...

voor je antwoord verdiep je in de materie en als je er niets van weet hou dan de mond, je zet zo mensen op eht verkeerde been...

ha
door harryromijn - Mar 10, 2017 om 12:31
272 Antwoorden / 0 Vragen

En daarom noteer ik om de 14 dg de stand(en) van mijn meter al sinds 2004.
Nog nooit een afwijking kunen konstateren.
Idem mijn zoons, en enkele buren, die allemaal met elkaar exact in lijn liggen.
Ik heb dus grotere vragen over de nauwkeurigheid van de burgers dan over de meters.

jo
door jorisw Mar 17, 2017 om 12:51
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Klachten over slimme meters komen vooral omdat heel veel mensen in Nederland technofoob zijn en alles wat nieuw is per definitie wantrouwen. Ik snap trouwens niet dat ze klagen op dat enge internet. Je kunt toch beter een veilige, betrouwbare briefkaart sturen?

diumenge
door diumenge Mar 18, 2017 om 10:30
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Door elke 14 dagen de standen te noteren, wat prima is, kan je afwijkingen van de meter zelf (tenzij die ineens heel extreem zijn) natuurlijk niet vaststellen. Je leest immer diezelfde meter af, afwijkingen kan je alleen vaststellen als je het verbruik ook met een andere meter zou meten en vervolgens de resultaten van beide meter met elkaar gaat vergelijken.

ha
door harryromijn Mar 22, 2017 om 12:03
272 Antwoorden / 0 Vragen

Bij "warmte" maakt Ennatuurlijk ook een berekening, op basis van nogal wat parameters.

Bij voorbeeld;
  3 okt 2015: mijn meter 967,16 en de berekende waarde: 968,75 GJ
16 mrt 2017: mijn meter 1076,29 en berekend: 1075,90 GJ

Electriciteit: van een ca 3500 kWh/jr in 2006 naar ca 2500 kWh/jr in 2016, dankzij LED lampen, LED TV en computer scherm, zuinigere koelkast , was- en afwasmachine, natuurlijke droger buiten, betere verwarmingspomp-schakelaar en inductie kookplaten. Gewoon verstand gebruiken.

Nee, 100% zeker weet je het nooit, zelfs niet met een tweede meter, want beiden kunnen een afwijking geven.

ge
door gert949 - Mar 10, 2017 om 16:21
10 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet wat me te doen staat,kreeg bericht dat ze bij mij ook zo.n ding komen plaatsen,gaat dus niet gebeuren hou het mooi bij de oude meters werken nog prima.

Po
door Pontiac Mar 10, 2017 om 16:50
131 Antwoorden / 5 Vragen

Gertje je hebt niets te willen , je krijgt gewoon zo een meter in de meterkast of je wilt of niet , leest U de leveringsvoorwaarden maar eens op Uw gemak door (bestaat zelfs de mogelijkheid dat U van het net wordt afgesloten ) en die meter die nieuw geplaatst wordt is niet zo slim als U ,U kunt de automatische aflezing bij plaatsing laten blokkeren ,kijk dat is pas slim .Sterkte ermee !

fa
door familyman Mar 10, 2017 om 16:55
888 Antwoorden / 1 Vragen

Zolang de "oude" meter nog goed is krijg je geen idiote meter, al of niet mat data overdracht, als je dat wil.

1paul
door 1paul Mar 11, 2017 om 08:53
3134 Antwoorden / 0 Vragen

Pontiac het is bij wet geregeld dat je zo een meter niet hoeft te nemen, je mag hem dus gewoon weigeren als je daarvoor kiest!!!

bij mij komt geen enkele electrische meter erin, deze kunnen altijd storingen hebben door interference...

marita5
door marita5 - Mar 11, 2017 om 20:40
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo RuudVeha ,

Meld hier uw klacht over de slimme meter , klik op de rode regel .

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/oproepen/meldpunt-klachten-over-je-slimme-meter/

RuudVeHa
door RuudVeHa Mar 17, 2017 om 09:29
Antwoorden / 6 Vragen

Gelijk ingevuld, bedankt :-)

marita5
door marita5 Mar 17, 2017 om 09:40
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan .