fi
door fidelmavg Jan 30, 2014 om 13:08
Vakantie & reizen

Kan ik geld terug krijgen van easyjet. ze hadden ons geen boardingticket gegeven en we mochten niet mee

Wij zouden met z’n tweeën naar Bristol reizen voor een bruiloft. Onze vlucht zou vertrekken om 20.25 uur. Om 17.45 uur waren wij op Schiphol, dus ruim van tevoren. Vervolgens richting incheckbalie van EasyJet gelopen, waar we een bord zagen staan met in reusachtige koeienletters: ‘ALLEEN HANDBAGAGE? U kunt direct doorlopen naar de vertrekgate.’ Op dat moment stond er nog een derde persoon bij ons, die hier ook uit opmaakte dat we gewoon konden doorlopen en niets bij de incheckbalie hoefden te regelen. We keken nog op een automaat of we daar moesten inchecken, maar er stond geen logo van EasyJet op. Hierna zijn wij langs een medewerker van Schiphol gelopen, die ons alleen vroeg waar wij naartoe reisden. Toen gingen we richting de paspoortcontrole, hier werd ons paspoort gescand en verder niet naar een boarding pass gevraagd. Vervolgens komen we aan bij de tax free zone, waarna we richting bagagecontrole liepen. Ook hier zijn we doorheen gekomen, zonder ook maar iets te hoeven laten zien (paspoort of boarding pass). Rond 19.00 uur zaten we in de ruimte voor de gate te wachten, net iets later kwam er op het meldingsbord te staan dat de gate geopend was; we zijn hier dan ook rond 19.30 uur naartoe gelopen. Aangekomen bij de gate werd ons gezegd dat we geen boarding pass hadden en dus niet op de vlucht toegelaten konden worden. We vroegen na of we dan nog snel naar de incheckbalie terug konden lopen, maar dat was niet meer mogelijk, aangezien deze al gesloten was (40 minuten voor vertrek). We vroegen de stewardess nog of zij dan even kon bellen naar de incheckbalie, aangezien die 40 minuten pas nét voorbij waren. Dit weigerde zij te doen; wij mochten vandaag niet mee en zouden onze vlucht naar de volgende dag moeten omboeken voor 80 euro extra. De volgende vlucht ging pas de volgende avond en dat was te laat voor de bruiloft, dus geen optie.
We zijn razendsnel weer teruggelopen richting de incheckbalie, om te kijken of zij nog iets voor ons konden doen. Aangezien Schiphol een enorm doolhof is en je dan weer langs de paspoortcontrole moet, konden wij de weg naar de incheckbalie niet snel vinden. Om 20.15 uur kwamen we daar dan eindelijk aan; daar werden wij doorverwezen naar de informatiebalie van EasyJet. We vertelden ons verhaal, ondertussen werd nog even rustig de telefoon tussendoor tijdens onze vraag opgenomen. Hier wees de baliemedewerker ons nog even op het bord bij de incheckbalie. Hier stond in hele kleine lettertjes ‘stap 1: ingecheckt? met een vinkje erdoorheen.’ De letters waren 1 cm groot en zag ik pas na een kwartier zoeken. Wat wij hadden gelezen stond wel heel groot: Stap 2: ALLEEN HANDBAGAGE? Het bord dat wij dus gezien hadden… We hadden online moeten inchecken van tevoren (was ons niet gelukt en omdat je ook voor je zitplaats moest betalen, hadden we besloten dit niet zo te doen) of 2 uur van tevoren aanwezig moeten zijn bij de incheckbalie (wat we dus wél waren…). De volgende vlucht zou pas de volgende dag rond dezelfde tijd ’s avonds vertrekken en daar hadden we niets aan. Vervolgens nog bij KLM aan de balie gestaan; zij hadden nog een vlucht om 21.10 uur staan, maar ook hier konden wij geen ticket meer omboeken, omdat de incheckbalie gesloten was. Wij worden hier echter wel vriendelijk en meelevend geholpen. Hiervan was absoluut geen sprake bij de medewerkers van EasyJet! Tenslotte nog naar de informatiebalie van KLM gelopen. Daar hebben ze opgezocht hoe laat de eerstvolgende vlucht zou zijn, hoeveel dat zou kosten en verdere adviezen gegeven. Helaas was dit veel te duur, dus hebben we besloten niet meer naar de bruiloft te gaan.

Behalve dat ons hele plezier vergald was en EasyJet erg bot en kortaf reageerde, hebben we ook vrije dagen moeten opnemen, de hotelovernachtingen moeten betalen die we niet meer konden cancelen, de reis naar Schiphol, en zijn we natuurlijk alle kosten die we niet vergoed kregen van de heen en terugvliegreis en een hoop tijd kwijt. Bovendien hadden ze er zelf ook niets aan om ons te weigeren, want ze hebben nu dus met 2 lege stoelen gevlogen. Dit hele gedoe was nergens voor nodig geweest als ze ons aan de gate gewoon aan boord had gelaten, want we hadden het e-ticket geprint, onze paspoorten en bagage waren gecontroleerd en er was bij ál die controles niet naar een boarding pass gevraagd, maar door zó een kleine fout is onze hele vakantie niet doorgegaan en moesten wij ons familielid die ging trouwen teleurstellen.

15708 10 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jan 30, 2014 om 13:20
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo fidelmavg,

Dat je hier je frustratie even van je af geschreven hebt is goed, maar wat is nu je vraag?
Snap je teleurstelling, maar het niet inchecken is toch echt een fout van jezelf.
Al snap ik wel dat je door dat boord 'Handbagage' op het verkeerde been bent gezet.
Easyjet is dus niet altijd even Easy!

Met vr.gr.

edrick3
door edrick3 - Jan 30, 2014 om 13:21
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@fidelmavg,

Mijn fout!
Je vraag is de titel!
En om die te beantwoorden: Nee, ik geef je weinig/geen kans.

ro
door ron530 - Jan 30, 2014 om 14:36
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Tja easy jet wil graag dat passagiers online inchecken en de boardingpass uitprinten, had u dat gedaan kon u zo doorlopen. U besluit het anders te willen doen namelijk inchecken op Schiphol maar dat doet u niet en loopt zonder boardingpass zo door. Ging er toen bij u geen lampje branden "we hebben geen boardingpass doen we het wel goed!!!" blijkbaar niet want u blijft lekker bij de gate zitten wachten. Inmiddels bent met uw partner als no show opgegeven en het vliegtuig vertrekt zonder u en uw partner. In mijn optiek wilt u de fouten die u gemaakt heeft afwentelen op een toegangsbord waarvan de eerste regel door u over het hoofd gezien is.

Gr
door Grunn1 - Jan 30, 2014 om 15:06
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Toch wel vreemd dat je door de douane komt zonder boarding pas of is dit normaal bij reizen binnen Europa? Bij de douane in vertrekhal 3 kom je zonder boarding pas niet verder.

diumenge
door diumenge - Jan 30, 2014 om 16:14
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Geen klantvriendelijke houding van EJ, dat is duidelijk. Maar verder is het natuurlijk wel zo dat je altijd een boardingpass nodig hebt en dit dus wel aan jezelf te wijten is. Of ze echt met twee lege stoelen gevlogen hebben weet je niet, voor hetzelfde geld hebben ze die stoelen op het laatste moment nog verkocht aan anderen. Kennelijk hebben jullie weloverwogen besloten niet van te voren online in te checken, dus dan hadden jullie volgens mij ook kunnen weten dat dat op Schiphol alsnog moest...

fi
door fidelmavg - Jan 31, 2014 om 10:34
1 Antwoorden / 1 Vragen

online inchecken kon trouwens niet, hebben we geprobeerd. Op de machines stond ook geen logo van easyjet, dus kon je ook niet inchecken, toen zagen we dat onduidelijke bord waardoor wij begrepen dat je zonder bagage niet in de rij hoefde te staan en meteen moest doorlopen. Op Schiphol hoor je sowieso bij elk checkpunt ook een boardingpass te laten zien begreep ik achteraf en dat is bij ons bij geen enkel punt gecontroleerd tot aan de gate. Ik vlieg nooit, dus hadden we niet door dat we een boarding pass nodig hadden. En dan nog, we hadden alles uitgeprint, dus waarom geen coulance in zo een geval.

Op hun website staat ook geen klachtenformulier of mailadres of iets dergelijks, want ik wil hen ook laten weten dat het onduidelijk is en dat ze dat bord weg moeten halen ik wil weten of ik recht heb op een vergoeding. Ik ga het nog verder uitzoeken wat ik kan doen.

pi
door pieterwolters - Jan 31, 2014 om 10:48
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=epcot schreef op donderdag 30 jan 2014, 15:06]Toch wel vreemd dat je door de douane komt zonder boarding pas of is dit normaal bij reizen binnen Europa? Bij de douane in vertrekhal 3 kom je zonder boarding pas niet verder.

Bij de douane hoef je je boarding pass niet te laten zien, maar je komt pas bij de douane nadat je door de security check bent gegaan en daar vragen ze eerst naar je boarding pass. Mijn ervaring is echter dat daar niet echt goed gekeken wordt naar de boarding pass (die zijn er tegenwoordig immers in vele verschijningsvormen). Wellicht dat een boekingsbevestiging is aangezien voor boarding pass. De enige echte plaats waar de boarding pass wordt gecontroleerd is aan de gate.

edrick3
door edrick3 - Jan 31, 2014 om 11:04
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@fidelmavg,

.....Op hun website staat ook geen klachtenformulier of mailadres of iets dergelijks....
Klik op Help (maar dan kom je op de Engelse site!)

Zie dat je je ook al op Klacht.nl gemeld hebt.

ro
door ron530 - Jan 31, 2014 om 12:32
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Op de site van Easyjet wordt je dood gegooid met de link online inchecken, lukt het de eerste keer niet probeer je het nog een keer toch. Of heeft u niet online ingecheckt omdat u dacht voor de zitplaatsen extra te moeten betalen. Hoe dan ook u wilde op Schiphol inchecken loopt richting balie van Easyjet maar u checkt niet in want op een bord staat "ALLEEN HANDBAGAGE en loopt zonder Easyjet te laten weten dat u en uw partner ook mee vliegen zo door. Een beetje naïef gedrag is u wel te verwijten.

pi
door pieterwolters - Jan 31, 2014 om 13:24
3610 Antwoorden / 0 Vragen

De enige kans van slagen (hoewel nog altijd zeer klein) is om een klacht tegen Schiphol in te dienen. Zij hebben je immers doorgelaten zonder boarding pass. Al zal hun verweer zijn dat een passagier hoort te weten dat je een boarding pass nodig hebt om het vliegtuig in te kunnen.