zi
door zijderveld Mar 27, 2010 om 20:28
Huishouden & energie

Schimmel en kalk verwijderen, roest voorkomen

Wij hebben een badkamer zonder raam en met alleen een ventilator, maar schijnbaar is dat niet genoeg want we hebben regelmatig schimmel. Ook hebben we heel erg hard water en daardoor veel kalkaanslag. Middelen zoals Antikal e.d. die we eerst gebruikten zorgden ervoor dat allerlei metaaldelen (rekjes en douche) gingen roesten. HG antischimmel helpt maar deels en verwijderd geen kalk. Oh ja ons bad is van acryl en daar kun je dus ook niet alle schoonmaakmiddelen in gebruiken. Wie oh wie weet hulp?

24007 44 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 27, 2010 om 21:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

zijderveld

Probeer de HG-lijn eens uit te pluizen. Wellicht dat je daar nog middelen in vind die wel afdoende werken.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Mar 27, 2010 om 21:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien kunt U op de huishoudsite van AH middelen hiertegen vinden.

ve
door verwijderd - Mar 27, 2010 om 23:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb wel eens gezien dat ze bleekwater (glorix) gebruiken in een plantenspuit en dan besproeien voor kalk kun je gewoon natuurazijn gebruiken. Heb je in de deur wel een luchtrooster zitten want je zuigt lucht af maar er moet ook toegevoerd worden.

mvrgrt

ve
door verwijderd - Mar 28, 2010 om 00:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

schimmelvreter van bisonkit[rode fles]heb hem gekocht bij de gamma
wondermiddel

ve
door verwijderd - Mar 28, 2010 om 16:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

In mijn raamloze badkamer heb een klein ruitenwissertje in de douche hangen. Meteen na het douchen even met de wisser langs de wanden en er verdwijnt een hoop overtollig water in het putje. Scheelt meteen veel kalkaanslag op de tegels en wanden. En daarna de ventilatie op maximaal tot het vocht uit de badkamer is. Verder maak ik de ventilatieroosters van de centrale ventilatie ook nu en dan schoon. Ongelofelijk wat daar een rommel uit komt!

ve
door verwijderd - Mar 28, 2010 om 18:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste zijderveld
Kijk eens op de site van De Dekselse Dames.
Die hebben er vast wel een oplossing voor!
Wat misschien ook helpt als je gedouchsd heb ,
de tegels afspoelen met KOUD water.
Daarna droogmaken met een handoek.

ve
door verwijderd - Mar 29, 2010 om 00:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik droog altijd gelijk na de tijd de tegels etc. af.

Laat na de tijd ff de deur open staan, zodat het vocht weg kan.

En kalk haal ik eraf met natuurazijn.

Zo kun je watten om de kraan doen op de wastafel en daar azijn over

gieten en een tijdje laten weken en al je kalk is zo weg.

ve
door verwijderd - Mar 29, 2010 om 01:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Leuk probleem. Tegen de roest zou ik zeggen schaf roestvrijstalen attributen aan. Tegen kalk helpt cola perfect. En tegen schimmel is difloorcutixineB7 een goed middel. Succes

ve
door verwijderd - Mar 29, 2010 om 01:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

cillit bang doet het ook goed met kalk, vooral op douche cabines en tegelwerk, ff inboenen 10minuten inlaten werken en dan met een vochtige boener goed uitboenen.

ve
door verwijderd - Mar 29, 2010 om 13:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ventileren zoals Hardware ERror MAN aangeeft en droogwrijven met dwijl die buiten te drogen wordt gehangen.

Roest kan je als consument het beste verwijderen met (10%) citroenzuur. Hiermee kan je RVS "passiveren". Citroenzuur kan je kopen bij de drogist. Zelf gebruik ik de citroenzuur van Kemdirect. (www.kemdirect.nl/ontkalker)

ve
door verwijderd - Mar 29, 2010 om 13:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat belangrijk is bij verwijderen van schimmel, dat deze ook gedood wordt. Schimmels zijn zeer schadelijk voor de gezondheid. Volgens mij kunt u deze het beste doden (verwijderen) met brandspiritus.

Met natuurazijn kunt alle kalk op een milieuvriendelijke wijze te lijf gaan, en kost bijna niks.

Succes.

ve
door verwijderd - Mar 29, 2010 om 13:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi, Volgens mij kunt u nog drie ventilatorn plaatsen als er geen lucht verschuiving plaats vindt hebt u er niets aan. Er moet nl. lucht verversing plaats vinden, dit kan alleen als ook de deur 2,5 cm speling heeft tussen onderkand en dorpel. Dan vindt nl. lucht verplaatsing plaats dus ook "de nodige ventilatie"

M.vrgr. L.Olislagers

ve
door verwijderd - Mar 29, 2010 om 14:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is al veel gezegd over schimmel in de badkamer.
Inderdaad watten of een doekje met azijn om de kranen.
Zoveel mogelijk schimmel verwijderen met bijv. HG.
Badkamer uitdrogen na douchen of baden.
Ventileren door deur op te laten staan, of inderdaad roosters in de deur.
Ik heb een afzuiger die geschikt is voor een heel huis.
Om kalk geen/tot zeer weinig kans te geven heb ik een apparaat (in de kruipruimte) dat het water onthard middels speciaal zout. Werkt uitstekend, ook geen bruine aanslag meer in de thee,smaakt daardoor veel lekkerder.
De badkamer is na het 'ontschimmelen' geschilderd met verf voor een kaasmakerij. Een goede groothandel, die ook aan particulieren verkoopt, kan u daaraan helpen.
Het kost een hoop centen, maar ik heb nu bijna 10 jaar een schimmelvrije en bijna 6 jaar een kalkvrije badkamer (dus ook nooit meer doekjes met azijn om de kranen).
Bij verhuizing kunt u ontkalkapparaat en ventilator meenemen.

ve
door verwijderd - Mar 29, 2010 om 14:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Probeer eens ontkalkings-poeder voor professionele WMF koffiezetmachines die in restaurants, hotels en op stations staan. Ook in kleinere zaken, zoals cafe's en cafetaria's met espressomachines, wordt dat poeder gebruikt dus informeer daar eens en anders kunt u navraag doen bij het bedrijf in Weesp, gegarandeerd dat het helpt. En voor de schimmel is er maar een oplossing weet ik uit eigen ervaring, in een verf-bakje bleekwater verdunnen met water en met een verf-rolletje over de schimmel plekken gaan. Ik weet dat het niet milieuvriendelijk is maar het is de beste oplossing.

Groetjes Gerda

ve
door verwijderd - Mar 29, 2010 om 15:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Zijderveld,

Wanneer schimmel optreedt is de ruimte te lang vochtig na het douchen/baden.
De ventilator kan 1. te kleine luchtverplaatsingscapaciteit hebben van zichzelf of, zoals knoop al opmerkt, 2. kan er te weinig luchttoevoer zijn.
In plaats van een rooster in de deur kan ook één tot twee centimeter van de onderkant van de deur gezaagd worden.

Van 1. kan ook de oorzaak vervuiling of slijtage van de ventilator zijn.

Verder kun je na het baden zoveel mogelijk op slecht geïsoleerde muren de condens of ander vocht wegnemen met de handdoek waarmee je je hebt afgedroogd. Deze dan meteen in de wasmachine of eerst buiten drogen. Niet in huis!

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Mar 29, 2010 om 15:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Moet ik eerlijk zeggen dat als ik douche echt geen zin heb om iedere keer heel de badkamer af te nemen, want de schimmel komt op alle tegels (badkamer van 3,5 bij 1,5 in het geheel betegeld). Denk wel dat het helpt, maar is echt teveel werk.

mariegh schreef op zondag 28 mrt 2010, 16:44: In mijn raamloze badkamer heb een klein ruitenwissertje in de douche hangen. Meteen na het douchen even met de wisser langs de wanden en er verdwijnt een hoop overtollig water in het putje. Scheelt meteen veel kalkaanslag op de tegels en wanden. En daarna de ventilatie op maximaal tot het vocht uit de badkamer is. Verder maak ik de ventilatieroosters van de centrale ventilatie ook nu en dan schoon. Ongelofelijk wat daar een rommel uit komt!

ve
door verwijderd - Mar 29, 2010 om 15:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hadden dat op ons vorige adres ook, daarom hebben we vochtvreters in een hoekje gezet. Ga eens kijken bij de winkels van Act***, daar zijn betaalbaarder.Maar inderdaad maak alles zo droog mogelijk na het douchen, maar ook is het belangrijk dat de badkamer op temperatuur is. Het lijkt raar, maar een badkamer die koud is heeft meer tijd nodig om dat vocht weg te kunnen werken...

ve
door verwijderd - Mar 29, 2010 om 15:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo.
Gewoon schoonmaakazijn gebruiken.
Indien nodig met vim om het even te laten inweken.
Ik doe wel eens een watje rond de kranen met azijn even inweken en de boel glimt weer.
Gr brise

ve
door verwijderd - Mar 29, 2010 om 15:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het enige dat helpt is goede ventilatie,de mechanische ventilatie dag en nacht aan laten.
douchen met de deur open

mvg

ve
door verwijderd - Mar 29, 2010 om 15:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Van dat spul gaat dus de kraan, douche e.d. roesten!!!

alexishoop schreef op maandag 29 mrt 2010, 01:50: cillit bang doet het ook goed met kalk, vooral op douche cabines en tegelwerk, ff inboenen 10minuten inlaten werken en dan met een vochtige boener goed uitboenen.

ve
door verwijderd - Mar 29, 2010 om 15:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Klinkt interessant, maar enig idee hoe dit poeder heet en waar ik het kopen kan?

weetnietveel schreef op maandag 29 mrt 2010, 14:32: Probeer eens ontkalkings-poeder voor professionele WMF koffiezetmachines die in restaurants, hotels en op stations staan. Ook in kleinere zaken, zoals cafe's en cafetaria's met espressomachines, wordt dat poeder gebruikt dus informeer daar eens en anders kunt u navraag doen bij het bedrijf in Weesp, gegarandeerd dat het helpt. En voor de schimmel is er maar een oplossing weet ik uit eigen ervaring, in een verf-bakje bleekwater verdunnen met water en met een verf-rolletje over de schimmel plekken gaan. Ik weet dat het niet milieuvriendelijk is maar het is de beste oplossing.

Groetjes Gerda

ve
door verwijderd - Mar 29, 2010 om 15:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals eerder gezegd is, je moet wel droge lucht aanvoer hebben.
Een rooster onder in de badkamerdeur is een optie.
Ook kun je de ventilator voorzien van een hygrostaat, zodra het te vochtig is springt hij dan aan.

Het simpelste middel tegen schimmel is goedkope chloor(niet de dikke)

ve
door verwijderd - Mar 29, 2010 om 15:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

zijderveld schreef op maandag 29 mrt 2010, 15:16: Klinkt interessant, maar enig idee hoe dit poeder heet en waar ik het kopen kan?

weetnietveel schreef op maandag 29 mrt 2010, 14:32: Probeer eens ontkalkings-poeder voor professionele WMF koffiezetmachines die in restaurants, hotels en op stations staan. Ook in kleinere zaken, zoals cafe's en cafetaria's met espressomachines, wordt dat poeder gebruikt dus informeer daar eens en anders kunt u navraag doen bij het bedrijf in Weesp, gegarandeerd dat het helpt. En voor de schimmel is er maar een oplossing weet ik uit eigen ervaring, in een verf-bakje bleekwater verdunnen met water en met een verf-rolletje over de schimmel plekken gaan. Ik weet dat het niet milieuvriendelijk is maar het is de beste oplossing.

Zoals gezegd in mijn reactie, informeer bij de WMF in Weesp en het heet "ontkalkingspoeder".
Groetjes Gerda

ve
door verwijderd - Mar 29, 2010 om 17:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Zijderveld,
De belangrijkste zaken zijn al aan bod geweest. Daarom wat extra tips.
Als het droog wissen veel werk voor je is, neem dan een grote wisser, ik gebruik zo'n luiwagen waar je de vloer mee doet, snel resultaat en nodig.

Onze badkamer zit op een ventilator met de keuken en het toilet. In zo'n geval de kieren van de afzuig in keuken en WC kleiner maken en die van de badkamer groter. Dat kan door de kern te draaien of de hele sierlijst er vakkundig af te halen - meestal ook met een draaiende beweging.

Heb je een individuele afzuig alleen voor de badkamer, probeer een grotere capaciteit te vinden met de zelfde maten (klusmarkt) en je zult die kastjes wel kennen die bij sommigen in het toilet zitten om dew ventilator langer te laten draaien dan alleen wanneer het licht aan is. Kan ook zinvol zijn.

Tenslotte kan ik me voorstellen dat je in een flat zit en dus helemaal niets kan beïnvloeden. Neem dan contact op met de VvE of de verhuurder.

Succes,
Erky

ve
door verwijderd - Mar 29, 2010 om 20:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor het verwijderen van schimmel en kalk, zeker als er hard water in het spel is en zonder roestvorming. Gebruik daarvoor kalkex, behalve dat het zowel schimmel als kalk op een vriendelijke manier verwijderd, is het ook nog ontsmettend. Zelf gebruik ik het al 17 jaar en heb een hele schone schimmelvrije en kalkvrije badkamer met mooie witte voegen. Kijk voor de kalkex op de site www.ha-ra. nl en je vindt er alle informatie over en ook waar en bij wie je het kunt kopen. Het is gegarandeerd veilig en effectief.

ve
door verwijderd - Mar 29, 2010 om 22:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met tandpasta kunt u alle kalk op een milieuvriendelijke wijze verwijderen, en het kost bijna niets.

gr. Sonja

ve
door verwijderd - Mar 30, 2010 om 09:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte Zuiderveld
Om van de schimmel en zichtbare kalk af te komen moet U eerst weten hoe U er aan gekomen bent. Schimmels zijn overal aanwezig alleen om ze zichtbaar te krijgen hebben we veel vocht nodig, en dat is het probleem in de badkamer.
Het heeft geen zin om nog meer ventilatie aan te brengen, maar om er beter mee om te gaan, en neem nu van mij aan dat dit gaat helpen maar iedere gebruiker moet eraan mee doen. Knap eerst Uw douche op, schimmel afwassen met een beetje chloor en opnieuw Texen, kranen en eventueel sanitair ontkalken, en nu komt het. NA IEDER GEBRUIK EN DOOR IEDEREEN DE DOUCHE DROOG MAKEN OOK DE VLOER - TEGELWERK - KRAAN laat dan de ventilatie nog even na lopen met de deur op een kier, want waar geen lucht in kan, kan ook geen lucht uit. Dus niet meer douchen, ZONDER HET LIGGENDE EN HANGENDE WATER TE VERWIJDEREN, dan is dit probleem voorbij.
Groetjes

ve
door verwijderd - Mar 30, 2010 om 10:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

zijderveld schreef op maandag 29 mrt 2010, 15:06: Moet ik eerlijk zeggen dat als ik douche echt geen zin heb om iedere keer heel de badkamer af te nemen, want de schimmel komt op alle tegels (badkamer van 3,5 bij 1,5 in het geheel betegeld). Denk wel dat het helpt, maar is echt teveel werk.
Dan moet je ook niet zeuren over schimmel en kalk en leef je lekker verder in deze ongezonde situatie.

mariegh schreef op zondag 28 mrt 2010, 16:44: In mijn raamloze badkamer heb een klein ruitenwissertje in de douche hangen. Meteen na het douchen even met de wisser langs de wanden en er verdwijnt een hoop overtollig water in het putje. Scheelt meteen veel kalkaanslag op de tegels en wanden. En daarna de ventilatie op maximaal tot het vocht uit de badkamer is. Verder maak ik de ventilatieroosters van de centrale ventilatie ook nu en dan schoon. Ongelofelijk wat daar een rommel uit komt!

ve
door verwijderd - Mar 30, 2010 om 10:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

toge1941 schreef op dinsdag 30 mrt 2010, 10:04:
zijderveld schreef op maandag 29 mrt 2010, 15:06: Moet ik eerlijk zeggen dat als ik douche echt geen zin heb om iedere keer heel de badkamer af te nemen, want de schimmel komt op alle tegels (badkamer van 3,5 bij 1,5 in het geheel betegeld). Denk wel dat het helpt, maar is echt teveel werk.

toge1941
Dan moet je ook niet zeuren over schimmel en kalk en leef je lekker verder in deze ongezonde situatie.

mariegh schreef op zondag 28 mrt 2010, 16:44: In mijn raamloze badkamer heb een klein ruitenwissertje in de douche hangen. Meteen na het douchen even met de wisser langs de wanden en er verdwijnt een hoop overtollig water in het putje. Scheelt meteen veel kalkaanslag op de tegels en wanden. En daarna de ventilatie op maximaal tot het vocht uit de badkamer is. Verder maak ik de ventilatieroosters van de centrale ventilatie ook nu en dan schoon. Ongelofelijk wat daar een rommel uit komt!

ve
door verwijderd - Mar 30, 2010 om 10:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Die schimmel krijg je inderdaad met dat rode flesje van Bison weg maar ik heb het idee dat het wel een smerig goedje is wamt de chloorgeur komt je tegemoet, terwijl als je gewone glorix gebruikt dat echt niet helpt.Met een stoomapparaat lukt het ook wel maar is heel veel werk. Kalk krijg je gewoon met azijn weg ,wel effe intrekken laten.

ve
door verwijderd - Mar 30, 2010 om 12:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Zijderveld,
het wondermiddel bij uitstek tegen diverse schimmels (plant, mens, dier, huis) is voor mij de 'plant' Paardestaart (equisetum); gedroogd te krijgen bij een goede drogist. Op 10 l water 30 g gedroogd kruid gebruiken; met de nodige hoeveelheid water ca. 24 uur inweken; daarna het kruid-watermengsel langzaam tot net aan de kook opwarmen en nog een kwartier zachtjes laten sudderen. Laten afkoelen;door een zeef afgieten. Deze vloestof telkens 1:5 met water verdunnen en op de door schimmel aangetaste oppervlakken sproeien (plantenspuit).
Sussces ermee!
naantali

ve
door verwijderd - Mar 30, 2010 om 13:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Zijderveld,
Toen ons nieuwe huis is gecontroleerd op fouten/gebreken hadden we hier iemand van "Eigen huis". Die verbood ons als het ware om Antikal te gebruiken omdat dan de voegen ook op zouden oplossen. Dus wat anders gezocht. Ik gebruik Swipe Brite en dat doe je met een borstel of spons op de tegels even in laten werken en afspoelen. Ik heb altijd gladde tegels. En de metalen rekjes gaan niet roesten, nee nog erger Swipe Brite lost de roest ook op. Te koop via www.swipenaturcare.nl En voor het bad gebruik ik van Swipe, Somthin'Else en je bad gaat er mooi van glimmen zoals ook je ramen/spiegels en je afwas en je wc en je auto, Doe er je voordeel mee. Succes.
Jantien

ve
door verwijderd - Mar 30, 2010 om 16:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op de site zie ik dat 1 liter 17,80 kost. Dat is behoorlijk prijzig.
Vooral als het alleen tegen kalk is. Ook ik ben er achter dat Antikal geen geschikt produkt is, want ook daarvan gaan metaaldelen roesten.
Toch bedankt voor de tip.

jantien schreef op dinsdag 30 mrt 2010, 13:44: Beste Zijderveld,
Toen ons nieuwe huis is gecontroleerd op fouten/gebreken hadden we hier iemand van "Eigen huis". Die verbood ons als het ware om Antikal te gebruiken omdat dan de voegen ook op zouden oplossen. Dus wat anders gezocht. Ik gebruik Swipe Brite en dat doe je met een borstel of spons op de tegels even in laten werken en afspoelen. Ik heb altijd gladde tegels. En de metalen rekjes gaan niet roesten, nee nog erger Swipe Brite lost de roest ook op. Te koop via www.swipenaturcare.nl En voor het bad gebruik ik van Swipe, Somthin'Else en je bad gaat er mooi van glimmen zoals ook je ramen/spiegels en je afwas en je wc en je auto, Doe er je voordeel mee. Succes.
Jantien

ve
door verwijderd - Mar 30, 2010 om 16:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien wel wat laat, maar als je elke keer na gebruik van de
badkamer even alles uit droogt, (duurt ongeveer vier minuten)
krijg je nooit schimmel of roest.
Dit doen wij al 40 jaar en er is nog nooit schimmel of roest opgetreden.

ve
door verwijderd - Mar 30, 2010 om 16:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja ik heb nog vergeten om te melden dat deze Swipe produkten allemaal worden verdund met water en dan heb je misschien wel 10 liter. Ik weet zo niet precies hoeveel de brite verdund moet worden. Dus dan klinkt het al een stuk goedkoper.
Jantien

ve
door verwijderd - Mar 30, 2010 om 18:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sommige reactie zoals deze daar vraag ik me echt af of jullie nu zoveel tijd hebben of dat ik zo weinig tijd heb, maar om nou de hele badkamer met tandpasta in te smeren en daarna af te nemen lijkt mij heel veel werk.

sonja56 schreef op maandag 29 mrt 2010, 22:00: Met tandpasta kunt u alle kalk op een milieuvriendelijke wijze verwijderen, en het kost bijna niets.

gr. Sonja

ve
door verwijderd - Mar 30, 2010 om 18:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even ter verduidelijking: We hebben de badkamer in zijn geheel betegeld en zelf ook de ventilatie aangebracht, die aangaat als het licht aangaat en daarna een half uur aanblijft. Volgens de verpakking zou deze ventilator meer dan voldoende zijn. Ook zit er geen verwarming in de badkamer en hebben alleen een elektrische verwarming (die dus alleen aan is bij gebruik van de badkamer). Het eerste half jaar ging alles prima (zomerperiode) maar in de winter ontstond er al snel schimmel. Cillit Bang en Antikal hadden er al voor gezorgd dat we de douche en rekjes moesten vervangen. Wij maken maar 1 keer per week de douche schoon en geen van ons heeft de puf en tijd (2 volwassenen beide werkend, 2 schoolgaande jongens met bijbaantje, 2 honden, 2 katten en vrijwilligerswerk) om echt elke dag de gehele douche af te drogen. Ik weet niet waar jullie die tijd vandaan halen en volgens mij kan ik net zo hard weer douchen als ik de gehele badkamer heb afgedroogd.
Van de tips is het volgende geprobeerd:
Chloor werkt wel tegen schimmel in de voegen, niet tegen kalk en niet tegen de schimmel op de acrylkit en ik kreeg het behoorlijk benauwd.
Antikalkpoeder is omstandig aanbrengen en werkte absoluut niet op de schimmel, maar ook niet kalkaanslag bij de draaiende delen van de kraan.
Binnenkort komt er een deurrooster, daar verwacht ik wel soelaas van.
Morgen ga ik een verpakking Kalkex halen, benieuwd wat dat brengt.

De stoomreiniger hadden we al in de eerste winter gebruikt, maar de voegen kregen daar een heel vieze (schimmelige) kleur van, dus van de regen in de drup.

toge1941 schreef op dinsdag 30 mrt 2010, 09:51: Geachte Zuiderveld
Om van de schimmel en zichtbare kalk af te komen moet U eerst weten hoe U er aan gekomen bent. Schimmels zijn overal aanwezig alleen om ze zichtbaar te krijgen hebben we veel vocht nodig, en dat is het probleem in de badkamer.
Het heeft geen zin om nog meer ventilatie aan te brengen, maar om er beter mee om te gaan, en neem nu van mij aan dat dit gaat helpen maar iedere gebruiker moet eraan mee doen. Knap eerst Uw douche op, schimmel afwassen met een beetje chloor en opnieuw Texen, kranen en eventueel sanitair ontkalken, en nu komt het. NA IEDER GEBRUIK EN DOOR IEDEREEN DE DOUCHE DROOG MAKEN OOK DE VLOER - TEGELWERK - KRAAN laat dan de ventilatie nog even na lopen met de deur op een kier, want waar geen lucht in kan, kan ook geen lucht uit. Dus niet meer douchen, ZONDER HET LIGGENDE EN HANGENDE WATER TE VERWIJDEREN, dan is dit probleem voorbij.
Groetjes

ve
door verwijderd - Apr 10, 2010 om 01:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Je gebruikt het verkeerde HG product. Je moet vochtplekken en weerreiniger gebruiken.Die werkt heel goed. Stinkt wel maar dan heb je wat.

Gr Sam

ve
door verwijderd - Apr 10, 2010 om 09:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

knoop4x9 schreef op zaterdag 27 mrt 2010, 23:57: Ik heb wel eens gezien dat ze bleekwater (glorix) gebruiken in een plantenspuit en dan besproeien voor kalk kun je gewoon natuurazijn gebruiken. Heb je in de deur wel een luchtrooster zitten want je zuigt lucht af maar er moet ook toegevoerd worden.

mvrgrt

Uitstekende tip van knoop4x9.
Uit eigen ervaring: Verdunde chloor ( 1 deel chloor op 5 delen water) in de plantenspuit, werkt prima en ruikt nog fris ook.

Bassie (Was ooit weleens spuit 11)

ve
door verwijderd - Apr 10, 2010 om 20:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toevoeging:
Volgende adviezen geprobeerd:
1. Chloor tot nu toe het beste resultaat qua schoonmaakmiddel en tegen schimmel maar niet zo tegen kalkaanslag.
2. Ventilatie, rooster en ventilator continue aan, ook goed resultaat qua voorkomen dampaanslag op tegels.

Niet echt geschikt:
Hara maakt metaal dof, wel perfekt tegen kalk.
Antikalkpoeder maakt niet schoon, wel glanzend metaal.
Tandpasta maakt metaal ook weer glimmend, bewerkelijk schoonmaken (vraag me af of je er ook echt mee schoonmaakt) en niet geschikt tegen schimmel.
Paardestaartkruid (gekocht bij Toko) maakt niet schoon en misschien wel tegen nieuwe schimmel maar niet tegen oude schimmel.

Denk dat het een combinatie gaat worden van de ene week speciaal tegen kalk en de week daarna Chloor.

Allemaal bedankt!

ve
door verwijderd - Apr 10, 2010 om 21:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Zijderveld:

Je schrijft:
"Even ter verduidelijking: We hebben de badkamer in zijn geheel betegeld en zelf ook de ventilatie aangebracht, die aangaat als het licht aangaat en daarna een half uur aanblijft. Volgens de verpakking zou deze ventilator meer dan voldoende zijn."

In de gebruiksaanwijzing zal nooit jouw situatie precies beschreven en uitgerekend zijn. Het is heel iets anders om de luchtinhoud in een bepaalde ruimte te verversen dan het vocht uit een ruimte te halen. Daar moet veel langer voor geventileerd worden. Naar mijn schatting een 10-voudige capaciteit dan alleen het aantal m³ lucht per tijdseenheid bij luchtverversen. Dat is met een half uur niet bekeken. Kun je de nadraaitijd niet verdubbelen of verdrievoudigen?

Het rooster in de deur maken is o.k., doch veel eenvoudiger en goedkoper is het simpelweg een strook van 1 à 2 cm onder van de deur te zagen. Het voordeel hiervan is nog groter, doordat de ventilator meestal hoog gemonteerd wordt en door de luchtaanvoer onder de deur door te laten komen wordt de ruimte diagonaal geventileerd. Dus ook de lage gedeelten worden geventileerd.

Houdt er wel rekening mee dat de lucht die aangevoerd wordt ook ergens weg moet komen. Dus ook de ruimte vóór de badkamer moet voldoende luchttoevoer hebben. Daar kun je misschien tijdens het ventileren wel een raam open zetten of zo.

H.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2010 om 09:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

AH heeft een hele goede service in dit geval. U kunt onder de rubriek Huishouden sub 'zoek huishoudtips!' de vraag noteren. Een paar dagen later krijgt U dan een op maat gesneden antwoord.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2010 om 15:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

zijderveld

Het blijft bij me knagen. Ik denk toch dat je moet gaan denken aan een forse ingreep en niet aan allerlei middeltjes. Dat wil dus zeggen: zorg voor een optimale ventilatie.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Apr 25, 2010 om 12:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik ben het helemaal mee eens met Jantien, dat Brite (van Swipe) het best alle kalk verwijderd in douche en w.c's. Verschillende keren had ik geprobeerd met allerlei aangeprezen artikelen, om het kalk te verwijderen. Toen ik een ander huis kocht, zat er in de w.c.'s een dikke laag kalk en ik kon niet geloven , dat Brite het zou verwijderen. Eerst warm water in de toiletpot en Brite erbij; goed laten inweken en dikke lagen worden poreus en kun je voorzichtig met een houten lepel of mes verwijderen. Mijn badkamer is altijd fris; geen kalkaanslag en glimmende kranen. Het lijkt misschien duur, maar je kunt er ontzettend lang mee doen, omdat het verdund wordt. Als je alle schoonmaakartikelen bij elkaar optelt, wat niet eens werkt, dan zou ik zeker Brite eens proberen.