ma
door marnix1 Aug 16, 2017 om 10:17
Huishouden & energie

Wat kost een stroom-aansluiting?

Ik heb een vrijstaande garage en daarin heb ik stroom, met een stoppenkast en meters, ik betaal daarvoor aan de eneco 23,00 euro per maand, dit is inclusief alles. Dus verbruik plus alle bijkomende kosten.
Mijn verbruik is bijna nihil, soms maar 1 kwh per jaar.
Kan kloppen, smorgens vroeg staat er enkel een paar minuten een tl aan, in de winter.
Is 23 euro niet veel voor zo weinig gebruik?
Ter vergelijking, in huis betaal ik 33 euro en dan staan er allerlei apparaten aan, de hele dag.
Ik stook op gas, dus dat is apart.

16206 9 Rapporteer

ge
door george321 - Aug 16, 2017 om 10:31
390 Antwoorden / 1 Vragen

Er bestaat zoiets als "vastrecht", lees je nota een goed.

tijger1
door tijger1 - Aug 16, 2017 om 10:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Op de rekening voor uw woning krijgt u een heffingskorting energie van ca. € 308,00 per jaar. Zo'n korting is niet van toepassing voor de energielevering in uw garage.

Daarom zijn die rekeningen niet vergelijkbaar.

Als u die elektra niet verder gebruikt dan voor even een lamp in de winter, zou u kunnen overwegen de elektra af te laten sluiten.

AWYeah28
door AWYeah28 - Aug 16, 2017 om 10:37
355 Antwoorden / Vragen

Beste Marnix,

Het maandelijkse voorschot zegt niet zo veel, u zou eens goed moeten kijken naar de jaarafrekening. Hier staat op gespecificeerd waar de kosten uit bestaan. Als u ziet dat het energieverbruik op de jaarafrekening hoger is dan wat u had verwacht, is er misschien ergens een lek (bedrading?). Als het energieverbruik klopt ziet u direct waar de kosten dan wel uit bestaan.

Mocht de jaarafrekening lager uitvallen door uw geringe verbruik, dan kunt u ook aan Eneco vragen uw voorschot te verlagen.

Succes!

gerbera
door gerbera - Aug 16, 2017 om 12:07
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Naast het verbruik betaald u, Vastrecht, Energiebelasting en opslag duurzame energie. Van de € 276 wat u per jaar betaald zal u, bij dit minimaal verbruik, het te veel betaald terug ontvangen. Als dat zo is kunt  u uw maandbedrag lager stellen tenzij Eneco een minimum hier aan stelt.

reflecs
door reflecs - Aug 16, 2017 om 12:39
1859 Antwoorden / 4 Vragen

,ik betaal daarvoor aan de eneco 23,00 euro per maand, dit is inclusief alles. Dus verbruik plus alle bijkomende kosten.

Dat is eigenlijk waar u voor betaalt. De verbruikskosten zijn praktisch te verwaarlozen.
En zoals tijger1 schrijft, de korting voor de energiebelasting krijgt u niet, omdat de garage geen verblijfsfunctie heeft.

fl
door flyingfrance - Aug 16, 2017 om 12:50
62 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou een klein agregaat kopen  zorg wel dat hij goed ge-isoleerd is inzake het geluid. anders ruzie met de buren
En het contract opzeggen
Altijd makkelijk als de stroom uit valt

jo
door jorisw Aug 16, 2017 om 17:34
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als de verlichting slechts een paar minuten per dag aan is lijkt me een aggregaat overkill. Gewoon een paar ledlampen op (al dan niet oplaadbare) batterijen moet dan genoeg zijn.

pe
door pebk - Aug 16, 2017 om 12:55
579 Antwoorden / 0 Vragen

Voor mijn woning geldt per jaar, kortingen en gebruik niet meegerekend en alleen electriciteit geteld, volgens de rekening (ex BTW):
Vaste leveringskosten aan leverancier: 365 * 0,10827
Netbeheerkosten aan netbeheerder: 365 * 0,52586
Service- en administratiekosten: 13 * 2,33000

Omgerekend per maand zou dat zijn 261,74745/12 = € 21,81 per maand (ex BTW).

Dat zijn dus alleen de vaste kosten. Niet heel vreemd dat u voor de aansluiting een bedrag daar in de buurt betaalt.

Ge
door Genee - Aug 16, 2017 om 13:02
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Kijk eens op uw jaarafrekening voor de garageaansluiting wat het capaciteitstarief is.
Wanneer u daar een 3x25a aansluiting heeft betaalt u daar al bijna €20 per maand voor.
Bij 1x10A aansluiting wat voldoende is voor een vermogen van zo'n 2300W is het maar zo'n €1,50 per maand.
Bij een aansluiting van 1x6A zou het capaciteitstarief nog minder zijn.
Wanneer u een grondkabel van uw huis naar de garage kunt leggen is dat ook een optie natuurlijk.
Wat u zoal betaald aan vaste kosten zie
https://www.stedin.net/tarieven

bennieol
door bennieol - Aug 16, 2017 om 13:10
64 Antwoorden / 3 Vragen

gewoon dit laten afsluiten, plaats een zonnepaneel met een accu en een of twee ledlampen.