ve
door verhaad Aug 22, 2016 om 17:25
Huishouden & energie

Servicekosten verlichting geteld bij de eindafrekening nutsvoorzieningen

Bij de eindafrekening servicekosten is er een post voorschot gemeenschappelijke elektra.Maar bij de eindafrekening nutsvoorzieningen is er een post gemeenschappelijke elektra geteld en niet bij de servicekosten.Mag dit zomaar. Dit moet toch bij de serviekosten geteld worden ?

1736 5 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 22, 2016 om 17:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien kunt u het wat beter toelichten? U hebt een eindafrekening servicekosten en een eindafrekening nutsvoorzieningen?

ve
door verhaad Aug 23, 2016 om 16:45
Antwoorden / 1 Vragen

Het betreft inderdaad een eindafrekening servicekosten van 2015 en een eindafrekening nutsvoorzieningen 2015. Nutsvoorzieningen betreft levering elektra en water in een appartementencomplex met voor ieder huis een eigen meter van elektra en water. Tevens is er een recreatieruimte en algemeen verbruik van water en verlichting in het gehele complex met dus een gezamenlijke meter .Wij krijgen een eindafrekening servicekosten waar de voorschotten van de gemeenschappelijke elektra al op wordt berekend.Maar nu wordt bij de eindafrekening nutsvoorzieningen elektra nog een post opgevoerd voor vervangen en repareren van verlichting. Volgens mij is repareren van verlichting een post voor onderhoud gebouwen  en lampen vervangen hoort bij de servicekosten.Tevens berekend men over dit bedrag ook 5% administratiekosten.

tijger1
door tijger1 Aug 23, 2016 om 18:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als de nota nutsvoorzieningen betrekking heeft op wat u gebruikt, mogen daar uiteraard niet het repareren van de verlichting en vervangen van lampen van de algemene ruimten worden opgevoerd.

Dus stuur een mail naar uw huisbaas en vraag uitleg.

gerbera
door gerbera - Aug 22, 2016 om 22:47
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Ik probeer het een beetje te begrijpen.
Bij de eindafrekening servicekosten is een bedrag voor elektra berekend voor het jaar 2016/2017. Bij de eindafrekening nutsvoorziening is het bedrag vermeld, zijnde het verbruik van elektra over 2015/2016. In het overzicht nutsvoorziening kunt u, naast de overige uitgaven, afzonderlijk zien wat de werkelijke kosten elektra waren die in de servicekosten zijn opgenomen. In welk overzicht dit staat is niet zo van belang u kunt precies zien wat er aan voorschot is betaald en wat de werkelijke kosten van elektraverbruik is.
Zit ik er naast dan graag wat meer duidelijkheid in uw vraag.

tijger1
door tijger1 Aug 22, 2016 om 23:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

2016/2017?

uwjurist
door uwjurist - Aug 23, 2016 om 09:28
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Elektra valt onder nutsvoorzieningen. Soms berekent men een en ander apart, soms verwerkt men het in de (andere) servicekosten. Dus wat is het probleem? Er is alleen een probleem als het twee keer in rekening wordt gebracht.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

ve
door verhaad Aug 23, 2016 om 16:46
Antwoorden / 1 Vragen

Het betreft inderdaad een eindafrekening servicekosten van 2015 en een eindafrekening nutsvoorzieningen 2015. Nutsvoorzieningen betreft levering elektra en water in een appartementencomplex met voor ieder huis een eigen meter van elektra en water. Tevens is er een recreatieruimte en algemeen verbruik van water en verlichting in het gehele complex met dus een gezamenlijke meter .Wij krijgen een eindafrekening servicekosten waar de voorschotten van de gemeenschappelijke elektra al op wordt berekend.Maar nu wordt bij de eindafrekening nutsvoorzieningen elektra nog een post opgevoerd voor vervangen en repareren van verlichting. Volgens mij is repareren van verlichting een post voor onderhoud gebouwen  en lampen vervangen hoort bij de servicekosten.Tevens berekend men over dit bedrag ook 5% administratiekosten.
 Het wordt nu dus op 2 plaatsen berekend

tijger1
door tijger1 Aug 23, 2016 om 22:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als het is zoals u stelt, is het een rommetje. Vraag om te beginnen uw huisbaas om een toelichting.

gerbera
door gerbera - Aug 23, 2016 om 15:45
7358 Antwoorden / 14 Vragen

DOOR TIJGER1 22 AUG. 2016 OM 23:05
26907 ANTWOORDEN / 14 VRAGEN

2016/2017?

Onder de eindafrekening servicekosten versta ik een jaaroverzicht van de in- en uitgaven over 2015/2016. In veel gevallen is daarbij een begroting voor het daarop volgend jaar, dus 2016/2017. De te verwachte energiekosten zal daarin afzonderlijk vermeld staan. In de eind afrekening nutsvoorzieningen staat de werkelijk gemaakte energiekosten 2015/2016. Ik ga er van uit dat de energiekosten bij de (maandelijkse)servicekosten inbegrepen zijn. Deze splitsing maakt het wel zo overzichtelijk voor de bewoners zodat ze kunnen zien wat er, voor energiekosten, begroot was voor het jaar 2015/2016 en er werkelijk is uitgegeven.

uwjurist
door uwjurist Aug 23, 2016 om 16:49
1043 Antwoorden / 0 Vragen

je schept zo veel onnodige verwarring. Bovendien is het vaak zo dat het per kalenderjaar gaat, zo ook in dit geval. volgens mij kun je beter je reactie weghalen.

gerbera
door gerbera Aug 23, 2016 om 22:14
7358 Antwoorden / 14 Vragen

De Ts komt nu met een duidelijke reactie. Door mij was al gevraagd wat meer duidelijkheid te geven als ik er naast zou zitten. Maar als dat niet komt, mijn glazen bol werkt ook niet altijd.

uwjurist
door uwjurist - Aug 23, 2016 om 16:54
1043 Antwoorden / 0 Vragen

door verhaad 23 aug. 2016 om 16:46:

Het betreft inderdaad een eindafrekening servicekosten van 2015 en een eindafrekening nutsvoorzieningen 2015. Nutsvoorzieningen betreft levering elektra en water in een appartementencomplex met voor ieder huis een eigen meter van elektra en water. Tevens is er een recreatieruimte en algemeen verbruik van water en verlichting in het gehele complex met dus een gezamenlijke meter .Wij krijgen een eindafrekening servicekosten waar de voorschotten van de gemeenschappelijke elektra al op wordt berekend.Maar nu wordt bij de eindafrekening nutsvoorzieningen elektra nog een post opgevoerd voor vervangen en repareren van verlichting. Volgens mij is repareren van verlichting een post voor onderhoud gebouwen  en lampen vervangen hoort bij de servicekosten.Tevens berekend men over dit bedrag ook 5% administratiekosten.  Het wordt nu dus op 2 plaatsen berekend.

Er wordt iets op 2 plaatsen opgevoerd, maar dat gaat toch niet over het zelfde? Het een gaat over de individuele nutsvoorzieningen en het andere over de gemeenschappelijke. Dus wordt het niet dubbel opgevoerd. Klein onderhoud gemeenschapelijke verlichting mag worden doorberekend. Zie het boek over servicekostenbeleid van de huurcommissie (op hun site te downloaden) voor het meest recente beleid over welk deel van de VvE posten mag worden doorbelast aan huurders.
Daar kunt u ook vinden bij welke posten 2% en bij welke 5% mag worden gerekend aan administratiekosten.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik