hansje klein
door hansje klein May 4, 2016 om 12:39
Huishouden & energie

Ontharder in de wasmachine tegen kalkaanzetting

Een beetje Calgon toevoegen in de wasmachine en de verkalking wordt gestopt bij hard water. Dat is ons een levenlang ingepeperd op aanbeveling van enkele wasmachinenmerken. Inmiddels heeft Calgon een toevoeging 'twee-in-één" nu óók tegen onaangename luchtjes in de wasmachine omdat er met lage temperaturen gewassen wordt. Ik draai echter ook wassen op 65 graden en hoef die tweede component niet. Calgon reageert echter niet op de vraag of de oorspronkelijke versie Calgon-poeder voor het ontkalken van de wasmachine nog geleverd wordt.

Waterontharder, ontkalker. Calgon, allemaal......onzin? Geldklopperij of goed voor de machine en/of de was?

23059 21 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 4, 2016 om 12:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Gebruik een hand soda. Veel en veel goedkoper en beter resultaat. Calgon is dure onzin.

hansje klein
door hansje klein May 4, 2016 om 13:09
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Maakt dat de kleuren niet bleker? Of alleen met soda laten draaien..?

simon55
door simon55 - May 4, 2016 om 12:57
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Of laat de machine draaien op 90 graden met schoonmaakazijn

hansje klein
door hansje klein May 4, 2016 om 13:14
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Schoonmaakazijn als extra wasgang zonder was? Azijn stinkt altijd zo. Kan me voorstellen dat het ontkalkt en tevens tegen zeepluis werkt.

Topantwoord

marita5
door marita5 - May 4, 2016 om 13:13
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@ Hansje Klein ,

Calgon heb ik nog nooit gebruikt , is geldklopperij , soda en gewone azijn is ook goed .
Lees deze informatie eens door , wasmachine onderhouden .

https://www.consumentenbond.nl/wasmachine/wasmachine-schoonmaken-en-onderhoud

Lees ook deze tips van oma weet raad , oma kan het weten is normaal gezien ook ouder dan de wasmachine ;-)

https://omaweetraad.nl/diversen/wasmachine

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - May 4, 2016 om 13:36
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Hansje Klein,
ik heb nog nooit een ontharder nodig gehad, doe wel altijd bij de witte was een flinke schep soda, is volgens mij ook een vervanger voor Vanish oxi en nog wat.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - May 4, 2016 om 13:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Soda maakt de was niet bleker, doe het bij de witte was. Je gast natuurlijk niet een machine zonder was laten draaien. Dat is weggegooid geld.

En u hoeft die machine ook niet alleen met azijn te laten draaien. Gebruik dat eens als wasverzachter. En nee, dat stinkt niet als de was klaar is.

Was eens in ieder geval een keer per maand de witte was op 95%, hebt u van zijn leven geen last van vetluis, of stinkende was of machine.

hansje klein
door hansje klein - May 4, 2016 om 13:48
3037 Antwoorden / 62 Vragen

De kosten van Calgon kunnen bij vier wassen/week oplopen tot € 850,- Een reparatie van het verwarmingselement of zèlfs een geheel nieuwe machine is nog goedkoper.

Bedankt voor de tips, waarvan ik een handje soda bij de witte was op hogere temperatuur tot hieraantoe prefereer. Tip van Sjoppie, bedankt.

tijger1
door tijger1 - May 4, 2016 om 13:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De tip van 12.45 uur niet gelezen?:-))

hansje klein
door hansje klein May 4, 2016 om 14:38
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ja, daar prima, daar had ik nog direct een vraag onder gezet, maar die is inmiddels beantwoord. Bedankt.

ro
door ronny530 - May 4, 2016 om 14:03
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Calgon poeder is nog volop te verkrijgen misschien niet in de eerste de beste winkel maar online zeker nog. Of u Calgon nodig hebt hangt van de waterhardheid in uw regio af. Een mooi voorbeeld is een koffiezetter als die jarenlang probleemloos blijft functioneren dan zal de wasmachine dat zonder Calgon toevoeging ook blijven doen.

hansje klein
door hansje klein May 4, 2016 om 14:41
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Bij ons in de winkels zie ik alleen Calgon 'twee-in-één'....als poeder, als tablet en vloeibaar. Maar ik ben al 'om' en ga soda bij de witte was doen! Bedankt.

tenormin
door tenormin - May 6, 2016 om 05:52
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Goede morgen, @ hansje klein, zie nu pas de vraag, en antwoorden. Ergens schrijft iemand, ik, te lui om te scrollen: "je gaat toch geen lege wasmachine op heetste stand draaien zonder....?
Dat lege, heetste stand + schoonmaakazijn  maakt juist dat de machine optimaal blijft functioneren. Ook lees ik dat je "azijn stinkt" schrijft. Nee hoor, ruikt juist, met was erin, lekker fris. Als je wasmachine tenminste spoelt, grapje. Calgon? Nooit gebruikt. Waarom zou je ooit zoiets duurs kopen/hebben gekocht? Het enige "behoud" is het behoud van Unilever; niet van je portemonnee. Het genoemde: soda is en meer dan voldoende en maakt de was extra schoon. Niet te gebruiken natuurlijk met fragiele stoffen, maar zo intelligent schat ik je wel in. Sorry voor late reactie.

hansje klein
door hansje klein May 6, 2016 om 10:38
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Bedankt Tenormin. Inmiddels heb ik besloten om bij de witte was op hogere temperatuur een handvol soda in de trommel te doen, dus niet bij iedere bonte was. Ik heb 16 jaren lang voor dezelfde wasmachine Calgon gebruikt, tenslotte is echter het regelwerk doorgebrand. Hoe het verwarmingselement er toen uitzag weet ik niet. In Nederland is het water echter niet zo kalkhoudend als ik eerder in het buitenland had en Calgon+middel tegen zeepluis bevalt mij niet ten opzichte van de hoge prijs. Ze prijzen zichzelf de markt uit en beantwoorden mijn vraag hieromtrent niet eens.....en dan......wordt ik allergisch!

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - May 6, 2016 om 10:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat hele zeepluis gedoe komt door een aantal oorzaken. Bijna alle wassen worden op steeds lagere temperatuur gewassen, de machines gebruiken steeds minder water, er wordt nog steeds te veel waspoeder gebruikt en die wasverzachter legt overal een laagje op.

En alle ellende is dus simpel te voorkomen door zeker één keer in de maand de witte was op 95 graden te draaien, daar een flinke hand soda bij te doen en in de plaats van wasverzachter azijn te gebruiken.

Het gevolg? Kraakheldere zachte witte was, schone frisse machine. Heel simpel en de goedkoopste manier.

donna53
door donna53 - May 6, 2016 om 12:43
98 Antwoorden / 10 Vragen

Ik gebruik altijd Blinq tabs anti kalk van Action . 8 tabletten voor 'bijna niks''. Je kunt gewoon je was erin doen en een tablet bijvoegen bij het wasmiddel in het bakje. Er staat bij ''bij elke was'' maar dat is helemaal niet nodig. Werkt perfekt!

ma
door marita43 - May 6, 2016 om 12:52
15 Antwoorden / 6 Vragen

Allemaal nergens voor nodig. Ik was al jaren met een gewoon wasmiddel, voor de dosering blijf ik aan de lage kant, en eenmaal per maand was draai ik een was op 90 graden.

ma
door marja van der dussen - May 6, 2016 om 12:58
1 Antwoorden / Vragen

1 keer per maand zowel de vatenwasser als de wasmachine ontkalken met soda in het zeepbakje. Werkt uitstekend en is het allergoedkoopste.

mo
door mof - May 6, 2016 om 13:12
3619 Antwoorden / 3 Vragen

ipv calgon kun je ook 1 x per maand met kristalsoda op 90 graden een lege machine draaien. gewoon driehoek kristalsoda.
mijn wasmachine doet het na tien jaar nog prima. zowel in dresden, in duisburg als in nijmegen redelijk hard tot keihard water gehad,
maar geen kalk problemen in de was mascjien.

hansje klein
door hansje klein May 6, 2016 om 13:48
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Donnewetter, dankeschön Mof.....! Gooi het op eerdere aanbeveling bij de witte was op hoge temperatuur.

costnix
door costnix - May 6, 2016 om 15:07
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Het gebruik van een waterontharder is alleen nodig als u in een gebied woont waar hard water wordt geleverd. U kunt dit nakijken bij:
https://www.perfectwater.nl/waterhardheid

Ma
door Mat Matheij May 6, 2016 om 17:42
986 Antwoorden / 3 Vragen

Wanneer men woont in een gebied met een hoge kalkwaarde in het water (dH) kan men beter kiezen voor een simpele ontharder met daarbij behorende vulling. Dat is goedkoper dan dure wasmiddelen wasverzachter (=ontharder) of wasmiddel zoals Calgon met 'ingebouwde' ontharder.
Het gebied is dus terdege van wezenlijk belang. Staat ook op het wasmiddel. Mvrgr.

costnix
door costnix May 6, 2016 om 20:15
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@mat mayhem: Ik heb het woord "calgon" niet genoemd!

1paul
door 1paul - May 6, 2016 om 17:10
3101 Antwoorden / 0 Vragen

azijn...

Ma
door Mat Matheij - May 6, 2016 om 17:34
986 Antwoorden / 3 Vragen

Waarschijnlijk geldklopperij. Echter dat moet ik Calgon nageven er wordt gesproken over het in zijn geheel toepassen van het genoemde merk dus niet toevoegen. Of dat dan vervolgens werkt is alsnog niet bewezen. Ook een merk als HG maakt veelvuldig reclame en hebben overal een 'oplossing ' voor -ook voor wasmachines-  Dat acht ik uit eigen ervaring onbewezen. Het overige is eveneens maar 'afwachten'. Mvrgr.

Ma
door Mat Matheij - May 6, 2016 om 17:49
986 Antwoorden / 3 Vragen

Vraag aan uw waterleverancier welke de waarde is van uw waterhardheid (in dH) dat betekent Deutsche Hartheid. Jawohl.
Op willekeurig welk wasmiddel staat of uw water dan een lage gemiddelde of hoge hardheid heeft. Soda helpt niet (schoonmaak) azijn wel.
Mvrgr.

Ma
door Mat Matheij - May 6, 2016 om 21:00
986 Antwoorden / 3 Vragen

Phoeh je zou zeggen dat deze vraag niet zoveel kijkers/lezers zou trekken. Dat zou toch een hint moeten zijn richting wasmiddelen / wateronthardings industrie. Vooral de laatste immers de wasmiddelen fabrikanten maken de mensen al jaren iets wijs. Zij hebben belang bij hard water. Bij zacht water is vrijwel geen "wasverzachter" nodig. Mvrgr.

sa
door sanne1 - May 6, 2016 om 21:35
47 Antwoorden / 9 Vragen

Calgon gebruiken is klink klare onzin, zonde van het geld.
Ik doe, zolang ik mij kan herinneren bij de bonte en donkere was altijd een flinke scheut azijn in het zeepbakje.
Mijn huidige wasmachine, even afkloppen... is 16 jaar oud en nog nooit kapot geweest.

Th
door The_Stone - May 8, 2016 om 14:18
1 Antwoorden / Vragen

Volgens onze installateur, en ook nooit problemen met de machine gehad, 1x per maand op het heetste programma wassen zonder enige toevoegingen is voldoende. Geen lege machine maar gewoon (bv) het beddengoed wassen..