ve
door vegalibre May 17, 2011 om 01:37
Huishouden & energie

Stand by

hallo,

Eindelijk hebben de kinderen (jong volwassenen) ons om ......
We hebben een dunne (??) tv , niet meer zo'n grote bak maar een beschaafde kleine , ik weet dat het een samsung is en een goede uit de test van de consumentenbond.
Maar wat me nu verbaasd, wat ik al jaren doe om energie te besparen en brand te voorkomen, is dat ik deze tv niet uit kan zetten, hij blijft dus op stand by .
Hoe zit dat nou ???
Is er brand gevaar en vreet die nou energie ??

29744 121 Rapporteer

gijsvogel
door gijsvogel - May 17, 2011 om 01:47
230 Antwoorden / 0 Vragen

Valt wel enigszins mee.

De TV verbruikt in standby wel een paar watt aan energie (zo rond de 1 - 2 Watt)
Dit kunt u eventueel wel ergens in een gebruiksaanwijzing vinden
Brandgevaar is ook vrij relatief.
Dit kan natuurlijk altijd gebeuren maar ik zou er niet wakker van liggen.

U kunt eventueel een standby killer kopen.
Dan gaat de TV helemaal uit (maar blijft de standby killer weer standby natuurlijk...)
En zoals de link al vertelt zou het middel erger dan de kwaal kunnen zijn.

ve
door vegalibre - May 17, 2011 om 02:35
5 Antwoorden / 1 Vragen

Brandgevaar is ook vrij relatief.
Dit kan natuurlijk altijd gebeuren maar ik zou er niet wakker van liggen.

nou !!!!!!!!!! liever niet , lig er niet wakker van maar maak me wel zorgen

rj
door rjw - May 17, 2011 om 07:07
3238 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=vegalibre schreef op dinsdag 17 mei 2011, 02:35]Brandgevaar is ook vrij relatief.
Dit kan natuurlijk altijd gebeuren maar ik zou er niet wakker van liggen.

nou !!!!!!!!!! liever niet , lig er niet wakker van maar maak me wel zorgen

Stekker eruit halen (of een schakelaar in het netsnoer monteren).

freya
door freya - May 17, 2011 om 10:32
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo vegalibre,

Dat heeft alles te maken met een verschil in techniek. Vroeger verbruikte een TV (door de conventionele voeding die niet geïsoleerd was van het lichtnet) in standby meestal méér dan 10W. Wat een beeldbuis TV ook nog 'gevaarlijk' maakte, was de vacuüm beeldbuis en de hoogspanning die daarvoor benodigd was.
Tegenwoordig is een TV gewoon een stuk elektronica. Géén beeldbuis, géén gevaarlijke hoogspanning en een, gescheiden van het lichtnet, elektronische voeding die in standby minder dan 1W verbruikt. Samsung geeft bij bepaalde type TV's op dat het verbruik in standby slechts 0,2 of 0,3W is. Dat is een jaarverbruik van niet meer dan een paar dubbeltjes.
Kortom, de TV's van tegenwoordig zijn niet 'gevaarlijker' dan je wekkerradio die naast je bed op het nachtkastje staat en die 24/7 in gebruik is.

Bovendien, het volledig uit- en weer inschakelen van de TV is slechter voor de levensduur van de TV dan hem gewoon in standby te laten staan. Apparaten gaan vrijwel altijd stuk bij het in- en uitschakelen.

Kortom, niets (meer) om je zorgen over te maken.

m.vr.gr. Freya

kaneeltje
door kaneeltje - May 20, 2011 om 12:18
18 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook zo'n tv.
Heb er een verlengsnoer met schakelaar tussen gezet.
Die schakel ik dan op uit..
Dat vindt ik toch een veiliger idee.

fo
door foefr - May 20, 2011 om 12:27
14 Antwoorden / 0 Vragen

opmerkingen van freya kloppen mbt tot buizen televisie , die trekken door hoogspanning veel stof aan, en daardoor kan na een tijd warmte niet weg,
Remedie daarvoor was eens in de zoveel tijd de televisie met kompressor de stof eruit te blazen .

Onzin is dat tv stuk zou gaan door aan en uit te zetten , tegenwoordige televisies werken net als computers , een kleine trafo voedt de afstandsbedieningsgedeelte, de rest staat echt uit hoor. Vaak zijn ontwerpers laks om dit gedeelte extra zuinig te maken, je kan dus een schakelaar met afstandsbediening ertussen zetten, tis de vraag wat dit aan vermogen opneemt, bij klik aan en uit systemen staat er vaak niet op wat die verbruiken.
Ik heb zelf al mijn audio en tv op zo een klik aan uit staan, dus meerdere systemen die normaal stand by staan dat bespaart natuurlijk wel.

jantom
door jantom - May 20, 2011 om 12:30
377 Antwoorden / 0 Vragen

Dit soort apparaten verbruiken slechts weinig stroom in standby.
Daar hoeft men niet wakker van te liggen. Maar het idee vind ik toch niet prettig.
Aan de andere kant: ik laat mijn computer overdag op slaapstand als hij niet wordt gebruikt.

Wat ik zelf ooit aan de hand heb gehad is dat een hele dure videorecorder in standby (die in die stand de tijd aanduidde) de geest gaf: de trafo brandde door. Het gevolg was niet brand in de kamer maar de electriciteitsgroep viel uit.
Als op die groep de koelkast en/of de vrieskist zou zijn aangesloten waren de gevolgen niet te overzien. Toevallig was ik getuige van het feit.

fo
door foefr - May 20, 2011 om 12:36
14 Antwoorden / 0 Vragen

computer op slaapstand verbruikt naar mijn mening wel veel meer energie, bij gamma kan je redelijk goedkoop een verbuiksmeter kopen, getest door radar of kassa. merk cresta.

Ook als computer (ook desktops) uit staan, verbuiken ze energie, de hoofdschakelaar is al lang niet meer een netschakelaar, hij schakelt dmv vd voeding.
dus een gedeelte vd voedings is altijd aktief .

freya
door freya - May 20, 2011 om 12:46
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@foefr:

Je kunt mijn opmerking over het defect raken van apparaten bij uit- en inschakelen wel onzin vinden, maar toch zijn dát juist de momenten waarop apparaten vaak (dus niet altijd) stukgaan. Bij een apparaat in 'standby' staat de voeding gewoon onder spanning en blijven de condensatoren dus opgeladen. Schakel je het apparaat geheel uit, dan lopen die condensatoren dus geheel leeg en als je een beetje verstand van elektronica hebt, dan weet je dat een condensator de grootste klap (de laadstroom) te verduren krijgt wanneer deze van volledig leeg, opgeladen wordt.
Kortom, dat zijn dus ook de momenten waarop de kans op sneuvelen het grootst is. Als jij verder je apparatuur helemaal uitschakelt, dan is dat natuurlijk prima, maar dat maakt niet dat mijn verhaal 'onzin' is.

Freya

jantom
door jantom - May 20, 2011 om 12:48
377 Antwoorden / 0 Vragen

Aan foefr

Ik weet het (de slaapstand kost relatief veel energie) - ik ga toch eens een verbruiksmeter kopen.
Maar het goede nieuws is dat ik weinig electriciteit per maand verbruik....

fo
door foefr - May 20, 2011 om 12:52
14 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb elektronica gestudeerd freya, de kans dat een dielektricum doorslaat is bij de spanning erop net zo groot als dat spanning ingeschakelt word.
Het is wetenschappelijk niet bewezen! trowuens de grote voeding waar jij het nu over hebt die alle stroom verzorgt is bij stand by ook uit. Dus die elko die volgens jou de grote klap krijgt krijgt het ook bij inschakelen via stand by.

wimmi20
door wimmi20 - May 20, 2011 om 13:05
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Gijsvogel is degene die het meest zinnige antwoord geeft.
Hij/zij adviseert een standby killer.
Dat vereist misschien enige uitleg, ik heb zelf zo'n ding.
Het is een stekker met een klein kastje erop.
Uit dat kastje komt een snoertje van ongeveer een meter lang.
Aan het eind van het snoertje zit een bolletje.
In het bolletje zit een sensor.
Dat bolletje leg je voor de tv, of in het zicht van de afstandbediening.
Als je een aangesloten apparaat uitschakelt met de afstandbediening van dat apparaat (het is dus voor alle apparaten bruikbaar met afstandbediening) dan schakelt het kastje de stroomvoorziening uit na enkele minuten.
Als je het apparaat dan weer wilt gebruiken dan druk je op de afstandbediening.
Het kastje schakelt dan de stroom in.
Daarna druk je nog een keer en schakel je bv de tv in.
Ik kocht hem bij de Nuon servicewinkel.
Ook via het internet te bestellen.
Prijs : ik meen rond de 14 euro.
Bruikbaar voor alle apparaten met een afstandbediening.

hammond
door hammond - May 20, 2011 om 13:12
122 Antwoorden / 15 Vragen

Gewoon 's nachts de stekker eruit.Bij veel moderne apparaten kan je ook het energieverbruik bij standby instellen.Dan gebruikt bv.mijn UPC box maar 1 watt stroom op standby in plaats van 3 watt.Maar er blijft wel gewoon stroom op staan en dat is juist het probleem,vooral als er iets gebeurt terwijl je niet thuis bent.Dus bij mij gaat de stekker eruit.

th
door theodorusme - May 20, 2011 om 13:16
111 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=jantom schreef op vrijdag 20 mei 2011, 12:48]Aan foefr

Ik weet het (de slaapstand kost relatief veel energie) - ik ga toch eens een verbruiksmeter kopen.
Maar het goede nieuws is dat ik weinig electriciteit per maand verbruik....
Dan is de kans op besparen relatief gering. En verdient zo'n energiemeter zich niet snel terug!

jantom
door jantom - May 20, 2011 om 13:20
377 Antwoorden / 0 Vragen

Aan theodorusme.

Wat je schrijft is correct maar meten is weten en ik ben nu toch wel benieuwd naar de hoogte van mijn onnodig stroomverbruik. Het gaat bij mij niet zo zeer om besparen maar om weten...

gsm
door gsm - May 20, 2011 om 13:23
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Het grootste gevaar bij condensatoren is de Capacitor plague.
Er worden soms slechte condensatoren gemonteerd, die kunnen gaan lekken.
De condensatoren zijn wel zodanig geconstrueerd dat ontploffen niet mogelijk is.

In de meeste moderne beeldschermen is nog wel een redelijk hoge spanning nodig , zolang daar nog de achtergrondverlichting met TL-lampen in gebruikt wordt. Tegenwoordig komt achtergrond met LED verlichting steeds meer in gebruik en dan is die hogere spanning niet meer nodig.

Een TV in standby is zo goed als spanningsloos en wordt ook niet warm en gebruikt dus ook zeer weinig stroom, veel minder dan de oude beeldbuis TV.

Het weglaten van een hoofdschakelaar zorgt ervoor dat de TV niet gemakkelijk op een verkeerde manier kan worden uitgezet. De moderne TV is namelijk net een PC (maar dan niet met Windows, maar met linux). Het operating systeem moet tijd hebben om de boel netjes af te sluiten. Bij het opstarten is er een splash screen, net als bij de PC, waarin meestal de naam van de fabrikant getoond wordt. Ook al heeft de TV beeld en geluid, dan nog reageert de TV meestal nog niet direct op de afstandbediening. Pas als de TV (linux) helemaal is opgestart werkt alles weer. Het zou daarom ook niet gewenst zijn om de TV tussentijds al weer uit te zetten met een hoofdschakelaar.

Zet daarom dus een eventuele snoerschakelaar niet te snel uit, maar wacht tot de TV eerst op de normale manier, uit is in de "standby" stand. Dit is eigenlijk geen standby, maar de TV is eigenlijk zo goed als uit, net als bij de uit-stand van een PC..

Wanneer de TV aan is, bereikt deze een duidelijk verhoogde temperatuur en worden bepaalde onderdelen zelfs behoorlijk warm.
Door deze temperatuurwisselingen kunnen beschadigingen optreden in de solderingen van de onderdelen op de printplaat. Ook kunnen de condensatoren sneller stuk gaan doordat ze te warm worden omdat ze te dicht bij een warm wordend onderdeel gemonteerd werden.

De kans op brand is echter zeer gering.
Laptops, mobiele telefoons, Ipad's enz. zijn eigenlijk gevaarlijker vanwege de Li-Ion batterij die zou kunnen ontploffen. Regelmatig worden bepaalde series Li-Ion batterijen om die reden door de fabrikant teruggeroepen, omdat de beveiliging onvoldoende is gebleken.

sk
door skaag70 - May 20, 2011 om 13:35
2 Antwoorden / 0 Vragen

wat is nu waar?

hammond
door hammond - May 20, 2011 om 13:39
122 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=skaag70 schreef op vrijdag 20 mei 2011, 13:35]wat is nu waar?Goede vraag!! Morgen vergaat ook de wereld,dus we hebben wel wat anders aan ons hoofd dan slaapstanden of standby. En je laptop niet op je lap houden,anders wordt je impotent.

fo
door foefr - May 20, 2011 om 13:40
14 Antwoorden / 0 Vragen

GSM antwoord , geeft aan dat het niet uitmaakt of je het apparaat helemaal uitzet of niet, de delen worden zowieso warm en koud , ook bij stand by stand.

Zijn verhaal over gekontroleerd uit doen, kan wat inzitten.

Voor energie besparing als ik al eerder aangaf als je al je audio en tv apparatuur muv video recorder aan sluit op een centrale schakelaar kan je dmv 1 remote op 3 of meerdere stand by apparaten besparen.
Bij zo een klik aan klik uit is het niet aan te raden de apparaten hierover aan en uit te zetten , inschalelstromen kunnen te veel zijn voor klik aan klik uit.
dus alle apparaten op standbyen daarna uit zetten

freya
door freya - May 20, 2011 om 13:42
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Even een opmerking m.b.t. het 'meten is weten'.
Tegenwoordig verbruiken TV's, in standby, minder dan 1W. Zoals ik al aangaf geeft Samsung bij sommige modellen aan dat het verbruik slechts 0,2W of 0,3W is. Bij Sony modellen kom ik zelfs een verbruik van 0,1W tegen.

Dat kun je met zo'n energiemeter dus niet nauwkeurig meten!

De afwijkimg die dergelijke meters hebben bij een dergelijk laag verbruik, zijn vele malen groter dan het verbruik zelf. Kortom, een dergelijk laag verbruik is met huis-tuin-en-keuken meetapparatuur niet te meten.

Freya

woppie
door woppie - May 20, 2011 om 13:43
17 Antwoorden / 0 Vragen

De vergelijking met de stand-by van een pc gaat wel mank. Hierbij blijft de pc actief, maar wordt alleen de harde schijf en de monitor uitgeschakeld. Zo gauw je de muis of toetsenbord bedient start de boel weer op.
Iets anders is de "slaapstand" (bij windows xp) of "sluimerstand" bij windows Vista (van 7 weet ik het niet zo gauw). Hierbij wordt een image weggeschreven en wordt de pc uit gezet.
Na opstarten wordt deze image weer geladen en kan je verdergaan waar je gebleven bent.
Overigens heeft een moderne pc een startknop en meestal, op de achterkant, een echte stroomonderbreker (aan/uit-schakelaar).

j.a.de witte
door j.a.de witte - May 20, 2011 om 13:43
86 Antwoorden / 6 Vragen

Overwegend voor de oudere tv's maar toch soms óók nog voor sommigge huidige zorgt de "Standby/slaapstand" ervoor dat bij äan zetten"v/d tv. de gloeidraad v/d beeldbuis geen optater krijgt die de levensduur sterk kan verkorten,zo ook enigermate de electronica.

Het voordeel is dan ook dat de tv. sneller start.

Een nadeel dat nog voor veel tv's geldt is; dat de zender instellingen ed. bij permanent uit zetten verloren gaan en dan steeds weer opnieuw moeten gebeuren.

.

hammond
door hammond - May 20, 2011 om 13:48
122 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=j.a.de witte schreef op vrijdag 20 mei 2011, 13:43]Overwegend voor de oudere tv's maar toch soms óók nog voor sommigge huidige zorgt de "Standby/slaapstand" ervoor dat bij äan zetten"v/d tv. de gloeidraad v/d beeldbuis geen optater krijgt die de levensduur sterk kan verkorten,zo ook enigermate de electronica.

Het voordeel is dan ook dat de tv. sneller start.

Een nadeel dat nog voor veel tv's geldt is; dat de zender instellingen ed. bij permanent uit zetten verloren gaan en dan steeds weer opnieuw moeten gebeuren.

.Als iedere keer al je zenders uit je geheugen gewist worden,omdat je de stroom eraf haalt,heb je wel een heel slechte Koreaanse ripoff.

woppie
door woppie - May 20, 2011 om 13:50
17 Antwoorden / 0 Vragen

Om de zenderinstellingen te bewaren zit er vaak een accu in de TV. Bij oudere TV's is deze accu vaak defect, waardoor de zenderinstellingen verdwijnen.

hammond
door hammond - May 20, 2011 om 13:54
122 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=woppie schreef op vrijdag 20 mei 2011, 13:50]Om de zenderinstellingen te bewaren zit er vaak een accu in de TV. Bij oudere TV's is deze accu vaak defect, waardoor de zenderinstellingen verdwijnen.Als je nog een tv hebt waar nog een accu in zit,wordt het inderdaad tijd voor een nieuwer modelletje,vind je niet?

mo
door montaut - May 20, 2011 om 13:58
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Wij wonen een paar maanden per jaar in Frankrijk en mijn buurvrouwtje van bijna 80 kon haar nieuwe flatscreen (Samsung) ook niet uitzetten.
Na een beetje zoeken vond ik een knopje onder het flatscreen, moeilijk te vinden, maar het is er wel!
Zij was blij, misschien u ook wel!
Groetjes, Ina

ol
door olda - May 20, 2011 om 14:01
19 Antwoorden / 4 Vragen

interessante vraag. Als ik meer dan 24 uur weg ga, gaat bij mij op koelkast, klokje oven, vonkontsteking gaskookplaat , wekkerradio na, alles uit, dus uit de stopcontacten.

Mij is gezegd, dat in geval van b.v. blikseminslag, of een andere calamiteit, dit je electrische apparaten kan verpesten,. Indien zo, loop je natuurlijk vaak een risico als je thuis bent en de boel is nog in de wandcontactdozen.

Verder ben ik erachter gekomen, dat al die moderne apparaten, digitale tv ontvanger (KPN) computer in slaapstand, die soms toch aanschiet, bij mij stroomvreters zijn. De PC gaat na in slaapstand gezet te zijn door mij, van de stroom af en start weer prima op als ik de stroom weer inschakel.

Enige nadeel is dat de digitale tv ontvanger de epg (electronische programmagids) moet op halen, dat duurt 10 minuten, maar in het kader van onthaasten, is het voor mij positief!!

Digitale ontvanger en moderne platte tv (half Led), gaan na in standby gezet te zijn door mij ook van de stroom af, Ik heb uitgevonden dat dit een goeie 2 kw per 24 uur scheelt. Als ik langer weg ben dan gaat ook het modum (KPN) eruit en dus tevens de telefoon en dat scheelt dan 3 kw per 24 uur. De moderne tijden zijn dus niet zuinig. Als een techneut mij duidelijk kan maken, dat het slecht is, ga ik het heroverwegen, maar ik vind het wel een slok op een borrel schelen. Brandgevaar is ook mogelijk, als de buur dement wordt en het gas vergeet af te sluiten / uit te doen. Niet om het onderwerp belachelijk te maken, maar gevaar is overal aanwezig.

jaapje_1
door jaapje_1 - May 20, 2011 om 14:04
315 Antwoorden / 0 Vragen

Allereerst gefeliciteerd met de nieuwe tv, hopelijk gaat het apparaat veel kijkplezier opleveren want daar is die tenslotte voor gekocht.

1. standby: samsung heeft ervoor gekozen om de aan/uit knop te vervangen voor een standby knop. Dit is puur vanuit het principe van gemak, je hoeft niet meer langs je tv te wandelen om hem aan of uit te zetten maar het kan wel, dit heeft in dit geval niets met software te maken.

2. brandgevaar: er zijn eigenlijk twee componenten in de huidige tv's, één component zorgt ervoor dat de spanning van het toestel afgehaald wordt maar de sensor van de afstandbediening en de relais aansturing wel actief blijven. Vanwege het verschil in architectuur van de huidige televisies is er geen brandgevaar meer zoals we dat kenden bij de oude beeldbuis televisies.

3. stroomverbruik: de samsung tv gebruikt in standby ongeveer 0,5 tot 0,6 watt dit is puur om de componenten bij 2 genoemd actief te houden.

4. de televisie kan zonder problemen uitgezet worden via een schakelaar op het lichtnet. Er ontstaan geen problemen met de software die de televisie aanstuurt aangezien deze niet gewijzigd worden tijdens het aanvangen van de standby functie. Het uitzetten via het lichtnet (oftewel de stekker eruit trekken), zorgt er wel voor dat de televisie iets langzamer aan gaat dan wanneer deze uit de standby gestart wordt. Het officiële advies van Samsung is om de stekker uit het stopcontact te halen bij langdurig niet gebruiken zoals een vakantie.

jansje
door jansje - May 20, 2011 om 14:07
131 Antwoorden / 14 Vragen

Hallo

ook wij hebben een (platte tv) led tv.

toen ze hem bij ons kwamen installeren, zei ik Er blijft een lichtje branden, dat was dus ook de standby. Maar hij heeft hem zo ingesteld dat het lichtje uitgaat, ik heb nu gewoon het gevoel dat ie uit staat. Ook al staat ie nog steeds op standby.

dit heet mezelf voor de gek houden, maar het maakt me rustiger, ik denk ook altijd alles moet uit, wegens brandgevaar.

s6

af
door aflierman - May 20, 2011 om 14:10
128 Antwoorden / 0 Vragen

freya
Je hebt helemaal gelijk!!
Met dien verstande dat een condensator of elco niet gelijk helemaal leeg(gaat wel een tijdje overheen) is.
Is dit wel het geval? dan is het ding al stuk en gaat de rest van zelf ook.
A.F,

hammond
door hammond - May 20, 2011 om 14:11
122 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=jansje schreef op vrijdag 20 mei 2011, 14:07]Hallo

ook wij hebben een (platte tv) led tv.

toen ze hem bij ons kwamen installeren, zei ik Er blijft een lichtje branden, dat was dus ook de standby. Maar hij heeft hem zo ingesteld dat het lichtje uitgaat, ik heb nu gewoon het gevoel dat ie uit staat. Ook al staat ie nog steeds op standby.

dit heet mezelf voor de gek houden, maar het maakt me rustiger, ik denk ook altijd alles moet uit, wegens brandgevaar.

s6Dit is natuurlijk uzelf in de maling nemen.Wat je niet ziet,is er niet,denkt u?Zet als u naar bed gaat gewoon uw tv uit en dan voor de zekerheid de stekker eruit oa. voor blikseminslag of voltagewisselingen.

freya
door freya - May 20, 2011 om 14:20
10999 Antwoorden / 1 Vragen

En nog even een opmerking over het geheel uitschakelen van de TV middels b.v. een stekkerdoos met schakelaar. Bij veel TV's zit er een nauwelijks hoorbare ventilator ingebouwd. Als de TV middels de afstandsbediening wordt uitgeschakeld (dus eigenlijk standby), dan werkt een dergelijke ventilator meestal nog een aantal minuten door om de ontwikkelde warmte af te voeren. Bij mijn TV is dat 4 à 5 minuten.

Schakel je de TV na het standby zetten, met zo'n stekkerdoos meteen helemaal 'uit', dan stopt dus ook meteen de ventilator en wordt de in de TV ontwikkelde (en nog steeds aanwezige) warmte niet afgevoerd!

Kortom, een 'besparende maatregel' verandert dan in een 'levensduur verkortende' maatregel.

Freya

tenormin
door tenormin - May 20, 2011 om 14:37
16817 Antwoorden / 108 Vragen

Ben blij met de vraag van vegalibre want ik heb zelf pas een LG flat screen en daar blijft het lampje bij de "uit" stand op rood staan. De serviceman zei dat dit tegenwoordig normaal was. Daarna had ik bij Ziggo een aanbieding gekocht voor digitale t.v. en die serviceman die dat kastje kwam installeren vertelde hetzelfde toen ik hem vroeg of dat aanblijven geen kwaad kon. Met het antwoord van Freya van 17 mei, 10.32u ben ik nu toch wel gerustgesteld. Tja, als oude tante gaat de technologie vandaag de dag wel heel hard om alles bij te benen. Wat ik wel helemaal toppie vind is dat deze schermen geen stof lijken "aan te trekken", want ik ben liever lui dan moe. Nee, zonder gekheid, dit is wel prettiger t.v. kijken.

wi
door wisselgeld - May 20, 2011 om 14:46
1 Antwoorden / 0 Vragen

Tot mijn verbazing kon ik eerst ook mijn nw. platte tv. niet uitzetten, dacht ik. Tot mijn zoon mij aan de achterkant een knopje wees. die bleek voor aan/uit te zijn. Misschien is dit ook bij uw tv het geval het is het nakijken toch wel waart?
succes

ca
door capstan - May 20, 2011 om 14:56
4 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ik mis in deze discussie is het onderdeel dat de ellende veroorzaakte in oude TV's.
Beeldbuizen moeten af en toe gedemagnetiseerd worden. Hiervoor zat er een grote spoel rondom de beeldbuis die dit deed. Tijdens het inschakelen van de TV met de netschakelaar kreeg deze spoel heel kort even een grote stroomstoot die dan het werkt deed. Deze stroomstoot kan je horen als je een oude TV met de netschakelaar aanzet.
Omdat deze stroomstoot maar even moest duren werd er in alle TV's een PTC in serie mee gezet. Dat is een weerstand die als die koud is een lage weerstand heeft en als die warm is een hoge weerstand.
Bij het inschakelen is die koud en kan er veel stroom lopen door de demagnetiseringsspoel, hierdoor werd de PTC warm en liep de stroom terug naar een kleine waarde. Hierdoor bleef de PTC altijd warm tot heet als de TV aanstaat en zelfs als hij op standby staat. De Demagnetisering zit immers na de netschakelaar.

Door deze contante hittebron tijdens standby zijn er al veel TV's in brand gevlogen. LCD's hebben geen demagnetisering nodig en kunnen om deze reden dus niet in de brand vliegen.

Kortom: Als je bang bent voor brand zoals dat ons altijd verteld werd, De LCD TV kan je gewoon altijd op standby laten staan. Dat is ook de reden dat vaak een aan/uit knop ontbreekt

dobby
door dobby - May 20, 2011 om 15:01
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=freya schreef op vrijdag 20 mei 2011, 14:20]
En nog even een opmerking over het geheel uitschakelen van de TV middels b.v. een stekkerdoos met schakelaar.

...

Schakel je de TV na het standby zetten, met zo'n stekkerdoos meteen helemaal 'uit', dan stopt dus ook meteen de ventilator en wordt de in de TV ontwikkelde (en nog steeds aanwezige) warmte niet afgevoerd!

Kortom, een 'besparende maatregel' verandert dan in een 'levensduur verkortende' maatregel.

Freya

En vergeet niet, de recentere TVs met CI+ spullen enzo.. als de spanning er helemaal vanaf is heb je geen key exchanges / updates meer en dergelijke.. afhankelijk van de instellingen van de kabelboer heb je dan in elk geval meer kans op moeten wachten tot je weer gedecodeerd beeld hebt (of via internet / telefoon / sms je card weer activeren, hoe dan ook... meer gedoe...)

stelling: "Graag een rustigevend rood ledje duidelijk zichtbaar" (grin, duck and run)

tenormin
door tenormin - May 20, 2011 om 15:13
16817 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=wisselgeld schreef op vrijdag 20 mei 2011, 14:46]Tot mijn verbazing kon ik eerst ook mijn nw. platte tv. niet uitzetten, dacht ik. Tot mijn zoon mij aan de achterkant een knopje wees. die bleek voor aan/uit te zijn. Misschien is dit ook bij uw tv het geval het is het nakijken toch wel waart?
succes

Ben gelijk naar mijn t.v. gelopen. Er zit inderdaad knopje, drukte daarop en t.v. ging aan. Drukte weer en t.v. ging uit maar: daar kwam het rode lampje weer. Dus ik heb waarschijnlijk een goedkope t.v. aangeschaft, hoewel...goedkoop. Toch bedankt voor deze tip, weet ik dat er toch ergens nog een knopje zit.

jantom
door jantom - May 20, 2011 om 15:17
377 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=freya schreef op vrijdag 20 mei 2011, 13:42]
Even een opmerking m.b.t. het 'meten is weten'.
Tegenwoordig verbruiken TV's, in standby, minder dan 1W. Zoals ik al aangaf geeft Samsung bij sommige modellen aan dat het verbruik slechts 0,2W of 0,3W is. Bij Sony modellen kom ik zelfs een verbruik van 0,1W tegen.

Dat kun je met zo'n energiemeter dus niet nauwkeurig meten!

De afwijkimg die dergelijke meters hebben bij een dergelijk laag verbruik, zijn vele malen groter dan het verbruik zelf. Kortom, een dergelijk laag verbruik is met huis-tuin-en-keuken meetapparatuur niet te meten.

Freya

Dag Freya:
ik doel in mijn reactie op het meten van het verbruik van electriciteit door een computer in slaapstand.

Een algemene opmerking:
ik heb een Sony Bravia tv en die heeft aan de rechterzijkant een aan-/uit-schakelaar.
Ik neem aan dat deze schakelaar daadwerkelijk de stroomtoevoer afsluit (bij uit-stand).
Mocht dat toch anders zijn dan verneem ik dat graag.

pc
door pch07 - May 20, 2011 om 15:22
22 Antwoorden / 9 Vragen

brandgevaar is er altijd. Ik sluit de tv af door de knop boven op je tv in te drukken. dan is ie echt uit.

hammond
door hammond - May 20, 2011 om 15:24
122 Antwoorden / 15 Vragen

Mijn vader heeft sinds kort ook zo'n platte tv en tot volle tevredenheid.Alleen was zijn poes gewend om boven op de (oude) warme tv te gaan slapen.Gelukkig was mijn vader thuis,want poes was boven op de platte tv gesprongen en ja die is te smal.Dus het hele zootje valt op de grond met een groffe kortsluiting tot gevolg.Gelukkig was pa thuis of lag hij niet te slapen,want dit had of voor mijn vader of poes heel ongelukkig af kunnen lopen. Niets is gekker dan de waarheid,dus altijd oppassen met stroom of gas.

tenormin
door tenormin - May 20, 2011 om 15:45
16817 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=pch07 schreef op vrijdag 20 mei 2011, 15:22]brandgevaar is er altijd. Ik sluit de tv af door de knop boven op je tv in te drukken. dan is ie echt uit.

Moet je dus wél zo'n knop hebben en die heb ik, zoals reeds geschreven, dus niet.

valerius-2
door valerius-2 - May 20, 2011 om 16:51
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=foefr schreef op vrijdag 20 mei 2011, 12:36]computer op slaapstand verbruikt naar mijn mening wel veel meer energie, bij gamma kan je redelijk goedkoop een verbuiksmeter kopen, getest door radar of kassa. merk cresta.

Ook als computer (ook desktops) uit staan, verbuiken ze energie, de hoofdschakelaar is al lang niet meer een netschakelaar, hij schakelt dmv vd voeding.
dus een gedeelte vd voedings is altijd aktief .
Ik heb XT maar de stroom gaat erav als hij in slaapstand staat dus gebruikt hij niets. Bij de functie slaapstand schrijf hij het geheugen op de harde schijf en als je weer aanzet gaat hij dus eerst vanaf de harde schijf de data ophalen.

ton schaaf
door ton schaaf - May 20, 2011 om 16:58
62 Antwoorden / 46 Vragen

Wat betreft de al dan niet aanwezigheid van een AAN/UIT-knopje op de TV. Het bestuderen van de bijbehorende handleiding en de daarin geplaatste afbeeldingen wil wel eens helpen. Het is gebleken dat de meeste gebruikers van electrische apparaten dit zelden of nooit doen. Overigens bezondig ik mezelf daar ook wel eens aan.

Ton Schaaf.

sn
door snorrie 52 - May 20, 2011 om 17:13
2 Antwoorden / 0 Vragen

als ik dat allemaal zo lees hebben we allemaal div ap.die standby staan
misschien een idee de groepen uitschakelen behalve die van koelvrieskast e/o verwarming (pomp moet altijd draaien).ik doe dit overigens niet minder verbruik is minder omzet dus prijsverhoging? energie zuinige app aanschaffen lijkt voldoende bijdrage a/h energie gebruik

jaap58
door jaap58 - May 20, 2011 om 17:20
21 Antwoorden / 1 Vragen

Zeer interessant allemaal, maar een leven zonder enig risico bestaat niet.
Trouwens ik ben er zelf ook mee bezig, ik heb een energie meter gekocht en op mijn oude diepvries (150 liter) gezet........... ben me rot geschrokken, ongeveer € 230,- op jaar basis, en misschien ook nog brand gevaarlijk? maar ja, de stekker er uit is ook geen oplossing.
Kan beter een nieuwe kopen!
Ben nu alles aan het meten.
Zo'n meter is volgens mij heel zinvol.

freya
door freya - May 20, 2011 om 17:31
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@jaap58:

Bedenk wel dat je bij het meten van het verbruik van een koelkast of diepvries, je moet meten over een langere periode en daar dan het gemiddelde verbruik van moet bepalen. Een koelkast/diepvries staat namelijk niet 24/7 te 'werken' maar schakelt met tussenpozen 'in' en 'uit'.

Freya

janwanschers
door janwanschers - May 20, 2011 om 18:14
77 Antwoorden / 48 Vragen

zet er een schakelaar tussen is alles opgelost

janwanschers
door janwanschers - May 20, 2011 om 18:16
77 Antwoorden / 48 Vragen

geen tv weg doen grapje

tenormin
door tenormin - May 20, 2011 om 19:52
16817 Antwoorden / 108 Vragen

Aangezien hier nogal wat techneuten antwoord geven mag ik off/on topic s.v.p. een extra vraag stellen? Zoals ik al eerder op deze site aangaf ook een LG flatscreen t.v. te hebben die standby staat (heb dat apparaat dus zeer kort) valt me nu juist op dat ik de oude t.v. die ik in de computerkamer heb gezet, de oude minstens een lange! seconde eerder tekst heeft dan de nieuwe. Is dit normaal of heeft dat met analoog of digitaal te maken? Het is net als een interview op t.v. dat het antwoord later komt dan zou moeten.

toolboy
door toolboy - May 20, 2011 om 19:56
965 Antwoorden / 40 Vragen

Volgens mij ging de vraag over brandgevaar???

Door de ouderwetse aan/uitschakelaars ging volop 220v.
Door deze schakelaars veel te gebruiken onstond er slijtage wat vonkjes teweeg bracht.
Deze konden vervolgens het stof en de spinnenwebben in de bb tv tot ontbranding brengen.
Dit is niet al te vaak voorgekomen hoor.,En bij de meeste waar het wel voorkwam waren de schakelaars van zeer slechte kwaliteit.
Maakt u geen zorgen deze schakelaars komen nagenoeg niet meer voor in de moderne schermen.

T

tr
door trebla - May 20, 2011 om 22:27
14 Antwoorden / 0 Vragen

Bij de huidige flatscreen TV en andere apparaten brandt er (meestal) een blauw/groen lichtje als het apparaat aan staat en een rood LEDje als deze af staat. Dan lijkt het alsof de TV standby staat maar is niet het geval.
Dus óf een blauw/groen lichtje als de TV aan staat en een rood lampje als deze is afgeschakeld. Standby kan met deze apparaten niet meer.
@b Woudstra ICT-er/ elektronikus

ev
door eversteegt - May 20, 2011 om 22:30
51 Antwoorden / 0 Vragen

Brandgevaar bij TV standby is naar mijn mening tegenwoordig compleet achterhaald en een non-issue.

Brandgevaar was 'vroeger' bij de beeldbuis-puisten zeer reëel omdat deze op standby de beeldbuis onder spanning hielden (dit kostte ook nog eens veel energie).

Onze Sony Bravia TV (lcd) uit 2009, en bijna ieder goed ontworpen apparaat van tegenwoordig, verbruikt in Standby minder dan of gelijk aan 1 watt (in ieder geval onmeetbaar op 2 types verbruiksmeters).

In standby gaat er tegenwoordig alleen nog een heel klein stroompje naar het standbyledje, de interne klok en de infraroodsensor. Overige apparaten in huis die (al dan niet noodzakelijk) altijd aan de stroom hangen, zoals een koelkast of een vaatwasser, vormen tegenwoordig een groter brandgevaar dan een deugdelijke TV. En ook van die toestellen hoor je zeer zelden dat ze in de fik vlogen.

Maar goed, wil je op safe spelen, dan is een standbykiller inderdaad wel een optie (hoewel er ook standbykillers zijn die zelf ook altijd nog een klein beetje stroom blijven gebruiken om te werken).

Meten is weten, iig :).

ev
door eversteegt - May 20, 2011 om 22:35
51 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=jantom schreef op vrijdag 20 mei 2011, 12:30]Dit soort apparaten verbruiken slechts weinig stroom in standby.
Daar hoeft men niet wakker van te liggen. Maar het idee vind ik toch niet prettig.
Aan de andere kant: ik laat mijn computer overdag op slaapstand als hij niet wordt gebruikt.

Wat ik zelf ooit aan de hand heb gehad is dat een hele dure videorecorder in standby (die in die stand de tijd aanduidde) de geest gaf: de trafo brandde door. Het gevolg was niet brand in de kamer maar de electriciteitsgroep viel uit.
Als op die groep de koelkast en/of de vrieskist zou zijn aangesloten waren de gevolgen niet te overzien. Toevallig was ik getuige van het feit.

Tsja, dat kan natuurlijk met ieder apparaat gebeuren! Inclusief diezelfde koelkast of vrieskist. ;)

ev
door eversteegt - May 20, 2011 om 22:39
51 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=brigden schreef op vrijdag 20 mei 2011, 19:52]Aangezien hier nogal wat techneuten antwoord geven mag ik off/on topic s.v.p. een extra vraag stellen? Zoals ik al eerder op deze site aangaf ook een LG flatscreen t.v. te hebben die standby staat (heb dat apparaat dus zeer kort) valt me nu juist op dat ik de oude t.v. die ik in de computerkamer heb gezet, de oude minstens een lange! seconde eerder tekst heeft dan de nieuwe. Is dit normaal of heeft dat met analoog of digitaal te maken? Het is net als een interview op t.v. dat het antwoord later komt dan zou moeten.

Heb je de nieuwe LG flatscreen ook aan een digitale decoder van kabelprovider, digitenne of glasvezel hangen? Het is heel normaal dat digitale TV met vertraging bij je binnen komt ten opzichte van de analoge zenders. Dit komt door de compressie en andere bewerkingen die eerst plaats vinden voordat het signaal verstuurd wordt. Bovendien doen moderne platte tv's zelfs op analoge kabel vaak nog wat beeldbewerking om bv. te proberen de ruis te verminderen.

jantom
door jantom - May 20, 2011 om 22:48
377 Antwoorden / 0 Vragen

Aan eversteegt
Je schrijft: "Tsja, dat kan natuurlijk met ieder apparaat gebeuren! Inclusief diezelfde koelkast of vrieskist. ;)"

Ik gaf aan dat de gevolgschade groot kán zijn als er (bij voorbeeld) een koelkast of vrieskist in dezelfde stroomgroep is aangesloten. Wanneer die groep uitvalt tijdens vacantie of andere afwezigheid is er een groot probleem want wat gebeurt er met de inhoud van die apparaten.... Het antwoord ken ik al.

Het is ook de vraag of er niet kan worden voorkómen dat het soort kortsluitingen optreedt dat bij mij is gebeurd. Ik vind het namelijk niet echt "natuurlijk" ook al weet ik dat het niet uitgesloten is....

ev
door eversteegt - May 20, 2011 om 22:48
51 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=freya schreef op vrijdag 20 mei 2011, 12:46]
@foefr:

Je kunt mijn opmerking over het defect raken van apparaten bij uit- en inschakelen wel onzin vinden, maar toch zijn dát juist de momenten waarop apparaten vaak (dus niet altijd) stukgaan. Bij een apparaat in 'standby' staat de voeding gewoon onder spanning en blijven de condensatoren dus opgeladen. Schakel je het apparaat geheel uit, dan lopen die condensatoren dus geheel leeg en als je een beetje verstand van elektronica hebt, dan weet je dat een condensator de grootste klap (de laadstroom) te verduren krijgt wanneer deze van volledig leeg, opgeladen wordt.
Kortom, dat zijn dus ook de momenten waarop de kans op sneuvelen het grootst is. Als jij verder je apparatuur helemaal uitschakelt, dan is dat natuurlijk prima, maar dat maakt niet dat mijn verhaal 'onzin' is.

Freya

+1 hiervoor. Hoewel misschien niet meer helemaal volgens het onderwerp, maar dit verhaal zal iedere beheerder van rekencentra in de ICT beämen. Computers/servers in datacenters draaien soms jaren onafgebroken en probleemloos. Maar ooit komt een tijd dat een machine of een heel bedrijf toch verhuist moet worden. Vervolgens blijkt op de nieuwe lokatie de server het ineens niet meer te doen wanneer hij aan de stroom wordt gehangen.

9 van de 10 keer is het dan de voeding (transformator) die stuk is.

Nou zal dat met TV's en andere apparaten voor thuisgebruik nog wel meevallen. Als er een 'mechanische' hoofdschakelaar aan de voorkant van het apparaat zit, dan mag je ook verwachten dat deze schakelaar zonder nadelige gevolgen voor het apparaat gebruikt kan worden (en anders zou de gebruiksaanwijzing het tegendeel heel duidelijk moeten vermelden).

Computers gebruiken trouwens inderdaad ook nog stroom als ze 'uit' staan. Echter, met de fatsoenlijke 80+ voedingen (zegt iets over de efficientie) van tegenwoordig is ook dat niet meer dan een watt of 2. Bovendien is een computervoeding dus wel weer gevoelig voor om de haverklap laden en ontladen.

ev
door eversteegt - May 20, 2011 om 22:54
51 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=jantom schreef op vrijdag 20 mei 2011, 22:48]Aan eversteegt
Je schrijft: "Tsja, dat kan natuurlijk met ieder apparaat gebeuren! Inclusief diezelfde koelkast of vrieskist. ;)"

Ik gaf aan dat de gevolgschade groot kán zijn als er (bij voorbeeld) een koelkast of vrieskist in dezelfde stroomgroep is aangesloten. Wanneer die groep uitvalt tijdens vacantie of andere afwezigheid is er een groot probleem want wat gebeurt er met de inhoud van die apparaten.... Het antwoord ken ik al.

Het is ook de vraag of er niet kan worden voorkómen dat het soort kortsluitingen optreedt dat bij mij is gebeurd. Ik vind het namelijk niet echt "natuurlijk" ook al weet ik dat het niet uitgesloten is....

Ik snap wat je bedoelt. Echter, ik heb vaker koelkasten en vriezers kapot zien gaan met kortsluiting als gevolg dan videorecorders of ander 'bruingoed' .

Fabrikanten doen echt wel hun best om te zorgen dat apparaten en voedingen zo betrouwbaar mogelijk zijn. Echter, de voeding/transformator is en blijft het meest kwetsbare onderdeel qua "spectaculair stuk gaan". Na de transformator is alles namelijk alleen maar electronica in een videorecorder.

En je kan het natuurlijk ook van de andere kant bekijken: Als je op vakantie gaat of een weekendje weg, dan heb je de video- of hdd-recorder meestal omdat je bv. programma's wil opnemen. Hoe groot is de kans dat het ding uitgerekend tijdens afwezigheid de geest geeft?

En dan de vervolgkwestie: Ik denk dat je liever de etenswaren in je vriezer ontdooid ziet bij terugkomst dan een afgebrand huis omdat de videorecorder niet iets te heftig stuk ging ;)

toolboy
door toolboy - May 20, 2011 om 22:57
965 Antwoorden / 40 Vragen

Als er een 'mechanische' hoofdschakelaar aan de voorkant van het apparaat zit,

Lachen een mechanische schakelaar.
Weet u wel waar de klepel hangt.??

ev
door eversteegt - May 20, 2011 om 23:12
51 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=toolboy schreef op vrijdag 20 mei 2011, 22:57]Als er een 'mechanische' hoofdschakelaar aan de voorkant van het apparaat zit,

Lachen een mechanische schakelaar.
Weet u wel waar de klepel hangt.??

Ik zou niet weten wat daar mis mee is. Hoe noem jij het dan? Ik denk dat dit de meest heldere term is om voor consumenten de 'ouderwetse' schakelaar aan te duiden die middels de schakelaar zelf het stroomcircuit onderbreekt, in tegenstelling tot de aan- uitschakelaars van tegenwoordig die relais aansturen voor stroomonderbreking of alleen maar elektronisch wat doen.

Of wou jij zeggen dat de 'ouderwetse' stroomonderbreker (zoals die bv. ook nog in een snoer naar een gemiddelde lamp gemonteerd zit en vroeger dus ook de 'echte' aan-uitschakelaar was) op lucht of water werkt?

tenormin
door tenormin - May 20, 2011 om 23:43
16817 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=eversteegt schreef op vrijdag 20 mei 2011, 22:39][quote=brigden schreef op vrijdag 20 mei 2011, 19:52]Aangezien hier nogal wat techneuten antwoord geven mag ik off/on topic s.v.p. een extra vraag stellen? Zoals ik al eerder op deze site aangaf ook een LG flatscreen t.v. te hebben die standby staat (heb dat apparaat dus zeer kort) valt me nu juist op dat ik de oude t.v. die ik in de computerkamer heb gezet, de oude minstens een lange! seconde eerder tekst heeft dan de nieuwe. Is dit normaal of heeft dat met analoog of digitaal te maken? Het is net als een interview op t.v. dat het antwoord later komt dan zou moeten.

Heb je de nieuwe LG flatscreen ook aan een digitale decoder van kabelprovider, digitenne of glasvezel hangen? Het is heel normaal dat digitale TV met vertraging bij je binnen komt ten opzichte van de analoge zenders. Dit komt door de compressie en andere bewerkingen die eerst plaats vinden voordat het signaal verstuurd wordt. Bovendien doen moderne platte tv's zelfs op analoge kabel vaak nog wat beeldbewerking om bv. te proberen de ruis te verminderen.

Dank U wel voor de uitleg, als volledig a-technisch mens dacht ik: ben ik nu gek of hoor ik dubbel? Ben dus nog normaal, merci.

gijsvogel
door gijsvogel - May 21, 2011 om 00:36
230 Antwoorden / 0 Vragen

Geezz...

Een discussie van 4 volle pagina's bij een vraag waarbij er binnen 4 antwoorden eigenlijk al genoeg duidelijk was gemaakt voor TS...

Zijn we hier nou om te helpen of om elkander de loef af te steken...?

ev
door eversteegt - May 21, 2011 om 01:20
51 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kom hier om niemand de loef af te steken. Ik probeer eerlijk en oprecht en zo correct mogelijk ook mijn bijdrage/ervaringen te melden. En zelfs nog een user (Freya) complimenteren voor z'n (in mijn ogen) correcte en nuttige bijdragen Bijdragen die gek genoeg toch door iemand een duim omlaag hebben gekregen terwijl er in mijn ogen niets onjuists in staat.

Misschien heb ik een verkeerd idee van dit forum hoor, in dat geval mijn excuses. Maar ik ben van div. fora gewend dat je gewoon op een open en eervolle manier met elkaar kan discussieren en zelfs evt. van mening verschillen zonder dat dat een probleem is.

Maar goed, als ik dan om de naamgeving van een schakelaartje iets met een klok en een klepel naar me toe gegooid krijg (zonder een visie op hoe het wel zou moeten heten) dan is het toch niet zo raar dat ik daar een enigszins denigrerende ondertoon in sense.

Ookal worden antwoorden al binnen de eerste 4 reacties gegeven, het is toch alleen maar positief als er meer verhalen komen die die antwoorden bevestigen? Zeker omdat in mijn beleving binnen die 4 reacties er ook een paar ten onrechte naar beneden gemodereerd zijn.

gijsvogel
door gijsvogel - May 21, 2011 om 01:30
230 Antwoorden / 0 Vragen

@eversteegt.

Juist... ik bedoel het ook niet persoonlijk hoor....
en aanvullingen of discussies zijn zelfs welkom, maar dit loop IMHO een beetje uit de hand.
Van de 4 pagina's aan antwoorden zijn de eerste paar antwoorden gericht aan de vraag, daarna ontaard het geheel in een discussie over wie er wel of geen gelijk heeft.

Heeft TS niks aan...
Heeft de rest niks aan....
dus laat het achterwege en start je eigen discussie

Maar het geheel wordt dan eigenlijk gewoon een hele offtopic discussie die er niet toe doet, en dat lijkt me niet de bedoeling van de vraag van TS

j.a.de witte
door j.a.de witte - May 21, 2011 om 02:00
86 Antwoorden / 6 Vragen

Hi hammond,
helaas komt het probleem nog steeds voor.

Wat heel belangrijk is dat als de tv in een kast oid, staat ALTIJD de koeling héél goed moet zijn,óók als de tv net is uitgezet,de warmte moet goed weg kunnen omdat anders brand kan onstaan.

Want de binnenkant van elke tv is een kompleet stofnest dus...........

wimmi20
door wimmi20 - May 21, 2011 om 02:03
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Gijsvogel,
je hebt gelijk.
Bij de eerste pagina antwoorden zitten de juiste antwoorden.
En als ik dan uitleg hoe een standby killer werkt (omdat ik hem zelf heb) dan zijn er nog twee halve zolen die daar een rode duim voor geven.
Wat een stakkerds !

nb
door nbw - May 21, 2011 om 02:31
521 Antwoorden / 24 Vragen

[quote=freya schreef op dinsdag 17 mei 2011, 10:32]
Hallo vegalibre,

Dat heeft alles te maken met een verschil in techniek. Vroeger verbruikte een TV (door de conventionele voeding die niet geïsoleerd was van het lichtnet) in standby meestal méér dan 10W. Wat een beeldbuis TV ook nog 'gevaarlijk' maakte, was de vacuüm beeldbuis en de hoogspanning die daarvoor benodigd was.
Tegenwoordig is een TV gewoon een stuk elektronica. Géén beeldbuis, géén gevaarlijke hoogspanning en een, gescheiden van het lichtnet, elektronische voeding die in standby minder dan 1W verbruikt. Samsung geeft bij bepaalde type TV's op dat het verbruik in standby slechts 0,2 of 0,3W is. Dat is een jaarverbruik van niet meer dan een paar dubbeltjes.
Kortom, de TV's van tegenwoordig zijn niet 'gevaarlijker' dan je wekkerradio die naast je bed op het nachtkastje staat en die 24/7 in gebruik is.

Bovendien, het volledig uit- en weer inschakelen van de TV is slechter voor de levensduur van de TV dan hem gewoon in standby te laten staan. Apparaten gaan vrijwel altijd stuk bij het in- en uitschakelen.

Kortom, niets (meer) om je zorgen over te maken.

m.vr.gr. Freya

Lees ik het goed dat het beter is voor de levensduur het apparaat op standby te laten staan. Grotere onzin heb ik nog nooit gehoord. De reden dat alle fabrikanten van apparaten geen uit knop meer maken en kennen is de gemakzucht van consumenten en fabrikanten. Want het standby-knopje blijft branden opdat we het heel vervelend en naar vinden 10 seconden of meer te moeten wachten alvorens het duurbetaalde apparaat beeld geeft.

Heb al jaren een eigen stroomonderbreker voor deze onzinnige standby . En als je het echt wenst te horen. Gewend aan het tikken van opwindwekker maakt ie me prima wakker in de morgen.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 21, 2011 om 03:15
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ trebla/b woudstra:

Je schrijft: "Standby kan met deze apparaten niet meer."

Kennelijk heb jij een andere definitie van "standby" dan de doorsnee burger.

Wanneer je van je vak elektronicus bent, mag ik dan van je verwachten dat je weet hoe je je eigen vak schrijft?

Overigens onderschrijf ik de reactie van freya, dat het meest kritieke moment voor elektronica het inschakelen is. (Niet het uitschakelen!)
Niet alleen voor de elco's, doch ook voor de halfgeleiders, waarin bij inschakelen meestal even een grotere stroom loopt, o.a. om C's op werkspanning te brengen. Grote C's, maar ook kleine. Waarbij vele kleintjes een grote maken.
(Soms maken groten ook een kleintje, maar dat heeft weer niets met elektronica te maken.;-)

Hardware ERror MAN.

re
door rengers - May 21, 2011 om 09:36
8 Antwoorden / 0 Vragen

Met een insteekstekkertje met schakelaar van amper een euro is het opgelost. Werkt prima!

tenormin
door tenormin - May 21, 2011 om 09:44
16817 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=toolboy schreef op vrijdag 20 mei 2011, 19:56]Volgens mij ging de vraag over brandgevaar???

Door de ouderwetse aan/uitschakelaars ging volop 220v.
Door deze schakelaars veel te gebruiken onstond er slijtage wat vonkjes teweeg bracht.
Deze konden vervolgens het stof en de spinnenwebben in de bb tv tot ontbranding brengen.
Dit is niet al te vaak voorgekomen hoor.,En bij de meeste waar het wel voorkwam waren de schakelaars van zeer slechte kwaliteit.
Maakt u geen zorgen deze schakelaars komen nagenoeg niet meer voor in de moderne schermen.

T

Ja, dat ging het en daarom vroeg ik ook of ik even on/oof topic vraagje tussendoor mocht stellen. En als u ZO strikt bent op de "brandvraag" heeft U nog een heleboel mensen te Quoten!!!!

ev
door eversteegt - May 21, 2011 om 10:46
51 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op zaterdag 21 mei 2011, 02:03]Gijsvogel,
je hebt gelijk.
Bij de eerste pagina antwoorden zitten de juiste antwoorden.
En als ik dan uitleg hoe een standby killer werkt (omdat ik hem zelf heb) dan zijn er nog twee halve zolen die daar een rode duim voor geven.
Wat een stakkerds !

True :). De standby killer is gewoon een goede optie, hoewel ik op jouw verhaal daarover wel een aanvulling heb:

Aangezien de standby killer een apparaat is dat op de afstandsbediening reageert, betekent dat dat ook de standby killer "standby" staat. Waarschijnlijk verbruikt een moderne TV in standby ongeveer even veel als een standby killer. Dus als het je alleen om de TV te doen is, dan is een standby killer misschien wat overdone. Gaat het om een hele serie apparaten, dan is het een prima oplossing :).

birdies
door birdies - May 21, 2011 om 11:08
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Vijf pagina's vol geschreven en topicstarter interesseert het geen bal, want die is na de openingspost niet meer verschenen.

freya
door freya - May 21, 2011 om 11:39
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=j.a.de witte schreef op zaterdag 21 mei 2011, 02:00]....
Wat heel belangrijk is dat als de tv in een kast oid, staat ALTIJD de koeling héél goed moet zijn,óók als de tv net is uitgezet,de warmte moet goed weg kunnen omdat anders brand kan onstaan.
....
En daarom draait er vaak na het op standby zetten van de TV nog een aantal minuten een (stille) ventilator om de overtollige warmte af te voeren. Het advies om de TV na op standby zetten dus maar helemaal uit te schakelen middels een standbykiller of een stekkerdoos met schakelaar is dus een verkeerd advies....

Freya

verzorgende
door verzorgende - May 21, 2011 om 12:17
7 Antwoorden / 9 Vragen

Hoeveel energie kosten ik bespaar weet ik niet.
s-Nachts en als ik de hele dag weg ben, haal ik bij alles wat mogelijk is de stroom eraf.
Maar dan blijft er toch apparaten zoals de koelkast, magnetron enz. die je niet uit kan zetten.
Ook deze apparaten kunnen kortsluiting (brand) veroorzaken.
Dus een blusdeken en/of brandblusser in huis is geen overbodige luxe.
En hopen dat je alerte buren hebt.
Want je kan niet alles voor zijn.

ki
door kieskeurig - May 21, 2011 om 12:24
25 Antwoorden / 0 Vragen

Ik doe als ik een weekend of langer wegga de centrale stekker van mijn audio dvd en tv uit het stopcontact.
Vorige week kwam ik weer thuis en deed de stekker er weer in, toen hoorde ik een plofje en het begon te stinken, wat bleek? mijn dvd speler naar de knoppen.
Ik laat nu voortaan de stekker er in zitten.

freya
door freya - May 21, 2011 om 12:32
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=kieskeurig schreef op zaterdag 21 mei 2011, 12:24]Ik doe als ik een weekend of langer wegga de centrale stekker van mijn audio dvd en tv uit het stopcontact.
Vorige week kwam ik weer thuis en deed de stekker er weer in, toen hoorde ik een plofje en het begon te stinken, wat bleek? mijn dvd speler naar de knoppen.
Ik laat nu voortaan de stekker er in zitten.
"I rest my case...."

Freya

tenormin
door tenormin - May 21, 2011 om 13:20
16817 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=birdies schreef op zaterdag 21 mei 2011, 11:08]Vijf pagina's vol geschreven en topicstarter interesseert het geen bal, want die is na de openingspost niet meer verschenen.

Gelijk heb je; vegalibre heeft alle elektrische apparatuur afgesloten en is lekker op vakantie gegaan, misschien beschouwd TS de zaak als gesloten?

wimmi20
door wimmi20 - May 21, 2011 om 13:47
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Freya,
je zit er naast met je advies.
Een standby killer schakelt pas na 5 minuten de stroom uit.
Als er dus een ventilator in de tv zit dan kan die nog 5 minuten nablazen.
En hoe zit dat dan als ik de tv zonder killer uitzet ?
Blaast die ventilator dan wel door ?
Overigens heb ik mijn twijfel over dat ventilator verhaal.
Ik voel bij mijn platscherm toch echt geen warme luchtstroom zoals bij mijn laptop.
===============================================

=freya schreef op zaterdag 21 mei 2011, 11:39:
=j.a.de witte schreef op zaterdag 21 mei 2011, 02:00: ....
Wat heel belangrijk is dat als de tv in een kast oid, staat ALTIJD de koeling héél goed moet zijn,óók als de tv net is uitgezet,de warmte moet goed weg kunnen omdat anders brand kan onstaan.
....

En daarom draait er vaak na het op standby zetten van de TV nog een aantal minuten een (stille) ventilator om de overtollige warmte af te voeren. Het advies om de TV na op standby zetten dus maar helemaal uit te schakelen middels een standbykiller of een stekkerdoos met schakelaar is dus een verkeerd advies....

Freya

freya
door freya - May 21, 2011 om 15:34
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@wimmi20:

Als die standbykiller pas na 5 minuten echt uitschakelt, dan heb je dat probleem met die ventilator inderdaad niet, maar als mensen na het op standby zetten van de TV m.b.v. zo'n stekkerdoos met schakelaar de TV helemaal uitzetten, dan heb je dat probleem dus wel.

En ongetwijfeld zullen er ook moderne TV's zijn zonder een ventilator, maar ik ben er van overtuigd dat er velen zijn die er wel één hebben. Bij normaal TV gebruik hoor ik de ventilator ook niet. Pas als ik de TV uitzet en met m'n oor naast de TV zit, kan ik hem heel zacht horen en 5 minuten later hoor je duidelijk een relais afvallen en is de TV stil. De ventilator is dan uitgeschakeld. Een echte luchtstroom is ook bijna niet te voelen, maar de luchtstroom is voldoende om in 5 minuten tijd de overtollige warmte af te voeren.
En als fabrikanten het blijkbaar nodig vinden om een dergelijke ventilator in te bouwen en nog 5 minuten na te laten draaien, dan ben je wel verkeerd bezig als je als consument de TV na het op standby zetten de spanning er maar in z'n geheel afhaalt, toch?

En zoals ook al eerder aangegeven, een TV is tegenwoordig gewoon een stuk elektronica en niet (brand)gevaarlijker dan een wekkerradio die 24/7 aanstaat, dus uit oogpunt van veiligheid is het dus volkomen overbodig om de TV volledig spanningsloos te maken.

En uit energiebesparingsoogpunt is het ook nutteloos, want de huidige generatie TV's verbruiken in standby niet méér dan 0,2W of 0,3W en dan bespaar je op jaarbasis niet meer dan, laten we zeggen, een hele euro. Ik weet niet wat zo'n standbykiller kost, maar als die €10 kost, dan verdient die zich dus pas na 10 jaar terug en daarna ga je pas echt verdienen. Ja ja, wel €1,- per jaar.....

Freya

woppie
door woppie - May 21, 2011 om 15:58
17 Antwoorden / 0 Vragen

En om freya een hart onder de riem te steken : een gloeilamp gaat ook meestal pas kapot als je hem áán doet.

ev
door eversteegt - May 21, 2011 om 16:11
51 Antwoorden / 0 Vragen

Eigenlijk maak ik me er niet zo druk om of TS nog mee leest of niet (hoewel het natuurlijk wel jammer is om niet even feedback te zien).

Ook als TS het antwoord allang voor aangenomen houdt kan de overige info in de toekomst ook nuttig zijn voor anderen die zoeken.

Tenzij dit niet als "kennisbank" gezien moet worden :)

vr1944
door vr1944 - May 21, 2011 om 20:16
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb een verlengsnoer aan mijn TV.Als ik klaar ben met TV kijken zet ik de TV in de tuin met een brandblusser ernaast voor het geval dat ie in brand vliegt.Het is wel link ,want ze hebben al 3 keer mijn TV uit de tuin gejat.Gelukkig laten ze de brandblusser wel staan.Wat een geneuzel

tenormin
door tenormin - May 21, 2011 om 21:27
16817 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=vr1944 schreef op zaterdag 21 mei 2011, 20:16]Ik heb een verlengsnoer aan mijn TV.Als ik klaar ben met TV kijken zet ik de TV in de tuin met een brandblusser ernaast voor het geval dat ie in brand vliegt.Het is wel link ,want ze hebben al 3 keer mijn TV uit de tuin gejat.Gelukkig laten ze de brandblusser wel staan.Wat een geneuzel

Suppose to be funny?

wimmi20
door wimmi20 - May 21, 2011 om 21:40
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ladies and gentleman,

Please, stand by.

tenormin
door tenormin - May 21, 2011 om 22:53
16817 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op zaterdag 21 mei 2011, 21:40]Ladies and gentleman,

Please, stand by.

En dit is dan wél leuk.

gijsvogel
door gijsvogel - May 22, 2011 om 02:57
230 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=freya schreef op zaterdag 21 mei 2011, 12:32][quote=kieskeurig schreef op zaterdag 21 mei 2011, 12:24]Ik doe als ik een weekend of langer wegga de centrale stekker van mijn audio dvd en tv uit het stopcontact.
Vorige week kwam ik weer thuis en deed de stekker er weer in, toen hoorde ik een plofje en het begon te stinken, wat bleek? mijn dvd speler naar de knoppen.
Ik laat nu voortaan de stekker er in zitten.
"I rest my case...."

Freya

Haha, karma is a bitch!
Zo zie je maar weer!

tr
door trebla - May 22, 2011 om 11:21
14 Antwoorden / 0 Vragen

V.w.b. de opmerking over mechanise knoppen voor het in- of uitschakelen.
Heb je een 'remote control', afstandbediening dus, gebruik die dan en niet de aan/uit knop op het apparaat.
TV en/of radio's met een mechanise aan- en uitknop maar ook via een A/B uitgerust, gebruik dan de A/B ter voorkoming van mechanise problemen.
Het energieverbruik van moderne flatscreen TV's zoals LCD en/of LED schermen verbruiken nog maar een fraktie van het gebruik dat een paar jaar geleden nog gold. De TV's met 'toeters' aan de achterkant.
Een LCD (Liquid Cristal Display, een vloeibaar kristal dat door een variabel stroompje van kleur kan veranderen) TV is dan de goedkoopste manier van kijken, kost het minste energie. Een LED (Light Emitting Diode, in feite een transistor, een half geleider die maar naar één kant energie doorlaat) verbruikt ietsjes maar maar een PLASMAscherm is een echte stroomvreter en moet je niet aan beginnen. Is, in mijn optiek, ook echt iets voor professionals, mensen die zogenaamde 'visdeowals' bouwen en in TV studio's worden gebruikt.

@b Woudstra

hammond
door hammond - May 22, 2011 om 11:29
122 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=kieskeurig schreef op zaterdag 21 mei 2011, 12:24]Ik doe als ik een weekend of langer wegga de centrale stekker van mijn audio dvd en tv uit het stopcontact.
Vorige week kwam ik weer thuis en deed de stekker er weer in, toen hoorde ik een plofje en het begon te stinken, wat bleek? mijn dvd speler naar de knoppen.
Ik laat nu voortaan de stekker er in zitten.Heeft uw DVD speler geen aan of uit knop of heeft u een tv met ingebouwde DVD speler.Mijn DVD speler heeft gewoon een hoofdschakelaar,zodat deze niet constant stroom verbruikt.

tr
door trebla - May 22, 2011 om 11:39
14 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=freya schreef op zaterdag 21 mei 2011, 12:32][quote=kieskeurig schreef op zaterdag 21 mei 2011, 12:24]Ik doe als ik een weekend of langer wegga de centrale stekker van mijn audio dvd en tv uit het stopcontact.
Vorige week kwam ik weer thuis en deed de stekker er weer in, toen hoorde ik een plofje en het begon te stinken, wat bleek? mijn dvd speler naar de knoppen.
Ik laat nu voortaan de stekker er in zitten.
"I rest my case...."

Freya

Waarom knoeien met stekkers en stopkontakten (officieel: stekers en wandkontaktdozen)???
Aangezien de meeste TV's vlakbij de DVD speler en vaak ook de PC en de 'drie in één' printer staan, schaf een flinke stekerdoos aan, het liefst met een schakelaar en zet dan simpel, na gebruik, alle apparatuur gewoon af en haal de schakelaar op de stekerdoos om. Alle spanning van alle apparaten af.
Het Instituut Veiligheid en Publiek, alsmede het Veiligheids Instituut, heeft nagegaan dat op deze wijze omgaan met elektrise huishoudelijk apparatuur, en dan met name de radio, TV en de PC, het ontstaan van brand t.g.v. kortsluiting of anderszins met meer dan 70% kan worden teruggedrongen.
Het (schade) bedrag dat daar mee gemoeid zou zijn wordt geschat op een kleine 7 milioen euri's. Hat zal JOUW TV of PC maar zijn en wat is de schade als de woning ook door brand wordt aangetast?

Het 'plofje' van Freya is wellicht het gevolg van (te veel) stof in en om de aparatuur. Af en toe stof afnemen -héél voorzichtig met de stofzuiger- kan ook een hoop ellende besparen. Zelf doe ik dat eens in het halfjaar, beschikken over een stofzuiger die kan blazen, en wordt het stognest schoongeblazen.
Stof is kurkdroog en een uitstekende stroomgeleider en dus kortsluiting zit in een klein hoekje.
@b Woudstra

tr
door trebla - May 22, 2011 om 11:41
14 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=vr1944 schreef op zaterdag 21 mei 2011, 20:16]Ik heb een verlengsnoer aan mijn TV.Als ik klaar ben met TV kijken zet ik de TV in de tuin met een brandblusser ernaast voor het geval dat ie in brand vliegt.Het is wel link ,want ze hebben al 3 keer mijn TV uit de tuin gejat.Gelukkig laten ze de brandblusser wel staan.Wat een geneuzel

Dat noemen ze 'de kat op het spek binden'. maar waarom in godsnaam in de tuin????

wimmi20
door wimmi20 - May 22, 2011 om 12:57
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Trebla schrijft :

stof is kurkdroog en een uitstekende stroomgeleider.

Iets wat kurkdroog is kan geen stroom geleiden.
Als dat waar was dan waren verlengsnoeren wel van touw.
Bij dagelijks gebruik van de tv is het stof droog door de warmte.
En geleid geen stroom.
Hooguit na 14 dagen vakantie zou het stof misschien stroom kunnen geleiden omdat het een beetje vochtig is geworden door het vochtgehalte van de woning.
Pas als er vonkvorming in de tv is kan het stof gaan branden.

hammond
door hammond - May 22, 2011 om 13:16
122 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=trebla schreef op zondag 22 mei 2011, 11:41][quote=vr1944 schreef op zaterdag 21 mei 2011, 20:16]Ik heb een verlengsnoer aan mijn TV.Als ik klaar ben met TV kijken zet ik de TV in de tuin met een brandblusser ernaast voor het geval dat ie in brand vliegt.Het is wel link ,want ze hebben al 3 keer mijn TV uit de tuin gejat.Gelukkig laten ze de brandblusser wel staan.Wat een geneuzel

Dat noemen ze 'de kat op het spek binden'. maar waarom in godsnaam in de tuin????Ik denk dat vr1944 graag barbecue'd onder het tv kijken.Hij heeft hem wel in een partytent staan,denk ik.

j.a.de witte
door j.a.de witte - May 22, 2011 om 13:35
86 Antwoorden / 6 Vragen

Hi wimmi20 ,

stof is droog maar kan óók nat zijn,kijk maar naar de vochtigheidsgraad in de woning,

En.... NAT vocht geleid stroom wel degelijk ! .

De reden van brand is dan ook meestal de Hoogspannings kabel die vonkt nogal eens !

dobby
door dobby - May 22, 2011 om 14:52
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=trebla schreef op zondag 22 mei 2011, 11:39]Waarom knoeien met stekkers en stopkontakten (officieel: stekers en
wandkontaktdozen)???Correct - maar krijg dat er maar eens doorgedrukt..[quote=trebla schreef op zondag 22 mei 2011, 11:39 ook nog]Aangezien de meeste TV's vlakbij de DVD speler en vaak ook de PC en de 'drie in één' printer staan, schaf een flinke stekerdoos aan, het liefst met een schakelaar en zet dan simpel, na gebruik, alle apparatuur gewoon af en haal de schakelaar op de stekerdoos om. Alle spanning van alle apparaten af.

Tsja... leuk voorbeeld: 3-in-een printer? Dus Printer Scanner Fax.. of het nou zo productief is om bij een fax de spanning er af te halen? Hebben we eindelijk echt een paar jaar moeten wachten totdat T.38 een beetje serieus geimplementeerd werd, zodat een fax voor een gemiddelde consumentenaansluiting weer werkbaar werd, en dan ga je de spanning er vanaf halen? Hm...

En of de PC tegenwoordig vaak bij de TV staat.. dat betwijfel ik ook - maar dat staat verder los van deze discussie...

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 22, 2011 om 18:35
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ trebla/b woudstra:

Zo'n kleine 50 jaar geleden leerde ik wat over nomenclatuur.
Daarna ( midden 60-er jaren) leerde ik ook dat wat wij vaak nu nog een steker of stekker noemen, officieel een contactstop (en geen steker of stekker) heet en de samenstelling van wandcontactdoos met daarin een contactstop een stopcontact heet. Officieel!
Bij mijn beste weten is dat daarna nooit veranderd. Google daar maar eens op: een openbaring voor je.

H.

dobby
door dobby - May 22, 2011 om 19:21
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op zondag 22 mei 2011, 18:35]@ trebla/b woudstra:

Zo'n kleine 50 jaar geleden leerde ik wat over nomenclatuur.
Daarna ( midden 60-er jaren) leerde ik ook dat wat wij vaak nu nog een steker of stekker noemen, officieel een contactstop (en geen steker of stekker) heet en de samenstelling van wandcontactdoos met daarin een contactstop een stopcontact heet. Officieel!
Bij mijn beste weten is dat daarna nooit veranderd. Google daar maar eens op: een openbaring voor je.

H.

Whoa LOL.. geen wcd's meer?? Hehe... das een leuke.. moet inderdaad vast wel erergens een NEN document ofzo te vinden zijn... let the search begin.. (echte specs zeggen meer dan google, maar je kan ze wel makkelijker vinden op die manier)

Thx...

wimmi20
door wimmi20 - May 22, 2011 om 20:23
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Witte, geweldig,

je schrijft letterlijk over wat ik al heb beweerd.
En dan doe je net of je het zelf hebt bedacht.
Ik bewonder werkelijk je uitspraak : NAT vocht geleid wel degelijk.
Droog vocht dus niet ?
En 100% volkomen schoon water geleid geen stroom.
Het is het vuil en kalk in het water dat de stroom geleid.
Maar.dat is weer een ander moeilijk verhaal

Geweldig Witte

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

=j.a.de witte schreef op zondag 22 mei 2011, 13:35: Hi wimmi20 ,

stof is droog maar kan óók nat zijn,kijk maar naar de vochtigheidsgraad in de woning,

En.... NAT vocht geleid stroom wel degelijk ! .

De reden van brand is dan ook meestal de Hoogspannings kabel die vonkt nogal eens !

j.a.de witte
door j.a.de witte - May 22, 2011 om 23:31
86 Antwoorden / 6 Vragen

Een oud maar héél leuk experiment;

vroeger in de begin periode dat er bij de telefoon een slinger en een dynamo zat die gedraaid moest worden om een telefoon verbinding te krijgen.

Het experiment/spelletje was dan ook; leg de 2 koperen hulsen die elk met een draad van de telefoon generator verbonden zijn (normaal verbonden met de electronica v'd telefoon) en neem een grote kom met SCHOON water,leg ze daarin en óók bijv. 1 gulden,dan draaen aan de zwengel en wie dan met zijn blote handen de gulden dan uit het water kon halen werd de nieuwe eigenaar daarvan en had dus gewonnen !

Maar...........................NIEMAND lukte het !

Omdat de wisselstroom v/d telefoon dynamo tijdens het draaien aan de zwengel een stroom deed lopen dóór het water en wie zijn/haar hand erin stak kreeg door die stroom spierkramp waardoor de hand verkrampte en dus NIKS meer deed !

Als kleine en nieuwsgierige jongen heb ik dat toen veel met mijn vriendjes met veel plezier gedaan,óók ouderen konden het meestal niet niet mits ze erg droge handen hadden.

Een spelletje nog uit de 2e wereldoorlog.

tr
door trebla - May 23, 2011 om 15:25
14 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=dobby schreef op zondag 22 mei 2011, 14:52][quote=trebla schreef op zondag 22 mei 2011, 11:39]Waarom knoeien met stekkers en stopkontakten (officieel: stekers en
wandkontaktdozen)???Correct - maar krijg dat er maar eens doorgedrukt..[quote=trebla schreef op zondag 22 mei 2011, 11:39 ook nog]Aangezien de meeste TV's vlakbij de DVD speler en vaak ook de PC en de 'drie in één' printer staan, schaf een flinke stekerdoos aan, het liefst met een schakelaar en zet dan simpel, na gebruik, alle apparatuur gewoon af en haal de schakelaar op de stekerdoos om. Alle spanning van alle apparaten af.

Tsja... leuk voorbeeld: 3-in-een printer? Dus Printer Scanner Fax.. of het nou zo productief is om bij een fax de spanning er af te halen? Hebben we eindelijk echt een paar jaar moeten wachten totdat T.38 een beetje serieus geimplementeerd werd, zodat een fax voor een gemiddelde consumentenaansluiting weer werkbaar werd, en dan ga je de spanning er vanaf halen? Hm...

En of de PC tegenwoordig vaak bij de TV staat.. dat betwijfel ik ook - maar dat staat verder los van deze discussie...

3 in één, geen facsimilé maar scannen (aftasten),printen en kopiëren. Een 'fax' gebruik ik al jaren niet meer sedert XP Home werd geïntroduceerd: mailen en printen en ben je van die grote faxmachine af. Binnenkomende berichten blijven, altans in mijn geval, bij de provider in de brievenbox staan en bekijk deze daar ook via Web Access vóórdat ik ze in mijn eigen programma binnenhaal en ben je meteen in staat daar al junk- en andere foute mail te verwijderen.

j.a.de witte
door j.a.de witte - May 23, 2011 om 15:54
86 Antwoorden / 6 Vragen

Hi trebla ,

als ik het goed lees gebruik je de faxmogenlijkheid in xp.

Ik vraag mij af hoe ?

Mij is het nóóit gelukt !

Laat het mij svp. even weten.

j.a.de witte
door j.a.de witte - May 23, 2011 om 16:03
86 Antwoorden / 6 Vragen

Hi wimmi20 ,
even voor de volledigheid; grondig droge stof geleidt nimmer,maar stof is vrijwel nooit echt goed droog dus..........................

Stof is extreem ontvlambaar !

Lees mijn experiment maar eens

tenormin
door tenormin - May 23, 2011 om 16:06
16817 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=trebla schreef op maandag 23 mei 2011, 15:25][quote=dobby schreef op zondag 22 mei 2011, 14:52][quote=trebla schreef op zondag 22 mei 2011, 11:39]Waarom knoeien met stekkers en stopkontakten (officieel: stekers en
wandkontaktdozen)???Correct - maar krijg dat er maar eens doorgedrukt..[quote=trebla schreef op zondag 22 mei 2011, 11:39 ook nog]Aangezien de meeste TV's vlakbij de DVD speler en vaak ook de PC en de 'drie in één' printer staan, schaf een flinke stekerdoos aan, het liefst met een schakelaar en zet dan simpel, na gebruik, alle apparatuur gewoon af en haal de schakelaar op de stekerdoos om. Alle spanning van alle apparaten af.

Tsja... leuk voorbeeld: 3-in-een printer? Dus Printer Scanner Fax.. of het nou zo productief is om bij een fax de spanning er af te halen? Hebben we eindelijk echt een paar jaar moeten wachten totdat T.38 een beetje serieus geimplementeerd werd, zodat een fax voor een gemiddelde consumentenaansluiting weer werkbaar werd, en dan ga je de spanning er vanaf halen? Hm...

En of de PC tegenwoordig vaak bij de TV staat.. dat betwijfel ik ook - maar dat staat verder los van deze discussie...

3 in één, geen facsimilé maar scannen (aftasten),printen en kopiëren. Een 'fax' gebruik ik al jaren niet meer sedert XP Home werd geïntroduceerd: mailen en printen en ben je van die grote faxmachine af. Binnenkomende berichten blijven, altans in mijn geval, bij de provider in de brievenbox staan en bekijk deze daar ook via Web Access vóórdat ik ze in mijn eigen programma binnenhaal en ben je meteen in staat daar al junk- en andere foute mail te verwijderen.

Maar fax is nog steeds als je brief moet schrijven het snelle alternatief voor brief. Op officiele brieven wordt handtekening vereist; IK krijg dat niet voor elkaar met mijn email. Kopiëren deed ik veel maar dát doe ik weer in supermarkt, de Epson vreet inkt. En zo zie je maar weer, gaan we van standby naar PC en aanverwante artikelen.
Ik laat mijn t.v. maar gewoon standby staan; tegenwoordig zo geavanceerd, net als auto's die geen wegenbelasting meer hoeven te betalen (ha ha, weer een ander onderwerp).

tr
door trebla - May 23, 2011 om 17:29
14 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=brigden schreef op maandag 23 mei 2011, 16:06][quote=trebla schreef op maandag 23 mei 2011, 15:25][quote=dobby schreef op zondag 22 mei 2011, 14:52][quote=trebla schreef op zondag 22 mei 2011, 11:39]Waarom knoeien met stekkers en stopkontakten (officieel: stekers en
wandkontaktdozen)???Correct - maar krijg dat er maar eens doorgedrukt..[quote=trebla schreef op zondag 22 mei 2011, 11:39 ook nog]Aangezien de meeste TV's vlakbij de DVD speler en vaak ook de PC en de 'drie in één' printer staan, schaf een flinke stekerdoos aan, het liefst met een schakelaar en zet dan simpel, na gebruik, alle apparatuur gewoon af en haal de schakelaar op de stekerdoos om. Alle spanning van alle apparaten af.

Tsja... leuk voorbeeld: 3-in-een printer? Dus Printer Scanner Fax.. of het nou zo productief is om bij een fax de spanning er af te halen? Hebben we eindelijk echt een paar jaar moeten wachten totdat T.38 een beetje serieus geimplementeerd werd, zodat een fax voor een gemiddelde consumentenaansluiting weer werkbaar werd, en dan ga je de spanning er vanaf halen? Hm...

En of de PC tegenwoordig vaak bij de TV staat.. dat betwijfel ik ook - maar dat staat verder los van deze discussie...

3 in één, geen facsimilé maar scannen (aftasten),printen en kopiëren. Een 'fax' gebruik ik al jaren niet meer sedert XP Home werd geïntroduceerd: mailen en printen en ben je van die grote faxmachine af. Binnenkomende berichten blijven, altans in mijn geval, bij de provider in de brievenbox staan en bekijk deze daar ook via Web Access vóórdat ik ze in mijn eigen programma binnenhaal en ben je meteen in staat daar al junk- en andere foute mail te verwijderen.

Maar fax is nog steeds als je brief moet schrijven het snelle alternatief voor brief. Op officiele brieven wordt handtekening vereist; IK krijg dat niet voor elkaar met mijn email. Kopiëren deed ik veel maar dát doe ik weer in supermarkt, de Epson vreet inkt. En zo zie je maar weer, gaan we van standby naar PC en aanverwante artikelen.
Ik laat mijn t.v. maar gewoon standby staan; tegenwoordig zo geavanceerd, net als auto's die geen wegenbelasting meer hoeven te betalen (ha ha, weer een ander onderwerp).

Om je te helpen dan hier een hulpje om inkt, tot zo'n 20%, te besparen. Gebruik dan dit lettertype: http://www.ecofont.com/nl/producten/groen/printen/duurzaam-printen-met-ecofont-software.html
Als je deze letter wat groter maakt dan zie de gaatjes die voor de inktbesparing zorgdragen.
Mijn dochter is er razend enthousiast over.

tr
door trebla - May 23, 2011 om 17:31
14 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=j.a.de witte schreef op maandag 23 mei 2011, 15:54]Hi trebla ,

als ik het goed lees gebruik je de faxmogenlijkheid in xp.

Ik vraag mij af hoe ?

Mij is het nóóit gelukt !

Laat het mij svp. even weten.[quote=brigden schreef op maandag 23 mei 2011, 16:06][quote=trebla schreef op maandag 23 mei 2011, 15:25][quote=dobby schreef op zondag 22 mei 2011, 14:52][quote=trebla schreef op zondag 22 mei 2011, 11:39]Waarom knoeien met stekkers en stopkontakten (officieel: stekers en
wandkontaktdozen)???Correct - maar krijg dat er maar eens doorgedrukt..[quote=trebla schreef op zondag 22 mei 2011, 11:39 ook nog]Aangezien de meeste TV's vlakbij de DVD speler en vaak ook de PC en de 'drie in één' printer staan, schaf een flinke stekerdoos aan, het liefst met een schakelaar en zet dan simpel, na gebruik, alle apparatuur gewoon af en haal de schakelaar op de stekerdoos om. Alle spanning van alle apparaten af.

Tsja... leuk voorbeeld: 3-in-een printer? Dus Printer Scanner Fax.. of het nou zo productief is om bij een fax de spanning er af te halen? Hebben we eindelijk echt een paar jaar moeten wachten totdat T.38 een beetje serieus geimplementeerd werd, zodat een fax voor een gemiddelde consumentenaansluiting weer werkbaar werd, en dan ga je de spanning er vanaf halen? Hm...

En of de PC tegenwoordig vaak bij de TV staat.. dat betwijfel ik ook - maar dat staat verder los van deze discussie...

3 in één, geen facsimilé maar scannen (aftasten),printen en kopiëren. Een 'fax' gebruik ik al jaren niet meer sedert XP Home werd geïntroduceerd: mailen en printen en ben je van die grote faxmachine af. Binnenkomende berichten blijven, altans in mijn geval, bij de provider in de brievenbox staan en bekijk deze daar ook via Web Access vóórdat ik ze in mijn eigen programma binnenhaal en ben je meteen in staat daar al junk- en andere foute mail te verwijderen.

Maar fax is nog steeds als je brief moet schrijven het snelle alternatief voor brief. Op officiele brieven wordt handtekening vereist; IK krijg dat niet voor elkaar met mijn email. Kopiëren deed ik veel maar dát doe ik weer in supermarkt, de Epson vreet inkt. En zo zie je maar weer, gaan we van standby naar PC en aanverwante artikelen.
Ik laat mijn t.v. maar gewoon standby staan; tegenwoordig zo geavanceerd, net als auto's die geen wegenbelasting meer hoeven te betalen (ha ha, weer een ander onderwerp).

Neen gebruikte geen fax via XP, wel daarvoor. Printe gewoon de mail uit.

j.a.de witte
door j.a.de witte - May 23, 2011 om 22:42
86 Antwoorden / 6 Vragen

Hi trebla ,
jammer maar oké.

Om je hand tekenng te zetten kun je doen mbv. een mail venster en dan middein tijdens de txt Rechts clicken je krijgt dan een venster met daarin keuze voor Lettertype, click daarop en kies dan in het linker colommetje op voor Lettertype; SCRIPT , volgede colom Stijl= VETCUSIEF , volgende colom Groote=35.

En type dan de naam,gewoon proberen.(ik kan het hier niet laten zien)

Overigens is een fax rechtsgeldig net als aangeteekend en veéél goedkoper en sneller !

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 23, 2011 om 22:51
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ dobby:

Je schreef: "Whoa LOL.. geen wcd's meer?? Hehe... das een leuke.."

De lol zal een stuk kleiner zijn als je eens goed leest wat ik schreef. Da's een kunst die niet iedereen machtig is. Wat jij gelezen hebt staat er toch echt niet! Dus je reactie slaat nergens op.

H.

dobby
door dobby - May 23, 2011 om 23:07
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op maandag 23 mei 2011, 22:51]@ dobby:

Je schreef: "Whoa LOL.. geen wcd's meer?? Hehe... das een leuke.."

De lol zal een stuk kleiner zijn als je eens goed leest wat ik schreef. Da's een kunst die niet iedereen machtig is. Wat jij gelezen hebt staat er toch echt niet! Dus je reactie slaat nergens op.

H.
Ik lees toch echt uit jouw woorden dat een complete aangesloten set (zeg maar mannetje plus vrouwtje) formeel stopcontact zou heten.. welke naam "men" (me2) in het spraakgebruik reserveert voor alleen de wcd.. vandaar dus mijn reactie...

(Maar goed - hoe dan ook,, ik blijf het leuk vinden en zal tzt op zoek gaan naar formele en officiele beschrijving van deze nomenclatuur.. - en daarvoor blijf ik je dankbaar :P)

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 23, 2011 om 23:58
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ dobby:

Als je er een tijdje over filosofeert zul je begrijpen dat een contactstop in een wandcontactdoos een stopcontact heet. Dat bedacht ik niet zelf, doch een normalisatiecommissie van de NEN 1010 in het begin van de 60-er jaren.

Overigens gebruik ik zelf tegen een leek ook nog de woorden stekker voor een contactstop en stopcontact voor een wandcontactdoos, die jij wcd noemt. Want ik heb geen zin om tijd te verspillen met uitleg over wat ik bedoel of waarom een normalisatiecommissie in haar "oneindige wijsheid" besloot om deze, toen reeds 50 of meer jaren bestaande en ingeburgerde "kretologie", zo nodig moest veranderen.

Maar je zult het mij niet zien schrijven, want het laat ruimte voor verwarring, vind ik als el.techn.installateur. (MIT-er) En verwarring zwart op wit vind ik een slechte zaak.

H.

wimmi20
door wimmi20 - May 24, 2011 om 00:07
2154 Antwoorden / 7 Vragen

De brandende vraag van TS is : kan mijn TV in de hens vliegen ?
Na een aantal overbodige pagina's met alleen maar herhaalrecepten dwalen de deskundigen ietsiepietsie af.

A flower reading ( een bloemlezing)

1. Morgen vergaat de wereld, waar maak je je druk om ?
2. Ik zet de tv na het kijken in de tuin.
3. Ik bbq tijdens het tv kijken.
4. NAT vocht geleid wel degelijk.
5. Zeuren of het steker of stekker is.
6. Muntjes uit water halen waar stroom op staat
7. Het onderwerp is nu opeens fax enzo
8. Ik laat mijn tv gewoon standby staan net als auto's
die geen wegenbelasting hoeven te betalen (snapt u het nog ?)
9. Inktbesparingstips voor de printer.
10. Hoe zet je je handtekening bij een e-mail.
11. Is het stopcontact of wandcontactdoos ?

Brandende tvees en nog harder brandende vragen.
Mensen, in hemelsnaam, blijf bij het onderwerp.
Heeft er nog iemand een lekker recept voor pruimentaart ?
Of is het pruimtaart ? (oeps)

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 24, 2011 om 00:21
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ dobby:

Nog ter aanvulling:

Het werd door mij ook meer bedoeld als een reactie op het onderstaand cursief geschrevene:

dobby zondag 22 mei 2011, 14:52

trebla schreef op zondag 22 mei 2011, 11:39
Waarom knoeien met stekkers en stopkontakten (officieel: stekers en
wandkontaktdozen)??? (Dat laatste noem jij een wcd, hetgeen wel een gebruikelijke afkorting is. Doch wkd zou weer verwarring opleveren, omdat contact al eeuwen niet meer als kontakt geschreven wordt. Dit is ouderwetse spelling!)
-Correct maar krijg dat er maar eens doorgedrukt..

Officieel heet een stekker dus geen steker maar een contactstop en wanneer iemand dat in zijn of haar onwetendheid stekker of steker schrijft en jij dan daarop opmerkt dat dit correct is, wanneer het officieel feitelijk niet correct is, dan meen ik dat recht te moeten zetten.

H.

dobby
door dobby - May 24, 2011 om 00:23
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op maandag 23 mei 2011, 23:58]@ dobby:

Als je er een tijdje over filosofeert zul je begrijpen dat een contactstop in een wandcontactdoos een stopcontact heet. Dat bedacht ik niet zelf, doch een normalisatiecommissie van de NEN 1010 in het begin van de 60-er jaren.

Dat filosoferen is niet nodig,, alleen het "begrip" stopcontact is - om het zo maar eens te zeggen - ineens uit mijn actieve woordenschat gekaapt... (en aangezien in mijn beleving dat stopcontact een wandcontactdoos was, is die dus ook gekaapt)... (en ik ben dan wel weer zo lastig om me daar in te interesseren)

- maar bedankt, je hebt zelfs de relevante NEN norm er al bij gezet.. spaart me zoeken, of geeft in elk geval een goed beginpunt.

[quote]Overigens gebruik ik zelf tegen een leek ook nog de woorden stekker voor een contactstop en stopcontact voor een wandcontactdoos.

Ben zelf absoluut ook een leek, een met een mind twist,, (en een neiging tot het onthouden van legio onnuttigheden en vreemde F&Fs)

[quote]Maar je zult het mij niet zien schrijven, want het laat ruimte voor verwarring, vind ik als el.techn.installateur. (MIT-er) En verwarring zwart op wit vind ik een slechte zaak.

H.
Helemaal mee eens.. een van de doelen van formalisatie en standarisatie zou toch juist het uitbannen van verwarring moeten zijn..

dobby
door dobby - May 24, 2011 om 00:27
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op dinsdag 24 mei 2011, 00:07]De brandende vraag van TS is : kan mijn TV in de hens vliegen ?
Na een aantal overbodige pagina's met alleen maar herhaalrecepten dwalen de deskundigen ietsiepietsie af.
Oops... *blush*... ok - je hebt groot gelijk.. effe dimmen.. ben dan misschien geen deskundige, maar zeker wel een dwaler LOL..

dobby
door dobby - May 24, 2011 om 00:29
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op dinsdag 24 mei 2011, 00:21]

Officieel heet een stekker dus geen steker maar een contactstop en wanneer iemand dat in zijn of haar onwetendheid stekker of steker schrijft en jij dan daarop opmerkt dat dit correct is, wanneer het officieel feitelijk niet correct is, dan meen ik dat recht te moeten zetten.

H.

Kijk.. _that's_ my line of thinking *grin* - zo mag je me altijd corrigeren...

dobby
door dobby - May 24, 2011 om 00:34
749 Antwoorden / 1 Vragen

En als laatste, voor ik deze discussie voor vandaag stop - het is al vaag genoeg met al die delayed replies die net 1 post achter lopen.. een soort van threaded view zou de leesbaarheid best wel ten goede komen.. maar ja... wishful thinking..

wimmi20
door wimmi20 - May 24, 2011 om 00:48
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ik stek mijn sigaar altijd aan met een aanstekker.
Stelletje taal stakers.
Ik heb altijd moeite met de k.

nb
door nbw - May 24, 2011 om 02:27
521 Antwoorden / 24 Vragen

Apparataten die je niet meer uit kunt zetten en altijd standby staan. Waarom bedenkt en verkoopt de commercie dergelijke apparaten. En waarom is er hier zoveel roering over met allerlei tips en wijsheden en onzin. Het ware verhaal is dat producenten van electronica nauwelijks genoeg geld kunnen maken in onze wereld. Dus zijn additieven belangrijk en expertssprookjes dat aan en uit de levensduur beperkt. Additieven als standbykillers energiemeters leveren weer extra op.

En denk aub nou niet dat bij deze producenten domme mensen werken die bewust of onbewust een uitknop vergeten. Dat gebeurt weloverwogen en bewust. Zij zeggen dat de consument dit gemak wenst. We willen geen 15 seconden meer wachten op beeld. Daar gaat het om.

.

tr
door trebla - May 24, 2011 om 09:19
14 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=nbw schreef op dinsdag 24 mei 2011, 02:27]Apparataten die je niet meer uit kunt zetten en altijd standby staan. Waarom bedenkt en verkoopt de commercie dergelijke apparaten. En waarom is er hier zoveel roering over met allerlei tips en wijsheden en onzin. Het ware verhaal is dat producenten van electronica nauwelijks genoeg geld kunnen maken in onze wereld. Dus zijn additieven belangrijk en expertssprookjes dat aan en uit de levensduur beperkt. Additieven als standbykillers energiemeters leveren weer extra op.

En denk aub nou niet dat bij deze producenten domme mensen werken die bewust of onbewust een uitknop vergeten. Dat gebeurt weloverwogen en bewust. Zij zeggen dat de consument dit gemak wenst. We willen geen 15 seconden meer wachten op beeld. Daar gaat het om.

.

Mijn beste NBW,
Ook al brandt er een rood LED-je en denk je dat je TV of radio tóch op standby staat dan is dat met de huidige stand van de techniek niet zo. Groen of blauw betekend dat het aan staat en heb je dus beeld en gelyuid of alleen, i.g.v. radio, geluid, rood betekend dat het uit staat en komt de spanning niet verder dan de elektronise aan/uit schakeling.
Al zullen er best nog wel mensen zijn die een toestel hebben waar rood nog
AW wél standby betekend.

tenormin
door tenormin - May 24, 2011 om 09:30
16817 Antwoorden / 108 Vragen

Wimmie20

Je hebt volkomen gelijk. Dat komt waarschijnlijk door meligheid dat antwoorden een eigen leven gaan leiden; ik behoor daar ook toe, zoals je zo lief noemde, t.v. + auto standby. En om in de trant van het onderwerp te blijven is het voor mij nu goodbye aan dit standby onderwerp.

vr1944
door vr1944 - May 24, 2011 om 09:39
1210 Antwoorden / 5 Vragen

@wimmi20

Schijnbaar had jij met een paar anderen niet in de gaten dat mijn bijdrage m.n. dat ik mijn TV s'avonds in de tuin zet, bedoeld was als grap op de toen al vermeldde onzin. Misschien had ik erbij moeten zetten dat ik een speciale afdak voor gebouwd heb om de TV droog te houden.

=wimmi20 schreef op dinsdag 24 mei 2011, 00:07: De brandende vraag van TS is : kan mijn TV in de hens vliegen ?
Na een aantal overbodige pagina's met alleen maar herhaalrecepten dwalen de deskundigen ietsiepietsie af.

A flower reading ( een bloemlezing)

1. Morgen vergaat de wereld, waar maak je je druk om ?
2. Ik zet de tv na het kijken in de tuin.
3. Ik bbq tijdens het tv kijken.
4. NAT vocht geleid wel degelijk.
5. Zeuren of het steker of stekker is.
6. Muntjes uit water halen waar stroom op staat
7. Het onderwerp is nu opeens fax enzo
8. Ik laat mijn tv gewoon standby staan net als auto's
die geen wegenbelasting hoeven te betalen (snapt u het nog ?)
9. Inktbesparingstips voor de printer.
10. Hoe zet je je handtekening bij een e-mail.
11. Is het stopcontact of wandcontactdoos ?

Brandende tvees en nog harder brandende vragen.
Mensen, in hemelsnaam, blijf bij het onderwerp.
Heeft er nog iemand een lekker recept voor pruimentaart ?
Of is het pruimtaart ? (oeps)

tr
door trebla - May 24, 2011 om 13:14
14 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=vr1944 schreef op dinsdag 24 mei 2011, 09:39]@wimmi20

Schijnbaar had jij met een paar anderen niet in de gaten dat mijn bijdrage m.n. dat ik mijn TV s'avonds in de tuin zet, bedoeld was als grap op de toen al vermeldde onzin. Misschien had ik erbij moeten zetten dat ik een speciale afdak voor gebouwd heb om de TV droog te houden.

[quote=wimmi20 schreef op dinsdag 24 mei 2011, 00:07]De brandende vraag van TS is : kan mijn TV in de hens vliegen ?
Na een aantal overbodige pagina's met alleen maar herhaalrecepten dwalen de deskundigen ietsiepietsie af.

A flower reading ( een bloemlezing)

1. Morgen vergaat de wereld, waar maak je je druk om ?
2. Ik zet de tv na het kijken in de tuin.
3. Ik bbq tijdens het tv kijken.
4. NAT vocht geleid wel degelijk.
5. Zeuren of het steker of stekker is.
6. Muntjes uit water halen waar stroom op staat
7. Het onderwerp is nu opeens fax enzo
8. Ik laat mijn tv gewoon standby staan net als auto's
die geen wegenbelasting hoeven te betalen (snapt u het nog ?)
9. Inktbesparingstips voor de printer.
10. Hoe zet je je handtekening bij een e-mail.
11. Is het stopcontact of wandcontactdoos ?

Brandende tvees en nog harder brandende vragen.
Mensen, in hemelsnaam, blijf bij het onderwerp.
Heeft er nog iemand een lekker recept voor pruimentaart ?
Of is het pruimtaart ? (oeps) Ik weet wel een adresje voor je!!!!!!

wimmi20
door wimmi20 - May 24, 2011 om 13:20
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Trebla, Treblaatje toch,

dus jij denkt dat ik denk dat jouw bijdrage serieus bedoeld is ?
Treblaatje toch !
En je denkt ook nog dat MIJN bijdrage serieus bedoeld is ?
Treblaatje toch.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

=trebla schreef op dinsdag 24 mei 2011, 13:14:
=vr1944 schreef op dinsdag 24 mei 2011, 09:39: @wimmi20

Schijnbaar had jij met een paar anderen niet in de gaten dat mijn bijdrage m.n. dat ik mijn TV s'avonds in de tuin zet, bedoeld was als grap op de toen al vermeldde onzin. Misschien had ik erbij moeten zetten dat ik een speciale afdak voor gebouwd heb om de TV droog te houden.
=wimmi20 schreef op dinsdag 24 mei 2011, 00:07: De brandende vraag van TS is : kan mijn TV in de hens vliegen ?
Na een aantal overbodige pagina's met alleen maar herhaalrecepten dwalen de deskundigen ietsiepietsie af.

A flower reading ( een bloemlezing)

1. Morgen vergaat de wereld, waar maak je je druk om ?
2. Ik zet de tv na het kijken in de tuin.
3. Ik bbq tijdens het tv kijken.
4. NAT vocht geleid wel degelijk.
5. Zeuren of het steker of stekker is.
6. Muntjes uit water halen waar stroom op staat
7. Het onderwerp is nu opeens fax enzo
8. Ik laat mijn tv gewoon standby staan net als auto's
die geen wegenbelasting hoeven te betalen (snapt u het nog ?)
9. Inktbesparingstips voor de printer.
10. Hoe zet je je handtekening bij een e-mail.
11. Is het stopcontact of wandcontactdoos ?

Brandende tvees en nog harder brandende vragen.
Mensen, in hemelsnaam, blijf bij het onderwerp.
Heeft er nog iemand een lekker recept voor pruimentaart ?
Of is het pruimtaart ? (oeps) Ik weet wel een adresje voor je!!!!!!

tenormin
door tenormin - May 24, 2011 om 13:42
16817 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op dinsdag 24 mei 2011, 00:07]De brandende vraag van TS is : kan mijn TV in de hens vliegen ?
Na een aantal overbodige pagina's met alleen maar herhaalrecepten dwalen de deskundigen ietsiepietsie af.

A flower reading ( een bloemlezing)

1. Morgen vergaat de wereld, waar maak je je druk om ?
2. Ik zet de tv na het kijken in de tuin.
3. Ik bbq tijdens het tv kijken.
4. NAT vocht geleid wel degelijk.
5. Zeuren of het steker of stekker is.
6. Muntjes uit water halen waar stroom op staat
7. Het onderwerp is nu opeens fax enzo
8. Ik laat mijn tv gewoon standby staan net als auto's
die geen wegenbelasting hoeven te betalen (snapt u het nog ?)
9. Inktbesparingstips voor de printer.
10. Hoe zet je je handtekening bij een e-mail.
11. Is het stopcontact of wandcontactdoos ?

Brandende tvees en nog harder brandende vragen.
Mensen, in hemelsnaam, blijf bij het onderwerp.
Heeft er nog iemand een lekker recept voor pruimentaart ?
Of is het pruimtaart ? (oeps)

Wimmie, ik had gedacht dat je zelf aangaf met deze onzin te willen stoppen, had dus goodbye geschreven en zie dat je toch vrolijk met allerlei nonsens doorgaat. Wie is nu eigenlijk de NIET beantwoorder van de door VEGALIBRE gestelde vraag over standby van TV? Jij doet er toch ook aan mee om er allerlei andere zaken bij te halen? Jij maakt 11 punten als voorbeeld, ik noem zoiets: wel de splinter in andermans oog en niet de balk in eigen oog zien.