he
door hetbosin Dec 23, 2014 om 15:31
Voeding & gezondheid

Alternatief voor limonade

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een alternatief voor limonadesiroop. Ik heb nu meestal KC, Roosvicee siroop of een eigen merk vruchtenmix ('nep-roosvicee'). Ik meng meestal met meer water dan de verpakking aangeeft.

Waar het mij het meest om gaat is dat ik door medicijngebruik erg veel drink. Ik probeer zo veel mogelijk kraanwater en thee te drinken, maar vooral 's morgens is het lastig een goede balans te vinden tussen dorst lessen en niet misselijk worden van die dikke plemp vocht in de maag. Gek genoeg (het zit vast tussen de oren) gaat dit het beste met limonade.

Maar limonade bevat erg veel suiker. Ik ben geen fan van te veel zoetstoffen, ik vermijd light producten doorgaans. Voor stevia wil ik wel een uitzondering maken.

Verder vind ik limonade ook wel erg zoet smaken, ookal verdun ik meer dan de verpakking aangeeft. Toch zoek ik naar iets dat het kraanwater toch wat smaak geeft, maar niet warm is zoals thee.

Wat dat betreft heb ik geprobeerd om water een poosje weg te zetten met wat verse munt (of tijm, rozemarijn, wat je maar lekker vindt) en eventueel een stukje verse citroen. Dat geeft water een licht lekker smaakje, maar het blijft water. Ik drink dit af en toe maar vind meestal zonder lekkerder. Ik heb volledig onthard water, wat de smaak enorm goed gedaan heeft.

Vruchtensap (ook verdund, bijvoorbeeld een kwart of een derde sap de rest water) lijkt een goed alternatief, maar ik vraag mij af of ik dan niet alleen maar méér calorieen binnenkrijg.

Zelf ijsthee maken is soms wel een alternatief, maar dat is erg bewerkelijk en ik heb ook nog niet een lekker recept gevonden. Je kunt het ook niet te lang bewaren, dus bv voor een hele week maken lukt niet.

Ik vind het niet erg iets zelf te maken, maar alleen als ik dat in het voren kan doen. Niet 's morgens eerst een half uur kokkerellen want ik heb gewoon Heel Erg Dorst dan.

Wie kan mij verder helpen? Met een alternatief, of wat extra kennis, alles is welkom.

Fijne wandeling,
hetbosin

46726 20 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Dec 23, 2014 om 15:52
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo hetbosin,

Er zijn best veel alternatieven zonder suiker. Allereerst water, dat een van de gezondste dingen is die je kunt drinken. Het lichaam heeft er behoefte aan en water zuivert. Niet iedereen houdt daarvan, dus hier nog wat suggesties:

verse vruchtensappen, zelf bereid
thee (zwarte, groene of kruidenthee)
koffie (net als thee zonder suiker drinken natuurlijk)
melk (niet geschikt voor mensen met lactose-intolerantie)
bronwater, met of zonder koolzuur
ongezoete frisdranken (Spa-appel is daar naar ik meen een van)
(Bron:suikerwijzer)

tenormin
door tenormin - Dec 23, 2014 om 15:53
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Hallo, hetbosin, klik . Geen flauw idee zelf, lust absoluut geen zoetigheid ? maar misschien is dit wel iets. Lijkt me in ieder geval dat het niet veel tijd gaat kosten, wel geld, maar ja, niets is gratis, behalve de elementen, toch? Succes (en wandel ze).

edrick3
door edrick3 - Dec 23, 2014 om 15:58
27632 Antwoorden / 85 Vragen

O ja,

Rivella is een frisdrank zonder suiker of aspartaam dacht ik.

Kijk eens hier

edrick3
door edrick3 - Dec 23, 2014 om 15:59
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@tenormin,

Goeie tip!
Baobabpoeder kende ik nog niet.

tenormin
door tenormin - Dec 23, 2014 om 16:11
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=edrick3 schreef op dinsdag 23 dec 2014, 15:59]@tenormin,

Goeie tip!
Baobabpoeder kende ik nog niet.

Ik ook niet. Grinnik.

di
door digioma - Dec 23, 2014 om 17:10
646 Antwoorden / 29 Vragen

Zelf haal ik bij een biologische winkel een fles Reine Claudesap, bodempje onderin het glas en dan verder afvullen met gewoon ijskoud kraanwater. Ik doe 2 maanden met een fles van 3,75 euro.
Dit sap neem ik ook mee als we met vakantie gaan (caravan) en daar haal ik soms flessenwater als de smaak iets afwijkt van wat ik gewend ben. Beter dan cola of wat voor soort "dorstlessers".

he
door hetbosin - Dec 23, 2014 om 19:45
2 Antwoorden / 2 Vragen

dag!

bedankt allen voor jullie suggesties.

@edrick3 spa fruit (nou heb ik alleen even bij appel gekeken) lijkt inderdaad wel een goed alternatief te zijn. Het nadeel is wel de prijs, er zouden minimaal 5 1 1/2 liter pakken per week door gaan. Dat wordt een duur grapje helaas. Hetzelfde geldt voor Rivella. Ik heb wel even goed naar Rivella gekeken. Het is zonder meer een goed alternatief voor de sinas en cola die ik soms 's avonds drink. Wist niet dat het verschil zo groot was!

Ter vergelijk keek ik ook bij KC op de site bij de siropen die ik in huis heb. Ik zag ook de 0% suiker variant. Die is dus met stevia, en zonder kunstmatige zoetstoffen zoals cyclaamzuur of aspartaam. Rivella bevat wel syntetische zoetstoffen. Voor af en toe dat drinken vind ik dat niet erg, maar voor die dagelijkse hoeveelheden die ik opslobber vermijd ik dat liever.

@tenormin baobab. Hmmm. Ik zou willen letten op de omstandigheden van productie. Wie plukt die vruchten, en wie plukt daar de vruchten van? Zeker interessant om eens navraag te doen in een bio winkel en het poeder eens te proberen. Later zal ik ook nog eens wat verder speuren op internet voor informatie. De site van je linkje neem ik wel met een klein korreltje zout. Of beter, met een klein korreltje umami. Dit vanwege de manier waarop er over mononatriumglutamaat gesproken wordt: totaal ongenuanceerd en met een alle-e-nummers-zijn-slecht-toontje. Hoe betrouwbaar is dan hun informatie over baobab?

@digioma reine claude is toch een soort pruim? Te veel pruim werkt op de darmen, in mijn hoeveelheden wel voorzichtig zijn dus. Maar als ik toch bij de biowinkel ben voor baobab, ook maar eens een flesje van dit sap mee. Is dit alleen lekker met reine claude, of kun je ook andere sappen zomaar op die manier aanlengen? Ik denk nu aan diksap, maar dat vind ik dus echt niet lekker.

hoe dan ook, aantal zeer bruikbare tips. Dank!

fijne wandeling morgen (of je moet van donker houden),
hetbosin

an
door annabertje - Dec 24, 2014 om 12:39
1 Antwoorden / 0 Vragen

Op internet en bij verschillende toko,s zijn zakjes oploslimonade te koop...Bolero heet het is in zon 40 smaken te koop. Bevat geen kleurstoffen en wel zoetstof geen suiker.Moet je oplossen met anderhalve tot twee liter water, maar twee en een half of nog meer kan ook......Kosten ongeveer 35 cent per zakje...en is erg lekker..

zo
door zoeker - Dec 24, 2014 om 12:44
78 Antwoorden / 3 Vragen

In de zomer heb ik zelf een gemberdrankje gemaakt, gebaseerd op een recept dat ik ergens vond.
Ik heb het iets aangepast en vond het best lekker smaken. Hoe langer je het laat trekken, hoe beter het smaakt. Het lijkt me dat je ook kunt zoeten met honing, maar dat heb ik zelf nog niet geprobeerd.
Gember is goed bij maagklachten als opgeblazen gevoel ed.

? 200 gram gemberwortel stuk citroenschil
? 2 eetlepels suiker
? koolzuurhoudend water
Schil het stuk gemberwortel en rasp het grof. Breng 1 dl water aan de kook met de gember en een stuk citroenschil. Laat dit 40 minuten trekken. Zeef de massa en los de suiker er in op. Laat de siroop afkoelen. Giet in een glas 2 eetlepels van de siroop en vul verder aan met koolzuurhoudend water.

Succes!

ka
door kaartendraak - Dec 24, 2014 om 12:44
171 Antwoorden / 2 Vragen

Er zijn een tal van stevia met smaakjes te koop, bij deze website: https://www.stevija.nl/Stevia-Producten/ koop je echt alleen stevia(vloeibaar)met een smaakje. Een aantal druppels in een glas water en je hebt een heerlijk smaakje. Wel zelf uitproberen hoeveel druppels je nodig hebt, de 1 vind 3 genoeg, toen ik ze had moest ik er 8 gebruiken. Ik gebruik ze niet meer, omdat ik volledig aan thee ne gewoon water gewend ben. Ook voor kinderen is dit een gezond alternatief voor limonade. En op ebay vind je meer smaakjes dan de 3 die deze webwinkel verkoopt.

youri
door youri - Dec 24, 2014 om 12:56
28 Antwoorden / 4 Vragen

Céréal siroop is een goed alternatief. Met één fles kan je liters sap maken. Te koop bij (bijna) elke supermarkt in het dieet schap.Framboos en sinaasappelsmaak.Suikervrij.

ti
door timelu - Dec 24, 2014 om 13:05
43 Antwoorden / 1 Vragen

Ik gebruik zelf slimpie limonade siroop, echt maar een heel klein beetje in een glas water.
Kleur krijgt het er bijna niet van maar net een klein beetje smaak, wat voor mij voldoende is.
Is in een aantal verschillende smaken te krijgen.
Er zit geen toegevoegde suiker in en heeft weinig tot geen calorieën.

ir
door irma_1 - Dec 24, 2014 om 13:45
2 Antwoorden / 0 Vragen

Tip: U drinkt wel heel erg veel!! Aleens geprikt voor suikerziekte?

dokun
door dokun - Dec 24, 2014 om 14:21
152 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo hetbosin,

Bij Marokkaanse en ook sommige Turkse winkels verkopen ze grote blikken limonadepoeder. Die zijn verkrijgbaar in vele smaken zoals, Mango, Ananas, Watermeloen, Passievrucht, Granaatappel.. Soms verkopen ze ook kleinere verpakkingen. Het poeder is goedkoop en je kunt de drank zo sterk (slap) maken als je zelf wilt.

Er zit wel suiker in maar doordat je zelf de sterkte kunt bepalen kun je een niet zoet drankje maken dat nog steeds naar vruchten smaakt. Je moet wel opletten dat je niet te veel poeder gebruikt want dan smaakt het echt smerig..

Het smaakt niet zoals Tango en soortgelijke (bij de gewone supermarkt verkrijgbare) limonadepoeders. Deze poeder smaakt écht naar vruchten..

Een groot blik kost rond de €8 daar kun je tientallen liters limonade mee maken. Je kunt de poeder ook bv gebruiken in de yoghurt..

De winkel waar wij het altijd kopen is de Marokkaanse supermarkt : Tanger Versmarkt die zit in een aantal plaatsen in Nederland. Dit is de website www.tangermarkt.nl

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. :)

tenormin
door tenormin - Dec 24, 2014 om 14:24
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=irma schreef op woensdag 24 dec 2014, 13:45]Tip: U drinkt wel heel erg veel!! Al eens geprikt voor suikerziekte?

Mevrouw schrijft dat ze veel drinkt door medicijn gebruik. Zal dan ook vast wel geprikt zijn op Diabetes 2. ´Lijkt mij dan'.

bultn
door bultn - Dec 24, 2014 om 14:56
54 Antwoorden / 9 Vragen

hallo

misschien is het wat laat want u heeft al genoeg antwoorden,
maar teisseire zero is een limonade dat 0% suikers bevat, geen kleurstoffen, geen kunstmatige smaakstoffen, geen aspartaam en 0% calorieen (zoals het op de verpakking staat).
en het is gewoon te koop in de supermarkt voor nog geen 3 euro en smaakt nog eens goed ook nog.

ook ik zocht drinken dat niet suikers bevatte (of aspartaam) omdat in alles vrijwel suiker zit wou ik mijn dochter drinken geven zonder suiker maar wel lekker smaakt.

ik hoop dat u er wat aan heeft.

mvg

labren
door labren - Dec 24, 2014 om 16:24
862 Antwoorden / 0 Vragen

kijk uit met aspartan , ik heb daar door er teveel van te nemen maagslokdarm kanker van gekregen en heb nu geen maag meer en een nieuwe slokdarm gekregen

rf
door rfd - Dec 28, 2014 om 19:52
27 Antwoorden / 0 Vragen

Rivella die in Nederland verkocht wordt, bevat kunstmatige zoetstoffen. De originele (met suiker) is alleen in Zwitserland te krijgen.
De Steviadruppels is een goed alternatief, met een druppel heb je al water met een smaakje.
Je kann een citroen uitpersen en dit in een glas bewaren, bij elk glas water een theelepel citroensap mengen.
Zelf heb ik in de winter moeite met veel water drinken, ik doe dan een bodempje biologische appelsap in een glas en leng het aan met water.
Het zuiverste is echter gewoon water, groene thee, of warm water. Dit is in de winter ook aan te raden voor de nieren, die houden niet zo vankoud water.
Succes!

zoekster
door zoekster - Dec 28, 2014 om 23:31
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Misschien is appeldiksap wat voor u?

klik HIER

Em
door Emmap - Jan 12, 2015 om 16:45
162 Antwoorden / 8 Vragen

Het is misschien wel laat om nog reactie te geven, en misschien zit dé oplossing voor u al bij de voorgaande antwoorden, maar goed:
wilt u per se iets om te drinken, of zou het ook een zuivelproduct als melk, karnemelk, yoghurt kunnen zijn (al dan niet met een beetje vulling van een of ander ontbijtgraanproduct als havermout, Brinta, muesli, cruesli, cornflakes, gepofte tarwe (flink gezoet met honing of suiker).