Vakantie geannuleerd, vanwege andere vlucht te weinig aanmeldingen
Beste iedereen,
Een intressant vervelend vraagstuk voor mij en mijn vriendin. We hebben een vakantie geboekt via CorenDon naar Macedione hotel metropol. Voor 11 juli echter is deze reis geanuleerd vanwege het feit dat een andere vlucht op dezelfde dag te weinig aanmelding hadden. En onder het motto first in first out is onze vakantie geanuleerd. Op consuwijzer en de algemenevoorwaarde staat:
- Je hebt geen recht op een schadevergoeding: Als de reis niet doorgaat omdat er te weinig aanmeldingen zijn. De reisorganisatie moet u hierover een brief sturen binnen de tijd die in de overeenkomst staat.
https://www.consuwijzer.nl/vakantie-vrije-tijd/pakketreizen/mag-reisorganisatie-overeenkomst-opzeggen
Echter heeft dit geen betrekking toch op onze reis? Omdat de reizen apart zijn aangeboeden. De boeking is gisteravond gedaan.
Alvast bedankt voor de hulp.
Met vriendelijke groet,
Bram en Laura
PS: wat ook gek is er wordt nog steeds met deze reis geadverteerd zie foto
Topantwoord
Wat staat er in de AV? Aan het aantal dezelfde vragen te zien geeft Corendon aan dat ze bij een tekort aan reizigers de reis kunnen annuleren. U heeft dan recht op uw geld terug, of een minimaal gelijke reis. Een schadevergoeding zit er niet in, u heeft immers geen schade opgelopen.
Beste NEODUTCHIO,
Daar heeft u inderdaad gelijk in echter wordt in de AVR vermeld zie http://images.corendon.nl/NL/ANVR_Reisvoorwaarden_2017.pdf:
4.1 De overeenkomst komt tot stand door aanvaarding door de reiziger van het aanbod van de reisorganisator inclusief de van toepassing verklaarde voorwaarden. Na totstandkoming van de overeenkomst ontvangt de reiziger zo spoedig mogelijk een bevestiging en/of een factuur.
4.2. De reisorganisator kan de reisovereenkomst binnen de in de aanbieding vermelde termijn schriftelijk opzeggen in geval het aantal aanmeldingen kleiner is dan het voorafgaand aan de boeking kenbaar gemaakte vereiste minimum aantal deelnemers.
Echter geldt dit niet voor onze overeenkomst aangezien voor onze vlucht wel genoeg aanmeldingen waren, maar op de andere vlucht op een later tijdstip waren er te weinig aanmeldingen. Want onze vlucht gaat gewoon door, we hebben of hadden zelfs onze vliegtickets inclusief stoelnummer. Dus hierom ben ik benieuwd of onze overeenkomst mag komen te vervallen. Doordat te weinig aanmelding niet van toepassing is op onze reis.
Topantwoord
Dus, de latere vlucht is geannuleerd omdat er te weinig aanmeldingen waren. De mensen op deze vlucht zijn omgeboekt naar de eerdere vlucht. Nu is waarschijnlijk deze eerdere vlucht vol en omdat u later hebt geboekt hebben ze uw reis geannuleerd onder het mom van "er zijn te weinig boekingen". Klopt dit zo?
Zo ja dan is dit inderdaad een zeer interresant vraagstuk en zou inderdaad zelf zeggen dat ze uw reis niet kunnen annuleren met als reden te weinig boekingen maar wel de reizigers van de latere vlucht ondanks dat deze mensen eerder hebben geboekt.
Beste Epcot,
Dat is inderdaad het feitelijke geschil. Daarom vind ik het best gek dat wij zijn geannuleerd. Nu ben ik in contact met de consumentenbond over wat precies onze rechten zijn. Want als je je beroep op de avr artiekel 4 dan lijkt het mij dwingend dat de reden verband moet hebben met onze reis.
Topantwoord
Heb je een alternatief aangeboden gekregen?
Kijk eens in artikel 5 van de ANVR reisvoorwaarden.
5.2. De reisorganisator kan de reisovereenkomst ook wijzigen op een wezenlijk punt wegens gewichtige omstandigheden die hij de reiziger onverwijld, d.w.z. zonder enige toerekenbare vertraging aan zijn zijde, meedeelt. De reiziger kan deze wijziging afwijzen.
5.5. In geval van wijziging van de overeenkomst op een wezenlijk punt doet de reisorganisator onverwijld de reiziger indien mogelijk een alternatief aanbod. Het alternatieve aanbod dient gelijkwaardig te zijn. De gelijkwaardigheid van alternatieve accommodatie moet worden beoordeeld naar objectieve maatstaven
5.6. Na een afwijzing als in lid 2 en 3 bedoeld, kan de reisorganisator de reisovereenkomst opzeggen. De reiziger heeft recht op teruggave of kwijtschelding van de reissom of een evenredig deel daarvan indien de reis reeds ten dele is genoten. Ditzelfde recht heeft de reiziger ingeval hij terecht een wijziging die hem tot nadeel van meer dan geringe betekenis strekt heeft afgewezen
5.7. A. Indien de oorzaak van de wijziging aan de reisorganisator kan worden toegerekend, komt de hieruit voortvloeiende schade van de reiziger voor rekening van de reisorganisator
Twee alternatieven aangeboden gekregen. En na een goed gesprek met Corendon zijn we eruit gekomen.
Iedereen bedankt voor alle informatie en hulp!
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kan ISP Tweak het contract ontbinden met berekening in eigen voordeel?
Beste Kassa,
nu al een aantal jaar heb ik een internet glasvezel abonnement bij Tweak.
Nu Tweak is overgenomen door Odido kreeg ik een email dat Tweak mijn abonnementscontract wil ontbinden en mezelf bij Odido moet aanmelden.
Het betreft een abonnementsvorm welke ik per jaar betaal (gezien het voordeel van 10 euro per maand).
In de afwikkeling wil Tweak mij nu met terugwe
...
Lees meer
Zakelijk energiecontract consument
Mijn vader is opgebeld door een energieboer dat het huidige contract bijna afliep. Helaas is hij toegehapt op een aanbieding en heeft een nieuw contract afgesloten.
nu loopt echter het contract van mijn ouders nog twee jaar. Daarom hebben ze een mail gestuurd dat ze afzien van het contract volgens de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Echter reageert de energieleverancier terug dat ze
...
Lees meer
Overschrijvingsfomulier fraude
Ik help iemand van 85 met administratieve dingen. In Dec 2023 heeft hij overschrijvingsform abn gestuurd voor anwb lidmaatschap van €17. In feb 2024 kreeg hij aanmaning en bleek het niet afgeschreven. Dus maakte hij nog een aan, die werd betaald. Nu is er met het 1. Formulier in maart € 497 afgeschreven naar rekening in België, met zelfde naam erbij als hij heet. Blijkbaar is formulier bij po ... Lees meer
Populair in Vakantie & Reizen
Deutsche Bahn
in september strandde ik in Hamburg . Defecte bovenleiding . Omdat ik met mijn fiets onderweg was , was het niet mogelijk om verder te reizen , zoals me verteld werd in het reis- / ticketcentrum ter plaatse .Voor de fiets heb je een reservering nodig . Die kreeg ik voor de volgende dag . Mijn overnachtingsdeclaratie ingediend , en ....afgewezen ! Hiertegen bezwaar gemaakt , maar krijg geen reacti ... Lees meer
Misleidende deal tussen HEMA en Verrassingstickets
Ik heb vorige week via de HEMA de drie daagse stedentrip voor 95 euro geboekt. Superleuke deal en goedkoop. Ik ging er vanuit dat dit een betrouwbare aanbieding zou zijn, omdat HEMA een betrouwbare naam is.
Als je de HEMA voucher inwisselt kom je automatisch op de website van Flywise, waar je alle keuzes moet invullen. Je wordt verplicht om vier vliegvelden aan te vinken waarvan er drie in
...
Lees meer
Light in the box, ervaringen?
3 augustus heb ik een bestelling geplaatst, 3 kleding stukken.
12 augustus is de betaling ontvangen en is het pakketje om 22:00 verstuurd, 13 augustus laten we zeggen.
Ik heb voor de normale verzending gekozen, 10/20 werkdagen...
iemand enig idee wanneer het binnen komt?
heb het voor volgende week (30 augustus) nodig.
Op me mails krijg ik een automatische mailterug,
...
Lees meer