Mo
door Monkiapi Aug 19, 2016 om 09:03
Voeding & gezondheid

1289 euro gedeclareerd in plaats van de 43,99 vooraf gemeld

Op 29 feb 16 werd ik door de huisarts doorverwezen naar het OLVG voor een ECG in verband met pijnklachten op de borst. Ik heb voor ik me daar meldde met het OLVG gebeld om te vragen wat een ECG kost. 43,99 was het antwoord. ok, dat kan ik betalen. Achteraf op 18 aug 16 word ik door Zilveren Kruis gebeld dat er een bedrag van 1289,00 euro door het OLVG is gedeclareerd in verband met zorgproduct 190091 "langdurige observatie met max 5 nachten opname op een verpleegafdeling".  Plus 4 x een ECG. Plus 1x het inbrengen van een infuus. Totaal onherkenbaar en onterecht.   Ik ben max. 1,5 uur in het ziekenhuis geweest.  Nooit een infuus ingebracht. Ik kwam voor 1x een ECG en er is een product gedeclareerd dat duurder is dan een bevalling in het ziekenhuis. Ik ben razend. Wat kan ik doen?

1535 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 19, 2016 om 09:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar waarom belt het Zilveren Kruis u daarover op? En wat is er na die ECG gebeurd?

Neem contact op met het ziekenhuis en de zorgverzekeraar.

marita5
door marita5 - Aug 19, 2016 om 09:23
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Monkiapi ,

Neem contact op met het OLVG i.v.m de factuur , klik op de rode regel .

https://www.olvg.nl/afspraak_opname_en_bezoek/kosten_en_verzekering/uw_factuur

Wat kun je doen als je denkt dat de rekening niet klopt?

Op de rekening staan alle zorgactiviteiten vermeld. Als deze niet kloppen met de datum of als je denkt dat de zorgactiviteiten niet uitgevoerd zijn, neem dan contact op met de zorgverzekeraar. Als het nodig is moet de verzekeraar het ziekenhuis om opheldering vragen.

Vraag de zorgverzekeraar de declaratie nog niet te betalen of terug te draaien als je denkt dat de rekening niet klopt. Het is de taak van de verzekeraar om declaraties goed te controleren. Kom je er met de verzekeraar niet uit? Dan kun je de hulp inschakelen van de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ).

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) kan de rekening niet controleren. Wel kun je een melding doen als je denkt dat iets niet klopt. Bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) kun je melden als de kwaliteit van de zorg in jouw ogen niet deugt. Voor zaken met betrekking tot privacy bij ziekenhuisrekeningen kun je terecht bij de Autoriteit Persoonsgegevens

Bron : consumentenbond.nl

jo
door jorisw - Aug 19, 2016 om 11:07
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het klinkt als een tikfoutje bij het invoeren in het systeem. Kan iedereen gebeuren. Gewoon even bellen en niet meteen boos worden door een menselijke fout. Boos worden kan altijd nog als blijkt dat iemand het bewust heeft gedaan.

marita5
door marita5 Aug 19, 2016 om 11:27
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Duur tikfoutje .

ra
door ramanah Aug 19, 2016 om 11:55
135 Antwoorden / Vragen

Kommafoutje dan?

jo
door jorisw Aug 19, 2016 om 15:20
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Tsja, je kunt zomaar een verkeerde code intoetsen en dan een totaal andere prijs krijgen. Kan iedereen toch overkomen? Als het een geldige code is en degene die het invoert was niet de uitvoerend behandelaar dan valt het ook niet meteen op lijkt me.

emcede
door emcede - Aug 19, 2016 om 11:32
960 Antwoorden / 4 Vragen

Een ECG voor € 43,99 lijkt me vrij ongeloofwaardig!

reflecs
door reflecs Aug 19, 2016 om 11:43
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Zie tarieflijst: onderzoek via huisarts. https://www.olvg.nl/afspraak_opname_en_bezoek/kosten_en_verzekering/onze_tarieven

emcede
door emcede Aug 19, 2016 om 15:00
960 Antwoorden / 4 Vragen

@ Reflecs: ja, en? BEOORDELING ECG is wat anders dan UITVOEREN van een ECG.

ha
door halex - Aug 19, 2016 om 12:43
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Wat kunt u doen? Navragen bij het ziekenhuis waarom deze behandeling in rekening is gebracht.