ra
door radema Oct 8, 2005 om 14:38
Huishouden & energie

Vaillant HR Combiketel - Driewegklep

Ik heb een Vaillant HR Combiketel (2002). Daarin zit een onderdeel, een zgn, driewegklep, die ervoor moet zorgen dat de ketel kan schakelen tussen verwarmen van water uit de kraan en verwarming.
Deze klep functioneert in mijn ketel slecht met rare gevolgen: hete radiatoren als je de kraan open doet, wisseldouches (koud-warm) en storing in de ketel.
Ik heb hem één keer laten smeren maar een paar weken later is het alweer mis. Volgens mijn installateur is dit een bekend probleem van Vaillant. Bestaan er meerdere problemen/klachten op dit terrein/onderdeel?

31066 13 Rapporteer

mi
door miraltje - Oct 8, 2005 om 15:12
462 Antwoorden / 0 Vragen

het probleem word 98% van de gevallen veroorzaakt door het binnenwerk van de honeywell 3-wegklep.

in de overige 2% van de gevallen door een defecte motor (hier hoeft het water er niet voor af)

voor het vervangen van het binnenwerk moet het cv-water wel van de installatie afgetapt worden.

laat dit onderdeel vervangen door de storingsmonteur en u bent van het probleem af.

zoals al eerder gezegt smeren van de betreffende klep helpt niet,wie dat toch beweerd heeft er geen verstand van.

het vast zitten word nl veroorzaakt door de rubberen afdichtingen van de klep.

deze lossen nl op wat het vastzitten gaat veroorzaken, ga je dit smeren dan verhelp je werkelijke probleem maar tijdelijk en los je het niet op.

vaillant heeft een ruime coulance regeling wat betreft de binnenwerk van de drieweg klep

zelfs bij ketels van 2000 worden de materiaal kosten nog vergoed wat betreft de diewegklep.

ve
door verbouwmaat - Oct 9, 2005 om 04:57
12 Antwoorden / 5 Vragen

Geachte heer,

die ketel is pas een paar jaar oud dus dit mag gewoon niet vootkomen, niks bekend verschijnsel van vaillant, die ketels gaan zomaar 10 jaar probleemloos mee, kijkt u op

www.vaillant.nl en vraag daar verder.

is
door isidor - Oct 9, 2005 om 10:46
42 Antwoorden / 7 Vragen

QUOTE>.....vaillant, die ketels gaan zomaar 10 jaar probleemloos mee,....<QUOTE

Nou; vergeet dat maar! Ik heb in 10 jaar tijd twee(!) Vaillant HR Combi-ketels versleten.

Inmiddels overgestapt op een ander (Nederlands) merk; hopelijk blijft mij de ellende van Vaillant de komende jaren bespaard!!

mi
door miraltje - Oct 9, 2005 om 12:26
462 Antwoorden / 0 Vragen

U durf wel wat te beweren.

De eerte vaillant hr ketels blonken niet bepaalt uit in betrouwbaarheid en kwaliteit.

De eerste vaillant hr ketel de VGB, was een drama de meesten begaven binnen de 5 jaar.

Ze waren dan volledig naar de gallemiezen.

Deze ketel was een rechtstreekse kopie van de radson punaise wat ook al een drama ketel was.

In tegenstelling tot vaillant heeft radson dat nooit willen erkennen, en we weten hoe het met radson is afgelopen.

Vaillant heeft echter een omruilactie in het leven geroepen.

Hierbij werd 15 jaar aangehouden voor de afschrijving.

Wat inhield dat de niet verstreken jaren vergoed werden door vaillant,mits klanten een nieuwe vaillant aanschaften nl de vaillant VUW.

Ook de VUW was nou niet bepaalt een wonder der techniek, deze toestelen begonnen na een jaar of 5 ookkuren te vertonen waaronder lekkages.

Ook hier loopt op dit moment een omruilactie voor gelijk aan die van de VGB.

Zelf heb ik bij klanten binnen  8 a 9 jaar 3X een vaillant ketel moeten installeren !!

En dan nog moeten wij met opgeheven hoofd verkondigen dat vaillant een goed en betrouwbaar merk is

Dus ga niet vertellen dat vaillant 10 jaar probleemloos draait.

De problemen van de driewegklep zijn een zeer bekend probleem.

Tot voor kort maakte vaillant deze klep niet zelf,ivm kosten besparing.

Echter nu de honeywell klep zoveel problemen veroorzaakt is eindelijk besloten om de eigen ontwikkelde klep toe te passen.

Waarme het probleem tot het verleden behoord.

Jammer genoeg is het niet mogelijk om achteraf de toestelen om te bouwen en te voorzien van de nieuwe type klep

.

te
door techneut_1 - Oct 10, 2005 om 20:50
83 Antwoorden / 15 Vragen

Beste heer,

Vaillant heeft net als bijna alle andere ketelfabrikanten die de VC 8010 DWK gebruiken gewoon een probleem. Honewell vergoed deze schade volledig. Men moet dus niet zeuren dat vaillant een goede "coulance regeling" heeft, Honeywell vergoed gewoon ALLES, zowel de arbeid áls het binnenwerk van de DWK en als door het zwaar lopen van het binnenwerk het motortje defect is gegaan vergoeden ze deze ook nog. Ze zullen trouwens wel moeten, want ze hebben zelf ongeveer anderhalf jaar lang slechte O-ringen gebruikt.

jo
door john1971 - Oct 14, 2005 om 19:13
18 Antwoorden / 6 Vragen

Aan de reactie van techneut heb ik heel veel gehad! Ikzelf heb een soortgelijk probleem, Honeywell is een stuk soepeler dan Vaillant! Ik heb Honeywell gemaild en zij sturen mij kosteloos een nieuw binnenwerkje op, terwijl Vaillant wil dat er een installateur naar kijkt, omdat de oorzaak ook van buitenaf kan komen....Ik zou zeggen, neem contact op met Honeywell i.p.v. met Vaillant en koop als je je ketel gaat vervangen een Nefit o.i.d., dat doe ik dus wel als het zover is!

te
door techneut_1 - Oct 21, 2005 om 22:53
83 Antwoorden / 15 Vragen

Goeie tekst John.

Vr Gr Techneut

a3
door a3l - Oct 23, 2005 om 11:36
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ook ik heb dezelfde problemen met de driewegklep van mijn Vaillant ketel. De CV is nu 5 jaar oud en na 3 jaar begon de klep al problemen te geven. Ik heb de klep toen vervangen, maar ook de nieuwe klep komt nu niet meer terug in de ruststand. Nu begrijp ik van John dat er een los binnenwerk te krijgen is bij Honeywell, en deze met E-mail is aan te vragen. Kan John mij dit E-mail adres doorgeven?

Alvast bedankt voor de hulp.  Groeten,  Adri

jo
door john1971 - Nov 7, 2005 om 22:37
18 Antwoorden / 6 Vragen

Beter laat dan nooit....

Voor a3l, info@honeywell.nl

Ik heb inmiddels de 3wegklep ontvangen en vervangen en alles functioneert weer naar behoren. Het is echt heel eenvoudig, cv leeg laten lopen, kap van de ketel verwijderen, motortje wegkantelen en met BIJGELEVERDE ! sleutel de klep eruit draaien!

Er zat een beschrijving bij waar op te letten en hoe de klep te vervangen. Is echt een fluitje van een cent, de meeste tijd gaat zitten in het aftappen en weer vullen van de installatie.

Ik hoop dat het probleem opgelost is en ik de komende jaren zorgeloos van de Vaillant vhr24-28 kan genieten!

Succes!

a3
door a3l - Nov 8, 2005 om 00:53
2 Antwoorden / 0 Vragen

John ook ik had een mail gestuurd naar het door jou genoemde adres. Het ligt waarschijnlijk aan het humeur van degene die de mail beantwoord want ik kreeg een bericht terug dat ik in de handel maar een nieuwe klep moet kopen.

Bijgaande het teruggestuurde bericht.

Geachte heer Louter,

 De binnenwerken zijn inderdaad los te bestellen echter niet rechtstreeks bij Honeywell. U kunt met type nummer VCZZ6005 deze binnenwerken bij installateur of groothandel bestellen.

Om toekomstige problemen te voorkomen kan het verstandig zijn om een filter te plaatsen om aanslag op het binnenwerk te voorkomen. De aanslag kan bestaan uit mageniet (zwarte steenachtige deeltjes) die op het binnenwerk vast komen te zitten, en ervoor zorgen dat het binnenwerk vast komt te zitten.

De firma Spirotech maakt een filter onder de naam Spirovent. Dit product kan verdere problemen voorkomen.

te
door techneut_1 - Nov 8, 2005 om 22:06
83 Antwoorden / 15 Vragen

Beste a3l,

Laat u geen oor aan naaien door degene die uw vraag beantwoord heeft. Hij probeert u te laten geloven dat het defect raken van de klep veroorzaakt wordt door vuil, dat is een volstrekte leugen!. Daarnaast weet hij niet waar hij het over heeft, hij noemt "mageniet" wat het in werkelijkheid is, is "magnetiet" en ik heb niet de indruk dat persoon weet wat daar de oorzaak van is.

Laat u niet uit het veld slaan, blijf doorgaan, en EIS een gratis nieuwe klep.

Veel succes.

lida2
door lida2 - Nov 8, 2005 om 22:23
5 Antwoorden / 5 Vragen

Hoi,

ikzelf heb ook zo'n ketel en precies hetzelfde probleem. Wij hadden ook last van die klep (ook al na een jaar). Onze verwarming ging niet meer uit. Hij bleef aanslaan tot het 's avonds 25 graden (winter) was (terwijl de termostaat op 16 stond) en de verwarming gloeide. De monteur vertelde dat bij deze kachels deze klacht heel vaak voorkomt. De klep blijft hangen. Bij ons is hij toen vervangen (kostte geloof ik 50 euro of gulden, weet ik niet meer). Hij maakte ook een heel irritant geluid. Wat ik wel belachelijk vind/vond is dat zo iets niet onder de garantie van die kachel valt.

Groetjes, Lida

jo
door john1971 - Nov 13, 2005 om 12:59
18 Antwoorden / 6 Vragen

Het is een beetje vervelend voor a3l,maar wellicht heeft t te maken met het feit dat je ketel na 3 jaar deze storing gaf. Mijn ketel hangt nu 2 jaar. In het ergste geval koop je de betreffende 3wegklep bij de groothandel en monteer je deze zelf, stelt niet veel voor. Mijn ketel functioneert weer naar behoren. Niet vergeten het water uit je systeem te verwijderen!

succes!