WAT TE DOEN TEGEN RYANAIR OPLICHTING
Ik ben een redelijk trouwe klant van Ryanair en boek altijd via hun eigen site. Meestal check ik ook online in. Enige tijd geleden lukte dat niet, ik kreeg een melding dat mijn reserverings- (boekings-) nummer onbekend was. Ik heb het later nog een aantal keren geprobeerd maar hun site zou het door henzelf afgegeven nummer niet kennen. Geen probleem, dan check ik gewoon in op de luchthaven, dacht ik. Daar stond mij een onaangename verrassing te wachten: omdat ik niet online ingecheckt had moest in maar liefst € 45,- ter plekke betalen op straffe van niet mee mogen vliegen. Hoe ik ook protesteerde, het is betalen of naar huis! Onder protest heb ik me € 45,- laten aftroggelen, je hebt geen enkele andere keus!
Bij thuiskomst natuurlijk gelijk een klacht ingediend. Dat word je als consument goed in de maling genomen doordat je wel een reactie krijgt, maar helemaal geen antwoord, waarbij Ryanair net doet alsof ze daarmee de klacht hebben afgehandeld. Eigenlijk is dit gewoon oplichting.
Fouten komen overal voor, maar de klant in de zeik nemen kan niet geaccepteerd worden!
Daarom contact opgenomen met de klantenservice, Vriendelijk te woord gestaan maar na veel, veel gewacht kreeg ik antwoord dat ik bij het verkeerde loket was, ik moest naar ‘customer service’. Op mijn vraag wat het verschil is met klantenservice wist hij ook niet. Kortom, stuur de klant gewoon het bos in.
Toen kwam het antwoord dat ik het maar met het boekingskantoor moest uitzoeken. Ik heb echter helemaal geen boekingskantoor, ik heb bij Ryanair zelf geboekt.
Ik heb nog steeds geen bevredigend antwoord van Ryanair. Ik realiseer me ook dat met deze handelwijze Ryanair een aardige cent van klanten kan stelen zonder dat daartegen iets gedaan kan worden, Ryanair zet gewoon in de voorwaarden dat als je niet online incheckt je 150% moet bijbetalen en zorgt er vervolgens voor dat je online niet kunt inchecken.
Zonder overdrijving, dit is gewoon oplichting, zeker als je weigert een klant fatsoenlijk te woord te staan. Ik wilde ze dagvaarden maar dat kan ook niet want Ryanair heeft geen kantoor in Nederland. En zo wordt je belazerd.
Vraag: wat kan ik doen? ik wil ze dagvaarden teneinde mijn gestolen geld terug te krijgen.
Topantwoord
Kunt u aantonen dat u binnen de gestelde termijn voor gratis inchecken dat geprobeerd heeft te doen? Dus tussen 7 dagen en 2 uur voor de geboekte vlucht?
45 Euro is het vaste tarief voor op de luchthaven inchecken.
Lees eventueel nog hier: https://www.ryanair.com/nl/nl/nuttige-informatie/Klantenservice/Veelgestelde-vragen#0-3
Nee hoe moet ik dat bewijzen? Bovendien heb ik in het (verre) verleden ook gewoon aan de desk ingechecked zonder dat daarvoor betaald hoefde te worden. Er is, voor zover ik weet, geen enkele airliner die geld vraag voor het inchecken, het is dus, zoals dat in de rechtspraak heet, geen gebruik in de branche.
U dacht "geen probleem dan check ik in op de luchthaven" Maar u had even verder kunnen kijken en zien dat u dan extra moest betalen. Dus hoezo diefstal /oplichting. U had voor vertrek de klantenservice moeten bellen. Het klinkt bot maar als u een zaak begint heeft u op voorhand al verloren
Hier de link naar de tabel met extra kosten. https://www.ryanair.com/nl/nl/nuttige-informatie/Klantenservice/algemene-voorwaarden/termsandconditionsar_479974303
Diewilik
Beetje domme reactie beste Diewilik. Hoe weet je dat ik niet geprobeerd heb om de klantenservice te bellen? Zonder enige kennis van zaken en omstandigheden iets bedenken, dat voor waarheid aannemen en dan ongenuanceerde conclusie trekken. Bovendien blijkt u waarzeggerdoor een toekomste gerechtelijke uitspraak al te weten. Ten derde verwijst u mij naar een tarievenlink maar dat heeft niets met de zaak te maken. Dit zijn reacties waar niemand iets aan heeft , niemand wijzer wordt.
Voordat u opnieuw zo losjes het woord "oplichting" gebruikt kunt u maar beter even dit lezen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Oplichting
Gedaan. En?
@wimii, redelijk late reactie ...;-) Maar neem aan dat je nu weet wat er onder oplichting verstaan wordt.
Ja, namelijk iemand zogenaamd de incheck-optie aanbieden, die vervolgens niet laten werken (overigens niet alleen bij mij want deze vorm van oplichting past Ryanair vaker toe) en dan dwingen klanten extra te laten betalen. Dat heet de kluit belazeren, oplichten. Wat deze opmerking verder bijdraagt aan een oplossing blijft mij onduidelijk.
Dit is geen oplichting zoals anderen ook al zeggen. Aangezien je, volgens jouzelf, trouwe klant van Ryanair bent weet je ook hoe hun business model in elkaar steekt: alle bedrijfsprocessen zijn supergeoptimaliseerd om zo goedkoop mogelijk tickets te kunnen aanbieden. Iedere extra service kost geld bij Ryanair. Je weet dat van te voren en er is ook helemaal niks mis mee (ze zijn daar heel duidelijk in, en bij andere maatschappijen betaal je voor services die je bijna nooit nodig hebt). Je wijkt nu bewust af van het standaardproces en dat kost geld.
Beetje domme reactie Pieterwolters. Je gaat er namelijk vanuit dat passagies zich verdiepen in het business model van de airliner als ze een vlucht boeken. Echte onzin. Vervolgens een waar maar totaal buiten de orde opmerking over efficient (kostenbesparend) werken. Wat heeft dat met de inhoud van de klacht van doen? Van welke standaardprocedure wijk ik af? Geen touw aan dit verhaal vast te knopen.
kunnen wij elkaar een hand geven, Kom jij er nog goedkoop vanaf. wij moesten twee tickets kopen.Kreeg ook de helpdesk niet te pakken en ook de tickets konden we in Lissabon nietuitdraaien. Heb een klacht ingedient wat ook niet gemakkelijk gaat maar zal wel niets worden. Dag € 350,- , niet voor niets dat ze zoveel winst maken.
Je kunt ook gewoon de boarding pass in de Ryanair app ophalen en die laten zien. Je hoeft niets te printen.
Klopt maar dat laat de boete onverlet. Heeft er niets mee te maken.
@wimii: "C'est moutarde après le repas!"
@wim11
Beetje overbodige, domme en onfatsoenlijke reacties van u na een half jaar. :-((
Geen gelijk gekregen bij de geschillencommissie soms?
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Overschrijvingsfomulier fraude
Ik help iemand van 85 met administratieve dingen. In Dec 2023 heeft hij overschrijvingsform abn gestuurd voor anwb lidmaatschap van €17. In feb 2024 kreeg hij aanmaning en bleek het niet afgeschreven. Dus maakte hij nog een aan, die werd betaald. Nu is er met het 1. Formulier in maart € 497 afgeschreven naar rekening in België, met zelfde naam erbij als hij heet. Blijkbaar is formulier bij po ... Lees meer
Zakelijk energiecontract consument
Mijn vader is opgebeld door een energieboer dat het huidige contract bijna afliep. Helaas is hij toegehapt op een aanbieding en heeft een nieuw contract afgesloten.
nu loopt echter het contract van mijn ouders nog twee jaar. Daarom hebben ze een mail gestuurd dat ze afzien van het contract volgens de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Echter reageert de energieleverancier terug dat ze
...
Lees meer
Netvervuiling Siemens
We dachten verstandig te zijn door wat extra te sparen en te kiezen voor Siemens, die toch wel bekend staat om haar hoogwaardige producten en goede service. Helaas blijkt dat in de praktijk toch net iets anders te zijn. In september 2023 nieuw apparatuur gekocht; wasmachine, warmtepompdroger, oven en vaatwasser, waarbij alleen laatstgenoemde heeft nog geen storing vertoond. De warmtepompdroge ... Lees meer
Populair in Vakantie & Reizen
Deutsche Bahn
in september strandde ik in Hamburg . Defecte bovenleiding . Omdat ik met mijn fiets onderweg was , was het niet mogelijk om verder te reizen , zoals me verteld werd in het reis- / ticketcentrum ter plaatse .Voor de fiets heb je een reservering nodig . Die kreeg ik voor de volgende dag . Mijn overnachtingsdeclaratie ingediend , en ....afgewezen ! Hiertegen bezwaar gemaakt , maar krijg geen reacti ... Lees meer
Misleidende deal tussen HEMA en Verrassingstickets
Ik heb vorige week via de HEMA de drie daagse stedentrip voor 95 euro geboekt. Superleuke deal en goedkoop. Ik ging er vanuit dat dit een betrouwbare aanbieding zou zijn, omdat HEMA een betrouwbare naam is.
Als je de HEMA voucher inwisselt kom je automatisch op de website van Flywise, waar je alle keuzes moet invullen. Je wordt verplicht om vier vliegvelden aan te vinken waarvan er drie in
...
Lees meer
Light in the box, ervaringen?
3 augustus heb ik een bestelling geplaatst, 3 kleding stukken.
12 augustus is de betaling ontvangen en is het pakketje om 22:00 verstuurd, 13 augustus laten we zeggen.
Ik heb voor de normale verzending gekozen, 10/20 werkdagen...
iemand enig idee wanneer het binnen komt?
heb het voor volgende week (30 augustus) nodig.
Op me mails krijg ik een automatische mailterug,
...
Lees meer