ge
door gerritsmit Oct 25, 2004 om 11:55
Huishouden & energie

Ramen hr++

Vorig jaar heb ik nieuwe kozijnen met HR++ laten plaatsen. Nu is er in een van de ruiten een barst ontstaan. Zojuist heb ik een vertegenwoordiger van de fabrikant op bezoek gehad en die stelt dat het hier gaat om een thermische breuk, die niet valt onder de 10 jaar garantie die ik op ramen en kozijnen heb gekregen.


Mijn vraag is of dit normaal is en dat het tot mijn risico behoort.

5482 3 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

ve
door verwijderd - Oct 25, 2004 om 13:02
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Dag gerritsmit,


Het is natuurlijk wel erg gemakkelijk van de vertegenwoordiger van de fabrikant om de breuk af te schuiven op een thermische breuk. Zij zijn dan van alles af omdat thermische breuk altijd in Nederland uitgesloten is van garantie. Voor een deel kun je dat ook zelf wel beoordelen. Er zou dan immers sprake moeten zijn van een te hoge plaatselijke opwarming en te plotselinge verschillen in temperatuur. Als je daaraan twijfelt of het wel zeker weet dat dat het geval niet is, dan zou ik kontakt opnemen met de firma die het raam geplaatst heeft. Het komt namelijk ook heel vaak voor dat er glasbreuk optreedt door te hoge spanningen waarbij het niet helemaal korrekt plaatsen in de sponning de oorzaak is. Lukt het helemaal niet om je gelijk te halen op basis van de garantie, dan kun je natuurlijk ook gewoon je glasverzekering aanspreken. Sukses, groeten, Ton.


Lees ook even de volgende alinea:


Evenals voor de door een ongeluk ontstane breuk (zgn. mechanische breuk), waarbij de fabrikant uiteraard buiten staat, kan hij ook niet aansprakelijk worden gesteld door temperatuurverschillen (zgn. thermische breuk). Een thermische breuk ontstaat, indien door een te hoge plaatselijke opwarming van de ruit te grote spanningen in het glas ontstaan. Mocht u twijfelen aan de bij u voorkomende situatie, dan dient u dit vooraf te bespreken met uw leverancier, opdat maatregelen (bijvoorbeeld het harden van het glas) kunnen worden genomen teneinde breuk te voorkomen.

ve
door verwijderd - Oct 25, 2004 om 14:27
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Nogmaals gerritsmit,


Nog even wat technische informatie over thermische breuk. Groeten, Ton.


Wat is een Thermische breuk?
Uiteraard hoeven wij u niet te vertellen dat glas breekbaar is. Wat u waarschijnlijk niet weet, is dat glas ook kan breken doordat het plaatselijk verwarmd wordt of juist koud blijft door bijvoorbeeld plotselinge temperatuursschommelingen, door het in de schaduw vallen van een gedeelte van een glasvlak, kunnen grote thermische spanningen in het glas ten gevolge hebben, met een risico op thermische breuk.

U kunt een thermische breuk voorkomen door de volgende zaken te vermijden:
* Luxaflex, lamellen of overgordijnen in het kozijn zelf te plaatsen, waardoor de circulatie van lucht langs de ruit verhinderd wordt.
* Het verwarmen van een ruit met een föhn of een vlam om deze te drogen of om verf van het kozijn te branden.
* Een straalkachel, een blaasconvector of ander verwarmingsapparaat op het glas richten.
* Een verwarmingsradiator dichter dan 20cm op het glas te plaatsen.
* De ruit gedeeltelijk te beschilderen of van een plakfolie te voorzien.
* Massieve voorwerpen in de vensterbank te plaatsen (boeken, ordners, kastjes e.d.).
* De ruit tijdelijk af te plakken met papier of beschermfolie, bij voorbeeld wanneer het plafond gewit moet worden.
* Grote voorwerpen aan de buitenkant van het raam te zetten, die de ruit voor een deel in de schaduw plaatsen.

Hoe weet men of een breuk een thermische breuk is?
Thermische breuk te herkennen aan:
* breuk vanuit de rand glas eerst 1 à 2 cm haaks/loodrecht (altijd)
* 1 breuklijn (altijd)
* dan maakt breuk aantal slingers (meestal)
* dan een bocht van ong. 90 graden (meestal)
* breuk loopt weer terug naar de kant (gevolg van 90 graden bocht)



 


 


 


 

ve
door verwijderd - Oct 29, 2004 om 14:13
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Lijkt me verstandig om de plaatser aansprakelijk te stellen, die heeft het werk aangenomen en is verantwoordelijk, die moet de zaak afhandelen.


HR++ glas is dubbel glas met een glasvulling, waarschijnlijk is de glasvullingdruk te hoog geweest?!


Groet

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

na
nanada - Apr 18, 2024 om 12:32
Winkels & webshops

Apparatuur tas blijkt niet waterdicht, website zegt het is waterdicht - heb ik recht op geld terug?

Hai. Ik heb bij een winkel voor dj benodigheden [edit-red.] een tas gekocht voor dj apparatuur. Volgens de website is de tas waterdicht.

Dat was ie niet. Ik was voor werk op reis en merkte dat de tas niet water dicht is. Ik heb direct gemaild en de situatie uitgelegd.

Ik wil mijn geld terug, want dat ding functioneert niet zoals beloofd en nu doen ze er alles aan om dat dus n ... Lees meer

he
henniev - Apr 16, 2024 om 14:49
Computers & telefonie
Abonnement Red Together Vodafone

Abonnement Red Together Vodafone

Ik heb een mobiel abonnement bij Vodafone Red Together met mijn vrouw als medegebruiker genomen om buitenshuis wifi te hebben en te gebruiken. Nu kwam ik erachter dat Vodafone mijn thuisgebruik van de wifi (deze gebruik ik overig van Ziggo) de mb"s noteert en aftrekt van mijn afgesloten gb contract bij Vodafone.
Bijvoorbeeld: op 02/03/2024 heb ik om 19.23 0,01 mb gebruikt. Hoe dan? als ik en ... Lees meer

ji
jimace - Apr 18, 2024 om 19:59
Geldzaken & recht
Probleem bij pakket bezorgen door DPD

Probleem bij pakket bezorgen door DPD

Ik heb een CDi (brommer onderdeel) besteld en deze zou DPD bezorgen. Echter is de CDi nooit afgelevert alleen de verpakking zat in de brievenbus. En daar gaat het in onze ogen mis, omdat dit geen brievenbus pakket was. De afmetingen van de CDi zie foto zijn groter dan die van onze brievenbus. Wij hebben natuurlijk direct contact gehad met DPD maar zij geven de leverancier de schuld omdat het pakke ... Lees meer