Ma
door Marimelda Dec 8, 2016 om 22:06
Huishouden & energie

Zwarte vliegjes in de doucheruimte? Waar komen ze vandaan?

De kleine gevleugelde rakkertjes komen af en toe weer terug. Er zit een grappig aspect aan deze vliegjes: eerste waren ze klein. Later had ik grotere exemplaren, toen een tijdje weer geen last en nu heb ik ze weer in geminimaliseerde afmetingen. Maar waar ze nou precies vandaan komen is mij een raadsel. Wellicht heeft het met het vochtgehalte van de doucheruimte te maken. Er zit een wastafel en een toilet in deze ruimte.
Ik heb wel ventilatie bovenin, maar dat is minimaal. Er zit geen raam in de doucheruimte, wel een radiator boven de deur naar de gang bij het toilet.
Voorheen had ik de verwarming nooit aan en degene die onder mij woonde stookte warm genoeg. Ik had altijd warme voeten in de douche, zomer en winter. Nu heb ik andere mensen beneden mij wonen en die stoken heel laag en dat merk ik aan de vloer van de doucheruimte. Dus twee of drie jaar geleden begon dat gedoe met die vliegjes.
Mijn eigen oplossing is: de verwarming aanzetten, maar misschien ook laag blijven stoken daar. Kost misschien wat extra gas.
Verder natuurlijk, de doucheruimte goed drogen na het douchen en dat heb ik te lang laten sloffen de laatste paar jaar.door persoonlijke omstandigheden.
Toch vraag ik me af, waar komen deze vliegjes dan vandaan? Hoe ontstaan ze en waarom zoeken ze deze ruimte uit? Ze lijken op fruitvliegjes. Dus ik koop zelf bij voorbaat geen shampoo, zeep of douchegel met fruitgeur. Ik denk altijd dat er dan dergelijke vliegjes of wespen op af zullen komen. Misschien een rare gedachte, maar misschien ook wel een logische gedachte.

43348 4 Rapporteer

Topantwoord

marita5
door marita5 - Dec 8, 2016 om 22:15
11507 Antwoorden / 15 Vragen
Ma
door Marimelda Dec 8, 2016 om 22:39
58 Antwoorden / 11 Vragen

Hallo Maritas,
Ik heb de informatie gelezen. Hartelijk dank voor deze link. Het is mij al een stuk duidelijker geworden waar eventueel de bron te vinden zou zijn en mijn beschrijving klopt met dit artikel van deze link. Fantastisch. Het lijkt mij wel zaak om professionele hulp te zoeken om dit te bestrijden, al zijn het nou ook weer niet extreem veel vliegjes, maar elke keer vind ik er wel 1 tot wel 3 vliegjes en dood ik ze eigenhandig met een toiletpapiertje, soms lukt dat wel, soms zijn ze me te vlug af. Nogmaals bedankt!
Groetjes, Marimelda

marita5
door marita5 Dec 8, 2016 om 22:46
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan , voordat u professionele hulp vraagt , probeer eerst eens met heet soda water in de afvoerputjes van douche / wastafel . en afvoerbuis wasmachine te gooien  , misschien helpt dit al , herhaal dit een paar keer in de week , met vr,gr.

Ma
door Marimelda Dec 9, 2016 om 21:44
58 Antwoorden / 11 Vragen

Goedenavond,  Maritas, Ja, dat ga ik doen, morgen. Soda heb ik al. De wasmachine staat niet in de doucheruimte, maar in de keuken en is net nieuw. Ik ben klein behuisd. Misschien helpt warm stoken ook een beetje en meer ventileren met deuren en ramen open. Fijne avond verder.

marita5
door marita5 Dec 9, 2016 om 21:51
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Succes , hopelijk geen vliegjes meer , u ook een prettige avond verder.

costnix
door costnix Dec 9, 2016 om 22:17
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ik gebruik een dik elastiekje, die ik van heel dichtbij op een hinderlijk insect afschiet. Altijd raak!

gerbera
door gerbera Dec 9, 2016 om 22:27
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Ik gebruik een dik elastiekje, die ik van heel dichtbij op een hinderlijk insect afschiet. Altijd raak! Niets anders te doen dan;-))

Ma
door Marimelda Dec 9, 2016 om 23:51
58 Antwoorden / 11 Vragen

Beste Costnix en Gerbera, ook last van vliegjes?
Jullie beide antwoorden doet me ineens denken aan Rikkie en Slingertje (was dat vroeger niet een kinderprogramma van de VARA?) en aan David en Goliath met dit verschil dat David tegen een grote reus (Goliath dus) moest vechten en met zijn slinger met steen met één worp de reus onschadelijk maakte. Maar of je dat redt met kleine vliegjes betwijfel ik ten zeerste. Een klein elastiekje is vast genoeg, wellicht met een klein hard proppie papier om het vliegje compleet onschadelijk te maken. Corpus delicti. Ik wens jullie beiden in ieder geval veel succes! Ik ga toch liever aan de slag met heet water en soda! m.vr.gr. Marimelda

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Dec 9, 2016 om 22:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het komt mij voor dat warm stoken juist niet zal helpen. Ga maar goed in de weer met heet sodawater.

Ma
door Marimelda Dec 9, 2016 om 23:38
58 Antwoorden / 11 Vragen

Alleen warm stoken niet, nee. Ventileren hoort daar onmiddelijk bij. Ik heb een beperkt ventilatiekanaal in de doucheruimte zelf en helaas geen enkel raampje die je open kan zetten. Maar het advies van heet sodawater neem ik over van u en Maritas. Bedankt alle twee! Ik heb jullie beiden alvast geplust. Het gaat met 10 punten tegelijk, als ik dat zo zie. Is dat altijd zo? Of hebben jullie een streepje voor? ;-) . Voor zover ik weet heb ik er nog maar vijf. Ik groei langzaam.

tijger1
door tijger1 Dec 9, 2016 om 23:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als de Ts zelf plust, zijn het er meteen 10. Misschien is er wel een elektrische ventilator in dat kanaal te installeren. In jeder geval altijd badkamerdeur open katen staan,

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 11, 2016 om 21:33
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Zoals tijger1@ al aangeeft een sodabad maar chloor zal ook helpen, liefst onverdund en dat in alle openingen van wastafel, douche, bad gieten (dus ook in het gat dat overloop vn de wastafel verhindrt want daar kan de bron - broedplaats wel eens zijn

Ma
door Marimelda Dec 12, 2016 om 02:18
58 Antwoorden / 11 Vragen

Er is wel ergens een gat in de wand re.onder de wastafel, maar mijn douche is sterk verouderd (en ik ben zelf ook ouder geworden, haha!). Het aantal vliegjes valt nog mee, hoor. Die overloop vd wastafel vind ik ook een goed idee, daar zag ik om en nabij de overloop inderdaad een paar keer een vliegje. Ik heb geen bad, want dat houd ik nooit zo lang vol, binnen de kortste keren stap ik er weer uit. Een bad is aan mij niet echt besteed. Geef mij maar een straal warm water onder de douche! Aanrader: Zing het lied van NUON (ooit gekregen) "O solo mio", en je kan de dag weer vrolijk verder doorbrengen!

ma
door matieux - Jan 30, 2017 om 12:25
3 Antwoorden / Vragen

Dag Marimelda,
Zijn dit geen Motmuggen?

gerbera
door gerbera Jan 30, 2017 om 13:38
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Nee, en dit is ook al een oud topic waarbij de oplossing al is gegeven.

ma
door matieux Jan 30, 2017 om 13:42
3 Antwoorden / Vragen

Sorry excuses, dat had ik niet gezien