de
door dennis offermanns Mar 20, 2017 om 21:21
Huishouden & energie

Slimme meter nuon klopt niet

In november 2016 is er een slimme energie meter geplaatst. In mijn nieuwe vebruik is te zien dat sindsdien mijn gas vebruik gigantisch is gestegen en ik moest inene over 2 maanden 390 euro bijbetalen.

In de verbruiks overzichten is duidelijk te zien dat mijn gas verbruik nooit boven de 60m3 uitkwam in 2013, 2014, 2015 en 2016. Nu met de slimme meter zit ik inene op afgerond 240m3

Mijn huishouden is niet veranderd en kachel en gasfornuis worden zelden gebruikt.
Nuon weigert mee te werken of dit wel allemaal juist is en ik moet het er maar mee doen krijg ik als ondertoon antwoord.

Mijn stroom vebruik is per toeval wel hetzelfde gebleken met de slimme meter. De monteur die dat ding heeft geplaatst vertelde me van te voren al dat de standen niet juisten worden uitgelezen. Maar wederom zegt nuon dat er niks aan de hand is.

Wat kan ik nu nog doen?

11615 13 Rapporteer

fa
door familyman - Mar 20, 2017 om 21:24
888 Antwoorden / 1 Vragen

Klagen bij Nuon.

simon55
door simon55 - Mar 20, 2017 om 21:35
1556 Antwoorden / 5 Vragen

En het zelf wekelijks bijhouden daar is n mooi programma voor en kunt U meteen zien wat de kosten zijn

marita5
door marita5 - Mar 20, 2017 om 21:51
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Dennis Offermans ,

Meld hier uw klacht , dit kunt u alleen nog vanavond doen , klik op de rode regels .

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/oproepen/meldpunt-klachten-over-je-slimme-meter/

Bekijk hier of uw slimme meter op de lijst voorkomt ,  ( slimme meters die mogelijk meer verbruik meten .)

https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/detail/dit-zijn-de-10-slimme-meters-die-mogelijk-meer-verbruik-meten/

Stappenplan uw energieverbruik controleren ,

https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/detail/stappenplan-controleer-jouw-energieverbruik/

Bekijk hier de uitzending van vanavond Radar , over de slimme meter .

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/20-03-2017/slimme-meter-van-het-meterkastje-naar-de-muur/

tijger1
door tijger1 - Mar 20, 2017 om 22:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zult dus ook wel naar Radar gekeken hebben, en dan hebt u toch kunnen horen wat u kunt doen?

Gerry1969
door Gerry1969 - Mar 20, 2017 om 23:41
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik mag aannemen 60m3 per maand.
Dat is nu 240m3 pee maand, klopt dat?

de
door dennis offermanns Mar 21, 2017 om 08:22
Antwoorden / 1 Vragen

dat klopt idd
ik verbruik erg weinig omdat ik zelden thuis ben

jo
door jorisw - Mar 21, 2017 om 07:47
4340 Antwoorden / 1 Vragen

En de vorige meter was 100% correct en en die heb je recent nog laten ijken?

Maar als je het niet vertrouwd, kan je de nieuwe meter laten ijken. Mocht de meter niet kloppen dan kan je verdere acties ondernemen.

La
door Laelia1955 Mar 22, 2017 om 13:07
21 Antwoorden / Vragen

Het opnieuw laten ijken van je meter kost volgens mij iets van 600 euro!
De moet dat betalen dus ik kan me voorstellen dat men dit niet zo
snel zal doen! Het probleem is ook dat er niet gekozen kon worden voor
de oude meter. Er werd wel gezegd dat de 'nieuwe' veel accurater zou
zijn dus dat men per definitie zou besparen. De praktijk blijkt anders.
Mijn vraag is dan ook: zijn er mensen met een slimme meter die wél
minder verbruik hebben sinds de plaatsing?

Vattenfall Medewerker
door Vattenfall Medewerker - Mar 21, 2017 om 09:44
117 Antwoorden / 0 Vragen

Goedemorgen Dennis,

Wat vervelend om te lezen dat je twijfel hebt over de slimme meter, onderzoek heeft uitgewezen dat afwijkingen in het verbruik nauwelijks of niet voorkomen. We gaan er dus niet vanuit dat je meter niet naar behoren werkt, wel kunnen we met je meekijken of het verbruik bij je woonsituatie past. Mocht je willen dan kunnen we met je meekijken naar je verbruik, je kunt ons bereiken via Facebook of Twitter.

Groeten, Nancy

de
door dennis offermanns Mar 21, 2017 om 19:48
Antwoorden / 1 Vragen

ik heb al contact gehad met nuon die zeggen van niks te weten maar ze weten wel de 101 trucken doos open te trekken.
Mijn gasmeter telt gewoon door terwijl alles uitstaat

Ik heb dit bij meldpunt radar neergelegd en ik wacht nu op hun antwoord terug

fa
door familyman Mar 21, 2017 om 19:59
888 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn gasmeter telt gewoon door terwijl alles uitstaat

Dus dàt is het slimme van de slimme meter ......... Nu snap ik het!

akkerdistel
door akkerdistel Mar 23, 2017 om 14:46
1790 Antwoorden / 3 Vragen

"wel kunnen we met je meekijken of het verbruik bij je woonsituatie past" dat monitort Nuon al standaard 24x7. Kunnen ze dus gewoon linea recta antwoord opgeven.

holstein
door holstein Mar 24, 2017 om 09:15
922 Antwoorden / 16 Vragen

@Nuon Nancy, onderzoek heeft juist uitgewezen dat er vanalles mis is met de slimme meters, al die pulsstromen in huis stuwen de meter veel te hoog op.
Of het verbruik bij je woonsituatie past, jullie hebben toch ook niet aan de bel getrokken dat de afname de afgelopen jaren te klein is volgens de situatie en nu is het vele malen hoger en klopt het ineens wel?

Verschuil je niet achter de netbeheerder of weet ik wie, want er zullen vast situaties zijn waar de meter prima werkt, maar heel veel waar het niet goed werkt, alleen zijn jullie met z'n allen te star om dat te erkennen, jullie dekken elkaar gewoon.
Mensen klagen niet vanzelf en als je bepaalde vergelijkingen leest is er wel iets mis, los het dan gewoon op of is het net zo met de klagers van de kapotte huizen in Groningen, het kan overal door komen, maar waarschijnlijk niet door ons....

Vattenfall Medewerker
door Vattenfall Medewerker Mar 30, 2017 om 13:33
117 Antwoorden / 0 Vragen

Daarom kijken we ook graag met je mee Dennis.We verschuilen ons niet achter de netbeheerder. ij begrijpen dat dit onderzoek vragen op kan roepen bij onze klanten. Daarom doen we een extra controle op onverklaarbaar hoog verbruik bij klanten met het type meter uit het onderzoek. Zo zorgen we ervoor dat onze klanten zeker weten dat ze voor het juiste verbruik betalen. Als uit onze controle naar voren komt klanten hier in de praktijk last van hebben volgt meer info.

Groet, Joeri

tijger1
door tijger1 - Mar 21, 2017 om 09:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U verbruikte voorheen maar 60 m3 per jaar?

Topantwoord

Vattenfall Medewerker
door Vattenfall Medewerker - Mar 22, 2017 om 12:58
117 Antwoorden / 0 Vragen

Goedemorgen Dennis,

Dankjewel voor je bericht op deze website. Zo te lezen, ben je niet erg tevreden over het gegeven antwoord. Als je wilt dat we het nog een keer voor je nakijken en laten weten wat de mogelijkheden zijn, horen we het graag. Stuur ons dan even een e-mail naar webcare@nuon.com met daarin je vraag en je adres. We komen er dan zo snel mogelijk bij je op terug.

Vriendelijke groet,
Barry, Nuon Webcare

de
door dennis offermanns Mar 22, 2017 om 15:36
Antwoorden / 1 Vragen

waarom denken jullie nog wat te kunnen doen nu ik bij kassa en radar zit?

nuon blijft maar herhale dat de meter betrouwbaar is terwijl de gas teller op dezelfde snelheid doorloopt terwijl er niks in gebruik is kwa kachel, gasfornuis etc

de
door dennis offermanns Mar 31, 2017 om 20:12
Antwoorden / 1 Vragen

ik heb inmiddels een advocaat ingeschakeld die heeft gezien dat er een flinke hoeveelheid gas wordt gemeten op momenten dat er NIEMAND thuis is en er GEEN dingen aanstaan of lopen die gas gebruiken

de
door dennis offermanns Apr 15, 2017 om 18:56
Antwoorden / 1 Vragen

nuon is verdacht stil inene. toch erachter gekomen dat ze een stel oplichters zijn?

Topantwoord

Wi
door Wil_H - Mar 22, 2017 om 13:15
270 Antwoorden / Vragen

Heerlijk hoe Nuon zelfs op dit forum probeert de sympathieke meedenkende leverancier te zijn.
Als ik TS mag geloven heeft hij al jaren een gemiddeld maandverbruik van 60m3 gehad.
Na plaatsing van die slimme meter is dat plotseling 240m3 per maand geworden en dan gaan de medewerkers van Nuon hier vertellen dat er helemaal niks mis is met die meters.
Nog ff en dan gaan ze met een stalen smoel vertellen dat Dennis dus al jaren 240m3 per maand heeft gebruikt, maar dat de vorige meter maar 60m3 heeft geteld.

@Dennis:
Kan het misschien zijn dat er bij de plaatsing van de meter montage fouten zijn gemaakt waardoor jij nu met een gaslek zit te kijken?

de
door dennis offermanns Mar 22, 2017 om 15:32
Antwoorden / 1 Vragen

dank je wel jij begrijpt het tenminste

volgens de slimme met heb ik de laatste 2 weken minder stroom vebruikt maar wel 50% meer gas HELL NO!!

Vanaf dat ik klant ben bij nuon en dat is bijna 10 jaar heb ik kwa gas nooit meer vebruikt dan 60m3 / 70m3 per maand

Wi
door Wil_H Mar 22, 2017 om 15:51
270 Antwoorden / Vragen

Ik vermoed dat Nuon wel zal gaan vertellen dat je dan wel een gasgestookte hennepkwekerij zult hebben opgezet en dat je daarom zoveel verbruikt. Of heb je een gasgestookte turbine waarmee je elektriciteit opwekt? Dat kan het verschil verklaren. Maar aan hun meter kan het niet liggen.

akkerdistel
door akkerdistel Mar 23, 2017 om 14:51
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Om het nog wat erger te maken; Nuon ziet dit gewoon dat er sluipverbruik is. Aangezien ze jouw verbruik 24x7 monitoren (dat was ook precies de reden waarom je die meter had moeten weigeren).

de
door dennis offermanns Mar 23, 2017 om 18:30
Antwoorden / 1 Vragen

nieuw contact met nuon:

Info
 om 17:57, Maa 23:
Welkom! U chat met Ruben. Ik help u graag verder, wat is uw vraag?
Dennis
 om 17:58, Maa 23:
hoi
Ruben
 om 17:58, Maa 23:
Goedemiddag!
Dennis
 om 17:59, Maa 23:
ik kom even terug op een klacht van afgelopen week
Ruben
 om 17:59, Maa 23:
Oke, ik help u graag even natuurlijk.
Ruben
 om 17:59, Maa 23:
Wat was uw klacht, en waar wilt u op terug komen?
Dennis
 om 18:01, Maa 23:
ik heb sinds de komst van de slimme meter inene een torenhoog gas verbruik waarvan ik al eerder aangaf dat dat niet kan kloppen. nu heb ik het vebruik ingesteld dat jullie dat elk uur ofziets uitlezen en ik zie dus idd dat er veel gas vebruikt wordt op punten dat ik helemaal niet thuisw ben en woon alleen
Ruben
 om 18:02, Maa 23:
Oke, en u heeft als u weg bent dus ook alles afgesloten?
Ruben
 om 18:02, Maa 23:
Alle verwarmingen door het hele huis staan helemaal uit?
Ruben
 om 18:02, Maa 23:
Of staan sommige verwarmingen bijvoorbeeld op 15/16/17 of 18?
Ruben
 om 18:03, Maa 23:
En sinds wanneer heeft u het automatisch aflezen aan staan?
Dennis
 om 18:04, Maa 23:
ik heb nooit de kachel aan (heb het warm genoeg van mezelf en ik heb hete lucht verwarming waar de thermostaat op 10 staat zodat hij ook niet aan springt, gasfornuis gebruik ik 2x per week nog geen 10 minuten)
Dennis
 om 18:04, Maa 23:
het vebruik is 5 dagen geleden ingesteld
Ruben
 om 18:05, Maa 23:
Oke, en doucht u verder wel elke dag?
Dennis
 om 18:05, Maa 23:
ik douche sinds die slimme meter om de dag maar dan nog verbruik ik overdag geen 0.65m3 terwijl er niemand in huis is
Ruben
 om 18:06, Maa 23:
Oke, 0,65 m3 is eigenlijk juist wel heel weinig verbruik.
Ruben
 om 18:07, Maa 23:
Ik kan u aangeven dat in zo goed als elk huishouden toch wel snel 1 kuub gas verbruikt word per dag, ook al zou alles echt uitstaan.
Ruben
 om 18:07, Maa 23:
Maar uit uw vorige gesprek begrijp ik dat u het toch echt niet vertrouwt.
Ruben
 om 18:08, Maa 23:
Ik kan u dan 2 dingen aanraden: 1 toch eerst nog even wachten en het verbruik goed bijhouden, het bijhouden van Mijn Verbruik na het aanzetten zal over 1 week volledig goed moeten lopen, dit duurt altijd even.
Ruben
 om 18:08, Maa 23:
2 vertrouwt u de meter echt niet, kunt u bij Liander vragen om een ijking van de meter.
Dennis
 om 18:09, Maa 23:
dit loopt inmiddels bij kassa en radar die trouwens binnenkort op de thee komen. ik heb ook al eerder aangegeven dat ik met de oude meter 60m3 per maand verbruik en sinds die slimme meter inene 240m3
Ruben
 om 18:10, Maa 23:
Ja ik heb het gesprek inderdaad nagelezen.
Ruben
 om 18:10, Maa 23:
Volgens onderzoek is het in extreme omstandigheden inderdaad mogelijk dat de meter iets teveel telt.
Ruben
 om 18:10, Maa 23:
U kunt daarvoor een ijking aanvragen bij de netbeheerder.
Ruben
 om 18:10, Maa 23:
Grotere kans is echter dat de oude meter juist te weinig meette.
Dennis
 om 18:13, Maa 23:
mijn stroom verbruik is echter 2% minder dan verwacht terwijl de apparaten die ik op vrije dagen aan heb staan en savonds het dubbele aan stroom moeten vreten. tis me ookal opgevallen dat de gas meter in een rap tempo doortelt terwijl er niks wat gas vebruikt aanstaat
Ruben
 om 18:14, Maa 23:
De meters van stroom & gas, en vooral de oude meters, staan los van elkaar.
Ruben
 om 18:15, Maa 23:
Maar verder kunt u dus contact opnemen met Liander, zij kijken natuurlijk de meter voor u na als u daarom vraagt.
Ruben
 om 18:17, Maa 23:
Ik snap namelijk heel goed dat u gewoon zeker wilt zijn dat de meters kloppen.
Dennis
 om 18:19, Maa 23:
als mijn stroomvebruik hoger was geweest prima maar de hoeveelheid gas verkoopt mij echt niemand. Van de week was er iemand van liander bij me moeder thuis, me moeder vertelt mijn situatie en liander zegt direct dat klopt niet SHOOT ME!
Ruben
 om 18:19, Maa 23:
Oke ik begrijp uw frustratie natuurlijk heel goed. Wat is de reden dat u nu contact opneemt met Nuon? En niet met Liander?
Ruben
 om 18:20, Maa 23:
Liander kan u namelijk helpen hiermee.
Dennis
 om 18:21, Maa 23:
nuon heeft een bericht onder mijn post op kassa gezet dat ik een nieuwe chat moest starten om te kijken of er in onze relatie nog wat te redden valt en we het bezoek van radar kunnen voorkomen maar daar heb ik inmiddels een hard hoofd in gekregen
Ruben
 om 18:22, Maa 23:
Oke dat is heel jammer natuurlijk. Ik kan alleen voor u meekijken naar het verbruik verder, het verbruik dat er staat is niet vreemd. De stijging in het verbruik is natuurlijk wel opvallend. Zoals ik eerder aangaf kan ik heel goed begrijpen dat u het niet vertrouwt.
Ruben
 om 18:23, Maa 23:
Daarvoor kan ik u een oplossing geven en dat is contact opnemen met Liander, uw netbeheerders.
Ruben
 om 18:23, Maa 23:
Netbeheerders zijn de bedrijven die over het net, de stroom & gas installaties & uw meters gaan.
Ruben
 om 18:23, Maa 23:
Aangezien u meters heeft van Liander, en u aangeeft dat een monteur van Liander al aan heeft gegeven dat het waarschijnlijk niet klopt.
Ruben
 om 18:24, Maa 23:
Kunt u dus contact opnemen met Liander, zij kunnen dan de meter, die van hun bedrijf is, nakijken.
Ruben
 om 18:24, Maa 23:
Op die manier kunt u zekerheid krijgen over de meter, of het wel klopt of niet.
Ruben
 om 18:24, Maa 23:
Dat is namelijk de uiteindelijke bedoeling van uw chat begrijp ik.
Dennis
 om 18:25, Maa 23:
idd! laat ik ook ff duidelijk zeggen dat het geen aanval naar jou is aangezien jij er niks aan kan doen dat ik met deze meter zit opgescheept
Ruben
 om 18:26, Maa 23:
Nee dat snap ik heel goed, zo voel ik het gelukkig ook niet. Ik wil natuurlijk zeker dat u ook klant blijft bij Nuon, maar aangezien de meters zelf dus niet van Nuon zijn, kan ik daarin niets voor u betekenen helaas.
Ruben
 om 18:27, Maa 23:
Ik ben het met u eens dat het verbruik nu gewoon echt een stuk hoger is, ik geloof u direct als u aangeeft dat het niet kan liggen aan een verandering van uw gasverbruik. Dit kan dus betekenen dat de oude meter eerst niet goed meette, maar dus ook dat de nieuwe niet goed meet.
Ruben
 om 18:27, Maa 23:
Daarom zal ik echt aanraden een monteur van Liander langs te laten komen, maar daarvoor eerst even te bellen naar Liander.
Dennis
 om 18:28, Maa 23:
dat ga ik gelijk morgen ochtend doen. voor nu toch bedankt voor het meekijken en alvast een fijne avond!

Wi
door Wil_H Mar 23, 2017 om 20:03
270 Antwoorden / Vragen

Ik voel me net een waarzegger:
22 mrt. 2017 om 13:15:
Nog ff en dan gaan ze met een stalen smoel vertellen dat Dennis dus al jaren 240m3 per maand heeft gebruikt, maar dat de vorige meter maar 60m3 heeft geteld.
23 mrt. 2017 om 18.27
Medewerker Nuon:

"Dit kan dus betekenen dat de oude meter eerst niet goed meette, maar dus ook dat de nieuwe niet goed meet. "

De medewerker bedoelde waarschijnlijk "Dit kan dus betekenen dat de oude meter eerst niet goed MAT, maar dus ook dat de nieuwe niet goed meet. "
Waarmee ze toch proberen de zaak zo te draaien dat jij al jarenlang de boel aan het beflessen bent.

Ex
door Expansievat - Mar 22, 2017 om 13:17
38 Antwoorden / 2 Vragen

Je kunt door de installateur een tussenmeter laten plaatsen, deze is welliswaar meestal niet geijkt maar het geeft je wel 2 meters welke gelijkmatig zouden moeten oplopen.

bij een onevenredig verschil kun je door de installateur de belasting van bv de cv ketel laten opnemen en hieruit opmaken welke van de 2 meters "klopt"

of je weet zeker dat de nieuwe meter niet juist meet, en je laat hem via de energie-leverancier.  De kosten zijn uiteraard belachelijk hoog, maar als meting idd onjuist blijkt krijg je je geld terug, en een nieuwe meter .

mo
door mousevdm - Mar 22, 2017 om 15:42
21 Antwoorden / 0 Vragen

Bekend verhaal! Heb jaren geleden exact hetzelfde gehad. En inderdaad, op een gegeven moment gaan ze zeggen dat je dus jaren te weinig hebt betaald. Je gaat dit niet winnen. Wat ik heb gedaan is betalen en overgestapt naar Eneco. Je snapt het al, verbruik ineens weer stukken lager....

Po
door Pontiac Mar 22, 2017 om 15:55
131 Antwoorden / 5 Vragen

mousevdm , probeert U mij (en misschien ook andere mensen hier op dit forum) eens in simpele woorden uit te leggen hoe het kan dat het overstappen van de ene naar de andere energie leverancier , de energiemeter (gas of electra) langzamer gaat draaien of zoals U zegt minder verbruik aangeeft .

Po
door Pontiac Mar 23, 2017 om 14:25
131 Antwoorden / 5 Vragen

Mousevdm blijft stil , heeft misschien te maken met het feit dat op 01-04-2017 alle slimme meters worden stil gezet van 01.00 tot 13.00 uur
ivm controlle op afstand.

Wi
door Wil_H Mar 23, 2017 om 16:31
270 Antwoorden / Vragen

Ik dacht dat op die dag alle slimme meters van rijkswege opnieuw geijkt moesten worden en dat ze daarom tussen 01.00 en 23.00 uur stil werden gezet.

Po
door Pontiac Mar 23, 2017 om 17:03
131 Antwoorden / 5 Vragen

sorry mijn typefout ( last van lexdiksie)

ap
door apiejoepie Mar 24, 2017 om 13:32
130 Antwoorden / 4 Vragen

Haha 1 April

Po
door Pontiac - Mar 23, 2017 om 14:26
131 Antwoorden / 5 Vragen

Mousevdm blijft stil , heeft misschien te maken met het feit dat op 01-04-2017 alle slimme meters worden stil gezet van 01.00 tot 13.00 uur
ivm controlle op afstand.