fl
door flosje Aug 12, 2009 om 15:47
Huishouden & energie

Waterstank vaatwasser

Ik heb sinds enige tijd last van stank van de vaat die uit de vaatwasser komt. De vaat ruikt dan naar: ( we hebben verschillende vergelijkingsgeuren bedacht) geur v.e goudvissenkom die verschoont moet worden, natte hond etc.. Het maakt ook al niets uit welk merk vaattabletten ik gebruik en ik reinig de machine 1x per maand met spec. vaatwasmachinereiniger. Gebruik ook zout en spoelglans. Wat ik niet gebruik zijn de spec. geurverfrissers voor in de vaatwasser, omdat die zo sterk geparfumeerd zijn, dat als je je koffie drinkt, je kopje ernaar ruikt en dat is ook smerig! Heb de waterleidingmaatsch. gebeld, en zelfs een loodgieter erbij gehad, maar geen van beiden kunnen een oplossing aandragen. Wie wel??

51792 55 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 12, 2009 om 16:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte:Probeer eens in een lege machine een emmer heet water uit de kraan reiniger op citroenbasis erbij aanzetten op de hoogste temp na een tweetal min uit zetten 5min laten staan en dan het prog af laten maken. sc6  T

ve
door verwijderd - Aug 12, 2009 om 16:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt er toch wel erg veel op dat uw vaatwasser inwendig niet schoon is ondanks het gebruik van de reiniger (of misschien wel zelfs daardoor). Er zijn kennelijk ergens in het systeem etensresten aanwezig. U kunt eventueel de machine een keer laten draaien met een ontstoppingsmiddel. (kleine dosering)

ve
door verwijderd - Aug 12, 2009 om 16:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry gerritaltena Nooit met een ontstoppings middel dit is zeer schadelijk voor mens en machine.  T

ve
door verwijderd - Aug 12, 2009 om 16:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

'toolboy' ik gaf aan een kleine hoeveelheid. Ik nam als uitgangspunt dat het inwendige van een vaatwasser daar wel tegen zou moeten kunnen.

Het advies met heet water uit de kraan lijkt mij lastig aangezien de macine bij het starten altijd eerst water wegpompt.

Het wasmiddelbakje vullen met citroen'sap' is een goede tip, in ieder geval kan een poging met gewone soda ook geen kwaad.

ve
door verwijderd - Aug 12, 2009 om 16:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

@flosje

Als je regelmatig een vaatwasmachinereiniger gebruikt zou het toch niet zo moeten stinken. Of 't moet uit de afvoerleiding komen?

Misschien een rare opmerking. Kijk eens naar het volgende: als je de vaatwasser open doet zie je links en rechts een smalle rubbere rand. Zit er geen prut voor die rubbers. (vooraan in de hoeken, links en rechts, gelijk als je de klep open doet)

En anders toch maar eens die goudvis eruit halen!  ;-)

ve
door verwijderd - Aug 12, 2009 om 16:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wordt de vaatwasser niet warm genoeg (minimaal 60 graden)? In dat geval kunnen bacteriën zich ontwikkelen. Als het water warm is, dan even de klep openen. De inhoud moet behoorlijk warm aanvoelen met veel damp die vrijkomt.

Vervangen van de 60 graden of andere voeler die mogelijk defect is zou de oplossing kunnen zijn. Het
is een klein cilindervormig onderdeel ( ongev. 1 cm diameter), waarmee
op de watertemperatuur gereageerd wordt. Er zitten twee draden op
aangesloten.
Als dit onderdeeltje defect is, dan wordt de stroom door het verwarmingselement (te vroeg) onderbroken.

ve
door verwijderd - Aug 12, 2009 om 17:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik nam even aan dat het filter wel regelmatig goed onder de kraan uitgespoeld wordt. Kijk uit met speciale reinigers. Die zijn in principe niet nodig, behalve misschien voor kalkaanslag.

Ik ben erg tevreden met steeds een half blokje UNA alles in een per wasbeurt.

ve
door verwijderd - Aug 12, 2009 om 17:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zeer waarschijnlijk zit het vuil in de labirinthen hier gaat het spoelwater doorheen de huidige machine`s hebben tegewoordig labirinthen met een dun laagje folie vandaar geen ontstoppings middel.Tevens is het juist de bedoeling dat het hete water uit de kraan de boel schoon spoeld.Wij doen het al 25 jaar op deze manier vaak met sc6 groet T

ve
door verwijderd - Aug 12, 2009 om 20:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi, de afvoerslang kan die eruit net zoals bij een wasmachine.Als dat zo is een klein scheutje olijfolie inde afvoer doen niet van de machine maar van de vaste afvoer .Wie weet gr mhofman

ve
door verwijderd - Aug 14, 2009 om 11:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou ik heb dit probleem met mijn wasmachine :-(
Wat voor wasmiddel vloeibaar of poeder + wasverzachter ik gebruik ? Maakt niet uit :-( Mijn was blijft muf ruiken :-(
Ik heb nu sinds enkele maanden een nieuwe wasmachine en dat gaat iets beter dan mijn oude machine........ maar de stank neemt meer toe.
Ik vermoed dus ook wat hier al door iemand is genoemd, dat het aan de afvoer ligt (riool probleem dus)
Ik las iets over een scheur OLIJFOLIE in de afvoer gooien ? Heeft U daar goeie ervaringen mee ?
Maakt het ook uit welke olijf olie > Er zijn zoveel soorten !
Wat ik wel gedaan heb met mijn oude wasmachine is een pak soda erin gooien met genoeg heet water, dit een nacht laten staan en dan het heetste programma draaien. Dat hielp, maar helaas maar voor even...
Ik hoop hier de juiste tips te kunnen lezen, maar de olijf olie ga ik zeker proberen !

Groetjes Irene

ve
door verwijderd - Aug 14, 2009 om 11:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is onmogelijk dat er etensresten aan de binnenkant van de sproeiers zitten Dus om de machine schoon te maken heeft geen enkele zin. Water stinkt niet, wel de afvoer. Zit er wel een stankafsluiter tussen de machine en de afvoer? Allerlei mideltjes om de vaatwasser te reinigen is pure onzin en geldklopperij!

ve
door verwijderd - Aug 14, 2009 om 12:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

probeer eens een stankafsluiter op je afvoer te plaatsten of een eenvoudige zwanenhals (fungeert ook als een stankafsluiter) het kan namelijk zijnn dat er in je afvoer een overdruk onstaat door bacteriën die een gas maken.

Door het water dat in de zwanehals blijft staan heb je geen afvoerluchtjes meer die de machine in kunnen strommen

groetjes Turfie

ve
door verwijderd - Aug 14, 2009 om 12:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet niet of het bij vaatwassers ook kan,maar mijn wasmachine laat ik eens in de zo veel tijd met een lege trommel en een klein beetje soda draaien om alles te reinigen.

Aan de andere kant kan er ook iets mis zijn met de stankafsluiter van het riool.

ve
door verwijderd - Aug 14, 2009 om 12:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja ik vermoed zelf het laatste dus moet er even naar gekeken worden, daar ik laatst al een nieuwe wasmachine gekocht heb.
En mijn nieuwe machine die begint ook al muf te ruiken :-(
Oude machine was overigens 15 jaar dus wel aan vervanging toe ;-)
Soda helpt wel maar voor even...
Of het lukt met de vaatwasser ? Kan ik ook geen antwoord op geven..

Groet Irene

ve
door verwijderd - Aug 14, 2009 om 12:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij ons thuis was dat probleem ook vaak ter sprake, wat geholpen heeft is wanneer de vaatwasser klaar is, dat de klep dan gewoon een tijdje open blijft staan zodat de hitte er helemaal uit gaat, en daarna pas de nieuwe, vuile vaat erin zetten.

Hopelijk heeft dit je geholpen.

ve
door verwijderd - Aug 14, 2009 om 12:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gebruik azijn voor te spoelen...dit is goed voor de vaatwasser en de wasmachine..

ve
door verwijderd - Aug 14, 2009 om 12:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

gewoon 2 bekers soda er in en zonder afwas laten draaien en je bent van je stank af

ve
door verwijderd - Aug 14, 2009 om 12:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

In het verleden heb ik een dergelijk probleem gehad met mijn wasmachine. Dit werd veroorzaakt doordat de kier tussen de slang en de afvoerpijp (waar de slang in gehangen wordt) was dichtgeslibt met (zeep)resten. Hierdoor ontstond bij het leegpompen een onderdruk in de stankafsluiter waardoor deze stankafsluiter werd leeggetrokken en dus niet meer afsloot.

Remedie, slang er uit, afvoerpijp schoonmaken, slang er in, probleem opgelost.

Mogelijk kan dat een oplossing zijn voor het vaatwasserprobleem.

ve
door verwijderd - Aug 14, 2009 om 12:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er blijft altijd wat water achter in de machine en als je dan na het uithalen van de vaat de deur helemaal dicht doet dus afsluit gaat hij zeker stinken dat is ook zo met de wasmachine.Altijd de deur niet helemaal dichtdoen je zal merken dat hij dan niet meer stinkt.SUCCES.

ve
door verwijderd - Aug 14, 2009 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag flosje,

Je hebt al vele reakties gehad die je kunt uitproberen. Nu heb ik een paar vragen aan je: hoe lang laat je de vuile afwas in de machine staan voordat je die laat draaien? Hoe lang na het afwassen van de machine doe je de schone vaat uitpakken? Gebruik je wel eens 3 in 1 vaatwas tabletten?

Als tip zou je misschien eens een klein scheutje chloor in de lege machine kunnen doen en laten draaien met alleen het spoel programma. Ik weet het, voordat er allerlij reakties losbarsten, dat is niet echt millieu vriendelijk maar kan soms wonderen doen. Leg bijv.aangeslagen r.v.s.! theelepeltjes maar eens in een bakje met chloor, komt er als nieuw uit.

ve
door verwijderd - Aug 14, 2009 om 13:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vermoed dat uhet heeft over een waterlucht dat uit uw vaatwasser komt. Daar heb ik ook last van. Er schijnt dat ze een speciaal stof bij het waterverwerkingsbedrijf erin doen (vooral bij warm weer), en dat veroorzaakt de vieze waterlucht aan uw serviesgoed.

ve
door verwijderd - Aug 14, 2009 om 13:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Meestal kom het doordat de stankafsluiter (SYPHON) wordt leeg gezogen via een ander afvoer omdat de beluchting van u afvoer systeem dus op een of andere manier niet moet doen waar hij voordient n.l. lucht aanzuigen zodat het vacuum wordt opgelost.

Kan ook zijn dat er tegenschot in de afvoer zit zodat hij de lucht via de syphon aan moet zuigen omdat hij dus dat niet via de beluchting kan doen.

Groet en een zuivere lucht toegewenst.

Valerius

ve
door verwijderd - Aug 14, 2009 om 13:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Iin de bodem van uw vaatwasser waar het water wordt afgevoerd zitten filters. Een grof- en een fijnfilter. Deze moeten ook worden gereinigd als u een vaatwasmachinereiniger gebruikt. Als deze zijn vervuild kan de machine zijn vuile water niet kwijt en de resten van voedsel etc gaan dan rotten en stinken. Kijk even in uw handleiding hoe de filters los te maken maar dit is een eenvoudig werkje. En gebruik a.u.b. geen agressieve schoonmaakmiddelen want deze zijn zeer slecht voor de machine, vooral voor de pomp.

Succes,  Mebo

ve
door verwijderd - Aug 14, 2009 om 13:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het ruikt naar een natte Hond, zeg je zelf....in het geval van een tweedehandsje zou het best eens kunnen dat er een hond in is gestopt geweest. Gewoon een nieuwe nemen ben je van een hoop geklooi af..

ve
door verwijderd - Aug 14, 2009 om 13:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hier kan ik mij wel in vinden.

Soms heb ik ook het idee dat als ik de kraan open zet ik dezelfde lucht ruik.

ve
door verwijderd - Aug 14, 2009 om 13:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Probeer eens een liter schoonmaakazijn in de vaatwasser te gooien en dan op de hoogst mogelijke stand laten draaien vol programma. Dat helpt bij ons wel héél goed, geen luchtjes en een geweldig schone machine. Dit is ons aangeraden door een monteur van Miele, die bij ons was voor een reparatie.

Dit helpt tevens ook goed voor wasmachine's en dan op 90 of 95 graden laten draaien. Veel succes!!

ve
door verwijderd - Aug 14, 2009 om 13:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

weet je zeker of die lucht uit de vaatwasser komt ????of uit het riool --weet je zeker dat er een zwanehals tussenzit ????

groetjes

ve
door verwijderd - Aug 14, 2009 om 13:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

BIOTEX groen of blauw net wat u in huis hebt.

Een flinke eetlepel er in en laten draaien en een nachtje laten inweken hierna wel heel erg goed na laten spoelen ivm de smaak.

ve
door verwijderd - Aug 14, 2009 om 14:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn vaatwasser draait ALTIJD op 30/40 graden , met tabletten van de action .   1x per maand draai ik op 60 graden met antikalktabletten en ik heb altijd een wat jij noemt geurverfrisser van de action er in hangen . Geen reuk aan kopjes e.d.  en ook nooit stank vanuit de maschine en ja om de zoveeltijd maak ik met de hand en een sopje achter de rubber van de deur [ onder en zijkant ] schoon.

ve
door verwijderd - Aug 14, 2009 om 14:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Draai sowieso de vaatwasser eens leeg met een speciale reiniger erin, maar vooral eerst de zeef goed schoonmaken. Las dat je dat al gedaan had, maar denk vooral ook aan het filter onderin, vaak wil je niet weten hoe die eruit ziet !!!
En gebruik etoch een geurverfrisser. Als je de betere koopt smaakt je kopje er echt niet naar.
En gebruik alleen de goede vaatwasmidelen, GEEN huismerken. Ook die geven de vaatwasser al een betere geur.

Hoop dat je hier wat aan hebt, succes !!

ve
door verwijderd - Aug 14, 2009 om 14:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Flosje,
Lees net je vraag .
Ik heb er ook last van gehad en heb de sproeikop boven in de afwas machine eruitgehaald en goed schoongemaakt .
De gaatjes met een tanden stoker door geprikt en heb er geen last meer van.

Een lepel soda in afvoer gat gedaan met heet water
gr manya

ve
door verwijderd - Aug 14, 2009 om 15:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben na een kleine storing aan de vaatwasser als tip van de reparateur gekregen:

EENS IN DE MAAND DE MACHINE, LEEG, OP DE HOOGSTE TEMERATUUR MET EEN HALVE CITROEN LATEN DRAAIEN.

De machine wordt hier heel schoon van, gaat lekker fris ruiken en het kost niets! Reinigers die in de winkel verkocht worden, worden ten zeerste afgeraden!!

Verder alleen op de hoogste temp. laten draaien zodat alle vetten altijd goed kunnen oplossen.

ve
door verwijderd - Aug 14, 2009 om 15:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zelf heb ik geen ervaring met een afwasautomaat, maar wel met een wasmachine die nogal rook. De monteru die ik erbij haalde gaf mij als raad, "halve fles schoonmaakazijn"in de machine en dan op de hoogste stand een lege machine draaien, daarna was het euvel bij mij verholpen. Eens in de 2 maanden en gelijk is ook de kalkaanslag verdwenen. succes

ve
door verwijderd - Aug 14, 2009 om 16:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Doen het helpt echt die olijfolie,bij mij in elk geval wel.De soort maakt niet uit maar niet teveel erin doen een klein scheutje is voldoende.Ik ben benieuwd of het bij U ook helpt groetjes Mhofman

ve
door verwijderd - Aug 14, 2009 om 17:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Flosje,
Er zijn een heleboel mooie antwoorden gegeven. En vele zijn volgens mij zinvol, zoals het inwendig reinigen van de vaatwasser, maar ook de afvoer met de zwanenhals.

Even kort op een rij. Als je (jullie) het glansspoel-, het zoutreservoir al eens hebben schoongemaakt en de vangbak, daar waar altijd wat water in blijft staan en waar zo'n uitdraaibare zeef in zit dan is de kans klein dt er IN de machine iets fout zit. Of er moet een minieme lekkage zijn op de onderplaat en daar moet water staan te rotten, maar veel machines hebben zo'n onderplaat (de bodem) niet eens.

Je hebt ook al een monteur er bij gehad en die kon het niet vinden. Helaas gaat niet elke monteur door tot het gevonden is, maar de kosten lopen dan wel erg op.

Een vaatwasser heeft in tegenstelling tot een wasmachine meestal bijna geen slangen, dus kan ook daar geen zeep achterblijven. Een luchtverfrisser er in hangen kan de stank verlichten, maar kost op den duur ook het nodige.

Het enige nieuwe advies wat ik kan geven is dat je op de knieën voor de vaatwasser gaat zitten en eens goed kijkt waar vuil water zou kunnen blijven als het op de deur is gemorst. Als dat niets oplevert het hele ding een stuk kantelen (zorg dat hij niet omvalt!) en kijken of er troep onderaan / onderin te zien is.

De allerlaatste tip is: kijk eens in de handleiding hoe hij onderhouden moet worden. Ook de sproeiarmen kunnen vaak schoongemaakt worden, zeker als je (jullie) de vaat er vuil inzetten, dus met alle jus, kruimels en etensresten er aan, dan wordt de binnenzijde best vet en is regelmatig onderhoud noodzakelijk.

Succes,
Erky

ve
door verwijderd - Aug 14, 2009 om 19:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

het is best mogelijk dat de stank afsluiter leeg gezogen word door een onder druk dat dus na je stankafsluiter nog enkele afvoeren zitten die bij gebruik een onderdruk brengen dus te veel en te snel afvoeren. hierdoor  ontstaat een vacuum en dan doet de stank afsluiter niks  en blijft hij stinken om dat er geen water in zit

  1. wat te doen is een ont luchter er tussen bouwen een voor een sanitair bedrijf is dat heel gemakelijk en niet zo kostbaar , veel sucses

ve
door verwijderd - Aug 14, 2009 om 19:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien dat toch de afvoer/aanvoerslangen dichtgeslipt zijn, wat u nog zou kunnen proberen is een paar druppels "slaolie" in de AFVOERleiding te gooien Let op NIET in de aanvoerleiding want dat komt dan weer in uw machine terecht. Probeer het maar dit kan absoluut geen kwaad, en als u niet helemaal bij de afvoerbuis kan kopen met de fles neem dan een pupetje vol met olie en spuit dit in de afvoerslang.

PS  één pipetje is ong. 2 eetlepels.

succes

ve
door verwijderd - Aug 14, 2009 om 20:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een vaatwasser heeft in tegenstelling tot een wasmachine meestal bijna geen slangen, dus kan ook daar geen zeep achterblijven.

Geachte hoe komt u aan deze info Heeft u enig idee hoeveel slangen er in een vaatwasser zitten????   vrgr T

ve
door verwijderd - Aug 14, 2009 om 20:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

oeps lijkt me niet handig hoor ontstoppingsmiddel ook niet in een kleine dosering. daar kan het systeem wat achter in de machine zit niet tegen.

ve
door verwijderd - Aug 14, 2009 om 20:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ga er nu vanuit dat de stank echt in de vaatwasser ontstaat.
Is uw vaat wel goed schoon ?
Allereerst adviseer ik de vaatwasser altijd op 60/65 graden te gebruiken en niet op een lagere temperatuur.
Niet te vol maken.
De vuile vaat erin en direct de machine starten (dus niet een tijdje de vuile vaat in de machine verzamelen en later laten draaien)

In tegenstelling wat hiervoor gesuggereerd is kan de vaatwasser wel degelijk van binnen vervuilen.
Als u handig bent (of een handige vriend/kennis hebt) kunt u de machine aan de achterkant openmaken.
En bekijken hoe het water loopt en kijken of er ergens zwarte vlekken zijn waar vuil is achtergebleven.
Ook bij de (elektrische bestuurde) afsluiters/ventielen en drijvers die via een mechanisch armpje of direct een elektrische schakelaar aansturen.
Dit was bij mij het geval er had zich op diverse plaatsen wat vuil opgehoopt en dit ging er niet met doorspoelen uit !
Daarom liep het programma niet goed meer (spoelde niet goed door, programma raakte van slag).
Stappenplan:
1) Schrijf het type nummer van uw apparaat op en zoek op het internet (op de website van de fabrikant), het technische handleiding met beschrijving van de onderdelen en montage instructies.
2) Dan weet u al een beetje waar u moet kijken en zoeken en hoe u de eerste inspectie kan doen, en waar u moet wezen bv. aan de achterkant of de zijkant etc. Dan de machine openen en de machine inspecteren.
3) Als er echt vuil in zit dat verwijdert moet worden, dan moet het meeste gedemonteerd worden en dan ben je als leek wel een dagje zoet.
Aandacht punten voor het volgende:
(Als je niet echt handig bent, begin er niet aan) anders:
Kijk goed hoe alles vast zit en met elkaar verbonden is (maak foto's met een digitale camera als u die hebt)
Bewaar alle onderdelen in een voor u logische manier.
Let op dat je geen kleine onderdelen (schroefjes, veertjes, moertjes) kwijt raakt.
Onthoud de volgorde waarop u de zaken hebt gedemonteerd (de montage moet natuurlijk in omgekeerde volgorde plaatsvinden) - maak eventueel meer foto's
Dingen die vanzelf spreken (maar niets vergeten):
Stekker eruit, waterleiding loskoppelen.
Restwater uit de machine laten lopen (afvoerslang zo laag mogelijk leggen in een laag teiltje) en dweilen (oude handdoeken) bij de hand houden want er zit toch altijd hier en daar water in wat er bij het demonteren uitloopt.
4) Dan alles demonteren en de betreffende onderdelen schoonmaken.
Bij mij moest eerst het waterreservoir eruit en toen kon ik de ventielen schoonmaken.
5) Weer in elkaar zetten, in geval u twijfelt of alles wel goed zit niet dichtmaken, maar eerst een keer laten wassen (in dit laatste geval niet vergeten de afvoerslang te monteren en als het apparaat definitief dichtgemaakt wordt weer even de stekker eruit en de afvoerslang niet op de grond laten vallen want dan loopt er weer water uit).
Daarna deed hij het bij mij weer perfekt ! (Siemens van 5 jaar oud)

ve
door verwijderd - Aug 14, 2009 om 20:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook wij hebben af en toe (gemiddeld eens per 2 weken) last van genoemde stankoverlast (de geur van natte hond) in de vaatwasser en aan het servies dat uit de vaatwasser komt nadat de vaatwasser klaar is. Afgelopen weken zijn wij wezen kamperen en daar doen wij uiteraard de vaat gewoon met de hand in een bak met heet water met afwasmiddel. Daarna drogen wij de vaat met een schone en droge theedoek en tot onze verbazing rook het serviesgoed na de was en droogbeurt geregeld ook naar "natte hond" . Op zo'n moment goot ik kokend water met vaatwasmiddel in een bak en liet het serviesgoed dan een paar minuten weken.

Hoe dat die vieze geur komt en nog belangrijker hoe je eraf komt, weet ik niet maar gelet op dezelfde ervaringen met de handvaat op de camping, kan het volgens mij absoluut niet aan de afvoer of de machine zelf liggen.

ve
door verwijderd - Aug 14, 2009 om 20:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

wat ik laatst heb gedaan is een scheutje dikke bleek en op de hoogste stand leeg laten draaien hierdoor worden sproeiers en alle andere onderdelen goed schoongemaakt.en ook ,het is een beetje een goor klusje maar ook moet je de rubbers van de randen goed schoonmaken echt even met je vinger langs de hele rand

 het systeem achter in de vaatwasser het is een systeem wat behoorlijk lang is en in allerlei bochten draait in de bochten blijft vaak vuil zitten dus eenmaal per 2 maanden even leeg draaien op zijn heetst,

overigins heb ik mijn afwasser aangesloten op de warmwaterkraan dit scheelt heel wat opwarmen van het koude water

ve
door verwijderd - Aug 14, 2009 om 21:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

In het wasmiddel zit geen bleekmiddel meer,de bacteriën gaan niet dood en vermeerderen zich iedere wasbeurt. Eens in de zoveel tijd als de was begint te ruiken gooi ik een behoorlijke scheut bleekmiddel in de lege wasmachine en draai het 40 graden programma helemaal af.Je kunt dan weer een hele tijd wassen,herhaal dit als de was weer begint te ruiken.

Ik weet niet of dit ook werkt met een afwasmachine (die heb ik geen).

ve
door verwijderd - Aug 14, 2009 om 21:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij zit in de vaatwastabbetten ook geen bleekmiddel meer.

ve
door verwijderd - Aug 14, 2009 om 22:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

als je vaatwasser lig is koop dan een flesje reiniging en onderhoud van calgonit die maak hem lekker schoon en hij reikt heerlijk fris maar alleen als de vaatwasser leeg is op zijn kop in de vaat zetten en op groot program zetten ik doe dat iedere drie mnd mijn vaat wasser stinkt nooit hoppelijk werk dit wel

ve
door verwijderd - Aug 14, 2009 om 23:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

ve
door verwijderd - Aug 14, 2009 om 23:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zie vaatwasser reinigen bij klusidee.nl.
De soda methode.

ve
door verwijderd - Aug 15, 2009 om 00:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

ALLEEN WASSEN OP TEMPERATUREN BOVEN 65 GRADEN,

(dus pannen stand of hoger.)

NOOIT MEER STANK, ALLE BACTERIEN ZIJN DAN DOOD.

Groetjes Keessie

ve
door verwijderd - Aug 15, 2009 om 09:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Zeep dood geen bacterien nu niet vroeger niet en in de toekomst ook niet vandaar regelmatig het vuile pannen programma gebruiken deze is extra heet.

dit geldt ook voor de wasmachine, vlekken gaan er op koud al uit maar bacterien en schimmels gaan pas dood op 65 graden en hoger (regelmatig op 90 gr wassen met handdoeken dwijlen en vaatdoekjes).

gr O

ve
door verwijderd - Aug 15, 2009 om 16:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Koop gewoon een pak soda, doe dit in de vaatwasser , draai het langst mogelijke programma, dit maakt al je leidingen schoon, haalt vet en vuil weg. Ik doe dit ongeveer 1 x per 2 maanden afhankelijk hoeveel vaat ik heb gehaden hoe vet dit was.

Deze tip is mij ooit gegeven door een installateur van vaatwassers.

Veel succes ermee

ve
door verwijderd - Aug 15, 2009 om 17:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Reentje,

Ik heb ook stankproblemen met mijn wasmachine gehad. Net of er een vislucht uitkwam als de machine klaar was met wassen. De tip die ik heb gekregen is: het wasverzachterbakje vullen met azijn (ipv wasverzachter). En het hielp! En je was gaat echt niet naar azijn ruiken!

Succes!

Groetjes,

Tineke

ve
door verwijderd - Aug 15, 2009 om 20:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lees je instructies van de vaatwasser en maak de filter en rubbers op tijd schoon.
Zet geen te vuile spullen in de vaatwasser maar spoel het ergste  er eerst even af
Een halve vaatwastablet voldoet dan meestal ook.
Laat de vaatwasser leeg met een halve tablet even lopen als je de filters en rubbers hebt schoongemaakt 1x per maand bij mijn siemens.

ve
door verwijderd - Aug 16, 2009 om 10:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vieze of rioollucht:

Zowel vaatwassers als wasmachines draaien tegenwoordig op een TE ecologische (lees TE lage temperatuur) om de gevormde combinatie van vetten-, kalk en andere afvalprut uit de afvoerleidingen te kunnen verwijderen. Dit blijft dus als vieze afvalfilm aan de afvoerfilters EN de binnenkant van de afvoerslangen en -kleppen zitten. Dit uit zich bij beide in stank en bij wasmachines krijg je zelfs gore en grote extra vlekken op je "vers gewassen" kleding.

Krijg ik die vieze lucht in mijn neus, laat ik beide machines LEEG draaien, op het meest uitgebreide wasprogramma op de heetste stand MET in allebei een heel 3-in-1-vaatwasmachine-afwasblokje. Dus de wasmachine op de lange 90 graden-witte was stand. De afwasmachine op de heetste universele 65 graden stand. Een pies-of-keek en de stank is weg. Is de stank na dezeeerste keer nog niet helemaal weg? De hele procedure nog een keer herhalen. Ik heb nog nooit andere spullen gebruikt en heb eigenlijk nooit last van luchtjes.

Natte hondenlucht:

Beide machines na einde gebruik altijd goed laten drogen. Een nattehondenlucht krijg je alleen maar als het aanwezige vocht binnenin app. niet wegkan. Is de afwasmachine klaar, direct de klep open en de stoom laten ontsnappen. Is ie zo droog. Daarna pas de schone vaat eruit. Is ie leeg, nooit helemaal dichtklikken. Bij wasmachines na einde gebruik ook met je vingers voelen of er geen rotzooi onderin het afsluitrubber bij de deur ligt. Ook altijd de deur op een ruime kier houden tot de volgende wasbeurt. Controleer eens per maand ook de afvalfilters van de (af-)wasmachines. Je moest eens weten hoeveel daar allemaal wordt verzameld!

Gebruik van sla- of olijfolie:

  1. Wasmachine: geen sla of olijfolie gebruiken.

  2. Afwasmachine: een KLEIN scheutje sla- of olijfolie kan je gebruiken als smering voor de bewegende delen als je piepende geluiden hoort bij het werken van het app.

  3. Afvoerputjes: een scheutje sla- of olijfolie blijft als een film bovenop het water drijven, wat ervoor zorgt dat het water niet te snel verdampt en de boel niet droog komt te staan (wat de bekende rioolstank geeft). Voor het toevoegen, natuurlijk wel eerst zorgen dat er genoeg water in de stankoverloop staat!

Veel succes!

ve
door verwijderd - Aug 16, 2009 om 10:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Minstens 1 x per maand de vaatwasser op de hoogste temperatuur instelling/programma laten draaien. Het vet filter in de machine koekt in de loop der jaren steeds verder aan .

ve
door verwijderd - Aug 16, 2009 om 11:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mevr/heer, een aantal keer per jaar met (ouderwetse) soda een heet programma (leeg) laten draaien, goed voor ontkalking en ontvetten van machine en haalt alle luchtjes weg. Nooit (te) vette spullen in de machine zetten!