ho
door hook_4862392 May 13, 2013 om 21:18
Huishouden & energie

Wat is een goede vergelijkingssite voor energieleveranciers?

Wij overwegen om over te stappen naar een andere energieleverancier. Weten jullie een betrouwbare vergelijkingssite?

28151 21 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 14, 2013 om 10:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is geen een vergelijkingssite die honderd procent "betrouwbaar" is.

U zult eerst voor u zelf een aantal gegevens moeten vaststellen en die zelfde gegevens op die verschillende sites invoeren, dan krijgt u die uitkomsten. En dan ook dat weer vergelijken. Dus uitprinten.

Als je via sommige sites overstapt, kan je een bonus krijgen. Bij de een is die bonus al verwerkt, en bij de ander krijg je die nog apart. Dus dat kost wel een "regenachtig" weekend om het uit te vogelen.

Hou ook rekening met uw lopende contract. Kunt u er zo vanaf, of moet u boete betalen?

xi
door xilefsim - May 14, 2013 om 11:10
111 Antwoorden / 1 Vragen

Kwestie van uitproberen. Heb het nu al minimaal twee keer gehad dat ik op papier iets anders kreeg dan op de website stond.

jo
door jorisw - May 14, 2013 om 12:57
4340 Antwoorden / 1 Vragen

De beste vergelijking maak je zelf in bijvoorbeeld Excel. Begin gewoon met alle posten in de laatste afrekening en zoek daar de bedragen bij van andere leveranciers. Dan komt vanzelf de voor jou beste leverancier naar voren.

En om niet de prijzen van alle mogelijke leveranciers uit te hoeven zoeken, kan je het beperken tot bijvoorbeeld 2 grote en 2 kleine leveranciers.

gompy2
door gompy2 - May 14, 2013 om 17:23
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=hook! schreef op maandag 13 mei 2013, 21:18]Wij overwegen om over te stappen naar een andere energieleverancier. Weten jullie een betrouwbare vergelijkingssite?
Ik weet wel een site waarvan de eigenaar(s) het als roeping heeft gemaakt om vergelijkingssite's te vergelijken, echt waar...
Quote:

Vergelijkingssites op het internet
Moeilijk te vinden, veel kaf tussen het koren.
Op het internet verschijnen voor allerlei transacties steeds meer vergelijkingssites, om prijzen of producten te vergelijken. Dat is voor de consument natuurlijk een goede ontwikkeling. Maar helaas functioneren niet alle vergelijkingssites even goed. En het is vaak een hele klus om het kaf van het koren te scheiden. Zoekmachines en startpagina-achtige overzichtssites met rubrieken bieden namelijk geen kwaliteitsoordeel.
Een overzicht van de beste vergelijkingssites

Om het de consument gemakkelijker te maken biedt Snakewool een onafhankelijk overzicht van de beste vergelijkingssites in zo veel mogelijk categorieën. De ambitie van Snakewool is om het aantal rubrieken steeds verder uit te breiden en de beoordelingssystematiek (e-rating) steeds verder te verfijnen, om op termijn een vrijwel alomvattend overzicht van vergelijkingssites te bieden.

Over Snakewool

Snakewool is een particulier initiatief met het oogmerk om een nuttige service aan de consument te bieden door middel van een voorselectie van goede vergelijkingssites. Doordat Snakewool onafhankelijk is en blijft, kunnen wij een eerlijk oordeel vellen over de vergelijkingssites. We streven er daarbij naar om dat op zo zorgvuldig mogelijke wijze te doen.

Snakewool is niet gelieerd aan één of meer van de op deze site beoordeelde vergelijkingssites.
enz, enz...

Klik hier-> Snakewool

Ook vergelijkingssite's voor energie heeft men onderzocht en vergeleken.
Men heeft dus niet zelf de energieprijzen onderzocht, maar hetgeen de vergelijkingssite's voor energie concludeerden en of die conclusie's wel juist waren.
Quote:

Energiebedrijven vergelijken.
Test uitgevoerd: december 2012
Energietarieven vergelijken via het internet

Sinds 1 juli 2004 mogen consumenten hun energiebedrijf kiezen. En energie vergelijken loont! Volgens de Consumentenbond is ieder jaar overstappen van energieleverancier het voordeligst.
Slechts een handjevol unieke sites om energietarieven te vergelijken

U kunt op het internet op heel veel verschillende websites terecht voor het vergelijken van energietarieven. Veel van deze vergelijkingssites draaien echter in feite via hetzelfde handjevol databases.

De volgende energievergelijkers hebben hun eigen database:
enz, enz...

Klik hier-> Snakewool Energiebedrijven vergelijken

Leesvoer genoeg denk ik.. ;-)

zw
door zwaardvis - May 14, 2013 om 19:00
1525 Antwoorden / 51 Vragen

De beste in mijn opinie: Als beste Prizewize.nl ( evt. via De Consumentenbond)
en als tweede Gaslicht.com. (geeft helaas lagere bonussen aan bij Eneco dan PW)

pr
door pris112 - May 15, 2013 om 11:21
1 Antwoorden / 0 Vragen

Goede ervaringen met Overstappen.nl. Er zijn veel van dit soort sites dus je kan het beste een paar vergelijkers pakken.

wh
door whogenturf - May 16, 2013 om 17:36
18 Antwoorden / 0 Vragen

Consumentenbond lijkt me het meest betrouwbaar, maar wellicht ben je ook gedesinteresseerd in persoonlijk ervaringen. Gaslicht is ook goed!

gompy2
door gompy2 - May 16, 2013 om 18:28
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ik me nu afvraag bij dit soort "adviezen", leest men nou geen kranten, of kijkt men nooit naar het nieuws op TV of waar ook, of is er iets met een "kort igeheugen"...
Verifieert men nou nooit eens een bewering eer men die hier neerplempt en daarmee mensen totaal op het verkeerde been zet?
Quote:

Consumentenbond verdient aan prijsvergelijken?
Misleiding, of vaart de bond een nieuwe koers?
De Consumentenbond verdient aan het vergelijken van energieprijzen. De bond besteedt het vergelijken daarvan uit aan een andere website, genaamd PrizeWize, die ook een overstapservice aanbiedt. In ruil daarvoor krijgt de Consumentenbond een deel van de overstapprovisie die PrizeWize van de energiemaatschappijen ontvangt. Daarmee handelt de Consumentenbond in strijd met de eigen doelstellingen. Dat zegt EasySwitch, een van de andere prijsvergelijkende sites in de branche. De Consumentenbond zegt: „We varen een andere koers.”

Op de site zegt de Consumentenbond:

„Wij worden niet betaald door adverteerders en krijgen ook geen subsidie van de overheid. Wij kunnen bestaan door de contributie van onze 480.000 leden. Zo kunnen wij geheel onafhankelijk onderzoek blijven doen én opkomen voor de belangen van consumenten.”

1. Hoe werkt dat in praktijk?
PrizeWize heeft een eigen database en een eigen ‘calculator’: software op basis waarvan de site het aanbod van de verschillende energieleveranciers vergelijkt. In de database van PrizeWize zit het aanbod van alle leveranciers met een vergunning voor het leveren van energie in Nederland. Dat zijn er dertig. Volgens PrizeWize directeur Hans de Kok heeft de elektronische prijsvergelijker „commerciële afspraken” met 80 tot 90 procent van deze aanbieders. Dat wil zeggen dat PrizeWize provisie ontvangt van de energieleverancier, wanneer een klant via de database van PrizeWize overstapt. Dat kan op de site van PrizeWize, maar ook op sites die gebruik maken van de PrizeWize-database: zoals de site van de Consumentenbond. Van iedere aanbieder krijgt PrizeWize hetzelfde bedrag aan provisie voor een standaardcontract.

2. Wat verdient de Consumentenbond daaraan?
Op jaarbasis ongeveer 1 miljoen euro. Ter vergelijking: de jaarbegroting van de Consumentenbond is ongeveer 36 miljoen euro.

3. Is het aanbod volledig op de Consumentenbond site?
Nee, niet helemaal. In de PrizeWize energievergelijker vind je de leveranciers terug met een vergunning voor het leveren van energie in Nederland. Maar aanbiedingen van inkoopcoöperaties, ondernemingen of verenigingen die samen goedkoop energie inkopen, zoals de Vastelastenbond en Sportstroom, zijn niet terug te vinden in de database. Bovendien is overstappen naar een andere partij niet in alle gevallen even makkelijk. Direct overstappen kan alleen naar de partijen met wie PrizeWize een commerciële afspraak heeft. Consumenten die bijvoorbeeld bij Orro Energy een contract willen afsluiten, moeten zelf contact opnemen met de maatschappij.

4. Gebeurt dit ook met andere producten of diensten?
Op dit moment alleen met pakketdiensten voor internet, kabel-tv en digitale telefonie en compensatie voor vluchten. Deze maand begint de Consumentenbond met een overstapservice voor zorgverzekeraars.

5. Wat is de kritiek?
Het aanbod is niet volledig, de consument heeft geen toegang tot alle actietarieven en één prijsvergelijker wordt bevoordeeld ten opzichte van de andere sites, zegt Jelle Feenstra van EasySwitch.nl, een andere energieprijsvergelijker.

„Er zijn ongeveer tien van dit soort sites, al hun aanbod zou moeten worden meegenomen op de site van de Consumentenbond. Bovendien kan je via de database van PrizeWize alleen de actietarieven zien van aanbieders waar de site een afspraak mee heeft.”

Daarbij is het volgens Feenstra niet duidelijk genoeg voor de consument dat een derde partij diensten aanbiedt onder de vlag van de Consumentenbond.

6. Wat zegt de Consumentenbond?
Directeur Combée:

„Vroeger werden we opgericht om producten alleen te testen. Nu komen er steeds meer consumenten die ook meteen iets willen kunnen kopen. Daarom zijn we begonnen met de overstapservice. Wij willen hier duidelijk en transparant over zijn. Dit is een beetje nieuw, dus het kan best zijn dat er onduidelijkheden over bestaan. Maar dan passen we dat in de toekomst aan.”

Bron: NRCNext.

dearagain
door dearagain - May 16, 2013 om 20:43
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*
Vergelijking energieleveranciers

(prijzen/vergelijkingen/reviews/beoordelingen)

http://www.energieleveranciers.nl/

http://www.gaslicht.com/

http://www.prizewize.nl/energie/energie-vergelijken/

http://www.energieprijzen.nl/

http://consumentenbond.nl

Opmerking: Je moet er wèl rekening mee houden dat sommige firma’s erg hoog in de beoordelingslijsten staan, omdat medewerkers van de betreffende energiebedrijven zelf, die beoordelingen gegeven hebben

*energieprijzen vergelijken (een kritische noot):

Als je de consumentensites afstruint, dan kom je er snel achter dat je niet moet veranderen als je tevreden bent. In 99% van de gevallen ben je bij verandering op jaarbasis nauwelijks goedkoper uit, ondanks alle mooie praatjes van onze energieboeren én de Consumentenbond. Bovendien loopt je behoorlijk veel kans om in een administratieve puinhoop te belanden, die niet of met moeite en meestal tegen hoge kosten moet wordt rechtgebreid. Over de prijzen nog het volgende. De consumentenbond heeft een onderzoekje gepubliceerd (peildatum 1-5-2012) i.s.m. prizewize, waaruit zou blijken dat je honderden euro's op jaarbasis zou kunnen bezuinigen. De cijfers zijn echter onzuiver verzameld en vergeleken. De prijsvergelijking van de vergelijkers wordt gebaseerd op een gewoon/normaal tarief én een actietarief. Dat is dus appels met peren vergelijken. Zo'n actietarief geldt maar voor 1 jaar of hooguit 3 jaar en daarna ga je dubbeldik betalen. Ze ( o.a. de Consumentenbond) publiceren naar mijn mening dus cijfers die misleidend zijn voor de consument en als je je als consument toch laat leiden door deze cijfers, dan is er m.i. sprake van dwaling.

*je kunt als uitgangspunt nemen, dat de zogenaamde 5 goedkoopste energieboeren op het eind van de rit in werkelijkheid de duurste blijken te zijn als de feitelijke afrekening plaats heeft gehad

gompy2
door gompy2 - May 16, 2013 om 21:37
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Je vergeet de bron van je knip en plakwerk er bij te zetten dearagain, is wel zo netjes.
Deze dus

Klik-> Van Tros-Radar

zw
door zwaardvis - May 16, 2013 om 22:09
1525 Antwoorden / 51 Vragen

@Gompy. Wat doet het er nou toe of de sites er aan verdienen. Als het resultaat maar goed en optimaal is. Als jij alleen maar zaken doet met bedrijven die niets aan je willen verdienen wens ik je het allerbeste. Volgens mij sterf je dan de hongerdood.

gompy2
door gompy2 - May 17, 2013 om 14:15
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zwaardvis schreef op donderdag 16 mei 2013, 22:09]@Gompy. Wat doet het er nou toe of de sites er aan verdienen. Als het resultaat maar goed en optimaal is. Als jij alleen maar zaken doet met bedrijven die niets aan je willen verdienen wens ik je het allerbeste. Volgens mij sterf je dan de hongerdood.
Het gaat er niet om dat ze er wat aan verdienen Zwaardvis, want dat doen ze ook wel, €14 per overstapper, en dat is ook helemaal niet erg.
Het gaat er om dat een advies objectief, onafhankelijk en betrouwbaar moet zijn, dat is ook het punt en de vraag van TS.

Als dus blijkt dat de Consumentenbond en PrizeWize één zijn, wat ze ook aangeven op de site van de Consumentenbond, dan is er van onafhankelijkheid en objectiviteit weinig sprake meer, en dat is mijn mening.
Er wordt gebruik gemaakt van één database, die van Prizewize, waar overigens nog meer aanbieders gebruik van maken, te weten, Kelkoo.nl, Elcheapo.nl, Vergelijk.nl, Energierekeningen.nl, Energienotas.nl, Energieplaza.nl en de energietarievenvergelijker van de Consumentenbond draaien allemaal via deze database.
Die zullen dus vrijwel allemaal dezelfde uitkomst hebben..

Als je de moeite neemt om zelf eens een paar keer een advies aan te vragen op de site van de Consumentenbond, zul je zien dat het aantal aanbieders relatief beperkt is en al helemaal niet het aantal aanbieders wat er in werkelijkheid is, men wordt dus "gepiepeld".
In een eerdere reactie gaf ik een link, daar staat het één en ander beschreven, zal het hier citeren, scheelt je een klik.
Quote:

Energiebedrijven vergelijken

Test uitgevoerd: december 2012
Energietarieven vergelijken via het internet

Sinds 1 juli 2004 mogen consumenten hun energiebedrijf kiezen. En energie vergelijken loont! Volgens de Consumentenbond is ieder jaar overstappen van energieleverancier het voordeligst.
Slechts een handjevol unieke sites om energietarieven te vergelijken

U kunt op het internet op heel veel verschillende websites terecht voor het vergelijken van energietarieven. Veel van deze vergelijkingssites draaien echter in feite via hetzelfde handjevol databases.

De volgende energievergelijkers hebben hun eigen database:

Easyswitch.nl. Ook Energietarieven.nl draait via deze database.
Energieleveranciers.nl
Prizewize.nl. Ook Kelkoo.nl, Elcheapo.nl, Vergelijk.nl, Energierekeningen.nl, Energienotas.nl, Energieplaza.nl en de energietarievenvergelijker van de Consumentenbond draaien allemaal via deze database.
Gaslicht.com. Ook Energievoorzieningen.nl, Energiewereld.nl,Energievergelijker.nl, Energierekeningen.nl, Energieverbruiker.nl en Totaalwijzer draaien via deze database. Vereniging Eigen Huis werkt hiermee samen.
Energieprijzen.nl.
Energievergelijken.nl.

Verder is er nog de site Groene stroom? Ja, graag! waarop de energiebedrijven worden vergeleken op de milieukwaliteit van hun stroom.
Energievergelijkingssites geven verschillende resultaten: gebruik meerdere vergelijkingssites

Opvallend is dat de invoer van dezelfde postcode en jaarverbruik voor gas en elektriciteit bij alle energievergelijkingssites soms verschillende resultaten oplevert. Dit komt omdat energievergelijkers soms een exclusieve korting aanbieden van een bepaalde energiemaatschappij. Dat beïnvloedt de prijs.

De tip van Snakewool is dus om meerdere vergelijkingssites te gebruiken voor het vergelijken van energiebedrijven.

Verder valt op dat bij een gering afwijkend jaarverbruik, soms een heel andere aanbieder als goedkoopste uit de bus kan komen. Juist omdat jaarverbruik van tevoren nooit helemaal goed te voorspellen is, is dus ook niet van tevoren duidelijk welke aanbieder het beste is. In de wijze waarop resultaten bij de energievergelijkers nu worden gepresenteerd, wordt dat niet goed inzichtelijk. Daar zou eigenlijk een grafische presentatiewijze voor moeten worden gevonden.
Energietoezichthouder beoordeelt kwaliteit energiesites als goed

De Energiekamer van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) voert sinds 2004 periodiek een onderzoek uit naar vergelijkingssites voor aanbieders van energie. In juli 2011 verscheen het meest recente rapport: Energieprijsvergelijkers 2011. Volgens de Energiekamer "kan de consument gerust via een prijsvergelijker overstappen. De benodigde informatie is te vinden op de websites en de prijsvergelijkers zijn voldoende onafhankelijk om een ruime keuzemogelijkheid te garanderen en dus grote prijsvoordelen te bieden."

De Energiekamer constateert óók knelpunten:

Contracten kloppen in 75% van de gevallen niet met het aanbod.
Acties zijn onduidelijk.
Verwarring over de jaarkosten.

Beoordeling van de verschillende energievergelijkers

De meeste energievergelijkers vergelijken zowel elektriciteitstarieven als gastarieven. Door het invullen van uw postcode en uw jaarverbruik krijgt u een overzicht van de goedkoopste energiebedrijven. Vrijwel alle energievergelijkers scoren goed op volledigheid, gebruiksvriendelijkheid, informatie en overzichtelijkheid. Snakewool heeft de beoordeling van de energievergelijkers gebaseerd op een steekproef van vijf verschillende adressen en verbruiksprofielen en het daaruit resulterende prijsniveau.

Easyswitch.nl en Energieleveranciers.nl leveren het vaakst de goedkoopste keuze.

Prizewize.nl, Gaslicht.com, Energieprijzen.nl scoren gemiddeld.

Energievergelijken.nl scoort duidelijk minder dan de andere vergelijkingssites op prijs (vaak de duurste), maar ook op gebruiksvriendelijkheid (minder intuïtief dan de andere sites).

Klik-> Energiebedrijven vergelijken

dearagain
door dearagain - May 17, 2013 om 18:19
2462 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=gompy2 schreef op donderdag 16 mei 2013, 21:37]Je vergeet de bron van je knip en plakwerk er bij te zetten dearagain, is wel zo netjes.
Deze dus

Klik-> Van Tros-Radar

*het lijkt me overbodig om naar mezelf te verwijzen

zoekster
door zoekster - May 17, 2013 om 18:24
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=dearagain schreef op vrijdag 17 mei 2013, 18:19][quote=gompy2 schreef op donderdag 16 mei 2013, 21:37]Je vergeet de bron van je knip en plakwerk er bij te zetten dearagain, is wel zo netjes.
Deze dus

Klik-> Van Tros-Radar

*het lijkt me overbodig om naar mezelf te verwijzen
Had ik ook al gezegd, maar is weer weggehaald door de redactie ;-)

gompy2
door gompy2 - May 17, 2013 om 18:40
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 17 mei 2013, 18:24]
Had ik ook al gezegd, maar is weer weggehaald door de redactie ;-)
Had het al gelezen zoekster, maar ik wist het al wel.
Droppie heeft wel meer namen, read en nog een aantal, ieder moet maar zalig worden op hun eigen manier...

dearagain
door dearagain - May 17, 2013 om 19:22
2462 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=gompy2 schreef op vrijdag 17 mei 2013, 18:40][quote=zoekster schreef op vrijdag 17 mei 2013, 18:24]
Had ik ook al gezegd, maar is weer weggehaald door de redactie ;-)
Had het al gelezen zoekster, maar ik wist het al wel.
Droppie heeft wel meer namen, read en nog een aantal, ieder moet maar zalig worden op hun eigen manier...

OT

waar je je al niet druk over kunt maken :-)

pedro/read/paula pieters/readAC/Ton/maxiem/dearagain/andar, enz..

tijger1
door tijger1 - May 17, 2013 om 19:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@dearagain

Off topic.

Waarom doet u dat eigenlijk al die aliassen?

gompy2
door gompy2 - May 17, 2013 om 19:31
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat ie het gezellig vind, zo met zijn allen knusjes bij elkaar...
Het wordt alleen wat verwarrend als ze met zijn allen iets tegelijk willen zeggen...
Dat wordt lootjes trekken..

dearagain
door dearagain - May 17, 2013 om 19:38
2462 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 17 mei 2013, 19:29]@dearagain

Off topic.

Waarom doet u dat eigenlijk al die aliassen?

OT

*enkel en alleen omdat ik dat leuk vind

vl
door vlaarrick - Dec 23, 2013 om 16:29
1 Antwoorden / 0 Vragen

WIj hebben onlangs een nieuwe prijsvergelijker gelanceerd met als doel alle segmenten binnen de vaste lasten onder te brengen onder 1 domein en een zo'n compleet mogelijk overzicht te bieden van alle aanbieders en mogelijke besparingen. Ook wij genereren inkomsten door middel van commissies die aanbieders afdragen voor een aangeleverde klant. Overigens worden ook aanbieders die geen commissie afdragen meegenomen in dit vergelijk. Op worden dagelijks nog aanbieders toegevoegd. Ook ons vallen de verschillen op tussen online prijsvergelijkers, wat voornamelijk in de verzekerings- en energiemarkt gaande is. Hierbij komen bij verschillende vergelijkers prijzen / aanbiedingen naar voren die bij de aanbieder zelf niet eens worden aangeboden. Niet gek dat ook de politiek zich hier nu mee bemoeit.

joke127
door joke127 - Oct 17, 2014 om 17:07
4 Antwoorden / 0 Vragen

123Energievergelijker.nl komt bij mij elk jaar weer van pas wanneer ik ga overstappen van energieleverancier.

Een geheel onafhankelijke energievergelijker waar je in een handig overzicht alle grote energieleveranciers kunt vergelijken!

Succes ermee ;)