In
door Ina V May 19, 2016 om 11:36
Vakantie & reizen

Verkeerde naam op vliegticket

De reisorganisatie heeft bij het kopen van de ticket de achternaam van mijn man vermeld
ipv mijn meisjesnaam. De organisatie verzekert mij dat als ik een kopie van mijn trouwboekje toon dat het dan geen problemen kan geven bij het inchecken en de douanecontrole. Klopt dit?

26802 15 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 19, 2016 om 11:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan maar laten veranderen hè.

hansje klein
door hansje klein - May 19, 2016 om 11:41
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Moet u toch ècht bij de reisorganisatie gaan regelen.....of uw man laten vliegen.

marita5
door marita5 - May 19, 2016 om 11:47
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Ina V ,

  • Foutje? Meld dit direct bij luchtvaartmaatschappij; hoe sneller, hoe beter (en goedkoper).
  • Voor wijziging via een boekingssite of reisbureau betaal je vaak extra wijzigingskosten
Bron : consumentenbond.nl

De naam van iedere passagier moet exact overeenstemmen met de naam zoals deze in het paspoort wordt vermeld. Een verkeerde naam op de bevestiging kan voor aanzienlijke problemen zorgen tijdens de uitvoering van uw reis. In sommige gevallen zelfs tot het weigeren van vervoer door de luchtvaartmaatschappij
Gebruik geen ‘echtgenote van’ en ‘weduwe van’. Als in uw paspoort een dubbele naam vermeld staat, dan dient u alleen uw meisjesnaam te vermelden.
Let op! Luchtvaartmaatschappijen kunnen kosten in rekening brengen bij spelfouten! ( van de naam ) Dit kan oplopen tot het kopen van een heel nieuw vliegticket.

Bron : schipholtickets.nl

Ma
door Mat Matheij May 19, 2016 om 17:21
986 Antwoorden / 3 Vragen

Geheel juist. Problemen dien je in deze tijd te voorkomen. Bij de juiste procedure en de incheckgegevens kun je vaak zo doorlopen. Niet vragen om ongewenste problemen.

marita5
door marita5 May 19, 2016 om 17:22
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Beter voorkomen dan genezen .

tenormin
door tenormin May 19, 2016 om 17:30
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@jackyh, wat zou voor de V.S. niet gelden?
Ik ben 2x getrouwd geweest, altijd op mijn meisjesnaam gereisd; in paspoorten staat nog altijd w/v plus naam. Je hoeft niet eens de naam van overleden "mannen" te laten bijschrijven.

pc
door pcmdejongh May 20, 2016 om 12:35
5 Antwoorden / 1 Vragen

Er word geschreven dat de naam op het ticket exact hetzelfde moet zijn als op het paspoort. Mijn naam heeft een "umlaut"op een letter en het is onmogelijk om die op het ticket te krijgen, dus de stelling dat de naam exact hetzelfde moet zijn als op het paspoort is onzin. Niet mogelijk

marita5
door marita5 May 20, 2016 om 13:08
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@Pcmdejongh , dan bent u een uitzondering en zal dat ook wel niet mogelijk zijn , zullen de reisbureaus en vliegmaatschappijen dan wel weten hoeft het nog geen onzin te zijn .

ja
door jackyh Jun 3, 2016 om 09:19
953 Antwoorden / 4 Vragen

De steller zei dat de ticket op haar mans naam stond. Mijn antwoord was dat dit in de EU misschien wel voldoende was maar niet in de USA. Ik reis altijd op mijn familienaam, zeker ook naar Amerika, omdat dat altijd goed is. Dus is mij niet duidelijk wat fout was aan mijn antwoord.

marita5
door marita5 Jun 3, 2016 om 09:25
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@Jackyh , als u een reactie geeft vermeld dan ook de naam van het forumlid voor wie het bedoeld is ervoor , is overzichtelijker . in dit geval dus @tenormin

pc
door pcmdejongh Jun 3, 2016 om 13:09
5 Antwoorden / 1 Vragen

Vliegmij gevraagd om naam te veranderen. Maatschappij geeft geen antwoord

hutch
door hutch - May 19, 2016 om 11:57
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Klik eens * hier * m.b.t. de naam op een vliegticket.

"Bij "Familienaam" vul je de volledige achternaam in volgens het paspoort. Bij een dubbele achternaam vul je deze in zonder spaties. Wanneer je getrouwd bent vul je als achternaam ALTIJD je meisjesnaam in. Reizen met je getrouwde naam of echtgenoot van is niet toegestaan. De meisjesnaam dient ten aller tijden op het ticket te staan."

In uw geval zou ik inderdaad het trouwboekje meenemen, alsmede de volledige naam van die persoon van die reisorganisatie voor u zelf noteren.
Een andere mogelijkheid is, nogmaals bellen met die reisorganisatie en dat gesprek opnemen. Met een smartphone is dat meestal eenvoudig te doen.
Mocht er een probleem zijn, kunt u niet alleen een klacht indienen bij hen, maar ook uw eventuele schade claimen.

Naar ik aanneem heeft die reisorganisatie de fout gemaakt?
Ook zou u, als daar nog tijd voor is, een nieuw ticket vragen (eisen), uiteraard zonder enige kosten.
Verwijs hen dan ook naar allerlei sites, zoals bijv. hierboven, waarin het tegendeel vermeld staat.

edrick3
door edrick3 - May 19, 2016 om 11:57
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Nee, dat klopt niet.
De juiste naam dient op het ticket vermeld te staan.
Zou dit dus maar snel door de betreffende reisorganisatie laten wijzigen om problemen te voorkomen.

De naam van iedere passagier moet exact overeenstemmen met de naam zoals deze in het paspoort wordt vermeld. Een verkeerde naam op de bevestiging kan voor aanzienlijke problemen zorgen tijdens de uitvoering van uw reis. In sommige gevallen zelfs tot het weigeren van vervoer door de luchtvaartmaatschappij.
(Bron)

Als de reisorganisatie weigert zorg dan in ieder geval dat je een schriftelijk bewijs hebt van hun bovenstaande bewering en schrijf ze dat je ze aansprakelijk stelt voor (eventuele) gevolgschade.

Meisjesnaam:
wij raden ten zeerste aan het ticket te boeken op uw meisjesnaam. Deze staat namelijk altijd in het paspoort vermeldt. Indien zowel uw meisjesnaam áls uw getrouwde naam in het paspoort staat, mag u beide namen noemen op het ticket. Dit is echter niet verplicht. De term ‘EV’ (echtgenote van) dient nooit op het ticket te staan, omdat dit geen officieel onderdeel van uw naam is.
(Bron)

ja
door jackyh - May 19, 2016 om 12:12
953 Antwoorden / 4 Vragen

Zal voor de EU wel gelden maar niet voor de VS. Staat in uw paspoort of ID alleen uw meisjesnaam of beiden?

ekiem
door ekiem - May 19, 2016 om 16:12
676 Antwoorden / 100 Vragen

Dit klopt zeer zeker niet. Doordat ik veelvuldig reis weet ik dat namen uiterst precies op het ticket moeten staan. Een verkeerde letter en het is al "feest ". En dan een copie van het trouwboekje, ik zou er niet aan beginnen . En zeker géén risico nemen.
Ik zie het probleem ook niet zo, waarom niet direct corrigeren ? Nu kan het nog. Als het reisbureau een fout heeft gemaakt met de namen dan moeten zij dit aanpassen.
Anders kom je gewoon niet het vliegtuig in. Ik zou dit niet riskeren.

groeten Ekiem

tijger1
door tijger1 - May 19, 2016 om 16:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jackyh

Op een ID kaart stast alleen je eigen naam. De naam van de echtgenoot staat eventueel vermeld op de achterzijde.

ja
door jackyh May 20, 2016 om 15:15
953 Antwoorden / 4 Vragen

Dank je voor de info. Dit wist ik niet. Heb alleen een paspoort en daar staan beide namen op. Reis echter altijd op geboortenaam.

koekeloer
door koekeloer - May 20, 2016 om 11:57
562 Antwoorden / 18 Vragen

Heeft niets met de doune te maken.

edrick3
door edrick3 - May 20, 2016 om 12:13
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@TS,

En ..... stand van zaken?
Heeft de reisorganisatie de tenaamstelling aangepast?
Over welke 'reisorganisatie' gaat het hier?

nvolg001
door nvolg001 - May 20, 2016 om 12:29
15 Antwoorden / 0 Vragen

Let op! Zorg dat precies de naam, die in uw paspoort vermeld staat, ook op het ticket staat. De reisorganisatie moet uw paspoort goed overnemen.
Schrijf ook een brief waarin u de reisorganisatie aansprakelijk stelt voor eventuele vervolgschade. Persoonlijk meegemaakt: de reisorganisate had mijn naam verkeerd gespeld op het ticket. 3 maanden voor de reis dit gemeld en ik kreeg een mail, dat het in orde gemaakt was. Ik sta in Istanbul op het vliegveld voor de retourvlucht en kreeg de mededeling dat er niet geboekt was voor mij ( wel voor mijn echtgenote, we hadden de bestelling gelijk gedaan ). Bij Turkish Airlines een ticket gekocht en toch naar huis gevlogen. In de nasleep bleek dat het reisbureau een fout had gemaakt en twee identieke tickets voor mij besteld had bij de KLM. Het systeem verwijdert dan beide tickets zonder waarschuwing. ( Na een touwtrekken van 4 maanden met Expedia en de KLM uiteindelijk toch mijn kosten vergoed gekregen )
Kijk dus uit bij enige onregelmatigheid!

pc
door pcmdejongh - May 20, 2016 om 12:39
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik probeer al weken bij de reisorganisatie "Vliegtickets.nl"mijn naam te veranderen. krijg het niet voor elkaar. De ticket verkoper verwist mij naar de vliegmaatschappij en die geeft geen antwoord.

karelstromph
door karelstromph - May 20, 2016 om 13:31
95 Antwoorden / 5 Vragen

Dit begrijp ik helemaal niet. Is het een vlucht binnen de EU, en je bent een EU burger, dan MAG niemand om je paspoort (of identiteit) vragen. De luchtvaartmij. helemaal niet. Is het een vlucht buiten de EU (en je bent EU burger), dan mag de luchtvaartmij alleen checken of je paspoort bij je hebt (en dus ook dat het jouw paspoort is - door erin te kijken). Is het een land dat een visum van je eist, dan mogen ze ook je visum controleren.

Mocht de luchtvaartmij. je paspoort eisen binnen de EU, dan zeg je dat je het niet bij je hebt. Ze hebben echt niets mee te maken.

Sterkte ermee, hoe is het afgelopen?, Groet, Karel

tr
door trofaiac - May 21, 2016 om 13:50
57 Antwoorden / 4 Vragen

Nee dat klopt niet wat de organisatie zegt.
Op het vliegticket moet altijd de naam vermeld staan zoals het ook in uw paspoort staat.
U moet de vliegticket MET het paspoort altijd tonen bij de douane en daar staat uw meisjesnaam in.
De reisorganisatie had dat moeten weten!!!

sc
door schijf01 - Jun 3, 2016 om 12:16
13 Antwoorden / 1 Vragen

Heb dit ook meegemaakt, bij vetrek Eindhoven geen enkel probleem.
Maar bij retourvlucht des te meer.
Heb € 150 betaald om dit aan te passen voor ik mee mocht.