2010Flynn
door 2010Flynn Feb 21, 2007 om 18:34
Vakantie & reizen

Wat is een goed middel om watertanks te reinigen van een caravan

wat is een goed middel om watertanks te reinigen van een caravan die na een seizoen in de stalling heeft gestaan. Dit zelfde geldt ook voor de waterslangen die naar de kraantjes lopen.

77106 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 21, 2007 om 18:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

met kokend water met beetje afwasmiddel om alles goed te ontdoen van vervelende bacterien e.d. . Simpeler kan het niet. Naspoelen  met koud water.

Een ander middel is niet wenselijk omdat men niet weet of er resten in kunnen zitten die achterblijven

labswans

ve
door verwijderd - Feb 21, 2007 om 20:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag raaltje,

Zie:

http://www.caravans.net/praktisch/zomerklaar.php

Waterinstallatie

Voordat de waterinstallatie weer in gebruik kan worden genomen moet deze eerst worden gereinigd. Omdat tank en leidingen door algvorming en slijmvorming van bacterien inwendig vervuilen is het noodzakelijk de tanks en leidingen goed schoon te maken. Voeg in lauw water opgeloste soda toe aan de watertank en reinig de binnenzijde van de tank met een harde borstel. Spoel ook de leidingen met de soda-oplossing door. Verwijder vervolgens het water uit de tank en vervang dit door schoon water waaraan bleekmiddel is toegevoegd. Gebruik een verhouding van 10 cl. bleekmiddel op 10 ltr. water. Naast de hiervoor genoemde manier kunnen ook enkele tabletten Steradent (voor het reinigen van kunstgebitten) worden opgelost in de watertank. Spoel de leidingen door en laat het mengsel voor een effectieve ontsmetting tenminste 48 uur in de tanks en leidingen staan. Spoel daarna enkele malen goed door met schoon water. Tot slot, let er bij het vullen van de tank op dat er geen verontreinigingen in de tank komen.

Indien een boiler aanwezig is dan dient deze eerst te worden gevuld. Zet je de boiler namelijk op stroom voordat deze volledig is gevuld met water, dan kan de boiler (verwarmingselement) worden beschadigd.

Vriendelijke groet, Read2.

ve
door verwijderd - Feb 22, 2007 om 14:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Afgelopen zondag was er in Campinglife een heekl stuk over het schoonhouden van je tanks en leidingen van caravans en campers.

Daarin werden ook veel tips en schoonmaak/reinigingsmiddelen genoemd. www.campinglife.nl

ve
door verwijderd - Apr 13, 2007 om 13:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik doe de leidinegn altijd schoonmaken met kunstgebitreiniger (kukident), laat een liter water het tablet oplossen en dan met de kraan leegzuigen. % minuten laten staan en schoon is mijn leiding.

Mijn watertank ff een schutje chloor en het is zo gepiept

mvgr Arnold

ve
door verwijderd - May 20, 2009 om 15:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is een nieuw middel op de markt op basis van citroenzuur. Voordeel is dat het geen nasmaak geeft (citroenzuur dringt niet in materialen) en dan het ontkalkt. Met anderel middelen kunen de bacteriën kunnen overleven in de kalkaanslag. Meer informatie op: www.kemdirect.nl