sj
door sjoukster Feb 11, 2016 om 00:09
Huishouden & energie

Rookgaskanaal geschikt maken voor HR ketel, kosten voor eigenaar of VVE?

Sinds september 2015 is er een Europese wetgeving van kracht die Vr-Ketels moet laten plaatsmaken voor Hr-Ketels, tenzij het niet mogelijk is om het rookgaskanaal aan te passen die geschikt is voor een Hr-Ketel. Het aanbod voor Vr-Ketels, wat de makkelijkste oplossing voor mij zou zijn, is er nog weinig en veel bedrijven verlenen ook geen service meer aan Vr-Ketels. Ik heb dit bij de VVE neergelegd en krijg het antwoord dat aanpassen van rookgaskanaal voor eigenaar zijn rekening is....woon op de laagste woonlaag, een installateur geeft mij aan dat dit alleen mogelijk is als alle bewoners hierin mee gaan. Het is al een oud beestje en verwacht nog 1 wintertje en dat hij dan zijn beste tijd wel heeft bewezen, ik weet alleen nu niet goed waar ik aan toe ben...ik ben van mening dat rookgaskanaal een onderdeel is waar de VVE verantwoordelijk voor is en ik als bewoner zelf niet de hoge kosten van het aanpassen voor het kanaal uit eigen zak hoef te betalen. Daarnaast ben ik bang dat als de ketel het wel begeeft ik uit nood een dure Vr-Ketel aan moet schaffen met de kans dat er binnen een paar jaar toch besloten wordt dat alle Vr-Ketels vervangen moeten worden.

 Gr. Sjoukje

27564 6 Rapporteer

ph
door philip36 - Feb 11, 2016 om 09:08
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Een uitzondering op de Europese wetgeving is dat in flatgebouwen waar meerdere gastoestellen op hetzelfde afvoerkanaal zijn aangesloten, een VR ketel open uitvoering mag worden gebruikt.
Waarom zou de VVE dan zoveel geld gaan uitgeven om het rookgaskanaal geschikt te maken voor HR ketels?
En eenmaal geinstalleerd zal niemand zeggen dat je deze moet gaan vervangen voor een HR ketel.
90% van de verkochte ketels is al HR, maar VR blijft te koop.

tijger1
door tijger1 - Feb 11, 2016 om 09:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En waarom zou u uw ketel nu gaan vervangen? Als u echt een oude VR ketel hebt, kan daar haast niets aan kapot. En al zou u moeten vervangen, ze zijn goedkoper dan HR.

En alle andere bewoners zullen ook wel VR hebben.

sj
door sjoukster Feb 25, 2016 om 15:32
0 Antwoorden / 1 Vragen

En daar zit nou net het probleem, deze is aan vervanging toe.

uwjurist
door uwjurist - Feb 11, 2016 om 09:32
1043 Antwoorden / 0 Vragen

door philip36 - 11 Feb 2016 om 09:08: "Een uitzondering op de Europese wetgeving is dat in flatgebouwen waar meerdere gastoestellen op hetzelfde afvoerkanaal zijn aangesloten, een VR ketel open uitvoering mag worden gebruikt.
Waarom zou de VVE dan zoveel geld gaan uitgeven om het rookgaskanaal geschikt te maken voor HR ketels?
En eenmaal geinstalleerd zal niemand zeggen dat je deze moet gaan vervangen voor een HR ketel.
90% van de verkochte ketels is al HR, maar VR blijft te koop."

Dat dit mag klopt op zich, maar dat neemt niet weg dat het van de VvE een niet slimme korte termijn visie is. Alle eigenaren komen op korte of lange termijn voor deze keuze te staan.

Bovendien is het waarschijnlijk wel een VvE aangelegenheid. Zie daarvoor uw modelreglement en de statuten.

Verder neem ik aan dat de afwijzing een reactie van het bestuur is. Het bestuur mag dit helemaal niet beslissen. De ALV, alv, is het hoogste orgaan en beslist hierover. U moet dus eisen dat dit op de komende voorjaarsvergadering als agendapunt wordt opgenomen. En ik raad u aan te zorgen voor spoedige afgifte aan bestuur en bewoners van duidelijke offertes van diverse bedrijven en om te proberen zoveel mogelijk medestanders hiervoor te krijgen (bezoek de bewoners en leg e.e.a. uit).

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

sj
door sjoukster Feb 25, 2016 om 15:33
0 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Monique,

Sorry voor de late reactie maar dank je wel voor je antwoord, ik ga het bij het bestuur neerleggen dat dit wordt meegenomen op de volgende vergadering.

Gr. Sjoukje

uwjurist
door uwjurist - Feb 11, 2016 om 09:36
1043 Antwoorden / 0 Vragen

door tijger1 - 11 Feb 2016 om 09:30: ....? Als u echt een oude VR ketel hebt, kan daar haast niets aan kapot. En al zou u moeten vervangen, ze zijn goedkoper dan HR.”

Misschien goedkoper bij aanschaf, maar véél duurder in energieverbruik.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

tijger1
door tijger1 Feb 11, 2016 om 14:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hoe komt u op het idee?

ph
door philip36 - Feb 11, 2016 om 13:46
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Voor meer informatie, lees
http://vfk.nl/wp-content/uploads/2015/04/Nieuwe-Europese-wetgeving-voor-cv-ketels.pdf

Verwacht eerlijk gezegd dat de meeste bewoners de extra financiele kosten voor de aanpassing van het rookgaskanaal en eventueel afvoer van condenswater er niet voor over hebben, vooral als de huidige cv ketel nog niet zo oud is.
Hangt natuurlijk van de besparing af maar aangezien het gasverbruik in een flat relatief laag is vergeleken met een rijtjeshuis, zullen de kosten niet snel terugverdiend zijn.
Elk jaar kijken naar de voordeligste gasleverancier levert misschien meer op.

Hier ook nog informatie over de aanpassing van het bestaande rookgasafvoerkanaal waarin gesproken wordt over zeer veel overlast en hoge kosten voor de bewoners, niet bedoeld als reclame maar als info.
http://www.ffkanaalrenovatie.nl/furanflex-toepassingen/rookgasafvoer-hr-en-vr-ketel/

mi
door miraltje - Feb 11, 2016 om 19:06
462 Antwoorden / 0 Vragen

hogere kosten zijn geen argument om gebruik te kunnen maken van de uitzondering, alleen schoorstenen van het zogenaamde  "shunt"kanaal type komen daarvoor in aanmerking.

op deze schoorsten mogen alleen open toestelen zonder ventilator en met trekonderbreker geinstalleert worden.

is u vr ketel een gesloten toestel dan kunt u geen gebruik maken van deze uitzondering.

kijk in de splitsing acte van de VvE, daar staat omschreven wat voor de VvE is en wat voor de eigenaar van het appartement.

vermoedelijk heeft de VvE dit al gedaan en meegedeeld dat het voor eigen rekening is

meestal is de eigenaar van het appartement zelf aansprakelijk voor deze kosten, echter de VvE moet toestemming verlenen om de betreffende werkzaamheden goed te kunnen uitvoeren ( zoals openen van eventueele leidingschachten)dit mogen zijn niet weigeren.

meestal is het mogelijk om het bestaande rookgaskanaal  te gebruiken door er een rookgasvoering in te trekken die gechhikt is voor een hr-ketel.

Indien u cv ketel op een clv(gecombineerde rookgas luchttoevoer) is aangesloten, moeten er aanpassingen aan dit systeem worden doorgevoerd en zal moeten worden onderzocht of dit systeem nog voor minimaal 15 jaar (ketel-leven)gegarandeert kan worden, eventueele kosten voor vervanging zijn dan wel voor de VvE en indirect voor de appartements eigenaren.