ca
door caky Feb 1, 2011 om 11:57
Huishouden & energie

Tochtende dubbele ramen

Hallo ,
Heb al sinds het invallen van de winter last van tochtende ramen die echter wel van dubbelglas zijn maar niet lek zodat er kondens aan de binnenkant zit . Op de aluminium strip tussen de ramen staat ook niet een aanduiding van een HR+ o.i.d .
Kennelijk zijn er liuchtcirculaties in de woonkamer die dwars door de ramen heenkomen, althans zo is het gevoel .Weet niet hoelang de ramen er al inzitten maar kunnen ze door leeftijd ook gewoon hun isolerende werking verliezen?

48165 9 Rapporteer

es
door estestpro - Feb 1, 2011 om 15:37
20 Antwoorden / 21 Vragen

Bij ouder dubbelglas kan zonnestraling (= warmte) in de te ondiepe glasverbinding vallen en daardoor in de loop van de jaren door het uitzetten en krimpen lekkage doen onttaan. Tegen die bestaande lekkage is niets te doen dan alleen het dubbelglas te vervangen voor de huidige generatie glas, dat met een alumiumstrip is verbonden, Let erop dat dat het glas van ++ kwaliteit is en niet klem in de kozijnen zit, maar op rubber voetjes staat en wel rondom. Wil je afkitten gebruik dan een flexibel blijvende kit, die ook na jaren niet uitdroogt. Zaak voor een gespecialiseerd bedrijf dus en geen werk voor de doe-het-zelver.

valerius-2
door valerius-2 - Feb 1, 2011 om 15:41
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Het kan ook nog via de aansluiting van de kozijnen aan het metsel gedeelte zijn. Daar heb je meer last van als de wind er opstat. Probeer het eens met een rook proef hoe de circulatie in jouw kamer is.

invalide
door invalide - Feb 1, 2011 om 16:12
787 Antwoorden / 5 Vragen

In de metalen rand hoorde merk, datum en type te staan dus goed kijken of het zichtbaar is en dan hier plaatsen.

Maar ook kozijnen die niet goed aansluiten, vooral onder zit er wel eens een kier.

En kit die uitdroogde en zo ventilatie verzorgde heb ik helaas al vaker gezien.

Ook rubber voetjes die niet goed geplaatst waren, of het was eronder zo rot wegens niet weg kunnen lekwater dat de steun daardoor weg viel.

Dus het is werk voor vakman als het niet goed is.
Ik heb helaas ervaring, en dat toenmalige voordeeltje is dus nu extra duur geworden....

be
door bergvc - Feb 2, 2011 om 12:55
1 Antwoorden / 0 Vragen

Bij ouder isoglas is er vaak sprake van koudeval.
Bij dit glas is er meestal geen HR + of ++ coating op pos 3 vanaf buiten gezien opgebracht + is zonder gasvulling ++ is met gasvulling (meestal Argon)
Bij Isoglas wat van voor 1990 geproduceerd is werden die coatings en gasvullingen maar mondjesmaat toegepast.Dit werd pas later als norm voor verplicht gesteld.
U kunt in de spouw afstandhouder van oudere typen meestal een jaartal van productie zien.
Ook bovengenoemde oorzaken kunnen het probleem zijn maar dan is er meestal al sprake van lek isolatie glas of andere problemen.

erik008
door erik008 - Feb 2, 2011 om 13:08
1401 Antwoorden / 25 Vragen

HR glas kun je herkennen met een aansteker.
Zie mijn TIP
In de meeste ruiten staat wel een productiedatum in de rand, voor de garantie.

defries
door defries - Feb 2, 2011 om 13:40
69 Antwoorden / 0 Vragen

De tip van erik008 gaat over HR glas. Niet elk isolerende beglazing is HR glas, zeker het oudere niet, dat schiet dus niet op, zeker niet daar de vraag over tochtverschijnselen gaat.
Het is wel prettig te weten hoe oud het glas is en hoe het geplaatst is, zit het in een houten kozijn?
Wordt tocht in dit geval niet verwart met kouval. Onder koude omstandigheden buiten is er altijd aan de binnenzijde van het venster zgn kouval, de koude lucht voor het venster zakt naar beneden zogezegd.
Een lekkende spouw in het isolerend glas zal niet snel tot tocht leiden (dan moet het gat wel behoorlijk zijn.
Het meest waarschijnlijke is, dat het houten kozijn niet tochtdicht op het metselwerk aansluit, een veel voorkomende fout, ook bij nieuwbouwwoningen (niet elke metselaar werkt zorgvuldig tegen de kozijn konstruktie aan. Een oplossing kan zijn het kozijn aan de binnenzijde opnieuw aftimmeren en deze voorzien van tochtband dan wel kit, zodat dit (redelijk) luchtdicht is.
Een volgende mogelijkheid is al eerder aangedragen, het glas zit niet meer luchtdicht in de sponningen van het houten kozijn - opnieuw kitten.
Als het glas al oud is en het kozijn niet al te best, dan kan volledige vervanging een afdoende oplossing geven, maar dat kost het e.e.a.
Veel succes 'caky'.

erik008
door erik008 - Feb 2, 2011 om 14:22
1401 Antwoorden / 25 Vragen

@defries
Met de test kun je ook zien of het HR glas is of niet.
Soms staat er in de rand ook een merknaam, waarmee je kunt herleiden wat voor soort glas het is.
Ook in Duits glas staat vaak geen HR keurmerk, maar wordt veel gebruikt in Nederland.

ta
door tar - Feb 2, 2011 om 14:34
522 Antwoorden / 9 Vragen

Hey Caky,

Condensatie ontstaat als warme vochtige lucht langs een koud voorwerp (een raam) gaat; het vocht uit de lucht condenseert als zichtbare waterdruppeltjes.

Hoe hoog is de relatieve vochtigheid in deze kamer?
Is te meten met een Hygrometer.

Wordt er voldoende geventileerd?
(Vochtige lucht verwarmen kost meer energie dan droge lucht verwarmen).

Is er een kruipruimte aanwezig waardoor vocht en Radongas! het vertrek in kan komen?

Als er geen gaten of kieren aanwezig zijn, wordt door de heer defries de oorzaak gegeven: koudeval.

Het vernieuwen van het dubbele glas is dan een (mogelijke) oplossing.

Succes!

ta
door tar - Feb 2, 2011 om 14:42