jo
door joanneke May 26, 2005 om 09:16
Huishouden & energie

Stinkende vaat

Hallo,

Wij hebben als gezin alweer last van  een stinkende vaat.( evenals vorige zomer ). We hebben alles geprobeerd, een ander afwasmiddel, zowel voor de handwas als voor de vaatwasmachine, vaatwasmachinereiniging.

Nadat de vaatwasser is vervangen ( was aan vervanging toe ), blijven we last houden van een stinkende vaat.       de ene keer meer dan de andere, er is dan niet van te eten, of  te drinken. Ook hebben we gemerkt dat het water uit een van de fonteinen  af en toe ook zo kan stinken.

Wat zou dit kunnen zijn? Wie herkent dit en heeft een oplossing  voor ons zodat we weer lekker kunnen eten.

dank voor je reactie. Joanneke.

25203 20 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 26, 2005 om 09:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo joanneke,

Weet je wel zeker dat het het water is, dat uit de kraan komt, dat zo stinkt? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat het water bij het ene fonteintje wél stinkt en bij een andere niet. Het water komt toch allemaal via één leiding binnen. Kan het niet zo zijn dat de stankafsluiting van de afvoer bij dat fonteintje niet goed afsluit en dat je dus het riool ruikt? Demonteer de sifon onder het fonteintje en reinig deze eens goed zodat er weer voldoende water in blijft staan en het riool weer volledig wordt afgesloten. Ook de afvoer van de vaatwasser zal , als het goed is, via een stankafsluiter (zwanehals) aangesloten zijn op het riool. Als deze óók niet goed afsluit zal er dus een open verbinding ontstaan tussen riool en vaatwasser. Ook hier dus weer reinig deze eens goed zodat daar weer voldoende water in blijft staan. Misschien dat dat de problemen oplost.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - May 26, 2005 om 09:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit probleem herken ik van een kennis van mij; hier gaat het weliswaar niet om een vaatwasser maar een wasmachine.

Wat bleek: er werd te weinig met heet water (90 graden) gewassen, zodat de kleding er vaak stinkend uit kwam. Nadat er een monteur bij was gehaald (garantie) werd medegedeeld dat met de wasmachine wat vaker op 90 graden gewassen moest worden, zodat de zeepresten weggespoeld werden. Bij veel gebruik van lagere temperaturen bleven er zeepresten achter in de machine, waardoor het op den duur begon te stinken.

Probeer een paar keer zo heet mogelijk, leeg en met soda te spoelen, misschien helpt dit.

Succes

Hutch

ve
door verwijderd - May 26, 2005 om 09:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

uhhhh Hutch......

90 graden, zit dat ook op mijn machine dan????? Lijkt me een leuk praatje van de monteur om de fout bij de klant weg te leggen, want niemand wast meer op 90 graden.

Bij wasmachines en vaatwassers ligt er juist vaak aan dat de mensen de machine sluiten als ze hem niet gebruiken, en dan gaat het stinken ja, zeker als je hem een paar dagen niet gebruikt

Denk dat Joanneke eerder moet kijken naar het eerste antwoord, of het moet zo zijn als je een plastic bekertje met water vult, dat het water dan ook stinkt.... het is natuurlijk altijd mogelijk dat er een leidingbreuk is .....

ve
door verwijderd - May 26, 2005 om 10:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het was maar een tip om uit te proberen. Baat het niet, dan schaadt het ook niet......  Bij die kennis van mij hielp het wel, al hoewel het inderdaad om een wasmachine ging. Ik had het ook over "zo heet mogelijk", meestal is dat bij een vaatwasser 65 graden.

Hutch

ve
door verwijderd - May 27, 2005 om 14:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

wel ik heb dat ook gehad dat het zo stonk en heb dus op 90 graden zonder was erin en bij mij werkt het echt ben nu echt de stank kwijt

ve
door verwijderd - May 27, 2005 om 14:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Joanneke,

Ik heb zelf al drie jaar een vaatwasser en ik spoel nog steeds alles af tenminste van het warm eten dan.En de wasmachine moet je 1x in de maand laten draaien met een hand soda maar wel op 90 of 95 graden zonder was er in dan worden alle zeepresten verwijderd veel succes Dineke

ve
door verwijderd - May 27, 2005 om 15:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Joanneke,

Mijn vaat uit de vaatwasser stinkt ook weleens. Bij mij kwam dit door eidooier die op de borden was blijven zitten. Als ik die borden eerst afspoel, heb ik nergens last van.

Succes ermee

ve
door verwijderd - May 27, 2005 om 15:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

nopu dat verhaal over het wat warmer wassen heb je niets aan vraagje heeft dit de harensesmid monteur je verteld ik zit namelijk al een jaar met was die stinkt als hij uit de maschine komt en toen kwamen ze ook met die smoes aan maar ik was zeker drie keer in de week op 95 graden en dat maakte dus voor de stank niets uit dus daar heb je echt niets aan aan deze tip maar je kunt wel de water leiding maastschapij bellen want daar kan wel een probleem liggen  succes ermee

ve
door verwijderd - May 27, 2005 om 18:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Soda in je vaatwasser... dat gaat superrrrr tot ie er de brui aan geeft want soda is dus super slecht voor je vaat/wasmachine!!! In eerste geeft het een goed resultaat maar je vernield hem er wel mee. Vraag het maar eens naar bij een specialist, die zal het ook ten sterkste afraden.

ve
door verwijderd - May 27, 2005 om 19:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

De stinkende vaat wil maar niet verdwijnen ? A/ het gaat hier om een vaatwasser en niet om een wasautomaat.(zie de vraag)!!. Het advies is ga nou voor een week de vaat op een ouderwetse manier heel romantisch,samen wassen .Ruik na elke afwasbeurt aan de borden kopjes en de verdere zooi. Kom over een week terug met de vraag ,Fred we hebben het geprobeerd maar de zooi stinkt nog.Ikdenk namelijk dat ???? en dat vertel ik dan wel .fred

ve
door verwijderd - May 27, 2005 om 22:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn een aantal mogelijkheden:

Er is onvoldoende (of geen) beluchting (dus niet: ontluchting) van het buizenstelsel van het riool waarop je de vaatwasser hebt aangesloten. Misschien is er zelfs een WC op een lager niveau aangesloten. Daardoor ontstaat bij snel wegspoelend water erboven een onderdruk, waardoor de syphons van je vaatwasser en/of je fonteintje leeggetrokken kunnen worden en er een open verbinding met het riool ontstaat. Dat gebeurt niet altijd, hetgeen een verklaring voor het wisselende karakter van de stank kan zijn.

Als het een oud huis is kun je dat vaak zelf verhelpen: je moet op een hoog punt van dit gedeelte van je riolering een buis op het riool aansluiten en naar buiten (bijvoorbeeld door het dak) leiden, zodat bovenin geen onderdruk meer kan ontstaan. Zorg er wel voor dat deze buis in ieder geval boven alle ramen en luchtroosters uit komt, omdat de buis een open verbinding met het riool heeft en dus kan stinken!
Als tijdelijke oplossing kun je regelmatig wat water in het fonteintje, in je vaatwasser en in de syphon achter de vaatwasser gooien, zoadat de stankafsluiting weer werkt.

Andere mogelijkheid: je hebt een verkeerde kraanaansluiting voor je vaatwasser. Zo'n aansluiting moet een ventiel hebben dat verhindert dat er vuil water uit je vaatwasser (of vanuit je tuinslang) in de waterleiding terug loopt wanneer de druk in de waterleiding wat afneemt t.o.v. de druk in de vaatwasserslang. Dat vieze water in je waterleiding kan elders weer door een andere kraan naar buiten komen.

Derde mogelijkheid: je hebt nog wat oude verweerde en lekkende of loden leidingen in huis die door de grond lopen. Je moet dan wel een flink oud huis hebben!

ve
door verwijderd - May 28, 2005 om 11:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het heeft volgens mij niets te maken met de warmte van het programma, wasmiddelen zijn er op gemaakt om op te lossen bij lage temperaturen, zodat ze na het wasprogramma weer weggespoeld kunnen worden. U moet het echt zoeken in een slecht werkende stankafsluiting, het komt bij een aantal wasmachines voor dat de afvoerslang in het water hangt, zodra de machine gestart wordt en water inlaat de machine een soort vacuum trekt en dan water uit de afvoer in de machine opzuigt. De machine moet hiertegen beveiligd zijn maar dit kan defect zijn, probeer ook eens te varieren met de hoogte van de wateruitlaat, dit kan verrassende effecten hebben.

ve
door verwijderd - May 28, 2005 om 13:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoi ik heb zelf ook een vaatwasser en gebruik van die bekende

deo blokken die je in het bestekbakje kan hangen

ruikt lekker fris ,en werkt lang na

tegenwoordig zijn ze ook bij een schlecker en kruidvatmerk verkrijgbaar

maar ik ben er tevreden over,en was mijn was ook mijn vaat altijd warm

doe mijn wasmaschiene en vaatwasser regelmatig ook spoelen

hiervoor zijn ook speciaale produkten te koop

nou succes marloes

ve
door verwijderd - May 28, 2005 om 14:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo ninc, de specialist heeft mij gezegd dat ik 1x in de maand mijn wasmachine moest laten wassen met een hand soda op 90 graden. Ik heb niet gezegd dat je soda in de vaatwasser moet gooien.

ve
door verwijderd - May 28, 2005 om 14:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

In aansluiting op de m.i. juiste reactire van "Schultz" zou, indien een ontluchting op een hoog punt een probleem is, ook een beluchtingsklepje vlak voor de syphon een goede oplossing zijn. Dit is een klepje dat lucht toelaat bij onderdruk en sluit onder normale omstandigheden. De kosten zikn enkele Euro's. Te koop in elek redelijke Doe Het Zelf Zaak.

M.vr.gr.
Willem

ve
door verwijderd - May 28, 2005 om 14:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry, "Schultz" moet "ftm" zijn.

Willem

ve
door verwijderd - May 28, 2005 om 15:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goeie tip, Wilemo.

En, Joanneke, heb je wat aan deze tips gehad? We hebben tot op heden nog geen reactie van je gehad.

ve
door verwijderd - May 28, 2005 om 16:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goeie tip, Wilomo.

En, Joanneke heb je wat aan deze tips gehad? Tot op heden heb je nog niet gereageerd.

ve
door verwijderd - May 28, 2005 om 16:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo allemaal,

Met dit warme weer zit ik niet zo vaak achter mijn pc. ik ga alle tips rustig nalezen.

verder is  nog steeds alles welkom, groetjes Joanneke

ve
door verwijderd - May 30, 2005 om 14:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo dit klinkt mij heel bekend in de oren,wij hadden namelijk 2 jaar
geleden exact hetzelfde probleem en nadat onze oude (7jaar)

voor de tweede keer kapot ging vond ik reparatie niet meer
rendabel,gezien het feit dat we de helft van de tijd met de hand
moesten nawassen.

De geur aan de borden deed mij altijd denken aan die van rottend
vlees(op mijn werk word wel eens een vrachtwagenbak gesloopt die
weliswaar iets erger maar toch ongeveer de zelfde geur verspreidt.

Bij de installatie van de nieuwe vaatwasser (een 2e hands van 3 jaar
oud van het merk Bosch) viel me op dat de afvoerslang niet hoog genoeg
hing .

Omdat ik via de website askanowner een tip kreeg dat dit de oorzaak van
het probleem zou kunnen zijn en omdat het probleem zich sindsdien nog
slechts sporadisch en in veel lichtere mate voordoet denk ik dat dit de
oorzaak was.

Het blijkt namelijk dat op de een of andere manier een deel van het
vuile water in de afvoerslang kan terugspoelen en daardoor de geur kan
veroorzaken Vooral wanneer de normale afvoer niet snel genoeg
doorstroomt!

Groeten Theo