to
door tom-1988 May 28, 2016 om 13:50
Huishouden & energie

Wie is er eindverantwoordelijk voor de energiekosten?

Beste Kassagenoten,

In augustus 2013 ben ik met Woonstad Rotterdam een contract aangegaan voor een huurhuis in Rotterdam. Hierbij heb ik mij aangemeld bij de energieleverancier Nuon, waarvan ik het contract kan aantonen.

Zonder enige toedoen van mij was Eind oktober 2013 mijn contract opgezegd en overgenomen door Woonstad Rotterdam. Hierbij heb ik Nuon en Stedin gebeld en door privacy gevoeligheid mochten zij mij geen informatie geven over wie of waarom mijn contract is overgenomen.

Eind 2015 is de huismeester van ons appartement langsgekomen om mee te delen dat zij de energie rekeningen hebben betaald en dat zij deze nu bij ons willen verhalen. Tijdens zijn bezoek heeft hij mij ook gevraagd om me weer aan te melden bij een energieleverancier. ik heb me na het gesprek opnieuw aangemeld bij nuon.

Vandaag krijg ik een brief van woonstad dat ik € 2443,23 binnen 14 dagen naar hen moet over maken omdat het blijkbaar de kosten zijn geweest die ik heb gemaakt voor gas en elektriciteit.

Ten eerste ben ik het hier niet mee eens omdat ik mij aan mijn plicht, om mij bij een energieleverancier aan te sluiten, heb gehouden. Na mijn aanmelding bij Nuon heeft woonstad zelf mijn contract overgenomen en is overgestapt naar Eneco. Het tweede waar ik het niet mee eens ben is dat ik nooit zou hebben gekozen voor Eneco als mijn energieleverancier omdat zij aanzienlijk duurder zijn dan nuon. Had ik nog bij Nuon gezeten zouden mijn energiekosten lang niet zo hoog zijn geweest als dat het nu bij Eneco is. Ten derde heb ik geen mogelijkheid om dit bedrag binnen 14 dagen te betalen. Ik en mijn vrouw zijn beide studenten en zo een bedrag hebben wij niet zomaar liggen.

Mijn vraag is:

1. In hoeverre kan woonstad mij verantwoordelijk houden voor deze kosten, aangezien het contract voor energielevering tussen Woonstad en Eneco ligt? Moeten zij niet degene verantwoordelijk houden die het contract heeft aangenomen binnen woonstad zelf?

2. Kan ik een bezwaar maken op het bedrag omdat ik voor Nuon zou hebben gekozen en niet voor Eneco.

3. Mocht ik het uiteindelijk alsnog moeten betalen, kan ik bezwaar maken tegen de betalingstermijn van 14 dagen. Of kan ik het ook in termijnen betalen?

Hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen.

Met vriendelijke groet,

Tom

2855 7 Rapporteer

getty
door getty - May 28, 2016 om 14:18
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Maar heeft u in tussentijd dus helemaal niets betaald?

to
door tom-1988 May 29, 2016 om 16:05
Antwoorden / 1 Vragen

Nee dat klopt.
Na contact op te hebben genomen met nuon en stedin werd mij verteld dat het eventueel bij de huur inbegrepen zou zijn. Het is ook voor t eerst dat ik op mezelf ging wonen dus ik dacht nou het zal vast wel kloppen.

getty
door getty May 29, 2016 om 16:09
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dan zal je toch echt moeten betalen als hier niets over in je huurcontract staat. Je hebt energie en gas gebruikt zonder te betalen, dat kan natuurlijk niet. Bel ze en vraag om een betalingsregeling.

to
door tom-1988 May 29, 2016 om 20:37
Antwoorden / 1 Vragen

Beste getty,

ik begrijp dat ik gas, elektra moet betalen omdat ik dat heb gebruikt. Maar ik wil mijn positie in dit geval weten. In hoeverre kan iemand aansprakelijk worden gehouden voor een contract waar die niet in is genoemd.

Stel je nou voor dat het niet om gas of elektra ging maar om een fiets. ik koop online een fiets. me fiets komt voor me deur aan en ik betaal voor me fiets. ik krijg een aantal maanden later een brief waarin staat dat ik me fiets moet teruggeven en ik me geld deels terugkrijg. Daarnaast ontvang ik een andere fiets, waar inmiddels al voor is betaald. ( of het nou een fout van de woningbouw is of niet) Op welk grond kunnen zij mij aansprakelijk houden voor het gebruiken van de fiets die ik naderhand weer heb gekregen?

dus het gaat me niet OF ze me verantwoordelijk willen houden, het gaat mij meer om hoe? Natuurlijk heb ik een contract met de woningbouw, maar dat gaat om de huur e.d. het heeft niets te maken met de energielevering. Zo is de verhuurder in sommige gevallen ook verantwoordelijk voor de energierekening als er bijv. een wietplantage hier had gezeten.

tijger1
door tijger1 - May 28, 2016 om 14:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een wonderlijk verhaal.

Hebt u dan eind oktober 2013 een afrekening ontvangen van Nuon? Moest u toen boete betalen wegens contractbreuk? Hebt u het dan bij dat ene telefoontje gelaten?

Hebt u dan in 2014 en 2015 helemaal geen energierekeningen betaald?

Zijn de standen toentertijd opgenomen en de standen eind 2015? En het is nu mei 2016 waarom nu pas informeren, of dacht u werkelijk dat uw huisbaas twee jaar energie voor u gaat betalen?

Vraag de gespecificeerde nota op, vergelijk de standen. Klopt het, vraag een betalingsregeling.

Overigens is Eneco helemaal niet veel duurder dan Nuon.

Ma
door Mat Matheij May 28, 2016 om 15:31
986 Antwoorden / 3 Vragen

Inderdaad. U heeft gespecificeerd gelijk.

to
door tom-1988 May 29, 2016 om 16:09
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb destijds geen boete of i.d. moeten betalen omdat het volgens nuon gewoon was overgenomen door iemand anders.

En nee ik heb het niet bij dat ene telefoontje gelaten, maar ik kwam niet verder omdat zij ( nuon en stedin )mij geen informatie wilden geven.

Ik dacht niet dat ze dat zouden doen want ik wist niet wie het contract had overgenomen. Nu dat wel zo is, op welk grond kunnen zij dat geld bij mij weer incasseren? Niemand heeft hen verplicht om een contract af te sluiten.

nala1
door nala1 - May 28, 2016 om 16:15
25 Antwoorden / 1 Vragen

Woont u in een appartementencomplex? Dan kan het zijn dat de gemeenschappelijke elektrameter/gasmeter dezelfde postcode en huisnummer heeft als dat van u ( zelfde leveradres). Vaak heeft deze een toevoeging nst, ond, bij.

Het kan zijn dat bij het overgaan van het gemeenschappelijke elektra naar een andere leverancier uw huisaansluiting is overgezet, wat slordig is i.v.m. Een andere EAN-code, maar helaas het gebeurt.

Heeft u al die tijd helemaal niets betaald? En u heeft ook geen navraag gedaan bij de Nuon waarom u geen termijnen meer betaalde en waarom U geen afrekeningen ontvangt?

De doorberekening is terecht u heeft toch al die tijd gewoon gebruik gemaakt van het gas en elektra. U kunt contact opnemen met de WBV en een regeling treffen, wat mijn inziens niet zo'n probleem zou zijn, er heeft immers een onterechte switch plaats gevonden.

Gerry1969
door Gerry1969 - May 28, 2016 om 23:35
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Als Essent al duurder zou zijn als Nuon dan praat je op jaarbasis over maximaal een paar tientjes. Je kunt geen 300 euro besparen met overstappen.
Het maandbedrag wordt u aanlokkelijk gepresenteerd maar eind van het jaar blijkt dat levering en andere bijkomende kosten u tot bijbetaling dwingen.
Diewilik

tijger1
door tijger1 - May 29, 2016 om 16:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u schrijft dat u en uw vrouw beiden studenten zijn, dus u heb meer gehad dan de lagere school.

U sluit een contract af voor energie wat binnen een paar maanden wordt opgezegd. U informeert en er wordt gezegd, misschien zit het in de huur. Vroeg u zich dan niet af waarom u wel van augustus tot oktober 2013 had moeten betalen? Ging de huur in november dan flink omhoog?

Maar u geeft nog steeds geen antwoord over de standen. Hebt u in 2013 een afrekening gehad? Hebt u die eindstanden opgegeven? Zijn dat de beginstanden van de nota van de huisbaas? Hebt u een echte nota gehad van de huisbaas of kreeg u zomaar een bedrag te horen? Staat daar ook vastrecht, energiebelasting en die kortingen op?

to
door tom-1988 May 29, 2016 om 20:32
Antwoorden / 1 Vragen

Ik begrijp nou niet waarom jij zo geiriteerd bent of waar jij nou last van hebt, maar misschien helpt het als ik je even hieraan herinner: JIJ hebt dat geld niet betaald!

ik heb specifiek 3 vragen gesteld en als je daar een antwoord op hebt, welkom. Maar in het geval dat je je iritatie kwijt wilt, houdt dan aub gewoon je mening voor je.

tijger1
door tijger1 - May 29, 2016 om 20:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tom 1988

U hebt ook nog helemaal niets betaald. U vraagt zich juist af of dat wel zou moeten.

Maar de antwoorden op uw vragen zijn:

1. Ja. Nee.

2. Nee.

3. Nee. Kunt u vragen.

Maar ja, als de standen niet kloppen? Maar dat kan u blijkbaar niet schelen.

el
door elzasser - May 29, 2016 om 21:16
1 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Tom,

Vraag 1: Jij bent degene die energie verbruikt, dus jij zal dat linksom of rechtsom moeten betalen. Lijkt me toch niet zo moeilijk? De gang van zaken vind ik overigens wel heel wonderlijk. Staat er iets in je huurcontract over de levering van energie? Zat dat bij de servicekosten in of iets dergelijks?

Vraag 2: Je kunt hiertegen geen bezwaar maken. Wat je wel kunt doen is vragen waarom de wbv jouw contract heeft opgezegd en je iets anders door de strot heeft geduwd.

Vraag 3: Je kunt proberen of je het in termijnen kunt betalen. 2400 euro voor bijna drie jaar energie is niet extreem veel. Dus ik denk dat dit bedrag wel klopt.

Maar ik vraag me toch af wat je in die drie jaar betaald hebt en aan wie. Als je niks betaald hebt aan energie, zijn er dan geen alarmbellen gaan rinkelen? En waarom komen ze pas eind 2015 naar je toe om dat geld terug te halen? Waarom is er niet meteen een maandbedrag afgesproken?