Uitelkaar geknalde glasplaat
Wij hebben vorig jaar medio augustus bij de Action in IJmuiden een glazen salontafel gekocht voor in de tuin.J.L. zaterdag 18 juni zat ik rustig in de tuin en toen kanlde de glasplaat uit elkaar, er stond niks op alleen 2 glazen en een boekje.Ik heb gelijk gebeld naar de Action en ik moest maandag maar terug bellen en vragen naar de bedrijfsleider.Vandaag dus gedaan werd door verwezen naar het hoofdkantoor want zij konden er niks mee,zo gezegd zo gedaan daar kreeg ik de klachtenlijn aan de telefoon.Nadat ik het verhaal had uitgelegd kreeg ik de volgende antwoorden.
-de garantie van een half jaar is verlopen dus hier kunnen wij niks mee.
Mijn verbaasde reactie was toen ten eerste mag volgens mij een glasplaat niet zomaar uitelkaar knallen.Ten 2e zei ik wat als mijn dochtertje van 3 onder de tafel zat kon ik dan wel bij jullie terecht?
-ja natuurlijk dan wel
Ik vind dit een kromme reactie van de Action en ben natuurlijk hartstikke blij dat dit niet gebeurd is.
Maar al met al geen nieuwe glasplaat,geen nieuwe tafel van de waarde van 60 euro.En toen vroeg ik naar het nummer van de leverancier want die zouden tenslotte wel de garantie moeten geven dat die glasplaat niet uitelkaar mag knallen en hun antwoord was.
-nee helaas wij verstrekken geen nummers van onze leveranciers.
Mij vraag is wat moet ik hier tegen doen?
mvg,
Rik Kok
Er is sprake van garantie wanneer er tijdens normaal gebruik iets met de tafel gebeurt wat duid op fabrikagefouten.
Ik kan mij goed voorstellen dat men bij Action niet gelooft dat er sprake is van normaal gebruik. Eerlijk gezegd lijkt mij dit ook erg onwaarschijnlijk. Mogelijk is er iets op gevallen of heeft u een glas met kokend hete thee (of met dit weer een ijskoud drankje) op de tafel gezet. Vanwege de hitte is het krimpen van een eventueel metalen frame ook niet aan de orde (waarbij de glasplaat knel komt te zitten).
Overigens moet u bij aankoop van een salontafel of eetkamertafel met een glasblad altijd controleren of er sprake is van gehard glas. Wanneer er onverhoopt tegenaan wordt gestoten (door uw dochter bijvoorbeeld) spat het glas in zeer veel kleine brokjes uiteen. Glas wat niet gehard is (ook minder sterk) kan scherpe snijvlakken en punten geven bij breuk.
Wat zat er in die glazen die op de tafel stonden? De temperatuurswisselen zijn de afgelopen dagen nogal groot geweest en als er ijskoud drinken of hete koffie/thee in de glazen zat kon dat wel eens teveel zijn voor de glasplaat en dan knalt die uit elkaar.
Dag rikkok,
Ik ben het niet helemaal eens met mijn mederesponden. Ook zonder direkt aan te kunnen wijzen waarom, kan een glasplaat "zomaar" plotseling uit elkaar springen. Het betreffende bedrijf action had op z'n minst zo fatsoenlijk moeten zijn om je het adres te geven van de fabrikant/importeur. Sowieso had je dit voorval dan vanuit het oogpunt van veiligheid daar kunnen melden en waarschijnlijk waren zij wel met een coulanceregeling op de proppen gekomen die je nu mis loop. Voortaan maar niets meer kopen bij dit bedrijf. Groeten, Ton.
@read
Wanneer dat mogelijk is, zal mijn autoruit waar "spontaan" een barst in is gekomen ook onder garantie moeten worden vervangen ?
Als na een half jaar "spontaan" het glas barst moet er gewoon een oorzaak zijn. Weinig kans dat die oorzaak in het glas zelf ligt, in elk geval niet aannemelijk te maken.
@user123 - Los van de vraag of de glasplaat voor vergoeding in aanmerking komt (en dat betwijfel ik) en los van de dramatiek van het onheil dat de dochter van drie wel eens zou hebben kunnen overkomen (eventueel, misschien), heeft Ton wel gelijk dat de service van dit bedrijf te wensen over laat en het onbegrijpelijk is dat er geen gegevens van de leverancier verstrekt worden. En dat is, denk ik, de essentie van zijn antwoord. Groeten - E.
nou dat de heren/dames hierboven niet kunnen bevatten dat de glasplaat gesprongen is kan ik begrijpen want ik bevat het ook wat er precies op tafel stond was dit 2 glazen cola plus een tijdschrift.De tafel heeft altijd binnen in de garage gestaan,terwijl mn schoonmoeder er precies dezelfde een heeft en waar die in weer en wind staat.Dus aan de staat vd tafel mag het ook niet liggen.En over de eventuele dramatiek als er bijv een kind onder had gezeten bedoel ik alleen maar dat de Action dan wel behulpzaam was geweest en die gedachte vind ik gewoon niet goed.
mvg rik en bedankt voor de reacties tot dusver
Op het gevaar af dat ik drammerig overkom, begint deze vraag niet bij de beoordeling of de klacht terecht is ?
Zo ja, oplossen c.q. vervangen
Zo nee, Helaas pindakaas, kijken of er iets anders mogelijk is.
De klant heeft een salontafel van 60 euro gekocht bij "ACTION". Wat mag je dan verwachten ? Daarbij denk ik dat het terecht is dat het telefoonnummer van de leverancier niet wordt gegeven omdat de klant met Action te maken heeft en niets met de leverancier. (Hetzelfde argument wat telkens naar voren komt wanneer winkeliers zich verschuilen achter hun leverancier)
Overigens denk ik dat de klant een goed woordje chinees zou moeten praten om dat gezien de prijs het artikel uit verweggistan komt.
@user123,
Ik vind dat je mijn bericht niet goed gelezen hebt.
quote:Ik ben het niet helemaal eens met mijn mederespondenten Ook zonder direkt aan te kunnen wijzen waarom, kan een glasplaat "zomaar" plotseling uit elkaar springen.einde quote.
Beide nu vet gedrukte woorden geven naar mijn mening in voldoende mate aan dat er altijd een oorzaak is als een glasplaat uit elkaar spat, alleen is de juiste oorzaak meestal moeilijk vast te stellen omdat er meerdere oorzaken kunnen zijn. Rik Kok heeft wel degelijk iets met de fabrikant/importeur te maken. Hij kan daar de gebeurtenis uit veiligheidsoogpunt melden en mogelijk een coulanceregeling krijgen, ook nadat de garantieperiode voorbij is. Bovendien vind ik dat de prijs er niet toe doet. Wat voor de een 60 euro is, is voor de ander 600 euro. Beide consumenten hebben recht op een deugdelijk produkt! Collegiale groet, Ton.
U geeft niet aan of de ruit gehard was (breuk in groot aantal korrels) of ongehard, breuk in grote stukken.
Een geharde ruit kan inderdaad spontaan breken door nikkel-sulfide insluiting. Dat geldt meestal voor dikker glas, vanaf zo'n 8 mm. Bovendien ondergaan dat soort ruiten vaak een test (heat-soaktest) om dit te voorkomen.
Ik ga er echter gezien de prijs van de tafel van uit dat uw tafel een dun ruitje had van 4 mm of zelfs 3 mm. Dan is er meestal geen sprake van spontane breuk, maar van een mechanisch oorzaak. En het vervelende is, dat dat niet onmiddellijk hoeft te gebeuren, maar dat tussen oorzaak en gevolg een paar dagen of zelfs weken kunnen zitten. U stoot bijvoorbeeld met uw stoel tegen de rand van het glas en er onstaat een microscheur in de uiterste rand van het glas, waardoor de ruit instabiel wordt. Een temperatuurverschil binnen de ruit kan er dan voor zorgen, dat de microscheur zich uitbreidt binnen het spanningsgebied van de ruit en tot breuk leiden.
Dat temperatuurverschil kan ontstaan door hete of koude voorwerpen op het glas te zetten, maar ook door een slagschaduw (gedeeltelijke schaduw) op het glas. Het temperatuurverschil binnen de ruit kan dan wel tot 40 graden oplopen.
Was uw tafelblad ongehard? (grote stukken gebroken glas) Dan moet u blij zijn dat de ruit kapot is, want op meubels hoort géén ongehard glas. Levensgevaarlijk
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Netvervuiling Siemens
We dachten verstandig te zijn door wat extra te sparen en te kiezen voor Siemens, die toch wel bekend staat om haar hoogwaardige producten en goede service. Helaas blijkt dat in de praktijk toch net iets anders te zijn. In september 2023 nieuw apparatuur gekocht; wasmachine, warmtepompdroger, oven en vaatwasser, waarbij alleen laatstgenoemde heeft nog geen storing vertoond. De warmtepompdroge ... Lees meer
Zakelijk energiecontract consument
Mijn vader is opgebeld door een energieboer dat het huidige contract bijna afliep. Helaas is hij toegehapt op een aanbieding en heeft een nieuw contract afgesloten.
nu loopt echter het contract van mijn ouders nog twee jaar. Daarom hebben ze een mail gestuurd dat ze afzien van het contract volgens de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Echter reageert de energieleverancier terug dat ze
...
Lees meer
Overschrijvingsfomulier fraude
Ik help iemand van 85 met administratieve dingen. In Dec 2023 heeft hij overschrijvingsform abn gestuurd voor anwb lidmaatschap van €17. In feb 2024 kreeg hij aanmaning en bleek het niet afgeschreven. Dus maakte hij nog een aan, die werd betaald. Nu is er met het 1. Formulier in maart € 497 afgeschreven naar rekening in België, met zelfde naam erbij als hij heet. Blijkbaar is formulier bij po ... Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer