Wi
door WimII Feb 13, 2016 om 20:19
Vakantie & reizen

WAT TE DOEN TEGEN RYANAIR OPLICHTING

Ik ben een redelijk trouwe klant van Ryanair en boek altijd via hun eigen site. Meestal check ik ook online in. Enige tijd geleden lukte dat niet, ik kreeg een melding dat mijn reserverings- (boekings-) nummer onbekend was. Ik heb het later nog een aantal keren geprobeerd maar hun site zou het door henzelf afgegeven nummer niet kennen. Geen probleem, dan check ik gewoon in op de luchthaven, dacht ik. Daar stond mij een onaangename verrassing te wachten: omdat ik niet online ingecheckt had moest in maar liefst € 45,- ter plekke betalen op straffe van niet mee mogen vliegen. Hoe ik ook protesteerde, het is betalen of naar huis! Onder protest heb ik me € 45,- laten aftroggelen, je hebt geen enkele andere keus!

Bij thuiskomst natuurlijk gelijk een klacht ingediend. Dat word je als consument goed in de maling genomen doordat je wel een reactie krijgt, maar helemaal geen antwoord, waarbij Ryanair net doet alsof ze daarmee de klacht hebben afgehandeld. Eigenlijk is dit gewoon oplichting.
Fouten komen overal voor, maar de klant in de zeik nemen kan niet geaccepteerd worden!

Daarom contact opgenomen met de klantenservice, Vriendelijk te woord gestaan maar na veel, veel gewacht kreeg ik antwoord dat ik bij het verkeerde loket was, ik moest naar ‘customer service’. Op mijn vraag wat het verschil is met klantenservice wist hij ook niet. Kortom, stuur de klant gewoon het bos in.

Toen kwam het antwoord dat ik het maar met het boekingskantoor moest uitzoeken. Ik heb echter helemaal geen boekingskantoor, ik heb bij Ryanair zelf geboekt.
Ik heb nog steeds geen bevredigend antwoord van Ryanair. Ik realiseer me ook dat met deze handelwijze Ryanair een aardige cent van klanten kan stelen zonder dat daartegen iets gedaan kan worden, Ryanair zet gewoon in de voorwaarden dat als je niet online incheckt je 150% moet bijbetalen en zorgt er vervolgens voor dat je online niet kunt inchecken.

Zonder overdrijving, dit is gewoon oplichting, zeker als je weigert een klant fatsoenlijk te woord te staan. Ik wilde ze dagvaarden maar dat kan ook niet want Ryanair heeft geen kantoor in Nederland. En zo wordt je belazerd.

Vraag: wat kan ik doen?  ik wil ze dagvaarden teneinde mijn gestolen geld terug te krijgen.

5840 6 Rapporteer

Topantwoord

aurora1
door aurora1 - Feb 13, 2016 om 22:48
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kunt u aantonen dat u binnen de gestelde termijn voor gratis inchecken dat geprobeerd heeft te doen? Dus tussen 7 dagen en 2 uur voor de geboekte vlucht?
45 Euro is het vaste tarief voor op de luchthaven inchecken.
Lees eventueel nog hier: https://www.ryanair.com/nl/nl/nuttige-informatie/Klantenservice/Veelgestelde-vragen#0-3

Wi
door WimII Aug 10, 2016 om 14:37
Antwoorden / 1 Vragen

Nee hoe moet ik dat bewijzen? Bovendien heb ik in het (verre) verleden ook gewoon aan de desk ingechecked zonder dat daarvoor betaald hoefde te worden. Er is, voor zover ik weet, geen enkele airliner die geld vraag voor het inchecken, het is dus, zoals dat in de rechtspraak heet, geen gebruik in de branche.

Gerry1969
door Gerry1969 - Feb 14, 2016 om 00:40
3449 Antwoorden / 25 Vragen

U dacht "geen probleem dan check ik in op de luchthaven"  Maar u had even verder kunnen kijken en zien dat u dan extra moest betalen. Dus hoezo diefstal /oplichting. U had voor vertrek de klantenservice moeten bellen. Het klinkt bot maar als u een zaak begint heeft u op voorhand al verloren
Hier de link naar de tabel met extra kosten. https://www.ryanair.com/nl/nl/nuttige-informatie/Klantenservice/algemene-voorwaarden/termsandconditionsar_479974303
Diewilik

Wi
door WimII Aug 10, 2016 om 14:34
Antwoorden / 1 Vragen

Beetje domme reactie beste Diewilik. Hoe weet je dat ik niet geprobeerd heb om de klantenservice te bellen? Zonder enige kennis van zaken en omstandigheden iets bedenken, dat voor waarheid aannemen en dan ongenuanceerde conclusie trekken. Bovendien blijkt u waarzeggerdoor een toekomste gerechtelijke uitspraak al te weten. Ten derde verwijst u mij naar een tarievenlink maar dat heeft niets met de zaak te maken. Dit zijn reacties waar niemand iets aan heeft , niemand wijzer wordt.

aurora1
door aurora1 - Feb 14, 2016 om 19:36
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Voordat u opnieuw zo losjes het woord "oplichting" gebruikt kunt u maar beter even dit lezen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Oplichting

Wi
door WimII Aug 10, 2016 om 14:34
Antwoorden / 1 Vragen

Gedaan. En?

edrick3
door edrick3 Aug 10, 2016 om 14:37
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@wimii, redelijk late reactie ...;-) Maar neem aan dat je nu weet wat er onder oplichting verstaan wordt.

Wi
door WimII Aug 10, 2016 om 14:46
Antwoorden / 1 Vragen

Ja, namelijk iemand zogenaamd de incheck-optie aanbieden, die vervolgens niet laten werken (overigens niet alleen bij mij want deze vorm van oplichting past Ryanair vaker toe) en dan dwingen klanten extra te laten betalen. Dat heet de kluit belazeren, oplichten. Wat deze opmerking verder bijdraagt aan een oplossing blijft mij onduidelijk.

pi
door pieterwolters - Feb 14, 2016 om 20:54
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is geen oplichting zoals anderen ook al zeggen. Aangezien je, volgens jouzelf, trouwe klant van Ryanair bent weet je ook hoe hun business model in elkaar steekt: alle bedrijfsprocessen zijn supergeoptimaliseerd om zo goedkoop mogelijk tickets te kunnen aanbieden. Iedere extra service kost geld bij Ryanair. Je weet dat van te voren en er is ook helemaal niks mis mee (ze zijn daar heel duidelijk in, en bij andere maatschappijen betaal je voor services die je bijna nooit nodig hebt). Je wijkt nu bewust af van het standaardproces en dat kost geld.

Wi
door WimII Aug 10, 2016 om 14:40
Antwoorden / 1 Vragen

Beetje domme reactie Pieterwolters. Je gaat er namelijk vanuit dat passagies zich verdiepen in het business model van de airliner als ze een vlucht boeken. Echte onzin. Vervolgens een waar maar totaal buiten de orde opmerking over efficient (kostenbesparend) werken. Wat heeft dat met de inhoud van de klacht van doen? Van welke standaardprocedure wijk ik af? Geen touw aan dit verhaal vast te knopen.

to
door ton verdult - Feb 26, 2016 om 19:13
1 Antwoorden / Vragen

kunnen wij elkaar een hand geven, Kom jij er nog goedkoop vanaf. wij moesten twee tickets kopen.Kreeg ook de helpdesk niet te pakken en ook de tickets konden we in Lissabon nietuitdraaien. Heb een klacht ingedient wat ook niet gemakkelijk gaat maar zal wel niets worden. Dag € 350,- , niet voor niets dat ze zoveel winst maken.

jo
door jorisw Feb 26, 2016 om 20:20
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Je kunt ook gewoon de boarding pass in de Ryanair app ophalen en die laten zien. Je hoeft niets te printen.

Wi
door WimII Aug 10, 2016 om 14:42
Antwoorden / 1 Vragen

Klopt maar dat laat de boete onverlet. Heeft er niets mee te maken.

costnix
door costnix Aug 10, 2016 om 19:32
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@wimii: "C'est moutarde après le repas!"

tijger1
door tijger1 - Aug 10, 2016 om 14:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@wim11

Beetje overbodige, domme en onfatsoenlijke reacties van u na een half jaar. :-((

Geen gelijk gekregen bij de geschillencommissie soms?