fl
door flunter_1 Nov 11, 2008 om 21:24
Voeding & gezondheid

Eiwitshakes

Mijn zoon van 16 is erg bezig met het kweken van spiermassa. Nu gaat dat allemaal niet snel genoeg en ik kwam erachter dat hij nu eiwitshakes gebruikt. Ik ben zelf niet zo'n voorstander van dit soort middeltjes, maar op internet niet kunnen vinden dat het gevaarlijk kan zijn. Wel gelezen dat het tot meer puistjes kan leiden (wordt meer talg geproduceerd). Klopt het inderdaad dat het gebruik van deze shakes geen enkel gevaar op kunnen leveren?

50223 16 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 11, 2008 om 22:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo flunter,

Ik zou deze vraag liever voorleggen aan de huisarts, ook gezien de jonge leeftijd van uw zoon.

vr.gr.

ve
door verwijderd - Nov 11, 2008 om 22:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hier heb je nog een paar links en kan je wat meer lezen.

Eiwitten 1
Eiwitten 2

En een waarschuwing tot slot, scrol naar beneden in deze link.
Eiwitten 3

(Er zit wel een verschil in eiwitten en ei-wit, niet verwarren.)
Groet, Rebel

ve
door verwijderd - Nov 12, 2008 om 08:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je in training bent krijg je meer spiermassa en dat betekent dat

je meer bouwstoffen nodig hebt (=eiwitten). Zeker als je ook nog in de groei bent, zoals in dit geval. Eiwitten zitten onder andere in eiwitshakes. Maar je kan het ook halen uit gezond eten, bijv. mager vlees, (in verhouding meer eiwit dan invet vlees) gekookt ei,  en andere eiwitbevattende producten. Ik zou verder niet te angstig zijn voor bijwerkingen van dit soort shakes, die ze in elk fitnesscentrum vrij verkopen. (hooguit vanwege de prijs..) Tip: kijk eens op Voedingscentrum.nl

ve
door verwijderd - Nov 12, 2008 om 12:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gezond en kalorie rijk eten is het devies, nooit van die extra eiwitten. Ontbijtkoek, pasta's e.d.

ve
door verwijderd - Nov 12, 2008 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn ervaring toen ik 16 was en ook krachttraining deed:

idd puisten, zo erg zelfs dat het complete steenpuisten werden dus onmiddellijk mee stoppen.

16 jaar is te jong om krachttraining te doen. Je bent nog in de groei en krachttraining zorgt ervoor dat de groei in de lengte stopt. Wacht totdat je bent uitgegroeid. Kijk maar naar top bodybuilders die op jonge leeftijd zijn begonnen met krachttraining. Dat zijn allemaal van die kleine kereltjes. Kijk maar naar Youri van Gelder.

ve
door verwijderd - Nov 12, 2008 om 13:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

eiwitshakes zouden zelfs ook problemen met de nieren kunnen opleveren las ik hier en daar.

vr.gr.

ve
door verwijderd - Nov 12, 2008 om 15:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad kan het zo zijn dat door de verhoogde stofwisseling ook wat meer afbraakprodukten via de nieren passeren, maar of dat echt schade aanricht, dat hangt van de hoeveelheid af. Normaal zou dat niet zo zijn. En dat eiwitshakes de lengtegroei zouden kunnen beinvloeden lijkt me een sterk verhaal.. Die wordt hoofdzakelijk bepaald door  de erfelijkheid, en de algehele (voedings)toestand. Wel zou ik bij training zorgen voor voldoende energie, calorien dus. Dus toch aandacht voor de voeding in totaal

ve
door verwijderd - Nov 12, 2008 om 15:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

@nessie45: De eiwitshakes beperken de groei ook niet... De krachttraining wel! Doordat de spieren relatief gezien erg sterk worden, en de spierspanning verhoogd, wordt de groei beperkt. Vandaar het advies om inderdaad pas na de groeifase te beginnen met serieuze krachtsport.

Een goede trainer moet imo dit advies ook geven aan jongeren. Helaas zien te veel sportscholen deze mensen alleen als een leuke bron van inkomsten, en vinden ze het allang best als ze komen trainen.

ve
door verwijderd - Nov 13, 2008 om 09:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je krachttraining gaat doen heeft je lichaam meer eiwitten nodig voor het herstel en groei van de spieren. Normaal gesproken heeft je lichaam 1 gr eiwit / kg lichaamsgewicht per dag nodig. Bij krachttraining is dit 1.6-2 gr. Stel je weegt 80 kg, dan heb je zonder krachttraining ongeveer 80 gr eiwitten op een dag nodig, met training 128-160 gr. Een dergelijke hoeveelheid eiwitten is moeilijk te halen uit standaard eten. Je zou dan heel veel kwark, eieren, tonijn, etc, moeten gaan eten om aan deze hoeveelheid te komen. Vandaar er ook geconcentreerde vormen bestaan van eiwitten, zoals soja eiwit en whey eiwit. Je hebt dit nodig als je krachttraining doet.
Extra eiwitten kunnen geen kwaad voor je lichaam, een eventueel overschot wordt afgevoerd door het lichaam en niet opgeslagen of omgezet in vetten (wat sommigen denken). Wel is het belangrijk om de inname van eiwitten over de dag constant te houden, dus geen 2 porties van 60 gr eitwitten, maar liever 6 porties van 20 gr.
Na een training en na 's ochtends wakker worden heeft je lichaam behoefte aan veel eiwitten en dan kan je het beste whey eiwitten nemen, omdat deze snel worden opgenomen door het lichaam. Een dergelijke eitwit(concentratie) vind je niet terug in voedsel. Voor het slapen gaan is het juist belangrijker een eiwit te nemen die langzaam verteerd, zoals caseine eiwit (kwark ofzo).
Samenvattend: eten van eiwitshakes is niet schadelijk en helpt zeker bij je krachttraining. Je hebt dit nodig als je training doet, want de eiwitbehoefte kan je niet met normaal eten vervullen.
Of serieuze krachttraining verstandig is voor iemand die nog groeit, is een ander verhaal. Ik zou adviseren daar voorzichtig mee te zijn tot een leeftijd van 18-20 jaar.
Aan de zoon van de topicstarter: succes met trainen!!

ve
door verwijderd - Nov 14, 2008 om 18:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je spieren zijn gemaakt van eiwitten. Indien je sneller groter wilt worden kan je aanvullen hiermee. eiwitten zijn veilig te gebruiken, maar laat u goed informeren. Elk mens kan in principe elke dag een eiwit/proteine shake nemen als aanvulling op de voeding. Er zitten namelijk niet alleen eiwitten in zo'n shake, maar ook extra vitaminen en andere benodigdheden voor een sterk lichaam. Op vitaminestore.nl vindt u bijvoorbeeld deze shakes....hierbij staat ook precies vermeldt wat er in zit. Aanrader hoor! Voor uw en mijn gezondheid. Succes ermee!

ve
door verwijderd - Nov 14, 2008 om 19:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

"16 jaar is te jong om krachttraining te doen. Je bent nog in de groei en krachttraining zorgt ervoor dat de groei in de lengte stopt."

Mag ik erop wijzen dat dit niet het geval is? En dat er (inmiddels) zelfs wetenschappelijk aangetoont is dat kinderen best mogen sporten (krachttraining). Tegenwoordig kan je bv kinderfitness doen. Als je even googled vind je voldoende kidzfitness....vanaf 6 jaar mogelijk. Natuurlijk traint een kind niet als een volwassenen, en mogen de spieren vanwege de groei inderdaad niet TE ZWAAR belast worden, maar wel belast! Er zijn zelfs speciale kinderfitnesstoestellen. Bij het woord KRACHTTRAINING denken teveel mensen aan opgeblazen michelinmannetjes. Dit is een FOUT gegeven. Krachttraining heb je ook voor bejaarden, die stop je ook geen 20 kilo dumbell in de handen om even de biceps te gaan doen. Zoals met alles, is het aangepast op de persoon.

ve
door verwijderd - Nov 17, 2008 om 18:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

lees deze topic eens

http://forum.dutchbodybuilding.com/f15/topic-op-kassa-nl-mijn-zoon-neemt-eiwit-shakes-190576/

ve
door verwijderd - Nov 17, 2008 om 19:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

ik ben begonnen met powertraining (fitness, bodybuilding, hoe je het ook wil noemen) aan mijn 17 jaar. Ik ben ondertussen 19 jaar en ik heb heel wat bijgeleerd, ik spreek dus uit eigen ervaring!

1. Eiwitshakes: Kijk naar de samenstelling van het product. Ik persoonlijk zou kiezen voor eiwitpoeder zonder toegevoegde suikers, arm aan koolhydraten en vetten. Kies voor een whey isolaat (geen concentraat). Zoals dit hier (geen spam): http://www.powersupplements.nl/product_info.php?products_id=38&osCsid=dbe94ae954a2f04e90cfc6246a3fef19

2. Als ik het zo lees is uw zoon nog niet zo lang bezig met deze sport? Ik ben zeker een voorstander van vast voedsel. Eiwitshakes zijn er meer voor het gebruiksgemak. Uw zoon kan zeker aankomen in spiermassa met een uitgebalanceerd dieet dat enkel bestaat uit vast voedsel.

5 à 6 kleinere maaltijden verspreid over de dag, elke maaltijd bestaande uit: Koolhydraten, eiwitten, vet.

Eiwitbron: Mager vlees zoals kalkoen, kip. Af en toe rood vlees moet ook kunnen: spek, biefstuk, vette vis zoals zalm, heilbot. Zuivel zoals melk, kwark. En niet te vergeten: eieren

Koolhydraten: Volkoren pasta, zilvervliesrijst, aardappelen, fruit, groenten.

Vetten: uit vlees, uit noten, visolie, lijnzaadolie etc. Van vet wordt je niet automatisch vet! EFA's (Essential Fatty Acids) zijn belangrijk voor hart- en bloedvaten etc.

Vitaminen/Mineralen: 50mg zink/dag helpt tegen acné. Een goede multivitamine is ook geen overbodige luxe!

Voor verdere informatie wordt u best lid op één van deze fora:

www.bodyresource.nl

www.dutchbodybuilding.com

http://forum.body-fitness.nl

3. Bij een verhoogde eiwitname hoort u altijd meer water te drinken. Een kleine richtlijn die u kan volgen: 2l tijdens het trainen + bij elke maaltijd 0.5l

4. Het is ook belangrijk om naast het eten ook op een juiste manier te trainen, meer info vindt u op die fora.

5. Ik wil nog even meegeven dat deze sport veel discipline vereist want je bent constant bezig met je aangepaste voeding. Ik verzeker u dat dit het beste is wat je zoon kan overkomen, deze sport is voor hem een uitlaatklep, hij zal gezonder eten en als hij het goed wilt doen ook stoppen met roken/drinken.

ve
door verwijderd - Jun 16, 2013 om 19:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben zelf 15 in ik doe ook aan eiwitshakes, en onder andere krachtraining. De stoffen die als basis dienen voor een shake hebben op zich geen gevaar/bijwerkingen, maar let wel op eventueel toegevoegde suikers etc. De soort training kan ook voor groeibeperkingen zorgen! Als je alleen maar krachttraining doet, heb je kans op eventuele vermindering van lengte groei, en bovendien krijg je dan zo'n lelijke T-vorm, met miniscule benen eronder. Ik zou uw zo'n aanraden om een schema aan te vragen bij de sportschool, indien hij dat nog niet gedaan heeft. Ik had zelf bijvoorbeeld last van een holle rug, omdat de spieren in mijn onderrug niet zo snel gegroeid waren als mijn ruggengraat ( dit komt heel veel onder jongeren voor ). Maar dankzij bepaalde oefeningen voor de rug in de sportschool is dat nu bijna voorbij. Maar eiwit shakes, om even terug te komen op de topic, brengen opzichzelf geen gevaren mee, leeftijdsgebonden en dergelijke, je kunt ze bij elke sportschool gewoon kopen.

ve
door verwijderd - Jun 16, 2013 om 20:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

@mudinator

Dit topic is al vijf jaar oud. Ik denk dat de zoon van Ts nu wel een bonk spieren zal zijn. (Lol)

ve
door verwijderd - Jun 16, 2013 om 20:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

murdinator schreef op zondag 16 jun 2013, 19:56: Ik ben zelf 15 in ik doe ook aan eiwitshakes, en onder andere krachtraining.

Dom.

Een goede sportschool laat mensen onder de achttien NIET aan krachttraining deelnemen.
De jongeren mogen wel zeer licht fitness doen.

Eerst moet het lichaam compleet uitgegroeid zijn wilt men beginnen met krachttraining. Op jongere leeftijd kan dat problemen geven.