ma
door marialeontin Sep 4, 2011 om 15:54
Huishouden & energie

Wie kan mij adviseren bij de aankoop van nieuwe wasmachine?

Mijn 9-jarige 'Bauknecht' heeft de geest gegeven :(
Als ik hem aan wil zetten hoor ik gepiep en flikkeren allerlei lampjes.
Volgens servicedienst gaat dat in de papieren lopen: 106 euro voorrijkosten+uurloon én een printplaat 200/250 euro.
Wie kan mij helpen in de doolhof aan wasmachines van tig merken en is tevreden over eigen machine?
Vroegere 'Miele' heeft 25 jaar gedraaid!
I.v.m. low-budget graag goede machine voor dito prijs...
Denken aan:
* Mogelijkheid van klein 30 min. wasje
* Intensief centrifugeren moet mogelijk zijn
* Geen wasduur van 3 uur of langer bij 90/95 gr. wasbeurt
* Machine die niet teveel geluid maakt
Heb zeer slechte recencies gelezen over 'Beste koop' Whirlpool Denver van maart j.l.....
Ik zie door de bomen het bos niet meer :(

Alvast dank voor uw reactie!
Marialeontin

6570 19 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Sep 4, 2011 om 16:22
16817 Antwoorden / 108 Vragen

Op deze vraag is moeilijk antwoord te geven; de één zweert bij Bosch/Siemens, de ander Miele, de volgende Zanussi enz. enz. U kunt er de Consumentenbond Magazine bij halen die (zo recent mogelijk) testen hebben uitgevoerd en daar uw conclusie uit trekken. Bent u geen lid van de Consumentenbond kunt U wel bepaalde nummers aanvragen, uiteraard tegen de prijs van het blad. Veel succes om uit het doolhof te komen.

valerius-2
door valerius-2 - Sep 4, 2011 om 16:22
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ga eens informatie vragen in een witgoed winkel loop eens gewoon naar binnen en neem wat folders mee.

birdies
door birdies - Sep 4, 2011 om 16:46
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Kijk eens op kieskeurig en lees de beoordelingen ook even.

ma
door marialeontin - Sep 4, 2011 om 18:13
4 Antwoorden / 2 Vragen

Alvast bedankt voor deze eerste snelle reacties!

@tenormin: Gisteren in de bieb even de Consumentengids van maart 2011 geleend. Als 'Beste uit de test': 3 Mieles (uiteraard ook 'beste' prijs ;) ).
'Beste koop': Whirlpool Denver 1600, maar daar zijn op de site van 'Kieskeurig' zoveel negatieve reviews over te lezen (@birdies!), dat ik me daar niet aan durf te wagen.
@valerius-2: Hier in de 'stad' bij Maxwell geweest: 'informatie' heb ik er niet echt gekregen. Twee medewerkers vertelden, los van elkaar, totaal andere dingen over dezelfde machines. Daar viel geen peil op te trekken.

Ander vraagje: Zijn jullie tevreden over je eigen wasmachine, welke is dat dan en zouden jullie die nu weer kopen? Die informatie kan mij misschien helpen in mijn keuze. (In een andere situatie zou ik wel weer voor een Miele gaan...)

birdies
door birdies - Sep 4, 2011 om 18:23
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Die tests van de CB heb je niet veel aan: er worden maar weinig merken/modellen getest en vaak klopt er ook geen bal van de uitslag. Staan veel fouten/onzorgvuldigheden in.

Wat is eigenlijk je maximaal te besteden bedrag? Zelf heb ik al 11 jaar (zonder problemen) een AEG Lavamat, daarvoor 10-12 jaar een Bauknecht.

richard83
door richard83 - Sep 4, 2011 om 18:44
386 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=birdies schreef op zondag 4 sep 2011, 18:23]Die tests van de CB heb je niet veel aan: er worden maar weinig merken/modellen getest en vaak klopt er ook geen bal van de uitslag. Staan veel fouten/onzorgvuldigheden in.

Wat is eigenlijk je maximaal te besteden bedrag? Zelf heb ik al 11 jaar (zonder problemen) een AEG Lavamat, daarvoor 10-12 jaar een Bauknecht.

We hebben ook een AEG lavamat. We hebben die ook zoon 10 jaar. Alleen de bedienings paneel is alleen kapot gegaan in die 10 jaar dan. Verder doet ie het nog steets.

re
door renate07 - Sep 4, 2011 om 19:01
142 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb sinds 2 jaar een Miele, omdat mijn vorige (een Bosch) het niet goed aankon om zo'n 20 machines in de week te draaien. Met 3 dochters blijf je aan het wassen , 2 weken geleden heb ik denk ik wel 40 machines gedraaid toen er 2 van vakantie terugkwamen. Ik heb de Miele voor 799,= gekocht. Het model ging eruit en daarom een paar honderd euro goedkoper. Prima wasmachine. Nooit problemen .
Wast als een tierelier. Kort wasje van 32 minuten is mogeluk en de kookwas duurt 1uur 58.
Hou gewoon de aanbiedingen van Miele in de gaten in de reclameblaadjes.
gr. Renate

valerius-2
door valerius-2 - Sep 4, 2011 om 19:22
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=marialeontin schreef op zondag 4 sep 2011, 18:13]Alvast bedankt voor deze eerste snelle reacties!

@tenormin: Gisteren in de bieb even de Consumentengids van maart 2011 geleend. Als 'Beste uit de test': 3 Mieles (uiteraard ook 'beste' prijs ;) ).
. 'Beste koop': Whirlpool Denver 1600, maar daar zijn op de site van 'Kieskeurig' zoveel negatieve reviews over te lezen (@birdies!), dat ik me daar niet aan durf te wagen.
@valerius-2: Hier in de 'stad' bij Maxwell geweest: 'informatie' heb ik er niet echt gekregen. Twee medewerkers vertelden, los van elkaar, totaal andere dingen over dezelfde machines. Daar viel geen peil op te trekken.

Ander vraagje: Zijn jullie tevreden over je eigen wasmachine, welke is dat dan en zouden jullie die nu weer kopen? Die informatie kan mij misschien helpen in mijn keuze. (In een andere situatie zou ik wel weer voor een Miele gaan...)

Ik heb al 22 jaar een miele, een hydromatic w733, de laatse 2 jaar gebruik ik hem maximaal 1 keer per week. Ben nu alleen.Nooit wat mee gehad.

tenormin
door tenormin - Sep 4, 2011 om 19:46
16817 Antwoorden / 108 Vragen

@Marialeontine, dat schreef ik dus in mijn eerste antwoord: moeilijk. Maar nu je het zelf vraagt: ik heb een Bosch Maxx inhoud 6 kg. Hij is een jaar of 9 en ben er content mee. Bosch is ook Siemens. De langste tijd, dus was op 90 graden duurt 1u15; de gewone kleding 20 min. Hij geeft 5 spoelbeurten maar ik stop dat (knoppen indrukken) na 3, bespaart water en tijd. Hij is éénmaal kapot geweest, vóór de 5 jaar garantie, dus geen kosten, en zo zult u nog veel anderen lezen hoe zij hun machine ervaren. Wat u ook koopt, ik wens uw veel succes.

tenormin
door tenormin - Sep 4, 2011 om 19:52
16817 Antwoorden / 108 Vragen

Nog een toevoeging: birdies verwees naar kieskeurig, maar ook daar verschillen de meningen nogal. Wat ik ietwat overdreven vond was dat waar de één een Miele een 10 geven, geeft de ander een heel veel lager cijfer. Daarom, wat birdies ook schrijft: wat is je budget. Het is niet altijd: goedkoop is duurkoop, maar toch....Soms is het zelfs beter een overjarig model te kopen dan het nieuwste snufje.

robtien
door robtien - Sep 4, 2011 om 21:03
269 Antwoorden / 10 Vragen

ik zou voor miele gaan een goed merk al jaren in gebruik door vele mensen
verschillende wasstanden mogelijkheden en enz.. maar op kiesbeter kunt u ook even kijken. of ga gewoon wat winkels af stel daar overal dezelfde vragen en kijk wat het beste bij u past. een model van het vorige jaar kunt u ook overwege meestal staan daar kortingen op die modelen omdat ze namelijk niet van het jaar zijn maar van het jaar eerder terwijl er niks mee is. een showroom model wat eruit gaat is meestal ook goedkoper en mankeert meestal ook niks. suc6 met een keuze maken.

mvg Robtien.

ja
door jans2 - Sep 5, 2011 om 11:08
311 Antwoorden / 4 Vragen

Je hoeft tegenwoordig gelukkig geen winkels meer af te lopen: we hebben het internet! Toen mijn vorige wasmachine het begaf heb ik vanuit mijn luie stoel een klein "warenonderzoek" gedaan. Gewoon letten op de gewenste mogelijkheden (programma's+duur, toerental, waterverbruik, energieverbruik, prijs etc.). Al doende krijg je behoorlijk inzicht, ook in je eigen prioriteiten. Bij mij kwam er, tot mijn verrassing, een Bosch als favoriet uit de bus. Met de opgedane kennis ben ik naar de dichtsbijzijnde witgoedwinkel met goede service (ook gecontroleerd via intenet) gegaan. In een ommezien was de koop gesloten en ik heb nu alweer 5 jaar veel plezier van de wasmachine.

tenormin
door tenormin - Sep 5, 2011 om 11:23
16817 Antwoorden / 108 Vragen

@jans2, ik ben ook een Bosch "liefhebber". Maar het zijn je eigen ervaringen die tellen en daarom valt de vraag van marialeontine ook in de categorie moeilijk, omdat er zo veel merken zoveel zinnen zijn. Plus dat ze schrijft: low-budget. Maar ze komt er vast wel uit.

ja
door jans2 - Sep 5, 2011 om 12:33
311 Antwoorden / 4 Vragen

@tenormin, off topic: ??? Ik schreef dat er TOT MIJN VERRASSING een Bosch als favoriet uit de bus kwam. Ik pleit nergens voor, geef alleen aan hoe ts zelf tot een keuze kan komen. Dat was toch de vraag, om door de bomen het bos weer te kunnen zien?

f.weele
door f.weele - Sep 5, 2011 om 22:45
1085 Antwoorden / 27 Vragen

beste marialeontin, ik heb de samsung WF0602NUWG een paar maanden
geleden aangeschaft, bevalt mij prima. Gekocht via internet bij Clevercow.
Levert op tijd en volgens afspraak zonder problemen.
klik hier
m.vr.gr.

ma
door marialeontin - Sep 8, 2011 om 18:23
4 Antwoorden / 2 Vragen

Maandag j.l. nog eens naar wasmachines gaan kijken.
Nog geen keuze gemaakt omdat ik eerst nog wat over de diverse types op internet wilde nakijken.
Per toeval kwam ik op een forum terecht waar ik over dezelfde klachten las die mijn Bauknecht 6960 ook vertoonde.
En jawel, het ging zelfs over hetzelfde typenummer.

Flarden hieruit:

'''''''''''''Bauknecht WA 6960

Ik heb de volgende storing aan mijn Bauknecht.
Indien ik een programma wil draaien pakt het toestel water maar als hij wilt ronddraaien valt hij op storing mbt het knipperen van de ledjes van de centrifuge 400/800/1600 en een piepsignaal.
Wat kunnen de oorzaken?
Antwoord van Kees_

Die 3 leds naast elkaar geven zeer waarschijnlijk de code F7 aan = motortriac op de hoofdprint kortgesloten. Het komt echter ook voor, dat deze storing wordt aangegeven, terwijl uiteindelijk vervanging van koolborstels blijkt het probleem te verhelpen. Hopelijk is dat bij jou ook het geval, want een hoofdprint kost een lieve cent, en dat is een 7 jaar oude wasmachine niet echt waard.

Daarbij is niet het lengteverschil van de koolborstels belangrijk, maar de echte lengte van de kortste koolborstel.
Bij een gelijkstroommotor slijt de ene koolborstel namelijk altijd sneller dan de andere.

Indien de lengte van het koolgedeelte korter is dan ca 1 tot 1,5 cm is het tijd om de koolborstels te vervangen. Gebruik wel goed passende koolborstels, anders loop je kans de collector van de motor na enige tijd te beschadigen.

Volgens mijn documentatie is het bestelnummer van de koolborstels van deze motor: 481236248004

Neem eventueel de oude koolborstels én het servicenummer van de machine (vermoedelijk is dat 858337712000) mee naar een witgoed-onderdelenzaak (Handyman of zo), daar hebben ze vast wel een bruikbare vervanging.

Laat de machine met de nieuwe koolborstels eerst alleen op lage snelheid en met lege trommel centrifugeren om ze te laten inslijten.
Antwoord van Kees_

Dus toch de koolborstels. ;-)

Mooi dat het gelukt is en bedankt voor het berichtje terug.

Belangrijk is om de wasmachine af en toe te gebruiken bij een hoge temperatuur (kookwas) met wasgoed dat daartegen kan natuurlijk. Daarmee worden schimmels en zeepresten verwijderd.

Het zeepbakje kun je op deze manier niet schoonmaken, maar daar beginnen vaak wel de eerste schimmelproblemen. Dat bakje moet je er even uit halen (hendel in het voorwasbakje indrukken, zie ook pag 68 van handleiding) en apart schoonmaken. Maak ook de ruimte achter de zeepbak schoon met een spons of afwasborstel, voorzover je er bij kunt komen. Gebruik daarbij geen scherpe voorwerpen, om lek stoten van de slangen te voorkomen.

kooltjes vervangen!!''''''''''''''

Tot zover het forum...................

Om een lang verhaal kort te maken: ook ik heb een onderdelenman gebeld, hier in de stad. Van een van de koolborstels was bijna niets meer over, hij heeft ze gisteren vervangen: vast bedrag voor voorrijkosten+maakloon: 38 euro en de koolborstels: 34,95; ik was blij dat ik hem 75 euro kon betalen (ipv het kostenplaatje van >300 euro dat de mijnheer van de Whirlpool/Bauknecht-servicedienst me voorhield. De wasmachine draait sindsdien en op dit moment nog 'op volle toeren'. :) En: Vlgs de monteur zijn de Bosch/Siemens-wasmachines, ná de Miele, de beste......

Jullie allemaal hartelijk bedankt voor je bijdrage(n).

tenormin
door tenormin - Sep 8, 2011 om 18:58
16817 Antwoorden / 108 Vragen

Marialeontin, volgens de monteur is Bosch/Siemens de één na beste wasmachine. Dat vond en vind ik nog steeds. Zoals ik je ook al meldde. Ik heb er goede ervaringen mee. Ik heb 2x een Miele gehad, ieder ongeveer 25 jaar en nu dus ong. 9 jaar de Bosch (had geen centjes voor Miele) maar ben er net zo tevreden mee.

valerius-2
door valerius-2 - Sep 8, 2011 om 19:26
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Zo te zien kijkt de concurent van bepaalde merken mee,

tenormin
door tenormin - Sep 8, 2011 om 20:45
16817 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op donderdag 8 sep 2011, 19:26]Zo te zien kijkt de concurent van bepaalde merken mee,

Hoe zie je dat dan? Je mag hier toch namen en zo noemen of bedoel je iets anders?