gr
door greenfingers Feb 16, 2007 om 17:50
Huishouden & energie

Vlag aan stok maken!

Ik denk dat ik nu de vraag van de eeuw stel!!

Hoe maak ik een vlag, 100x150, vast aan een vlaggenstok die 45 graden tegen een muur is bevestigd, ZONDER dat die nog kan oprollen  door de wind om de stok heen???

Ik maak nu de bovenkant van de vlag vast aan een haakje en de onderkant maak ik vast in een lus. Maar de wind blaast de vlag iedere keer om de stok heen, zodat je een netjes opgerolde vlag hebt.

Waarschijnlijk is het een simpel probleem, maar ik krijg het niet voor elkaar.

bij voorbaat dank.

Sven

59983 12 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 16, 2007 om 17:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Langs de bovenstebaan Rood dus een aantal lusjes maken of ringetjes en daar door heen een stuk vitrage spandraad dat vroeger vaak gebruikt werd om vitrage op tehangen.

ve
door verwijderd - Feb 16, 2007 om 18:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

De vlag met stijfsel behandelen????????

Heet tegenwoordig crackfree geloof ik.

ve
door verwijderd - Feb 16, 2007 om 18:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan ook de boven kant omzomen zodat er een hulsje onstaat en aan de voorkant dicht naaien en aan de gevelkant open laten dan is een (metalen) draad ook niet zichtbaar.

ve
door verwijderd - Feb 16, 2007 om 18:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Sven. Alleen vlaggen bij windstilte B.

ve
door verwijderd - Feb 16, 2007 om 19:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goed idee, maar ik heb meerdere vlaggen en wil het liefst niet aan de vlaggen 'sleutelen'. Hoe doen andere mensen de vlag ophangen. Want je rijdt soms van die dorpjes in waar alle vlaggen netjes hangen, wind of geen wind. en dan ook niet  om de stok gevouwen.

kan het niet snappen.......

ve
door verwijderd - Feb 16, 2007 om 20:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

-----Want je rijdt soms van die dorpjes in waar alle vlaggen netjes hangen, wind of geen wind. en dan ook niet  om de stok gevouwen.-------

Stuk ijzerdraad in de zoom naaien ;-)

ve
door verwijderd - Feb 16, 2007 om 20:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Of loodband, zoals bij de duurdere gordijnen ook wordt gebruikt.

ve
door verwijderd - Feb 16, 2007 om 21:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Daar zijn hele leuke dingen voor uitgevonden, maar je ziet ze eigenlijk nooit.
Vlagcorrectors heten ze en het zijn twee soort van kleine cilinders die om de mast passen en daar draait een lagertje omheen met een oog waar je de vlag aan kunt bevestigen.
De vlag draait nu in de wind mee over de lagers.
Gebruik al jaren zo'n ding en werkt perfect.
Volgens mij kun je ze in een bouwmarkt wel kopen, want daar hebben ze meestal ook wel vlaggen en anders kijk je even op
www.dvc.nl daar kunnen ze je zeker verder helpen......

ve
door verwijderd - Feb 16, 2007 om 21:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

aanvulling........
Ik schreef van mast, maar ik bedoel gewoon aan mijn eigen vlaggestok van 2 mtr. voor een vlag van 100x150 daar zijn ze dus voor, succes !

ve
door verwijderd - Feb 22, 2007 om 12:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb nu bij dvc een setje vlagcorrectors besteld, ben benieuwd!!

Zijn trouwens alleen te bestellen via internet. Ben bij alle grote bouwmarkten geweest en ook wat kleinere in de buurt. Niemand had ze of zelfs ook nooit van gehoord!

Ik meld nog of ze goed werken als ze binnen zijn!!

ve
door verwijderd - Feb 22, 2007 om 12:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hai Sven,

Toch nog even een tip meegeven en misschien heb je er wat aan.

Sommige bedrijven noemen dit een Draaitop.

Dat is een special mastconstructie waarbij de mastknop draaibaar gelagerd is. Dus de vlag draait nu met alle winden mee.

Wat je nu bestled hebt weet ik niet maar een vlag dient wel te wapperen anders is het geen vlag meer.

Groet,
Hell-Rider

ve
door verwijderd - Feb 23, 2007 om 12:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt gelijk, maar in dit geval ging het niet om een vlag in een mast, maar aan een muur hangend op 45 graden.

Maar inderdaad voor masten moet je zo'n draaitop hebben, maar die zijn niet geschikt voor vlaggen die in een hoek hangen.

Bedankt voor het meedenken!