ra
door ravdlinde May 4, 2016 om 15:03
Huishouden & energie

Recht op restitutie huur na brand?

LS,

De moeder van mijn dochter is onlangs gelukkig met de schrik vrijgekomen samen met mijn dochter nadat bij een naastgelegen woning brand was uitgebroken.
Als gevolg van deze brand is de woning een aantal dagen niet toegankelijk geweest en is er nadat de toegang weer werd toegelaten 2 weken de gehele achtergevel dichtgeschroefd ivm instortings gevaar en vallend puin van de afgebrande woning. Er hangt momenteel nog steeds een net over het achterplaatsje en er zijn inmiddels steigers geplaatst voor de wederopbouw die de lichtinval beperken aan de achterzijde van de woning

De verhuurder stelt dat de woning al die tijd bewoonbaar is geweest. Wij zijn van mening dat een woning die aan een zijde volledig is dichtgeschroefd niet bewoonbaar is. Zeker voor mijn dochter van 2,5 die in een slaapkamer zou moeten slapen zonder daglicht en gedegen ventilatie.

Heeft zij in deze casus nu wel of geen recht op restitutie van (een deel van) de huur?

Alvast bedankt voor uw reacties

4792 7 Rapporteer

marita5
door marita5 - May 4, 2016 om 15:14
11510 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Ravdlinde ,

Heeft een huurder tijdens herstelwerkzaamheden recht op huurprijsvermindering?

Niet zonder meer. Indien de brand is ontstaan door toedoen van de huurder, heeft de huurder sowieso geen recht op huurprijsvermindering. Indien de huurder daarentegen geen enkel verwijt kan worden gemaakt ten aanzien van het ontstaan van de brand, kan een huurder recht hebben op huurprijsvermindering als de huurder als gevolg van de herstelwerkzaamheden ernstig in zijn woongenot geschaad wordt. Dit zal bij lichte schade (in een gedeelte van de woning) niet snel het geval zijn. Als de woning door de brandschade tijdelijk onbewoonbaar is, dan is er helemaal geen woongenot meer en vervalt de huurbetalingsverplichting uiteraard volledig.

Bron: vtbm.nl

Cookies
door Cookies - May 4, 2016 om 15:16
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Even een vraag: ontvangt zij huurtoeslag? Zo ja, dan heeft huurvermindering helemaal geen zin.

tijger1
door tijger1 - May 4, 2016 om 15:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar die ventilatie wordt niet verbeterd als er korting gegeven zou worden op de huur.

uwjurist
door uwjurist - May 4, 2016 om 15:56
1043 Antwoorden / 0 Vragen

De brand is niet de schuld van de huurder. Er is dus recht op restitutie over de onbewoonbare periode. Hoe lang dat is (na de periode van niet toegankelijkheid), kan punt van discussie zijn. Wijs verhuurder in ieder geval op het volgende en geef ook aan dat er zo nodig verrekend wordt met de toekomstige huur.

Er bestaat recht op een vergoeding van geleden en nog te lijden schade en evenredige huurvermindering. De wet bepaalt dit in de artikelen 7:207 en 7:208 BW:

7:207 lid 1. De huurder kan in geval van vermindering van huurgenot ten gevolge van een gebrek een daaraan evenredige vermindering van de huurprijs vorderen van de dag waarop hij van het gebrek behoorlijk heeft kennis gegeven aan de verhuurder of waarop het gebrek reeds in voldoende mate bekend was om tot maatregelen over te gaan, tot die waarop het gebrek is verholpen.

7:208. Onverminderd de gevolgen van niet-nakoming van de verplichting van artikel 206 is de verhuurder tot vergoeding van de door een gebrek veroorzaakte schade verplicht, indien het gebrek na het aangaan van de huurovereenkomst is ontstaan en aan hem is toe te rekenen, alsmede indien het gebrek bij het aangaan van de huurovereenkomst aanwezig was en de verhuurder het toen kende of had behoren te kennen, of toen aan de huurder heeft te kennen gegeven dat de zaak het gebrek niet had.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

jo
door jorisw - May 4, 2016 om 20:16
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Een dichtgeschroefde woning kan wel bewoonbaar zijn (uiteraard afhankelijk van hoe het gedaan is). Als je bijvoorbeeld een aanbouw laat maken wordt er vaak op de plaats van de oorspronkelijke gevel een plaat geplaats (heeft een naam, maar die ben ik even kwijt), zodat je in de rest van de woning minimale overlast hebt van de werkzaamheden. Als het op een goede manier is gedaan kan je er dus gewoon wonen en klopt hetgeen de verhuurder zegt.

tijger1
door tijger1 - May 4, 2016 om 20:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En hoeveel dagen was die woning niet toegankelijk?

Ma
door Mat Matheij - May 4, 2016 om 23:09
986 Antwoorden / 3 Vragen

Allereerst is van belang of de ernaast gelegen woning ook door dezelfde verhuurder was verhuurd. Kwam de brand door nalatigheid van de buur of mogelijke gebreken in het belendende pand. Mij lijkt de aansprakelijkheid in eerste instantie te liggen alsook te claimen bij de eigenaar/huurder van het belendende perceel. En dan met name de verzekeraar. U kunt de huurcommissie mede laten beoordelen of de woning bewoonbaar was tijdens en na het incident. Zoals U de zaken schetst is de woning geruime tijd onbewoonbaar geweest. Mvrgr.