an
door anjolet Nov 1, 2006 om 17:36
Huishouden & energie

Thermostaatkraan vervangen van de radiator

De thermostaatkraan van een van de radiatoren is defekt, draait door. Hoe kan ik deze eraf halen en vervangen voor een nieuwe?

Alvast bedankt voor de reaktie,

Vriendelijke groet,

Anjo

55724 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 1, 2006 om 18:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Hier kun je info lezen waar je wel wat aan zult hebben denk ik;

kluswijzer

kluswijzer 2    (pdf)

 Groetjes,

ve
door verwijderd - Nov 1, 2006 om 18:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Stacey het gaat om de thermostatischekranen die op de radiatoren zitten dus niet om de centralekamerthermostaat.

Maar bij getoonde doehetzelf zaak hebben ze zeerwaarschijnlijk ook daar een kluswijzer voor.

ve
door verwijderd - Nov 1, 2006 om 18:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Anjo,

Misschien kijk ik er wel te gemakkelijk tegenaan, maar waar zie je een probleem om die kraan te vervangen?

  1. Verwarmingsketel uitzette.
  2. Water uit het systeem aftappen m.b.v. de aftapkraantjes. (anders krijg je een waterbalet bij het vervangen van de kraan)
  3. m.b.v. de juiste maat steeksleutel de oude kraan lossleutelen.
  4. nieuwe kraan voorzien van teflontape (tegen het lekken)
  5. nieuwe kraan er tussen sleutelen.
  6. systeem weer bijvullen met water en ontluchten.
  7. Verwarmingsketel weer in bedrijf nemen.
m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Nov 1, 2006 om 18:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank je voor het antwoord. Ik ben niet duidelijk genoeg geweest. Het gaat om het vervangen van de knop op de kraan.

ve
door verwijderd - Nov 1, 2006 om 19:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ah, alleen de knop.
Ik was in de veronderstelling dat de hele kraan vervangen moest worden. Dan denk ik dat je eerst maar eens moet kijken of je aan een losse knop kunt komen. Als je die eenmaal in je handen hebt zie je gauw genoeg hoe deze is gemonteerd. En anders weten ze dat wel daar waar je die knop kunt krijgen. Freya

ve
door verwijderd - Nov 1, 2006 om 19:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

probeer zelfde nieuw te kopen en monteer alleen het plastic wat erop hoort, soms passen andere kleurtjes ook... maar niet altijd, met de knop eraf krijg je meestal een open metalen kraan, dus lekker warm, en kun je makkelijker vergelijken in diverse bouwmarkten, als merk , dan bij speciaal zaak, Hornbach heeft nog diverse andere als de Gamma/Karwei en Praxis..

ook een foto, dus niet zoals mijn vogeltje maar jou kraan plaatsen onder MIJN PAGINA en wij zien jou als CV kraan, en kunnen vaak melden of en waar te koop... anders moet alles nieuw dus ook het water, en dat is veel werk....

ve
door verwijderd - Nov 1, 2006 om 20:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

@krook dat Weet ik maar daar staat toch ook een beschrijving van bij op die link ?!

ve
door verwijderd - Nov 1, 2006 om 20:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Anjolet,

Het vervangen van een thermostaatknop is meestal vrij eenvoudig. Een beetje afhankelijk van het merk zijn er globaal 2 typen verbindingen met de kraan zelf.

1) Dmv een wartel, deze kun je als het goed is zonder al te veel kracht losdraaien. Wees voorzichtig met het gebruik van een tang, want deze kan de wartel vervormen, waardoor deze lastiger los wil.

2) Dmv een soort van bajonetsluiting.(merk Danfoss gebruikt deze) Deze is los te halen door de "wartel"een kwartslag te draaien.

Voor het vervangen van de knop alleen, hoef je de installatie niet af te tappen. Met de knop kun je vervolgens naar een plaatselijke loodgieter en een nieuwe halen. Voor bijna alle merken is een losse knop te koop! Dit scheelt zo 20 euro t.o.v. wanneer je een complete set moet halen.

Succes

ve
door verwijderd - Nov 1, 2006 om 21:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor de reaktie.

Wat is een wartel?

ve
door verwijderd - Nov 1, 2006 om 22:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Anjolet

je hoeft alleen maar het plastic deel te vervangen waar de cijfers op staan

bij danfos kraan zit aan de achterkant  een ring met een boutje bevestigd dit voldoende losdraaien en dan met voldoende kracht naar je toetrekken je kunt hier niets kapot maken

nieuwe monteren en boutje weer vast en karwei geklaard

verder zijn er ook nog kranen waar een grote moer aan de achterkant ziet zitten deze met enige kracht links om losdraaien met waterpomp tang

pas op niet te hard knijpen om moer te vervormen(plat knijpen

knop er af trekken  en nieuwe monteren  en klaar is het karwei

kun je gerust zelf doen kan geen gevaar

als je de gehele kraan wilt vervangen krijg je te maken met water aftappen ,voordat je begint eerst verwarming uit, laten afkoelen en dan pas beginnen

draai nooit geheel los als de druk er niet af is water spuit dan allekanten op

veel succes

groeten van de sleutelaar

laat je nog iets van je horen?

ve
door verwijderd - Nov 2, 2006 om 15:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor je antwoord. Het is gelukt. Hij doet het weer!!

Vriendelijke groet

Anjolet