re
door reactiemarie May 27, 2017 om 05:48
Huishouden & energie
Welk materiaal eenvoudige isolatie zolderkamer

i.v.m. ziekte van een gezinslid hebben wij de ruimte op zolder nodig, die bij zomer te warm is en bij winter te koud - ruimte met open balken tot nok dak - ik wil op een simpele manier proberen hier iets aan te verhelpen door de ruimte kleiner te maken (afdichten naar nok door planken of dergelijke op balken), maar weet niet welk materuiaal ik daarvoor het beste kan gebruiken: ik zoek iets wat niet duur is, maar ook geen gifstoffen verspreidt - alle tips welkom en daarvoro bij voorbaat dank.
ps1: het plaatje is van internet geplukt - hier beetje op te zien wat ik bedoel met nok en balken hoop ik.
ps2: zou extra afdichting van de nog door bv iets van folie/radiatorfolie langs de top van het dak tot de balken ook helpen?

7299 12 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - May 27, 2017 om 07:35
7156 Antwoorden / 3 Vragen
Cookies
door Cookies - May 27, 2017 om 09:00
13336 Antwoorden / 36 Vragen

TIP: stel deze vraag op het forum van klusidee https://www.klusidee.nl/Forum/

Ge
door Genee - May 27, 2017 om 09:12
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Denk dat u prima geholpen zult worden in een van de bekende bouwmarkten.
Een idee van de soort materialen die gebruikt kunnen worden.
https://www.dakisolatie-advies.nl/schuin-dak-isoleren
Ben zelf niet zo voor isoleren i.v.m. mogelijke vochtproblemen wat dan voor de luchtkwaliteit ook niet zo goed is.

aurora1
door aurora1 - May 27, 2017 om 14:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Er zijn nogal wat pagina's over dit onderwerp te vinden waar u uw voordeel mee kunt doen, Klusidee staat er ook bij: https://www.google.nl/search?q=isoleren+hete+zolderkamer&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-ab&gfe_rd=cr&ei=_28pWeGsEazc8Af5hJTQDQ

Po
door Pontiac - May 27, 2017 om 18:35
131 Antwoorden / 5 Vragen

probeer eens wat info te bekomen over isoleren met schapenwol , heb een tijd geleden een docu gezien en daarin waren de resultaten zowel zomers als in de winter perfect kost een paar centen maar er zit wel subsidie op ( het isoleren dan )

gerbera
door gerbera - May 28, 2017 om 11:14
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Als een gekeken naar Underlayment platen, 18 mm. Deze zijn met mes en groef.

Anders tengels aan de balken en gipsplaten gebruiken.

pe
door pebk May 28, 2017 om 11:42
579 Antwoorden / 0 Vragen

Gipsplaten isoleren nauwelijks. Doe tenminste een laag glaswol tussen het dakbeschot en de gipsplaten.

gerbera
door gerbera May 28, 2017 om 16:03
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Hoef toch niet alles voor te kauwen neem ik aan. Over isolatie is al genoeg gesproken, het gaat hier om het maken van een plavond.

hansje klein
door hansje klein - May 28, 2017 om 12:05
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Moeilijk om zomaar en even uit te leggen ...

1 - U kunt de nu beloopbare zoldervloer gaan isoleren door het storten van iso-materiaal in de ruimte tussen de zoldervloer en het plafond van de verdieping lager

2 - De schuine wanden isoleren tot aan de dwarsbalken en glad afwerken met een plafond

3 - De schuine wanden isoleren tot in de nok

Voor het materiaal staat de bouwmarkt vol en is er genoeg info op het internet.

Bent u niet helemaal zo handig, klusbedrijf een offerte laten maken, daarmee weet u meteen wat er gedaan kan worden en hoeveel het zou gaan kosten. Bij een eigen huis zou ik het als een waardevolle investering zien.

Joke-Sk
door Joke-Sk - May 28, 2017 om 16:29
16 Antwoorden / 1 Vragen

Wij hebben op onze zolder een uitbouw met dubbele beglazing(op op het ZW)  aan de buitenkant van het raam hebben we een zonwerende rolscherm.

Verder hebben we alles met 1 laag dik piepschuim, daarop een heel dikke laag glas wol en daar tegen gipsplaten bekleed.

Onze zolder is nu noot te koud, we hebben al een paar jaar de verwarming daar niet aan staan.

In de zomer is het zelden te warm.

Wel 's nachts goed luchten zodat het er geen muffe lucht ontstaat en 's nachts lekker opgefrist kan worden. :)

er
door erky - May 29, 2017 om 13:33
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi CMM347,
Er hangt het een en ander af van de onderlinge afstand tussen de balken. Als de lengte van gipsplaat (2,60 m, kosten ong. € 3 per m2) er tussen past kan je in ieder geval een vliering maken. Er werd ook underlayment geadviseerd, is slechts 2,40 m lang en de kosten per vierkante meter zijn ong. € 10. Tel daar bij op de kosten voor steenwol of zo, dan kan je iets begroten. Radiatorfolie isoleert te weinig. Zelf heb ik 4 cm dik piepschuimen platen, maar die zijn in mijn geval tegen een wand en plafond te monteren geweest.

Heel belangrijk is om eerst goed na te gaan hoe het zit met damp en vocht, ook condens. Zorg voor een spouw indien mogelijk of dampwerend folie. Besef ook dat er weer veel warmte in de zomer en kou in de winter komt van een dakraam of dakkapel.

Succes!
Erky

1paul
door 1paul - May 29, 2017 om 14:40
3101 Antwoorden / 0 Vragen

isoleren met noppenfolie is oke en goed, ook eenvoudig aan te brengen, daarna plaatwerk op of tussen de balken aanbrengen, denk wel om alle kieren en gaten te dichten...

hou ook een spouw tussen dak en folie in alsook tussen folie en plaatwerk...

ag
door agapon - May 29, 2017 om 19:23
115 Antwoorden / 0 Vragen

zoek een kluswijzer kans dat het daar in terug te vinden is

re
door reactiemarie - Jun 20, 2017 om 15:12
22 Antwoorden / 27 Vragen

Beste mensen, die op mijn vraag hebben gereageerd: bij deze door omstandigheden een beetje aan de late kant mijn hartelijke dank voor al jullie informatie. Fijn, dt dit mogelijk is.