marc1975bakker
door marc1975bakker Nov 11, 2010 om 14:42
Geldzaken & recht

Geen BSN nummer in paspoort

Woon sinds 2006 in Duitsland, heb een paspoort aangevraagd en gekregen in de gemeente Enschede. Nu staat er geen BSN nummer meer vermeld in mijn paspoort. Volgend de gemeente Enschede mag er volgens de paspoort wet geen BSN meer vermeld worden voor Nederlanders die in het buitenland wonen. Maar echter ik heb het nodig omdat ik nog steeds in Nederland werk en verplicht ben mijn zorg-premie te betalen. Als ik naar het Nederlands ziekenhuis moet vragen ze om mijn BSN nummer die in mijn paspoort hoort te staan. Nu krijg ik geen ponsplaatje bij het ziekenhuis. Hoe krijg ik mijn BSN weer in mijn paspoort?

35469 17 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 11, 2010 om 22:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb al contact gehad met postbus 51. Deze geven als antwoord wet is wet. Waarom deze wet in het leven is geroepen kunnen zij of willen zij niet beantwoorden. Heb hen tevens uitgelegd dat deze wet alleen maar problemen geeft voor grensarbeiders. dit zijn er inmiddels vele duizenden in Duitsland en Belgie. Maar toch blijven ze bij het antwoord wet is wet, bedankt voor het mee denken.

Gruße

Marc Bakker

ve
door verwijderd - Nov 12, 2010 om 10:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

marc1975bakker

Heb je een nederlands rijbewijs?
Daar staat je BSN nummer wel op.
Op de achterzijde.
Zo doe ik het zelf ook.

Mvg,
bosduif

ve
door verwijderd - Nov 12, 2010 om 20:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb een Nederlands Rijbewijs deze heb ik ook laten verlengen. Zelfs op dit rijbewijs hebben ze het vakje van BSN leeg gelaten.

Gruße

Marc Bakker

ve
door verwijderd - Nov 12, 2010 om 20:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Neem contact op via :"contactformulier" op deze site...

Vladja

ve
door verwijderd - Nov 12, 2010 om 21:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dan moet je de vraag aan de politiek gaan stellen, Justitie en Binnenlandse zaken. Want dit geeft de mogelijkheid tot fraude.

Vladja

ve
door verwijderd - Nov 12, 2010 om 22:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

klik hier...

Je BSN nummer is dus nog wel geldig, maar staat dus niet meer in je paspoort / rijbewijs. Kun je bij de gemeente geen document opvragen waarin dit nummer vermeld staat? Dan kun je dat tonen wanneer men hier om vraagt, net als vroeger toen het nog niet in het paspoort stond.
begrijp dat het makkelijker is wanneer het in je paspoort staat, maar dat gaat dus blijkbaar niet meer.

succes

ve
door verwijderd - Nov 13, 2010 om 23:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Marc,

Op de Nederlands-Hongaarse startpagina vond ik in elk geval DRIE personen, die in NL uit geschreven zijn, in Hongarije via de consulaat allengs een nieuw paspoort hebben aangevraagd/gekregen en daarin staat hun (oude) BSN.

Ik vond er (nog) geen analoge gevallen aan de jouwe. Mocht iemand zich melden dan zal ik hem vragen wat de lezing van de consulaat is.

Mag ik aannemen, dat je je paspoort van een NL-cinsulaat in (D) hebt gekregen?

Groet, Karel

ve
door verwijderd - Nov 14, 2010 om 08:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Marc, Ik dacht dat als je in het buitenland woont, je altijd je paspoort bij ambassade of consulaat moet aanvragen. Hoe kan het, dat je in Duitsland woont en in Enschede een nieuw paspoort hebt aangevraagd en gekregen? Misschien dom, maar zit hem daarin dan het verschil met de situatie van de Nederlanders in Hongarije, die via het consulaat een nieuw paspoort mét BSN-nummer hebben gekregen?

ve
door verwijderd - Nov 14, 2010 om 08:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

als je een ziektekosten verzekering in NL heb staat het BSN nummer toch ook gewoon op je ziektekosten pasje?

ve
door verwijderd - Nov 14, 2010 om 11:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is nu zo geregeld om het consulaat in Duitsland te ontlasten heeft de Nederlandse regering gezegd dat je nieuwe paspoort in Enschede kunt aanvragen bij het gemeente huis aan een apart loket afdeling buitenland waar ook gelijk je vingerafdrukken worden af genomen. Vreemd dat je bij het Consulaat in Hongarije je BSN nummer wel wordt meegenomen. BSN nummer wordt alleen vermeld als je in Nederland woont en niet in het buitenland. Dus iedereen die in het buitenland woont en een Nederlands paspoort aanvraagt krijgt automatisch een soort markering in het paspoort door het BSN weg te laten dat je geen inwoner bent van Nederland. Voor iedereen die Art 3 van de paspoorten wet kent zegt gelijk je woont in het buitenland. alle andere zeggen je hebt een ongeldig paspoort. Dus bij de meeste instantie waar ik kom en mijn paspoort moet laten zien. zegt men je paspoort is niet geldig je BSN nummer staat er niet in. Dan moet ik elke keer uitleggen dat deze volgens de wet niet meer in mijn paspoort staat. Maar ik kan de instanties niet uitleggen waarom er deze wet in het leven is geroepen. Wie kan me daar bij helpen.

Gruße

Marc Bakker

ve
door verwijderd - Nov 14, 2010 om 11:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij de Belastingdienst een bewijs van jou BSN nummer vragen omdat je niet in Nederland woonde, dit word gratis toegestuurd en samen met gegevens paspoort zoals volledige namen en geboorte datum en plaats het bewijs dat ze wel moeten accepteren!

ve
door verwijderd - Nov 14, 2010 om 12:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Om te beginnen hoef jij niet te bewijzen, dat de wet dit voorschrijft. Iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen en dat geldt zeker voor instellingen/ziekenhuizen. Je zou de wettekst aan ze kunnen laten zien en dan moeten ze het gewoon verifiëren.
Ten tweede vraag ik me af, waarom je niet onder behandeling bent in een duits ziekenhuis als je in Duitsland woont of zitten daar dan weer andere (administratieve) nadelen aan vast? Verder schrijf je, dat je in NL Zorgpremie moet betalen. Wat versta je daar onder? Is dat de premie Zorgverzekeringswet, die van je loon wordt ingehouden of ben je verplicht verzekerd bij een NL zorgverzekeraar? Is dat dan een speciale regeling voor grensarbeiders? Want normaal zou je verzekerd moeten zijn in je woonland.

Eén ding staat als een paal boven water: volgens het Europese hof mag de NL regering Nederlanders die in het buitenland wonen, niet anders behandelen dan Nederlanders in NL. Ik vraag me dus af of artikel 3 van de paspoortwet wel rechtsgeldig is. Maar dat lost jouw probleem nu niet op.

ve
door verwijderd - Nov 14, 2010 om 14:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je werkzaam bent in Nederland ben je verplicht om je in Nederland te verzekeren van ziektekosten. Je mag niet zeggen dat je in Duitsland verzekerd bent. Ik ben verplicht om me in Nederland tegen ziektekosten te verzekeren. Je moet dus verzekerd zijn in het land waar je werkt. Maar waar ik zo verbaast over ben dat ze mijn BSN hebben weg gelaten in mijn paspoort. Nu kan dus iedereen zien dat ik een afwijkend paspoort heb waarvan sommigen zeggen dat hij niet geldig is zonder BSN. Je kunt wel zeggen iedereen behoord de wet te kennen maar ik moet dus elke keer uitleggen wat er aan de hand is. Ik krijg steeds maar geen antwoord van postbus 51 waarom deze wet in het leven is geroepen. Je hebt dus een wet en niemand weet waarom deze wet er is. Wie o wie helpt me bij deze vraag.

gruße

Marc Bakker

ve
door verwijderd - Nov 15, 2010 om 18:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

justin34 schreef op zondag 14 nov 2010, 08:58: als je een ziektekosten verzekering in NL heb staat het BSN nummer toch ook gewoon op je ziektekosten pasje?

Is helemaal waar!!

ve
door verwijderd - Nov 15, 2010 om 18:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

En dan kom je voor de eerste keer in het ziekenhuis en dan moet je je tegenwoordig legitimeren. Dan heb je wel een ziekenzorgpasje met dat nummer, maar geen paspoort/ID-kaart met dat nummer. Daar mag je dan wel een tijdje voor uittrekken voordat je je ponspasje hebt,

Vladja

ve
door verwijderd - May 14, 2012 om 21:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat staat er nou precies in de paspoortwet:
"In reisdocumenten die worden verstrekt aan Nederlanders die als ingezetene in de basisadministratie persoonsgegevens van een gemeente zijn ingeschreven, wordt van de houder het burgerservicenummer ... vermeld".

Over Nederlanders in het buitenland wordt niets gezegd, misschien ook omdat in het buitenland geboren Nederlanders (kinderen) meestal geen BSN hebben. Het is dus niet uitdrukkelijk verboden om het BSN in het paspoort te zetten als je niet in NL woont. De interpretatie van de gemeente Enschede is hmm... tenminste twijfelachtig.

advies 1: leg het voor aan de ombudsman. Het BSN is een persoonlijk nummer en blijft jou BSN ook al verhuis je naar Melmac.

advies 2: vraag het volgende paspoort bij een buitenlandse vertegenwoordiging in Duitsland (bijv. Hamburg of Düsseldorf). Neem wel een bewijs van de belastingdienst mee. Ik hoorde dat ambassades en consulaten hier niet moeilijk over doen. Ze lezen tegenwoordig de paspoortgegevens (mét BSN) per scanner gewoon uit het oude paspoort.

ve
door verwijderd - Feb 7, 2013 om 10:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik woon in Belgie, werk in Nederland, inmiddels al weer 7 jaar. Juni 2012 heb ik mijn paspoort weer verlengd bij de Nederlandse ambassade in Brussel. Mijn BSN staat gewoon in het paspoort vermeld. Dus het zou inderdaad wel eens te maken kunnen hebben met het aanvragen van het paspoort in het buitenland in plaats van bij een Nederlandse gemeente. Of alleen de gemeente Enschede is/was niet op de hoogte van de regels.