ja
door janboezeroen Jul 31, 2012 om 21:29
Huishouden & energie

Slimme meter van Stedin

Sinds kort woon ik in een nwb flat waarin een slimme meter van Stedin. Heb geprobeert ze te bewegen deze meter uit te zetten en na 18 dagen hebben ze dat "administratief" gedaan volgens de klantenservice. Maar op de meter zit een lichtje waarin hij aangeeft dat er nog steeds wordt gecommuniceerd maar met wie. Stedin zegt dat hij uitstaat maar hoe controleer ik dat zolang het lichtje brand ????? Iemand een idee???

22577 19 Rapporteer

stacey
door stacey - Jul 31, 2012 om 21:55
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=janboezeroen schreef op dinsdag 31 jul 2012, 21:29]Stedin zegt dat hij uitstaat maar hoe controleer ik dat zolang het lichtje brand ????? Iemand een idee???

Beetje kwestie van vertrouwen lijkt me.

Ik heb geen (slimme) meter die op afstand uitgelezen wordt maar bij mij knippert ook een lampje dus in mijn geval niets met communiceren te maken maar met verbruik ( Volgens specificatie/gebruiksaanwijzing: Controlelampje
Dit controlelampje knippert als u elektriciteit verbruikt.
Het lampje knippert sneller naarmate u meer energie
gebruikt.) en bij jou is dit misschien ook gewoon het geval.
Kijk type specificatie/gebruiksaanwijzing er anders op na.

Maar wat is probleem als hij standen doorgeeft ?
Moet op een gegeven moment toch voor afrekening en wat hij doorgeeft is niet anders dan de stand die er staat.

stacey
door stacey - Jul 31, 2012 om 22:28
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Overigens is het geen kwestie van (totale) Communicatie uit voor wat ik uit hun info begrijp, maar is het puur administratief dat Uitzetten van Registratie/opslag van jou Meterstanden.
Die moet je dan Jaarlijks zelf doorgeven
--Hierbij verzoek ik u om de administratieve status van mijn slimme meter(s) op UIT te zetten.--Formulier

--slim energienet dat vraag en aanbod van energie beter in balans brengt. In dit slimme energienet is de slimme meter een belangrijke schakel. Het geeft inzicht in de energiestromen: waar is veel energie nodig en waar juist minder? Zo kan het energienet efficiënter worden gebruikt en houden we de energievoorziening betaalbaar. Ook binnenshuis helpt de slimme meter bij een efficiënter energiegebruik--Info

ja
door janboezeroen - Aug 3, 2012 om 18:04
36 Antwoorden / 6 Vragen

stacey 31 juli 2012.
Slimme meters hebben voor de consument geen enkel nut, iedereen kan ten alle tijden in de meterkast zijn meterstanden in de gaten houden. Nu krijgt u om de 2 maanden een overzicht en gegarandeerd krijgt u binnen korte tijd elke 2 maanden een afrekening. In de zomer betaald u dan minder maar in de winter zullen vele in de problemen komen. Velen denken dat de slimme meter alleen electra standen doorgeven maar ze is ook gekoppeld aan uw gasmeter.

Het probleem is dat ik GEEN slimme meter wil hebben en omdat de slimme meter vrijwillig is zal het netjes geweest zijn als ze eerst hadden gevraagd of ze hem aan mogen zetten. Nu hadden ze dat al gedaan en om hem uit te laten zetten moet je
schriftelijk een formulier invullen met alle gegevens, klantnummer vind ik dan logisch maar je moet ook verschillende nummers van nb hun eigen meter opgeven want zonder dat kunnen ze je formulier niet in behandeling nemen. Vraag me af hoe hun registratie werkt als ze niet weten wie welke meter met wat voor nummer heeft en zie dat meer als een ontmoedigings procedure.

Mijn vraag was wie weet of MIJN slimme meter nog steeds staat te communiceren -omdat het lampje (met erboven een symbool van een zendmast) en hoe kan ik dit zelf controleren.
Het lampje knippert niet alleen als ik een lampje aandoe maar om de paar seconden zelfs als ik de hoofdmeter afsluit wat mij bewijst dat nog steeds meterstanden worden doorgegeven.
Administratief is hij uitgezet maar in werkelijkheid communiceert hij volgens mij nog steeds en geeft nog steeds meterstanden door. Twee werelden?

Natuurlijk heb ik verder gelezen en de 2de kamer heeft toestemming gegeven om slimme meters te plaatsen maar deze mogen alleen op vrijwillige basis elke 2 maanden uitgelezen worden en alleen indien iemand daar uitdrukkelijk toestemming voor geeft mogen ze onbeperkt de meterstanden uitlezen.........

Volgens de info van Stedin wordt de meter periodiek opgenomen (volgens mij constant) en de folder wekt de indruk dat dit 1x per 2 maanden gebeurt.
Stedin doet of de slimme meter mensen bewust maken van hun energieverbruik en dat ze dan minder gaan gebruiken maar wat is het verschil of je 1x per jaar de rekening krijgt of een overzicht elke 2 maanden die geen werkelijk overzicht geven omdat je in de winter gewoon veel meer energie nodig hebt dan zomers. Volgens mij nutteloos. Meer bomen nodig voor de papierstroom om hoeveel te besparen door mensen? Je hebt nu eenmaal 2 soorten mensen, degene die zuinig (moeten) zijn met energie en degene die het niets kan schelen. Zag laatst op de tv een mevouw met een prachtig huis en tuin, ze betaalde 1500 euro per maand aan energiekosten zonder 1 boterham minder te hoeven eten.

ra
door ray2611 - Mar 23, 2013 om 19:36
2 Antwoorden / 0 Vragen

Meneer / Mevrouw

De groen lamp die knippert met het zendmastje is alleen dat de meter aangeeft dat er communicatie is tussen uw gasmeter en elektra meter.
Boven onder het display zit het lampje wat rood knippert deze is voor het verbruik.

valerius-2
door valerius-2 - Mar 23, 2013 om 19:46
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=ray2611 schreef op zaterdag 23 mrt 2013, 19:36]Meneer / Mevrouw

De groen lamp die knippert met het zendmastje is alleen dat de meter aangeeft dat er communicatie is tussen uw gasmeter en elektra meter.
Boven onder het display zit het lampje wat rood knippert deze is voor het verbruik.

Sommige mensen hebben zoveel geheimen dat ze zelf niets controle willen weten. Ik geef elke 3 maanden de stand en dan wordt het voorschot aangepast en dat doe ik vrijwilleg.

de eelco
door de eelco - Mar 24, 2013 om 11:28
607 Antwoorden / 92 Vragen

Sommige mensen hebben zoveel geheimen dat ze zelf niets controle willen weten. Ik geef elke 3 maanden de stand en dan wordt het voorschot aangepast en dat doe ik vrijwilleg

dus omdat u het allemaal goed vind moeten anderen dat ook maar doen?????...het gaat er niet om dat mensen veel geheimen hebben maar het gaat er de mensen om de onduidelijkheid wat er met de gegevens gebeurd en zolang dat niet duidelijk is zijn er heel veel mensen er op tegen dat er bedrijven zijn die 24/7 je gegevens bijhouden..ik zelf moet zo,n ding ook niet.geef gewoon elk jaar me meterstand door en om de zoveel jaar staat er een opnemer voor me deur en daarmee is het af want ik zie de toegevoegde waarde er niet van om elke 2 maanden een overzicht te krijgen...en dat heeft niks met geheimen te maken....

ra
door ray2611 - Mar 25, 2013 om 17:18
2 Antwoorden / 0 Vragen

Het gaat niet om verbergen maar de energieleveranciers willen mensen bewuster maken over hun energie verbruik.
Nu is het een sport om elk jaar over te stappen en daarna te zeuren als het niet klopt
Hoe meer mensen een slimme meter hebben
Hoe meer ze weten wat er DAADWERKELIJK verbruikt word waardoor er minder ingekocht hoeft te worden wat weer beter is voor het milieu en voor UW portemonne wat vroeg inkopen is goedkoper dan op het laatste moment
Maar de keuze blijft aan uw maar houd uw er rekening mee dat het op termijn ook bij uw gaat gebeuren.

ja
door janboezeroen - Mar 31, 2013 om 17:47
36 Antwoorden / 6 Vragen

Dank dat u zoveel hebt meegedacht. Maar ik had 2 problemen met het "slimme" metertje,
teneerste mijn privacy en ten tweede ging de communicatie ten koste van mijn Wifi die natuurlijk
ook in de meterkast was ondergebracht en waar ik veel storing had. Ondertussen was Stedin zo aardig de meter te vervangen. Internetten is weer een stuk prettiger zonder storing.
Privacy is iets wat we steeds minder hebben in het vrije Nederland. Thuis willen de energieleveranciers weten wanneer je thuis bent en hoeveel energie je dan gebruikt, buiten komen er steeds meer camera's op straat te hangen (i.pl.v. "oom agent") op de snelwegen wordt alles wat beweegt gefotograveerd onder het mom van trajectcontroles. Ook in het openbaar vervoer moesten zonodig de papieren kaartjes weg en hebben we nu een OV kaart waar je VERPLICHT een saldo op moet hebben en voor kortingen volledig geregistreerd met foto het enige wat nog mankeert is je vingerafdruk.
Als ik de kranten lees of het nieuws op de tv bekijk geloof ik niet dat we met al die camera's zoveel veiliger zijn. Het geweld wordt alleen meer en het kan toch niet de bedoeling zijn dat programma's als opsporing verzocht de taak van de politie overnemen.
De allergrootste vraag is natuurlijk wie is Big Brother, want het zijn er ondertussen al vele, en wat doen ze met al die gegevens.

gompy2
door gompy2 - Mar 31, 2013 om 19:49
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Het leven in Nederland is voor jou beslist geen pretje janboezeroen, tjonge wat een opsomming aan frustraties en ergernissen..
Maar ik weet wel wat op jouw problemen hoor, Gompy2 weet altijd raad...

Klik -> De Verlossing

ja
door janboezeroen - Apr 1, 2013 om 19:12
36 Antwoorden / 6 Vragen

Gompy je vergist je. Ik ben niet gefrustreerd maar erger me wel aan dingen. Waarom hebben we oorlogen? Alles onder het mom van vrijheid en wat doen wij met onze "vrijheid", die gooien we te grabbel onder het mom van veiligheid of economische redenen. Energiebedrijven weten met een slimme meter de behoeften beter? Het grootste deel van gas en energie gaat op aan stookkosten en die zijn weer afhankelijk van het weer in de winter. Dus een zachte winter gaan ze dan gelijk minder inkopen? Dan zitten u en ik als het toevallig kouder wordt dan de vorige winter wel in de kou.
Dat gebeurt niet? Denk terug aan de strenge winter een paar jaar geleden, was niet op gerekend dus moest er ineens zout aangekocht worden tegen hogere prijzen.
Maar gelukkig zijn er mensen zoals u die natuurlijk niets te verbergen hebben en voor wie privacy totaal onbelangrijk is. Slaap gerust BIG BROTHER is watching you.

gompy2
door gompy2 - Apr 1, 2013 om 19:38
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@janboezeroen,

Om het maar even on-topic te houden, ik heb geen slimme meter en ik zit er ook niet op te wachten.
Jouw probleem met die slimme meter is ook opgelost, hij is vervangen schrijf je.
Voor de rest wat je allemaal aanhaalt in je reacties wil ik helemaal niet in mee gaan janboezeroen, alleen de oplossing die ik al eerder aangaf, emigreren, want iets anders zit er eenvoudigweg niet in.
Zorg dat je in een klein warm landje, heel ver weg van hier een nieuw bestaan op gaat bouwen, weg van al die boze spionnen die jouw bestaan willen bedreigen en al bedreigen.
Wil je een algehele "oplossing", dan moet je stoppen met alles, ook met leven.
Je kunt echter ook hulp zoeken tegen je somberheid en negativisme, je voortdurend verzetten tegen de realiteit, dat lijkt me het allerbeste voor je, dat meen ik echt.
Geluk!

ke
door kei-en-ei - Mar 31, 2015 om 15:34
3 Antwoorden / 0 Vragen

De door Stedin geplaatste “slimme meter” bij buren 2 huizen verder zorgt er voor dat ik als radioluisteraar géén goede ontvangst meer heb op de midden- en kortegolf, door stoorsignalen met een sterkte van S9 tot S9+ en op de amateurbanden kan ik nu zelfs geen verbinding meer maken. Een klacht is al ingediend bij het AgentschapTelecom, afwachten dus!
Overigens heb ik er zelf er géén enkele behoefte aan om iedere minuut mijn energieverbruik te kunnen aflezen. De jaarlijkse standopgave en hieruit berekende verbruik geeft mij voldoende inzicht om zuinig met energie om te gaan. Slimme meter is voor mij alleen maar Elektrosmog!

tijger1
door tijger1 - Mar 31, 2015 om 16:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja hoor, nu ook al storing op de radio door de slimme meter. Het wordt hoe langer hoe gekker.

mahadma
door mahadma - Mar 31, 2015 om 16:35
11533 Antwoorden / 51 Vragen

Er is op de een of andere manier een "draadloos" systeem in de directe omgeving bijgekomen, maar dit kan m.i., zeker niet met een S9 of meer door de studpide meter komen. Als de vraagsteller zo technisch is, kennelijk zendamateur met licentie, laat er eens een frequentiemeter op los, zodat je weet waar je moet gaan zoeken. Ga met die meter dan eens voor de kast van de buren staan .......

ke
door kei-en-ei - Mar 31, 2015 om 17:13
3 Antwoorden / 0 Vragen

Met een SDR ontvanger Peurseus is het gehele spectrum opgenomen en met een peilontvanger, afgestemd op het stoorsignaal (meerdere frequenties uitgeprobeerd) kwam ik op die slimme meter uit! Dus de frequenties zijn bekend. over het gehele MG- en KG-bereik om de circa 45 kHz een wiebelende paal.

gompy2
door gompy2 - Mar 31, 2015 om 17:16
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=kei-en-ei schreef op dinsdag 31 mrt 2015, 15:34]De door Stedin geplaatste “slimme meter” bij buren 2 huizen verder zorgt er voor dat ik als radioluisteraar géén goede ontvangst meer heb op de midden- en kortegolf, door stoorsignalen met een sterkte van S9 tot S9+ en op de amateurbanden kan ik nu zelfs geen verbinding meer maken. Een klacht is al ingediend bij het AgentschapTelecom, afwachten dus!
Een slimme meter communiceert door middel van GPRS (General Packet Radio Service) of PLC (Power Line Communication of Power Line Carrier) en de nieuwere meters, die aan DSMR (Dutch Smart Meter Requirements) versie 4 en hoger voldoen, maken geen gebruik meer van PLC maar van GPRS of Ethernet.
Als die buren dus een slimme meter hebben die d.m.v. PLC communiceren met het energiebedrijf kan dat een behoorlijk storingsveld opleveren in bepaalde frequentiegebieden.
Als het AgentschapTelecom komt controleren moet dat blijken, want een apparaat is type-goedgekeurd maar dat wil niet zeggen dat elk apparaat binnen de norm is of blijft.

Hieronder een link naar de site van OM Ben, PA2OLD, die een verslag met videootje heeft gemaakt aan hand van een testje die hij heeft gedaan bij zijn slimme meter, en die heeft er nauwelijks last van.

Klik hier-> More HF Interference on the Radio Amateur Frequency's

stedin
door stedin - Mar 31, 2015 om 17:59
23 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Janboezeroen,

Ik kan me voorstellen dat je zekerheid wil dat je meter uit staat. Afhankelijk van de versie en het type is dit wel of niet zichtbaar. Ook kan de wijze waarop dit zichtbaar is verschillen.

Als je meter administratief uit staat, worden alle verzoeken voor meterstanden automatisch afgekeurd. Wel kan het zijn dat je meter benaderd wordt onderhoudt of software updates. Uiteraard doen we dit alleen als dit nodig is.

Mocht je nog meer informatie willen over je slimme meter, kan je hier aangeven wat voor type het is (of het meternummer). Voor meer specifieke informatie kan je ook je vragen en adresgegevens mailen naar webcare@stedin.net, dan zorg ik dat deze beantwoord worden.

Met vriendelijke groet,

Olivier
Stedin Webcare

stedin
door stedin - Apr 2, 2015 om 17:05
23 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=kei-en-ei schreef op dinsdag 31 mrt 2015, 15:34]De door Stedin geplaatste “slimme meter” bij buren 2 huizen verder zorgt er voor dat ik als radioluisteraar géén goede ontvangst meer heb op de midden- en kortegolf, door stoorsignalen met een sterkte van S9 tot S9+ en op de amateurbanden kan ik nu zelfs geen verbinding meer maken. Een klacht is al ingediend bij het AgentschapTelecom, afwachten dus!
Overigens heb ik er zelf er géén enkele behoefte aan om iedere minuut mijn energieverbruik te kunnen aflezen. De jaarlijkse standopgave en hieruit berekende verbruik geeft mij voldoende inzicht om zuinig met energie om te gaan. Slimme meter is voor mij alleen maar Elektrosmog!

Wat vervelend om te horen dat je problemen ondervind. Zoals Gompy2 ook aangeeft (zie hieronder), voldoen onze meters aan alle hiervoor gestelde eisen. Misschien is het inderdaad het beste om een controle te laten uitvoeren door het Agentschap Telecom en kan er vanuit die kant verder gewerkt worden.

[quote=gompy2 schreef op dinsdag 31 mrt 2015, 17:16]Een slimme meter communiceert door middel van GPRS (General Packet Radio Service) of PLC (Power Line Communication of Power Line Carrier) en de nieuwere meters, die aan DSMR (Dutch Smart Meter Requirements) versie 4 en hoger voldoen, maken geen gebruik meer van PLC maar van GPRS of Ethernet.
Als die buren dus een slimme meter hebben die d.m.v. PLC communiceren met het energiebedrijf kan dat een behoorlijk storingsveld opleveren in bepaalde frequentiegebieden.
Als het AgentschapTelecom komt controleren moet dat blijken, want een apparaat is type-goedgekeurd maar dat wil niet zeggen dat elk apparaat binnen de norm is of blijft.

Hieronder een link naar de site van OM Ben, PA2OLD, die een verslag met videootje heeft gemaakt aan hand van een testje die hij heeft gedaan bij zijn slimme meter, en die heeft er nauwelijks last van.

Klik hier-> More HF Interference on the Radio Amateur Frequency's

Alle slimme meters van Stedin maken gebruik van het GPRS systeem. PLC hebben wij niet geïmplenteerd. Al met al ben je goed op de hoogte Gompy2 :)

ke
door kei-en-ei - Apr 10, 2015 om 12:56
3 Antwoorden / 0 Vragen

Als reactie op mijn bericht van 31 maart!
Enerzijds verheugd, anderzijds wat teleurgesteld meld ik nu dat de storing niet meer aanwezig is. Het lukte mij echter met een peilontvanger toch de werkelijke storingsbron te lokaliseren.
1. Het betreft een "Efficient Intelligence Charger van de fabrikaat Honorprod type RS-4805A" van de Elektrische Scooter van de buurman. Deze lader, voorzien van CE-keurmerk, levert bij 48Vdc een 5 Ampère laadstroom. Zo'n 100 m rondom mijn huis was het stoorniveau onacceptabel! Bij het loshalen van de netspanning van de lader verdween ook de storing. Het KG-spectrum ziet er nu weer normaal uit.
2. Ook de originele lader type Tisong model TSC48-5 van deze Elektrische Scooter geeft een hoog storingsnivaeu op de KG.
3. Met de Sony ontvander ICF-SW7600GR voor de "slimme meter" in de Meterkast was op circa 300 kHz een sterke ruistoename te constateren (geen verder spectrum onderzocht).
Al met al een storm in een glas water, hoewel....je zult maar naast een buurman/vrouw wonen met een elektrische scooter!
Het overblijvende probleem is om nu de lader te (kunnen) ontstoren. De buurman heeft zich bereid verklaard om na lading de lader uit het stopcontact te halen en wil, als ik hem daarom vraag, bij "radiocondities" het laden uitstellen.