door 1984ramp Feb 23, 2013 om 15:36
Huishouden & energie

Tegellijm verwijderen

Weet iemand een manier om oude tegellijm te verwijderen? Er is wel een middel van Alabastine, maar dat is behoorlijk prijzig. Het betreft tegels van de muur van het toilet.
Alvast bedankt!

105615 9 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Feb 23, 2013 om 15:41
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo 1984ramp,

Probeer eens een verfafbrander om de lijm te verhitten en dan met een verfkrabber er af schrapen.

Suc6

ca
door calf42_1 - Mar 1, 2013 om 12:21
1 Antwoorden / 0 Vragen

Heb eens met een behangstoomapparaat lijm zacht gemaakt en met een plamuurmes eraf geschraapt.
Ging prima.

Em
door Emmap - Mar 1, 2013 om 12:54
162 Antwoorden / 8 Vragen

Zit de lijm zó vast zit dat hij er haast niet af te krijgen is, of zit de lijm niet heel vast maar wilt u het werk gemakkelijker maken?
In het eerste geval kan je je ook af vragen waarom de lijm eraf moet. Om op een 'schone, droge en vetvrije' ondergrond nieuwe tegels aan te kunnen brengen? Als dat zo is, zou je ook kunnen overwegen om de muur zoals -ie nu is, aan te smeren, glad af te werken, te stuccadoren ... en dan over het nieuwe stucwerk de nieuwe tegels aan te brengen. Het scheelt misschien 1 cm in de ruimte, maar als dat geen bezwaar is - waarom moeilijk doen?
In het tweede geval, als u weet van welke periode die lijm is, kunt u misschien advies vragen bij een tegelleverancier of tegelplaatser. Ik neem aan dat die wel ongeveer weten met welk materiaal gewerkt is, destijds, en ook hoe je dat zou kunnen verwijderen.

Succes!

chrbakker
door chrbakker - Mar 1, 2013 om 13:32
4 Antwoorden / 4 Vragen

Wat al hierboven is genoemd heb ik persoonlijk een goede ervaring het het verhitten van de lijm. Het kan met een verfbrander of gewoon met een campinggasbrandertje. Het laatste heb ik zelf gedaan.

Even een verfbrandertje lenen en een gaspatroon kopen en dan aan de slag.

ja
door jan e man - Mar 1, 2013 om 13:57
10 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien heb je je oude tegels al vernietigd (of verwijderd), dan is het leed al geleden;maar anders is mijn advies ;Lijm de nieuwe tegels gewoon over de oude tegels heen.
Wel de juiste lijm gebruiken ,dan voorkom je nieuwe problemen.

ad
door adtje - Mar 1, 2013 om 16:53
4 Antwoorden / 0 Vragen

Oude lijm kan je verwijderen door er dik pindakaas (de goedkoopste) op te smeren en dat in tijdje in te te laten trekken. Daarna eenvoudig te verwijderen. Heeft met succes gewerkt op traptreden waarop de vloerbedekking vastgelijmd zat.

door 1984ramp - Mar 1, 2013 om 17:19
46 Antwoorden / 24 Vragen

Allen bedankt voor de reacties! Inmiddels is het probleem opgelost. We halen de oneffenheden weg, gebruiken een grote lijmkam en brengen dan de tegels aan. De lijm is zo hard, dat het veel tijd gaat kosten om alles weg te halen. Dat blijkt niet nodig te zijn, zeker omdat ik nu veel grotere tegels ga plaatsen en het geen probleem is dat er dan nog lijm onder zit. De muur mag geen andere onffenheden vertonen, maar dat komt in orde.

edrick3
door edrick3 - Mar 1, 2013 om 17:21
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@1984ramp,

Klus ze en Suc6

djbierdrager
door djbierdrager - Mar 2, 2013 om 10:37
12 Antwoorden / 2 Vragen

Probeer eens met een straatklinker

Kees