br
door bramvdhe Jul 4, 2017 om 19:38
Vakantie & reizen
Vakantie geannuleerd, vanwege andere vlucht te weinig aanmeldingen

Beste iedereen,

Een intressant vervelend vraagstuk voor mij en mijn vriendin. We hebben een vakantie geboekt via CorenDon naar Macedione hotel metropol. Voor 11 juli echter is deze reis geanuleerd vanwege het feit dat een andere vlucht op dezelfde dag te weinig aanmelding hadden. En onder het motto first in first out is onze vakantie geanuleerd. Op consuwijzer en de algemenevoorwaarde staat:

  • Je hebt geen recht op een schadevergoeding: Als de reis niet doorgaat omdat er te weinig aanmeldingen zijn. De reisorganisatie moet u hierover een brief sturen binnen de tijd die in de overeenkomst staat.

https://www.consuwijzer.nl/vakantie-vrije-tijd/pakketreizen/mag-reisorganisatie-overeenkomst-opzeggen

Echter heeft dit geen betrekking toch op onze reis?  Omdat de reizen apart zijn aangeboeden. De boeking is gisteravond gedaan.

Alvast bedankt voor de hulp.

Met vriendelijke groet,

Bram en Laura

PS: wat ook gek is er wordt nog steeds met deze reis geadverteerd zie foto

2476 7 Rapporteer

Topantwoord

ne
door neodutchio - Jul 4, 2017 om 20:21
5150 Antwoorden / 12 Vragen

Wat staat er in de AV? Aan het aantal dezelfde vragen te zien geeft Corendon aan dat ze bij een tekort aan reizigers de reis kunnen annuleren. U heeft dan recht op uw geld terug, of een minimaal gelijke reis. Een schadevergoeding zit er niet in, u heeft immers geen schade opgelopen.

br
door bramvdhe - Jul 4, 2017 om 20:39
3 Antwoorden / 1 Vragen

Beste NEODUTCHIO,

Daar heeft u inderdaad gelijk in echter wordt in de AVR vermeld zie http://images.corendon.nl/NL/ANVR_Reisvoorwaarden_2017.pdf:

4.1 De overeenkomst komt tot stand door aanvaarding door de reiziger van het aanbod van de reisorganisator inclusief de van toepassing verklaarde voorwaarden. Na totstandkoming van de overeenkomst ontvangt de reiziger zo spoedig mogelijk een bevestiging en/of een factuur.

4.2. De reisorganisator kan de reisovereenkomst binnen de in de aanbieding vermelde termijn schriftelijk opzeggen in geval het aantal aanmeldingen kleiner is dan het voorafgaand aan de boeking kenbaar gemaakte vereiste minimum aantal deelnemers.

Echter geldt dit niet voor onze overeenkomst aangezien voor onze vlucht wel genoeg aanmeldingen waren, maar op de andere vlucht op een later tijdstip waren er te weinig aanmeldingen. Want onze vlucht gaat gewoon door, we hebben of hadden zelfs onze vliegtickets inclusief stoelnummer. Dus hierom ben ik benieuwd of onze overeenkomst mag komen te vervallen. Doordat te weinig aanmelding niet van toepassing is op onze reis.

Topantwoord

Gr
door Grunn1 - Jul 4, 2017 om 22:24
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Dus, de latere vlucht is geannuleerd omdat er te weinig aanmeldingen waren. De mensen op deze vlucht zijn omgeboekt naar de eerdere vlucht. Nu is waarschijnlijk deze eerdere vlucht vol en omdat u later hebt geboekt hebben ze uw reis geannuleerd onder het mom van "er zijn te weinig boekingen". Klopt dit zo?
Zo ja dan is dit inderdaad een zeer interresant vraagstuk en zou inderdaad zelf zeggen dat ze uw reis niet kunnen annuleren met als reden te weinig boekingen maar wel de reizigers van de latere vlucht ondanks dat deze mensen eerder hebben geboekt.

br
door bramvdhe - Jul 5, 2017 om 08:10
3 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Epcot,

Dat is inderdaad het feitelijke geschil. Daarom vind ik het best gek dat wij zijn geannuleerd. Nu ben ik in contact met de consumentenbond over wat precies onze rechten zijn. Want als je je beroep op de avr artiekel 4 dan lijkt het mij dwingend dat de reden verband moet hebben met onze reis.

Topantwoord

panter22
door panter22 - Jul 5, 2017 om 08:29
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je een alternatief aangeboden gekregen?

Kijk eens in artikel 5 van de ANVR reisvoorwaarden.
5.2. De reisorganisator kan de reisovereenkomst ook wijzigen op een wezenlijk punt wegens gewichtige omstandigheden die hij de reiziger onverwijld, d.w.z. zonder enige toerekenbare vertraging aan zijn zijde, meedeelt. De reiziger kan deze wijziging afwijzen.
5.5. In geval van wijziging van de overeenkomst op een wezenlijk punt doet de reisorganisator onverwijld de reiziger indien mogelijk een alternatief aanbod. Het alternatieve aanbod dient gelijkwaardig te zijn. De gelijkwaardigheid van alternatieve accommodatie moet worden beoordeeld naar objectieve maatstaven
5.6. Na een afwijzing als in lid 2 en 3 bedoeld, kan de reisorganisator de reisovereenkomst opzeggen. De reiziger heeft recht op teruggave of kwijtschelding van de reissom of een evenredig deel daarvan indien de reis reeds ten dele is genoten. Ditzelfde recht heeft de reiziger ingeval hij terecht een wijziging die hem tot nadeel van meer dan geringe betekenis strekt heeft afgewezen
5.7. A. Indien de oorzaak van de wijziging aan de reisorganisator kan worden toegerekend, komt de hieruit voortvloeiende schade van de reiziger voor rekening van de reisorganisator

br
door bramvdhe - Jul 6, 2017 om 14:10
3 Antwoorden / 1 Vragen

Twee alternatieven aangeboden gekregen. En na een goed gesprek met Corendon zijn we eruit gekomen.

Iedereen bedankt voor alle informatie en hulp!

tijger1
door tijger1 - Jul 6, 2017 om 14:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooi, bedankt voor het terugmelden.