Onbetrouwbare slimme meter
Topantwoord
En hoe weet u dan dat hij onbetrouwbaar is? Of gaat u alleen op de krantenberichten af? U kunt toch ook zelf de standen opnemen?
Stedin geeft zelf aan dat de kans bestaat dat de meter onbetrouwbaar is. En helaas heb ik al een aantal slechte ervaringen met Stedin.
Het niet doorgeven van de standen zou er op kunnen wijzen dat dit, onbewust, door de leverancier is uitgezet. Dat heeft verder niets met de betrouwbaarheid van de meter te maken. Zolang u de standen kunt aflezen en deze kloppen zal de meter, op uw verzoek, niet kostenloos vervangen worden. Tenzij Steding constateert dat het een defect is, in dat geval zal de meter gratis vervangen worden.
Ik ben een mondige consument en heb natuurlijk al met de leverancier contact gehad, deze gaven aan met Stedin contact te hebben, dit gedaan deze gaven aan het uit te zoeken daar zijn ze nu al 2 weken mee bezig.
Is uw gebruik volgende die zogenaamde slimme meter anders als gemeten met de ouderwetsche domme meter over een soortgelijke periode?
Dat durf ik niet te zeggen, maar het feit dat de meter onbetrouwbaar kan zijn en Stedin dit ook bevestigd, hij nu ook weer een storing aangeeft is voor mij reden deze meter niet meer te vertrouwen.
"Kan zijn" en "is" zijn twee begrippen.
Als deze meter ondeugdelijk is, dan komen de kosten natuurlijk niet voor u maar voor Stedin.
Zo denk ik er ook over, als ik iets huur dat ondeugdelijk is...
Wanneer de standen niet meer automatisch doorgegeven worden zal de eigenaar en verhuurder, zich moeten afvragen waarom dit niet geschiedt en een monteur sturen. U kunt geen nieuwe meter eisen zolang u bij het verbruik niet ernstige onregelmatigheden kunt vaststellen/aantonen.
Hallo
Of U die meter kunt laten vervangen door een "ouderwetse" dat weet ik niet. Het probleem met deze meters is op DEZE website uitgelegd.
Samengevat komt het er op neer dat de manier waarop deze meters worden getest NIET overeenkomt met hetgeen er in de praktijk gebeurd.
Ik zal als electronicus het proberen begrijpelijk uit te leggen. Misschien een beetje (te?) technisch, maar het komt erop neer dat deze meters
bij een normale ouderwetse gloeilamp WEL goed werken, maar bijvoorbeeld bij een LED lamp niet. Dit heeft te maken op de manier waarop
dat LED lampje wordt aangestuurd. Waar een slimme meter ook problemen mee kan hebben is met een TV, Radio etc. oftewel alle
electronische apparatuur die geen zuiver Ohmse belasting geeft. Echter als U zo een meter laat controleren, dan worden deze meters getest
met een zuiver ohmse belasting, en U krijgt dan die meter retour met de mededeling: "sorry maar hij is in orde" Het komt er dus op neer dat
het keurings instituut op een verkeerde manier deze meters controleert. Zolang die meetmethode niet is aangepast, zullen er problemen blijven
met deze meters. en zult U helaas geen gelijk krijgen dat deze meters niet goed zijn.
Ik vraag me dan af waarom het maar een aantal meters betreft en niet alle slimme meters, Stedin zelf geeft ook aan dat de kans bestaat dat de meter onbetrouwbaar is, en aangezien ik een hoop moderne apparatuur en led verlichting gebruik, ga ik voor een betrouwbare meter, daar komt bij dat dit niet de eerste keer is dat ik gezeur heb met deze meter. Lijkt me toch dat ik als huurder recht heb op een deugdelijk betrouwbaar product.
Momenteel lijkt het erop, dat electrisch/electronische apparatuur bij de gebruikers in huis (mede) een bron van storingen zouden kunnen zijn ... het wordt nog onderzocht en in kaart gebracht worden bij welke meters of bij àlle meters dit toetreft. Daarom is een nieuwe meter momenteel klaarblijkelijk geen oplossing, maar een nieuwe generatie van hoogwaardigere meters in de toekomst.
Dank voor je info, ik wil nu geen slimme meter meer.
@Frans56
In elk geval bedankt voor de informatie. Ik had al zo mijn bedenkingen tegen stille meters i.v.m. privacy.
Nou blijkt dus dat je het risico loopt dat je door de aanschaf van LED-lampen behoorlijk benadeeld kunt worden als je toevallig pech hebt dat je een niet zo slimme meter krijgt.
Ik weet nou in elk geval zeker dat zo'n meter bij mij de komende 20 jaar niet geplaatst gaat worden.
Telefoonladers zouden ook voor een hogere stand kunnen zorgen.
als u van mening bent dat u meer verbruikt dan voor u deze meter kreeg zou ik er op aandringen dat er weer een ouderswetse betrouwbare draaischijf meter komt, dat u dan iets moet betalen zou ik op de koop toe nemen...
Dat is natuurlijk niet de oplossing. Waarom zou een ouderwetsche meter betrouwbaarder zijn? Omdat vroeger alles zogenaamd beter was zeker.
Als je meent dat de meter niet goed meet, moet je die laten ijken (ongeacht of dat nu een oude draaischijfmeter is of een nieuwe meter). Als dan blijkt dat de meter inderdaad niet goed is, zijn de kosten voor de leveranciers. Als de meter wel goed is voor de gebruiker.
uit je antwoord Joris blijkt dat je niets af weet van deze materie, een electrische meter kan gestoord worden door externe factoren waardoor deze niet de goede meetresultaten geeft, als men hem dan in een testopstelling plaatst, ijkt dus, geeft hij ineens wel de goede meetresultaten omdat deze testopstelling simpelweg niet de praktijk nabootst...
de "oude" draaischijfmeters hebben dit probleem niet, vandaar ook dat deze, ook nu, veel betrouwbaarder zijn dan de electrisch aangestuurde meters...
voor je antwoord verdiep je in de materie en als je er niets van weet hou dan de mond, je zet zo mensen op eht verkeerde been...
En daarom noteer ik om de 14 dg de stand(en) van mijn meter al sinds 2004.
Nog nooit een afwijking kunen konstateren.
Idem mijn zoons, en enkele buren, die allemaal met elkaar exact in lijn liggen.
Ik heb dus grotere vragen over de nauwkeurigheid van de burgers dan over de meters.
Klachten over slimme meters komen vooral omdat heel veel mensen in Nederland technofoob zijn en alles wat nieuw is per definitie wantrouwen. Ik snap trouwens niet dat ze klagen op dat enge internet. Je kunt toch beter een veilige, betrouwbare briefkaart sturen?
Door elke 14 dagen de standen te noteren, wat prima is, kan je afwijkingen van de meter zelf (tenzij die ineens heel extreem zijn) natuurlijk niet vaststellen. Je leest immer diezelfde meter af, afwijkingen kan je alleen vaststellen als je het verbruik ook met een andere meter zou meten en vervolgens de resultaten van beide meter met elkaar gaat vergelijken.
Bij "warmte" maakt Ennatuurlijk ook een berekening, op basis van nogal wat parameters.
3 okt 2015: mijn meter 967,16 en de berekende waarde: 968,75 GJ
16 mrt 2017: mijn meter 1076,29 en berekend: 1075,90 GJ
Electriciteit: van een ca 3500 kWh/jr in 2006 naar ca 2500 kWh/jr in 2016, dankzij LED lampen, LED TV en computer scherm, zuinigere koelkast , was- en afwasmachine, natuurlijke droger buiten, betere verwarmingspomp-schakelaar en inductie kookplaten. Gewoon verstand gebruiken.
Nee, 100% zeker weet je het nooit, zelfs niet met een tweede meter, want beiden kunnen een afwijking geven.
Ik weet wat me te doen staat,kreeg bericht dat ze bij mij ook zo.n ding komen plaatsen,gaat dus niet gebeuren hou het mooi bij de oude meters werken nog prima.
Gertje je hebt niets te willen , je krijgt gewoon zo een meter in de meterkast of je wilt of niet , leest U de leveringsvoorwaarden maar eens op Uw gemak door (bestaat zelfs de mogelijkheid dat U van het net wordt afgesloten ) en die meter die nieuw geplaatst wordt is niet zo slim als U ,U kunt de automatische aflezing bij plaatsing laten blokkeren ,kijk dat is pas slim .Sterkte ermee !
Zolang de "oude" meter nog goed is krijg je geen idiote meter, al of niet mat data overdracht, als je dat wil.
Pontiac het is bij wet geregeld dat je zo een meter niet hoeft te nemen, je mag hem dus gewoon weigeren als je daarvoor kiest!!!
bij mij komt geen enkele electrische meter erin, deze kunnen altijd storingen hebben door interference...
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Apparatuur tas blijkt niet waterdicht, website zegt het is waterdicht - heb ik recht op geld terug?
Hai. Ik heb bij een winkel voor dj benodigheden [edit-red.] een tas gekocht voor dj apparatuur. Volgens de website is de tas waterdicht.
Dat was ie niet. Ik was voor werk op reis en merkte dat de tas niet water dicht is. Ik heb direct gemaild en de situatie uitgelegd.
Ik wil mijn geld terug, want dat ding functioneert niet zoals beloofd en nu doen ze er alles aan om dat dus n
...
Lees meer
Probleem bij pakket bezorgen door DPD
Ik heb een CDi (brommer onderdeel) besteld en deze zou DPD bezorgen. Echter is de CDi nooit afgelevert alleen de verpakking zat in de brievenbus. En daar gaat het in onze ogen mis, omdat dit geen brievenbus pakket was. De afmetingen van de CDi zie foto zijn groter dan die van onze brievenbus. Wij hebben natuurlijk direct contact gehad met DPD maar zij geven de leverancier de schuld omdat het pakke ... Lees meer
Abonnement Red Together Vodafone
Ik heb een mobiel abonnement bij Vodafone Red Together met mijn vrouw als medegebruiker genomen om buitenshuis wifi te hebben en te gebruiken. Nu kwam ik erachter dat Vodafone mijn thuisgebruik van de wifi (deze gebruik ik overig van Ziggo) de mb"s noteert en aftrekt van mijn afgesloten gb contract bij Vodafone.
Bijvoorbeeld: op 02/03/2024 heb ik om 19.23 0,01 mb gebruikt. Hoe dan? als ik en
...
Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer