lieflijke
door lieflijke Sep 3, 2011 om 20:18
Huishouden & energie

Waaromzakken de matrassen van ikea steeds in

ik heb nu al ongeveer 5 keer een set matrassen gekocht bij Ikea.

eigenlijk gebeurt er iedere keer het zelfde bij alle verschillende matrassen: het gedeelte onder mijn bekken zakt in de loop van de week veel te diep in met als gevolg echt forse rugpijn in de onderrug, veel draaien en een soort permanente kuil op die plaats.

eerst waren het binnenvering matrassen en nu heb ik een schuimmatras van de catagorie hard, maar keihard of middelhard na een paar dagen zakt ie in zodat ik de hele dag met pijn loop.

ik ben 167, ik weeg nog geen 70 kilo, om het maar zo te zeggen aan mijn gewicht kan het dus niet liggen.

elke twee weken draai ik de matrassen, ik slaap alleen, zodat ik dan op het andere matras slaap. of zelfs ondersteboven maar dat kan niet met alle matrassen.

op mijn Tomeililla bank van Ikea heb ik 10 jaar uitstekend geslapen en gezeten. ook de Obelix bank van Montél slaapt uitstekend. uit pure wanhoop denk ik nu de zitkussens van die bank op mijn bed te leggen en daarmee verder te gaan, maar inmiddels heb ik al zo'n 500 euro uitgegeven aan deze matras.

tot nu toe heb ik keurig de matrassen bij Ikea kunnen inruilen, de laatste keer echter kreeg ik de wind van voren van de dame. dat niemand de matrassen terug zou brengen, maar ja zij hebben een garantie van binnen 90 dagen te mogen ruilen.

soms zeggen ze: ach al zijn ze vies door vervoer,dat maakt niets uit. bv door regen maar deze mevrouw maakte er een enorm gedoe van.

de vorige matrassen heb ik ongeveer 10 jaar gehad, van Leen Bakker, nog geen 60€ meen ik mij te herinneren, zo'n 10 cm dik, een sg 40 matras. altijd heerlijk geslapen, nooit kuilen of rugpijn. de matras veerde terug waar je je draaide, en gaf overal steun. de matrassen gaan ongeveer vanaf de onderkant van de ribbenkast de diepte in en steunen dus niet in je zij.

wat zijn nou mijn rechten binnen die 90 dagen, mag je zo vaak ruilen (en heen en weer zeulen) als je nodig vindt? of slechts een keer.

binnen de 90 dagen moet je omruilen voor een matras, in de periode daarna krijg je een tegoed pas waar je zelf mee mag weten wat je er van koopt bij Ikea.

ik ben inmiddels aardig radeloos, financieel maar ook praktisch: ik moet toch gewoon kunnen slapen.

bij een ander mag je helemaal niet ruilen, en hoe een matras is en zich gedraagt blijkt dus pas na een paar dagen.

wie heeft hier ook mee te maken gehad? en wat is wijsheid? prinses op de erwt stapelen of toch weer teruggaan?

105447 33 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 3, 2011 om 21:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Over welke matrassen van Ikea gaat het? Ikea verkoopt vele soorten matrassen met verschillende eigenschappen.

ve
door verwijderd - Sep 3, 2011 om 21:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je moet af en toe de matras omdraaien zodat die langer meegaat.

ve
door verwijderd - Sep 3, 2011 om 21:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

?????????????????????????????????????????

Ik heb toch ook een IKEA-matras (met lattenbodem onderstel)
Nergens last van!!

De ouwe grijze Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Sep 3, 2011 om 22:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ben ook tevreden over mijn Sultan matras.
Ik keer hem elke week maar soms heb ik geen zin en dan sla ik een week over.

Ben rug- en artrose patient maar toch slaap ik er lekker op.

ve
door verwijderd - Sep 3, 2011 om 22:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

atenias schreef op zaterdag 3 sep 2011, 21:43: Je moet af en toe de matras omdraaien zodat die langer meegaat.

Dat doet TS ook....

ve
door verwijderd - Sep 3, 2011 om 23:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

sonjaatje schreef op zaterdag 3 sep 2011, 22:11: Ben ook tevreden over mijn Sultan matras.
Ik keer hem elke week maar soms heb ik geen zin en dan sla ik een week over.

Ben rug- en artrose patient maar toch slaap ik er lekker op.

TS schrijft dat ze matras ook keert en dat dit niet helpt. Ik krijg mijn matras niet omgekeert, te zwaar. Lieflijke, is inderdaad best bijzonder dat je al zo veel hebt moeten (en mogen) ruilen. Probeer nog 1 keer. Op welke bodem ligt je matras, latten of spiraal? Word inderdaad een duur grapje.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2011 om 00:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

eerder binnenvering nu een schuim, hardste type. fjordgard

deze mag je allen kop/voet draaien. maar ik ga m toch ondersteboven doen, kijken of ik dan geen last heb van de zachte toplaag.

honderden mensen kopen daar hun matras, Ikea is geen topkwaliteit maar prima kwaliteit, ik heb mn halve huis vol staan met van alles van ze. ..

ik twijfel aan mezelf, prinses op de erwt, maar als ik op de bank lig, een week ivm gasten, geen centje pijn, letterlijk! tikkie krap, maar n kniesoor....

steun, stevig en zacht tegelijk: ideaal!

ik zie dat op het plaatje ondersteboven draaien misschien nog slechter is, omdat dan de holle ruimtes nog dichter aan de oppervlakte liggen...

op een lattenbodem, tikkie bol.

sonjaatje, welke heb jij en elke week draaien is wel erg veel of niet, eigenlijk is iedere 2 weken al vaak, lijkt me. die van mij is ook loodzwaar. 160/200

en grootvader welke?

lieflijke

ve
door verwijderd - Sep 4, 2011 om 00:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Anders een matrasdek. Een platte matras die u boven je matras legt, zodat de laatste langer meegaat. Verspreidt ook het gewicht.

Mocht het matresdek kapot gaan, dan is omruilen in ieder geval makkelijker. U hoeft dan minder te sjouwen.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2011 om 01:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Snap de vraagstelster absoluut niet. Wie of wat is het probleem? Alle Ikea matrassen zijn hetzelfde? Leg het me uit wat je bedoeld zonder je verhaal te herhalen want dat heb ik gelezen.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2011 om 09:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

beste lieflijke,

Ik zou zeggen op tijd u matrassen draaien en anders leggen om inzakken te voorkomen als u dat al doet zou ik toch terug gaan met de kassabon van de ikea en gaan overleggen met de klantenservice van wat nu te doen.
Als dat alles niet helpt koopt u gewoon in een andere winkel een matras maar na mijn idee kan het daar net zo goed gebeuren. binnen 90 dagen ruilen of terug brengen is na mijn idee gewoon ruilen en terugbrengen. lees anders even de voorwaardes over die 90 dagen even goed neem die mee als u terug gaat en mankeer met een stift dat gene wat hun er over hebben staan in u voorwaardes dan heeft u ze het hardste mee.

Mvg Robtien.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2011 om 10:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lieflijke, heb hier juist de Margriet voor me, nummer 35, met een heleboel informatie over slapen in het algemeen en matrassen in het bijzonder. Lees nu ook dat harde matrassen eigenlijk alleen maar "goed" zijn voor mensen met een gewicht van meer dan 80 kilo. Misschien zou je een zachter matras kunnen proberen maar dan nog begrijp ik niet hoe je kunt "inzakken" bij bekken en rug. Er staat bij dat artikel ook vermeld (jammergenoeg niet de naam van het matras) dat Ikea prima matrassen kan leveren en volgens de consumentenbond deze zaak met een bepaalde boxspringtest als tweede uit de bus kwam: Auping €3.350,00 en Ikea €710,00!! Wat ik hiermee wil zeggen dat duur dus niet altijd beter is en dat Ikea vast nog wel een oplossing kan hebben. Ik hoop dat ze je alsnog kunnen helpen; goed slapen is enorm belangrijk.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2011 om 11:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom koopt iemand in hemelsnaam 5 keer matrassen bij dezelfde zaak als ze niet bevallen?

ve
door verwijderd - Sep 4, 2011 om 11:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

ikkenietweet schreef op zondag 4 sep 2011, 11:23: Waarom koopt iemand in hemelsnaam 5 keer matrassen bij dezelfde zaak als ze niet bevallen?

Omdat dáár de garantie van 90 dagen op is en geld weggooien doet niemand graag, vooral niet als je weinig pegulanten in je bezit hebt.

ve
door verwijderd - Sep 8, 2011 om 17:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

kort samengevat heb ik nu al een aantal keer een matras gekocht en geruild. dat ruilen was omdat er iedere keer een kuil onder mijn bekken ontstaat in het matras, na korte tijd, meestal binnen een week (of twee weken).

http://traagschuim.info/opbouwtraagschuimmatras.php

nu heb ik vandaag deze site gespeld en begrijp ik ook waaróm dat zo is. Ikea spreekt over HR foam, wat een andere benaming voor koudschuim zou moeten zijn, maar waarschijnlijk polyether is. zoals de benaming van de matrassen op de site ook is. ze hebben: binnenvering, latex en polyether.

namen en kleuren worden willekeurig gebruikt lijkt het. zo heb ik een fjordgard matras die bestaat uit drie verschillende lagen: iets wat lijkt op traagschuim, een gele en een witte laag.

als ik deze normaal gebruik kan ik er niet langer dan een week redelijk op liggen, en langer dan een nacht niet. dus uitslapen kan niet in het weekend. het gedeelte onder mijn bekken zakt in en ik krijg enorme pijn in mijn onderrug.

ik heb de matras nu omgedraaid en slaap er redelijk op, 4 nachten, nog geen kuil, lijkt het. maar een hoop geld betaald en doe niets anders dan oplossingen zoeken.

denk dat het verstandigste is om daar te gaan praten en vragen of je ook vaker kan ruilen in de periode van 90 dagen.

Maar... heeft Ikea dan iets anders te bieden? dat vraag ik me af. een oplossing zou zijn wachten met terugbrengen en tzt een tegoedbon krijgen,of nu, binnen de 90 dagen alsnog ruilen voor een andere bv de latex.

de info site is een interessante site in dit geval!

lieflijke

ve
door verwijderd - Sep 8, 2011 om 18:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb de Hagavik 140x200.

Is wel zwaar dat omdraaien daarom laat ik het doen :-)

ve
door verwijderd - Sep 8, 2011 om 18:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik wil je niet op nog meer kosten jagen, maar hoe oud is je bedbodem/spiraal? Die dingen hebben nl. ook niet het eeuwige leven, en dat zou wel eens de oorzaak kunnen zijn, temeer daar je steeds pijn in je onderrug hebt.

ve
door verwijderd - Sep 11, 2011 om 11:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo temmetje: daar heb ik nog niet aan gedacht. die heb ik ooit gratis mogen ophalen via MP. maar op een matras van 22 cm? zou dat kunnen?

aan de ene kant heb ik veel vertrouwen in Ikea, daar koop ik al jaren. en niet alles is topkwaliteit, maar zo veel mensen als daar toch matrassen kopen, en met mijn lengte en gewicht moet dat toch geen enorm issue zijn.

maar t blijft voor mij wel een probleem.

volgens de info site gebruikt Ikea geen goede materialen per kg. en vermeldt ook geen juiste gegevens per product, bv over latex zeggen ze dat het goed vocht afvoert. ook hebben ze het bv over HR foam, wat een andere benaming is voor koudschuim, en ze gebruiken geen koudschuim maar polyether. polyether kan erg kuilvorming geven. koudschuim doet dat juist niet.
nu hebben ze wel koudschuimmatrassen maar met een te laag getal per kg 35 en dat moet toch minstens, als onderlaag, 50/kg zijn.
het memoryfoam is te dun bij ikea en heeft zo geen enkele functie.

al moet ik zeggen: heb ik 10 jaar uitstekend, zonder kuil op een goedkope polyether matras van Leen Bakker geslapen, slechts 10 cm dik. ook de allerduurste leven problemen op als je de Kassa site leest over matrassen.

iedere matras kopen een gok.

ik zie in ieder geval geen enorme lijst aan klagers over Ikea matrassen, dat zegt al wel wat. (positief)

blijft over hoe los ik mijn probleem op.

holtes opvullen met bv koudschuim
stevige deklaag van koudschuim kopen of kussens van de bank a 200€.
toch matras terugbrengen, maar levert dat wat op?
kijken naar de bedbodem (goed plan)

hagavik heb ik inderdaad ook gehad.

bedankt voor jullie meedenken!

fijne dag, lieflijke

ve
door verwijderd - Sep 11, 2011 om 11:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook een Ikea matras, al jáaaaaaaaren!

Geen klachten!

Ik stel TS voor: koop ergens anders een matras als er al 5 van Ikea niet zijn bevallen en neem het financiele verlies.

ve
door verwijderd - Sep 11, 2011 om 11:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

meer dan 500 euro, dat kan echt niet! en ik zit nog binnen de 90 dagen en later terugbrengen kan ook.

maar de matras is errug zwaar;-) en door t trapgat zeulen...

maar ik heb het zeker ook overwogen. evt op MP zetten.

ve
door verwijderd - Sep 11, 2011 om 11:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

goedenmorgen Lieflijke. Even terugkomend op je bedbodem: een goed spiraal/bedbodem gaat ca. 20 jaar mee, dus ik ben bang dat die van jou de houdbaarheidsdatum heeft overschreden. Je schrijft dat je hem van MP hebt, tel daarbij op de jaren dat je er zelf op gelegen hebt, dan kom je een heel eind! Ik had dezelfde ervaring als jij, nieuw matras gekocht, natuurlijk de matras de schuld gegeven, er niet bij stilstaand dat m'n Aupingspiraal na 25 jaar aan het grof vuil toe was! Een nieuw spiraal gekocht, en het probleem was verholpen. Maar je kunt het op een eenvoudige manier uitproberen: leg je matras op de grond, slaap er een nachtje op en kijk of het probleem zich nog steeds voordoet! (snap Ikea overigens niet dat ze niet op dat idee zijn gekomen). Succes!.

ve
door verwijderd - Sep 11, 2011 om 11:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

ja, goed idee! kan me bijna niet voorstellen dat zo'n 22 cm matras daar last van zou hebben...de oplossing kan reuze simpel zijn. ik heb de bedbodems genomen omdát ik de bedproblemen had.
eerst rechte bodem van hout, zelfgemaakt van latten. en dan de bodem er op, lattenbodem, beetje bol zeg maar.

ik ga het proberen!

ve
door verwijderd - Sep 11, 2011 om 12:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik hoop voor je dat het lukt, scheelt je iig een hoop gesjouw met matrassen (ook slecht voor je rug;-), en je hoeft je dure matras niet op MP te zetten!

ve
door verwijderd - Sep 11, 2011 om 12:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lieflijke, is koudschuim hetzelfde als schuimrubber? Ik heb zelf een logeerbed met schuimrubber maar al zou ik willen, die kun je niet draaienomdat de andere kant allemaal holtes heeft. Of is dit inderdaad een totaal ander materiaal?

ve
door verwijderd - Sep 11, 2011 om 17:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo tenormin:

nee, koudschuim is een ander materiaal, al ziet er het een beetje het zelfde uit.

koudschuim heet ook HR schuim/foam. het heeft een onregelmatige structuur. terwijl gewoon schuimrubber/polyether is een regelmatige structuur heeft.

de grote gaten zijn voor het comfort of om toch volume te geven. mijn matras heeft de gaten in het midden (boven en onderlaag)

op deze site http://www.traagschuim.info/ kun je er alles over lezen.

lieflijke

ve
door verwijderd - Sep 11, 2011 om 19:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

je doet je naam eer aan, lieflijke, dank voor je informatie.

ve
door verwijderd - Sep 11, 2011 om 19:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

alsjeblieft!

ve
door verwijderd - Oct 15, 2011 om 02:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik sluit me aan bij Ikkenietweet, waarom koopt iemand 5 x bij Ikea als die dingen niet bevallen????

ve
door verwijderd - Oct 15, 2011 om 14:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

gelukkig heeft het mij tot nu toe alleen de aanschaf van de laatste matras gekost. voor een groot deel heeft het waarschijnlijk aan de bedbodems gelegen, die zijn nu verwijderd en er liggen nu planken onder.

waarom ik 5 keer bij IKEA matrassen koop is omdat ze heel veel soorten hebben en ook omdat je financieel aan ze vast zit, ruilen kan alleen voor een andere matras.

tenminste binnen de 90 dagen. daarna krijg je een tegoedbon.

de laatste matras, wel heel hard, blijft.

kan het harde oplossen met een andere bedbodem (met een dubbele hoeveelheid aan latten, de openingen waren te groot en de bodem was gewoon oud) of een goede topper kopen bij een winkel in den haag RHF.

de toplaag van dit matras is dun en slecht, dus draai ik het matras elke twee weken en verander zelf van hoofd- en voeteneind. en beslaap zo alle vier de kanten van de bovenkant van het matras. plus 5 lagen dekbedden om het wat te verzachten (prinses/erwt).

hiermee kunnen we dit hoofdstuk afsluiten.

over het algemeen is iedereen heel tevreden met de matrassen van IKEA en dat lijkt mij ook. gezien het ruilsysteem, de vele mogelijkheden en de vele vele klanten die IKEA krijgt.

op internet zie je ook forse klachten bij hele dure matrassen van boven de 1500€ dus de prijs zegt absoluut niets. de service is overal verschillend met proefliggen tot 90 dagen zonder geld terug tot 1 dag in de verpakking laten zitten en maar zien wat er dan gebeurt.

ik heb jaren lekker geslapen op een supergoedkope matras van polyether van Leen Bakker, het zegt allemaal niks.

de service is meestal het grootste probleem. : hoe lossen we de problemen op.

bedankt voor het meedenken, ik had er een erg groot probleem mee. ik heb nu beslissingen genomen waar ik mee verder kan. ik heb nu geen rugpijn en ga de volgende stap maken in mijn bedden verhaal.

groeten lieflijke!

ve
door verwijderd - Oct 17, 2011 om 13:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Graag gedaan!

ve
door verwijderd - Jun 26, 2013 om 23:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik zelfde probleem met ikea matrassen veel pijn in de onderrug en kan niet aan bodem liggen heb een goede boxbodem maar ook zelfde verhaal inzakken bij heup onderrug is gwn ikea ik ben dan ook overgegaan op duurder matras topcare matras ook binnenvering maar tog net anders dan de grote veren van een kilometer van ikea totaal geen klachten meer waar eerder helse pijn in mij onderrug heb ook idd nachten op de bank geslapen dus raad je aan ga gwn naar een goede beddenwinkel en laat je adviseren kwa je gewicht slaapgewoonten je hebt rugslapers zijslapers en buikslapers voor iedere soort slaper is er een apart matras dus ga gwn naar een beddenwinkel en laat je helpen

ve
door verwijderd - Jun 27, 2013 om 11:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

poepie5 schreef op woensdag 26 jun 2013, 23:17: ik zelfde probleem met ikea matrassen veel pijn in de onderrug en kan niet aan bodem liggen heb een goede boxbodem maar ook zelfde verhaal inzakken bij heup onderrug is gwn ikea ik ben dan ook overgegaan op duurder matras topcare matras ook binnenvering maar tog net anders dan de grote veren van een kilometer van ikea totaal geen klachten meer waar eerder helse pijn in mij onderrug heb ook idd nachten op de bank geslapen dus raad je aan ga gwn naar een goede beddenwinkel en laat je adviseren kwa je gewicht slaapgewoonten je hebt rugslapers zijslapers en buikslapers voor iedere soort slaper is er een apart matras dus ga gwn naar een beddenwinkel en laat je helpen

Beste poepie5,

Deze vraag is bijna 2 jaar geleden gesteld.
Hopelijk voor @lieflijke is het probleem al opgelost.

ve
door verwijderd - Apr 30, 2014 om 20:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook matige ervaring met een ikea-matras. Het betrof een matrass van 69 euro met binnevering. Ik vermoed dat mij gewicht van rond de 140 kilo meespeeelt maar het eerste jaar lag het matras heerljk. Nu, 2,5 jar oud is hij volledig op. de veren zijn allemaal voelbaar, de toplaag is zacht en ongelijkmatig verdeeld geworden en hij gaf zowel mij als mijn verloofde rugpijn. Ik vind 2,5 jaar wel erg kort voor een matras.

ve
door verwijderd - Apr 30, 2014 om 20:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

@dickster

Gaat u nu alle oude matrassen topics opvissen?