jvberkel
door jvberkel Feb 26, 2017 om 14:55
Voeding & gezondheid

Apotheker levert niet het voorgeschreven medicijn

Mag een apotheker een geheel ander medicijn leveren, zonder overleg met de specialist, dann door een specialist voorgeschreven is, omdat  hij het niet op voorraad heeft.
Het medicijn wordt door de zorgverzekering vergoed, maar hij verdient er waarschijnlijk te weinig aan.
Wanneer ik dit niet accepteer en zeg dan maar met de medicatie te stoppen, dan heeft hij daar geen probleem mee; "dan stopt u er toch mee" , aldus de apotheker.

18749 37 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 26, 2017 om 15:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het zal geen "heel ander" medicijn zijn, maar een medicijn met dezelfde werkzame stof.

En als u wilt stoppen, is dat uiteraard uw zaak. De apotheek kan u niet verplichten pillen te slikken.

jvberkel
door jvberkel Feb 26, 2017 om 15:13
41 Antwoorden / 7 Vragen

De apotheker is bekend, dat ik GEEN alternatief mocht hebben,  hetgeen op het recept vermeld staat.
Maar de vraag is, of de apotheker, ZONDER overleg het recept mag veranderen.

tr
door trofaiac Feb 27, 2017 om 13:11
57 Antwoorden / 4 Vragen

Zeer zeker niet. De specialist heeft het recept voorgeschreven en de apotheker, al heeft die er verstand van, mag niet zomaar een alternatief geven zonder overleg met de specialist.

holiday
door holiday Feb 27, 2017 om 17:41
101 Antwoorden / 11 Vragen

Ik zou naar een andere apotheker gaan.

Cookies
door Cookies - Feb 26, 2017 om 15:15
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wat bedoel je met een 'geheel ander medicijn'? Van andere fabrikant? Zo ja, als de werkzame stof hetzelfde is, dan mag dat.

Begrijpelijke reactie v.d. apotheker als je zelf zegt dat je dan maar gaat stoppen.

jvberkel
door jvberkel Feb 26, 2017 om 15:23
41 Antwoorden / 7 Vragen

@ Carola, het was een ander medicijn, niet alleen een andere fabrikant.
Omdat ik al eerder een alternatief in ziekenhuis voorgeschreven kreeg,welk niet goed voor mij was,  heeft de cardioloog expliciet dit medicijn voorgeschreven.

tijger1
door tijger1 - Feb 26, 2017 om 15:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En stond dat dan als medische indicatie op het recept vermeld?

jvberkel
door jvberkel Feb 26, 2017 om 15:28
41 Antwoorden / 7 Vragen

ja, het was de apoheker bekend en heb het in eerste instantie éénmaal gekregen, maar bij het herhalingsrecept deed hij moeilijk.
Uiteindelijk heeft hij wel geleverd, toen ik een recept overlegde met de toevoeging "medische noodzaak", maar ik werd weer teruggestuurd, want er ontbrak nog een stempel van de arts.
Toen heeft hij het voorgeschreven medicijn besteld en geleverd.

edrick3
door edrick3 - Feb 26, 2017 om 15:18
27632 Antwoorden / 85 Vragen

'een geheel ander medicijn' natuurlijk niet. Dat zou ook nergens op slaan.
Wat wél kan is dat de naam van het medicijn wellicht anders is, maar de werkzame stof niet.
De apotheker zou natuurlijk ook de voorgeschreven medicatie kunnen  bestellen indien niet op voorraad.
Als je ECHT een bepaald merk medicijn nodig hebt dan dient de specialist Medisch Noodzakelijk (o.i.d.) op het recept te zetten.

fa
door familyman - Feb 26, 2017 om 15:23
888 Antwoorden / 1 Vragen

maar hij verdient er waarschijnlijk te weinig aan.

Wat een stelling, u heeft dus liever geen medicatie (met mogelijk gevolgen) omdat het niet op voorraad is en dan bovenstaande kreet, als dat u een vervanger heeft waar u wèl mee verder kunt. Als de apotheker u niets had meegegeven had het ook niet goed geweest. Waar niet is, verliest de keizer zijn recht.

jvberkel
door jvberkel Feb 26, 2017 om 15:32
41 Antwoorden / 7 Vragen

de apotheker heeft ( schriftelijk) bevestigd dat sommige medicijnen niet of ten dele door de zorgverzekeing vergoed worden.

jvberkel
door jvberkel Feb 26, 2017 om 15:56
41 Antwoorden / 7 Vragen

De gevolgen van een alternatief medicijn had ik al ondervonden en moest met een ambulance naar het ziekenhuis, vandaar dat ik liever het aangeboden alternatief weigerde.

fa
door familyman Feb 26, 2017 om 16:17
888 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom stond het niet op dat recept vermeld dan?

(Als je ECHT een bepaald merk medicijn nodig hebt dan dient de specialist Medisch Noodzakelijk (o.i.d.) op het recept te zetten)

edrick3
door edrick3 - Feb 26, 2017 om 15:29
27632 Antwoorden / 85 Vragen

de cardioloog expliciet dit medicijn voorgeschreven.

Dan dient de apotheker dat voorgeschreven medicijn te leveren! Neem contact op met je cardioloog!

tijger1
door tijger1 - Feb 26, 2017 om 15:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou, nadat u het recept met de juiste gegevens had verstrekt, kreeg u het medicijn. Mooi toch?

Dus volgende keer meteen goed aanbieden, dan is er geen probleem.

me
door mein33 - Feb 26, 2017 om 15:41
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Mag een apotheker een geheel ander medicijn leveren

Dat zal een apotheker nooit doen, er kan/zal hoogstens een ander merk van het medicijn worden meegegeven.
Als een medicijn van een voorgeschreven merk niet op voorraad is dan kan er, ter overbrugging van de levertijd, een ander merk medicijn worden verstrekt met exact dezelfde (hoeveelheid van de) werkzame stof.
U heeft echter wel het recht om het door de arts voorgeschreven merk alsnog te krijgen en daar heeft de apotheker inmiddels ook aan voldaan.

edrick3
door edrick3 - Feb 26, 2017 om 15:55
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Waarom heb je deze vraag eigenlijk gesteld?
Uit je reacties blijkt dat e.e.a. al is opgelost.
Overbodig dus, of wilde je graag nog eens bevestiging van je gelijk?

jvberkel
door jvberkel Feb 26, 2017 om 16:02
41 Antwoorden / 7 Vragen

met mijn vraag wilde ik weten of een apotheker, ZONDER overleg van een recept mag afwijken, los van het feit dat hij weet dat een alternatief voor mij niet geschikt is.
Indien hij dat mag, wat heeft een recept van een specialist dan voor zin ?

edrick3
door edrick3 Feb 26, 2017 om 17:45
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Nou, hoop voor jou dat het nu een beetje duidelijk(er) is (geworden).

Cookies
door Cookies - Feb 26, 2017 om 16:02
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Uiteindelijk heeft hij wel geleverd, toen ik een recept overlegde met de toevoeging "medische noodzaak", maar ik werd weer teruggestuurd, want er ontbrak nog een stempel van de arts.
Toen heeft hij het voorgeschreven medicijn besteld en geleverd......

Het probleem is dus al geen probleem meer. De stempel is nodig anders krijgt de apotheker de kosten niet vergoed van de zorgverzekeraar.

panter22
door panter22 - Feb 26, 2017 om 16:33
6599 Antwoorden / Vragen

Kijk op deze website en klik op download. Daar vind je het antwoord
https://www.knmp.nl/praktijkvoering/bekostiging/preferentiebeleid

jvberkel
door jvberkel Feb 26, 2017 om 16:40
41 Antwoorden / 7 Vragen

Kijk op deze website en klik op download. Daar vind je het antwoord
https://www.knmp.nl/praktijkvoering/bekostiging/preferentiebeleid [/quote]

Dit betreft het preferentiebeleid van de zorgverzekering, in mijn geval wordt het medicijn door de zorgverzekering vergoed, maar de aoptheker handelt in deze in eigen belang

panter22
door panter22 Feb 26, 2017 om 18:06
6599 Antwoorden / Vragen

Dat mag de apotheek doen, ook al heeft de zorgverzekeraar geen preferentiebeleid.
Alleen een arts kan, door op het recept  "medische noodzaak" te vermelden, er voor zorgen dat u het merkmedicijn krijgt.
Een generiek medicijn heeft wel dezelfde werkzame stof, maar werkt niet altijd precies hetzelfde.
Ik begrijp nu wat u bedoelt. Het gaat niet om klagen.
Maar om je gebruikelijke voorgeschreven medicijnen te krijgen. moet je je arts overtuigen dat het merkmedicijn je beter voldoet.
Terwijl je het merkmedicijn gewoon vergoedt wordt door de zorgverzekeraar.
Je krijgt niet het medicijn wat het beste voor je is, maar wat het goedkoopste is.
Behalve dus, als je een mondige patient bent.

Kijk op:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geneesmiddelen/vraag-en-antwoord/mag-een-apotheek-een-ander-geneesmiddel-geven-dan-de-arts-heeft-voorgeschreven

aurora1
door aurora1 - Feb 26, 2017 om 16:37
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waarom stelt u deze vraag en laat u eerst relevante informatie achterwege?
Het "probleem" was dus een non-probleem, de vraag dus volledig overbodig.
De kop/het onderwerp had moeten zijn "Apotheker levert het voorgeschreven medicijn".  Fijn toch?
Als ik uw andere vragen zie lijkt het wel of u graag mag klagen en zitten wij maar voor niks tijd en energie eraan te besteden.

jvberkel
door jvberkel Feb 26, 2017 om 16:55
41 Antwoorden / 7 Vragen

Sorry dat u de vraagstelling niet begrepen heeft en meer begrip voor een apotheker heeft die op de stoel van de arts gaat zitten en aan zijn portemonnee denkt.
Gelukkig is de KNMP andere mening dan u !

hi
door hipppo Feb 27, 2017 om 13:47
303 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb alle antwoorden en reacties daarop van de door jvberkel opgeworpen vraag gelezen en verbaas mij over de vele verwijten die TS om de oren krijgt. Kwestie van slecht lezen, verkeerd interpreteren, foute vooronderstellingen e.w.d.m.z.
Blijft over de vraag die Carola83 stelde waarop jvberkel het antwoord nog niet heeft gegeven. Natuurlijk is TS niet verplicht hier uitsluitsel te geven, maar het zou wellicht voor (vele) anderen nuttig zijn te weten om welk medicijn en alternatief daarvoor het gaat. Een statine? Bètablokker? Bloeddrukverlager?

holiday
door holiday Feb 27, 2017 om 17:48
101 Antwoorden / 11 Vragen

Ik vind het niet zo dom, nu weten al de lezers hoe het in elkaar zit, dus bedankt voor de informatie.

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 26, 2017 om 16:41
7156 Antwoorden / 3 Vragen
tenormin
door tenormin Feb 26, 2017 om 17:14
16816 Antwoorden / 108 Vragen

haha @shoppie, de TS had het zelf al voor je gedaan in een reactie aan @panter22 ;-))

sjjoppy
door sjjoppy Feb 26, 2017 om 17:19
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Haha @tenormin, TS en ik gingen er gelijktijdig mee aan de slag. ;))

tenormin
door tenormin Feb 26, 2017 om 17:28
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ja @shoppie, zie nu het "tijdsverschil"- 1 minuutje -. Grappig. ☺

tijger1
door tijger1 - Feb 26, 2017 om 17:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus u wilde eigenlijk alleen maar klagen, verder niets.

jvberkel
door jvberkel Feb 26, 2017 om 17:37
41 Antwoorden / 7 Vragen

Ik wilde alleen maar antwoord op vraag, maar die heeft u mij niet kunnen geven

tijger1
door tijger1 Feb 26, 2017 om 17:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat antwoord hebt u wel gekregen. Als u een speciaal medicijn van een bepaald merk moet slikken, moet u de juiste gegevens aanleveren bij de apotheek. En dat hebt u eerst niet gedaan.

aurora1
door aurora1 Feb 26, 2017 om 17:57
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Tijger1: +10

fa
door familyman Feb 26, 2017 om 18:18
888 Antwoorden / 1 Vragen

Tijger 1 : + 10

jvberkel
door jvberkel Feb 26, 2017 om 19:37
41 Antwoorden / 7 Vragen

Beste mensen, ik krijg van de cardioloog een recept mee met herhaling.
Van de apotheek krijg ik dit medicijn en de zorgverzekring vergoed dit volledig, bij de herhaling doet de apotheker moelijk en wil mij een ander medicijn geven.
Tijger, moet ik de cardioloog controlleren of hij het recept goed invult, daar heb ik geen verstand van en ga er van uit dat een arts een recept goed invult.

Wel erg dat er op dit forum alleen maar verwijten gemaakt worden en niemand serieus een vraag kan beantwoorden.

Waarschijnlijk heeft niemand hier 112 moeten bellen, omdat het niet goed ging, naar aanleiding van verkeerde medicatie.
 en dat ik daarom voorzichtig geworden ben.

tijger1
door tijger1 Feb 26, 2017 om 21:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan moet u het uw cadioloog verwijten, maar niet zitten te zeuren over de apotheker en zijn inkomen.

Die apotheker doet niet moeilijk, die houdt zich aan de regels, zou uw cardioloog en u ook moeten doen.

ha
door halex Feb 26, 2017 om 22:20
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Dan zou ik maar oppassen dat u zometeen niet nogmaals 112 moet bellen, nu omdat u zich principiëel opwindt over een foute apotheker die helemaal niet fout is.

ha
door halex - Feb 26, 2017 om 18:07
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Ach hou toch eens op met uw gezeur! Wat een onzinnige opmerking door te stellen dat de apotheek meer verdient aan het alternatief. De zorgverzekeraar dwingt apotheken om goedkopere alternatieven (met dezelfde werkzame stoffen) te leveren. Tenzij uitdrukkelijk een merk-medicijn is voorgeschreven. De enige die baat heeft bij dure medicijnen is de farmaceut.
Of een middel wel of niet vergoed wordt door de verzekeraar is ook helemaal niet van belang voor de apotheker. Als uw verzekering niet betaalt, moet u zelf de medicijnen betalen.
U had dus niet de moeite genomen om een correct recept mee te nemen. De apotheker voorkomt dat u zelf in de buidel moet tasten door eerst een alternatief te bieden en vervolgens u te vragen om een correct recept te halen. Hij zorgt dat u niet zelf opdraait voor de kosten en u gaat klagen.
Bah!

wi
door wilhelmina59 - Feb 26, 2017 om 19:00
507 Antwoorden / 0 Vragen

Ga eens kijken op de website  van de collega's van Radar
Zelfde vage verhaal.

tijger1
door tijger1 Feb 26, 2017 om 21:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zelfde onzin dus.

gerbera
door gerbera - Feb 26, 2017 om 22:57
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Heb het allemaal eens doorgelezen en ik begrijp dat u met het herhaalrecept andere medicijnen kreeg. Raar een  herhaalrecept wordt normaal door de apotheker aangemaakt. Dit om te voorkomen dat u te veel van dat medicijn in een keer mee krijgt. In dat geval mag niet worden afgeweken van het originele recept, dus als daar op stond "medische noodzaak" had dit ook op het herhaalrecept moeten staan. Heeft u opnieuw een recept van de specialist gehad had deze er op moeten vermelden medische noodzaak.

ha
door halex Feb 26, 2017 om 23:25
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Zoals ik 't lees heeft TS dezelfde medicatie opnieuw voorgeschreven gekregen. Overigens moet ik voor een herhaalrecept ook altijd bij mijn arts zijn. Wat u bedoelt, is wanneer de arts een grotere hoeveelheid voorschrijft als dat de apotheker mag verstrekken. Dan krijg je een 'tegoedbon-recept' van de apotheker mee. Heb ik altijd bij mijn hooikoortsmedicatie. Heb ik nodig vanaf april tot en met september, maar moet ik in twee keer halen omdat de apotheek slechts voor drie maanden meegeeft.

gerbera
door gerbera Feb 27, 2017 om 11:19
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@halex,
De specialist van mijn wederhelft vermeld altijd op het recept (X) keer herhalen waarvoor de apotheker dan een herhaalrecept verstrekt. De specialist schrijft voor 3 maanden het medicijn voor en voor de volgende periode herhalingen. e.e.a is afhankelijk van de periode dat er een afspraak is met de specialist. Meestal om de 6 maanden dus schrijft deze herhalen 1x op het recept. Blijkt in ons geval dat de specialist dus zelf al rekening houd met de hoeveelheid per keer. Het gaat hier wel om medicijnen die altijd gebruikt moeten worden. Voor tussentijdse kuren moet ik ook bij de arts zijn voor een eventueel herhaalrecept.
Voor mijzelf wordt, elke 3 maanden, de herhaling door de apotheker verzorgd dus heb ik daar geen omkijken aan. Moet erbij vermelden dat het steeds om dezelfde medicijnen gaat.  Wat u vermeld als "tegoedbon" zie ik als een herhaalrecept waarbij het medicijn niet mag afwijken van het eerder verstrekte recept.

ma
door manwijf Feb 27, 2017 om 13:04
574 Antwoorden / 1 Vragen

De apotheker heeft vermoedelijk gekeken naar waar u verzekerd bent. Ik heb het zelf ook al een aantal malen meegemaakt. Slikt al mn hele leven dezelfde medicijnen van een en hetzelfde merk en dat gaat prima. Vanaf het moment dat het patent verlopen was, kreeg ik een goedkoper alternatief. Geen punt dacht ik, maar ik werd daar erg misselijk van. Ook de specialist kon hierin geen verandering brengen. Op papier allemaal mooi geregeld, maar de praktijk is weerbarstiger. Verplicht mee gestopt dus.

CZ doet heel moeilijk over merkmedicijnen, veel moeilijker dan al die anderen bij wie ik verzekerd ben geweest. Jammer dat je dat niet weet als je overstapt. Ook niet dat je heel veel bij moest betalen.

Topantwoord

Cookies
door Cookies - Feb 26, 2017 om 23:30
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zou ik mogen weten welk alternatief ze wilden geven en welk medicijn je eigenlijk had moeten hebben?

Overigens herken ik wel het probleem. Ook mijn specialist heeft op alle door hem uitgeschreven recepten de merknaam vermeld o.v.v. medische indicatie enz. Toch bleven meerdere apothekers proberen mij het preferente middel mee te geven begeleid door de blabla kreten 'preferentiebeleid', 'werken net zo goed'.
Mijn reactie was dan: wilt u even kijken op het door mijn specialist uitgeschreven recept? Apotheker: Oh ja, het staat er inderdaad op, maar dat hebben we nu niet in huis. Ik: geeft niet, kom ik van de week wel weer terug.

Na vele omzwervingen eindelijk sinds enkele jaren een apotheker gevonden die mij zonder gedoe netjes geeft wat mij is voorgeschreven.

Overigens had de apotheker wel gelijk over dat stempeltje, anders kan hij vergoeding van de zorgverzekeraar vergeten.

DOOR JVBERKEL 26 FEB. 2017 OM 15:23
16 ANTWOORDEN / 6 VRAGEN

@ Carola, het was een ander medicijn, niet alleen een andere fabrikant.
Omdat ik al eerder een alternatief in ziekenhuis voorgeschreven kreeg,welk niet goed voor mij was,  heeft de cardioloog expliciet dit medicijn voorgeschreven.

ds
door dschaap - Feb 27, 2017 om 12:58
18 Antwoorden / 2 Vragen

U moet uw polis nalezen op het punt van preferentiebeleid. Als dit wordt toegepast weet ook de apotheker dit en zal de door de verzekering bepaalt medicijn verstrekken. Bij sommige verzekeringen wordt dit niet toegepast en wordt zondermeer het voorgeschreven medicijn verstrekt. Bij het preferentiebeleid moet de behandelaar motiveren het hoe en waarom

jvberkel
door jvberkel Feb 27, 2017 om 13:47
41 Antwoorden / 7 Vragen

Bedankt voor de info.
Dit medicijn gebruik ik al jaren, en is 6 maanden geleden verhoogd van 30mg naar 60 mg. Mijn zorgverzekering vergoedt het helemaal, ook zonder toevoeging en stempel op het recept.
Het alternatieve medicijn werd op eigen initiatief van de apotheker (assistente) aangeboden, zonder overleg met de arts.
De apotheker weet ook, dat ik geen alternatief van de cardioloog mag hebben.
Desondanks werd geprobeerd mij een ander geneesmiddel te geven. Na veel moeite heb ik uiteindelijk toch het medicijn van het recept gekregen.
De branchevereniging KNMP is op de hoogte.

ha
door harryromijn - Feb 27, 2017 om 13:54
272 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn apotheker heeft ook eens met mij overlegd om net een iets ander medicijn te nemen gezien andere medicijnen, die ik toen gebruikte.
"Bedankt voor het meedenken" zeg ik dan.

jvberkel
door jvberkel Feb 27, 2017 om 14:03
41 Antwoorden / 7 Vragen

Mijn apotheker had niet eens overlegd, ik kreeg het zo overhandigd. Nadat ik weigerde kwam een hele discussie.op gang.

ha
door harryromijn Mar 22, 2017 om 12:23
272 Antwoorden / 0 Vragen

Paar dagen geleden weer bij de apotheek. Excuses, dat men mij WEER een ander merk geven moest. Ja, voorschrift van UW zorgverzekeraar. Daarom hebben we hier dan ook drie verschillende merken op voorraad van hetzelfde medicijn. Kostenbesparing? Kom nou, verdienste ( = besparing) van UW zorgverzekeraar.
Wanneer gaan we eens in EU verband onderhandelen met de farmaceuten ? DAN zijn pas efficiency-voordelen te halen.

lenyenfred
door lenyenfred - Feb 27, 2017 om 14:44
93 Antwoorden / 8 Vragen

Beste van Berkel,
Het is meestal niet de apotheek, welke uw geneesmiddel verandert, maar uw zorgverzekering bepaalt dat meestal.
De zorgverzekering wil het voorgeschreven product niet, of niet geheel vergoeden.
U kunt WEL bij de apotheek vragen, wat u moet bijbetalen voor het origineel.
Wat echter nog belangrijker is, het werkzame middel is gelijk, maar de vulstoffen NIET.
U kunt dus last krijgen van de vulstoffen.
Het middel is dus NOOIT gelijk.
Veel succes.

jvberkel
door jvberkel Feb 27, 2017 om 15:01
41 Antwoorden / 7 Vragen

Bedankt voor het berichtje.

In dit geval heeft de apotheker het wel zelf veranderd, want de verzekering betaald mijn medicijn al jaren en nu nog steeds.
Ik ben inmiddels wel bij een andere apotheek, die zonder problemen mijn medicijnen levert.

Po
door Pontiac Feb 27, 2017 om 16:14
131 Antwoorden / 5 Vragen

Beste van Berkel , ik herken uw positie/situatie , ben ook naar een andere apotheker gegaan , in een  dorp 8 km bij ons vandaan omdat de oude apotheker hier het alleenvertoningsrecht meende te hebben ,Succes
( bij mij ging het om Plavix )

ma
door manwijf Mar 2, 2017 om 09:08
574 Antwoorden / 1 Vragen

Dat bijbetalen kun je wel vergeten. Al wil je alles zelf betalen, dan krijg je het nog niet.

fp
door fpo - Feb 27, 2017 om 14:47
87 Antwoorden / 3 Vragen

Het klopt dat apotheken de plicht hebben het goedkoopste medicijn te leveren. Tenzij de arts/specialist voorgeschreven heeft dat een oorspronkelijk medicijn als medisch indicatie afgegeven moet worden.
Nadat geneesmiddelenfabrikanten hun patent verliezen, mogen andere fabrikanten een zelfde soort medicijn fabriceren en verkopen. Om de kosten zo laag mogelijk te houden, worden er andere vulstoffen, naast het genezende ingrediënt in het product verwerkt, en het zijn de vulstoffen die vaak compleet anders zijn dan in het oorspronkelijke medicijn voorkwam, waar mensen allergisch op kunnen reageren. Daarom komen er tegenwoordig - gelukkig!!! - meer zaken boven water, en in de media, om mensen te waarschuwen voor deze goedkope middelen.
En zo mag het duidelijk zijn dat óók vulstoffen, naast het genezende ingrediënt, een eigen effect hebben op de gezondheid/ziekte, die beslist niet altijd wenselijk is. Dus let ontzettend goed op je lichaam en de signalen die het lichaam afgeeft als je ineens een heel ander middel krijgt, met zogenaamd hetzelfde geneesmiddel, want er zijn al genoeg mensen dood gegaan aan deze wijzigingen, die nota benme door een overheid verplicht werd ingevoerd, terwijl zowel de overheid als de apothekers veel te weinig echte kennis van zaken hebben m.b.t. wat een middel kan teweegbrengen. Als patiënt hebben we het nu dubbel moeilijk, want nu moeten we tijdens ons ziek-zijn óók nog zelf gaan letten op het effect van middelen die voorgeschreven worden door mensen, die de ballen verstand hebben van chemie!

jvberkel
door jvberkel Feb 27, 2017 om 15:06
41 Antwoorden / 7 Vragen

Klopt, aangezien ik weer hartproblemen had, nadat ik in het ziekenhuis een ander geneesmiddel kreeg,  vertelde de cardioloog dat het alternatief bijna dezelfde werking heeft, echter er een stofje in kan zitten wat niet goed voor mij is.
Vandaar dat ik nu voorzichtiger ben wanneer de apotheek met een alternatief komt.

mamamama
door mamamama - Feb 27, 2017 om 15:28
67 Antwoorden / 7 Vragen

V. Berkel,

Iedereen heeft heel veel aandacht en tijd gegeven om op u te reageren.
Ook las ik in enkele reakties duidelijk geirriteerdheid.
Ik vind dat jammer omdat u als vraagsteller om advies vraagt en niet meer dan dat.

UIteindelijk waren de laatste reakties nog het meest voor de hand liggend.
N.l. zelf aan den lijve ondervonden dat ik het ene merk bloedverdunner gewoon met water innemen kon terwijl het andere merk zo zuur was dat ik krampen in de slokdarm kreeg waar ik vreselijk benauwd van werd. De arts heeft toen direkt aan de apotheker doorgegeven dat ik alleen t oorspronkelijk voorgeschreven middel moest krijgen. Er is nooit moeilijk over gedaan bij de apotheker en ik heb ook nooit een stempel gezien. Dus conclusie, niet alle merken van medicijnen werken op dezelfde manier al is de basis van t oorspronkelijke medecijn gelijk!!!

jvberkel
door jvberkel Feb 27, 2017 om 15:56
41 Antwoorden / 7 Vragen

In mijn geval gaat het om bloeddrukverlagers, van het alternatief ging mijn bloeddruk omhoog, vandaar dat ik van de cardioloog het bestaande medicament weer moest nemen en ipv 30 mg nu 60 mg.
Niet de verzekering deed moeilijk, maar de apotheker ! Klopt , er komen verschillende denigrerende opmerkingen van mensen die zich "expert" noemen en veel bla bla bla

tijger1
door tijger1 Feb 27, 2017 om 17:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@vberkel. Misschien dan de gebruiksvoorwaarden van deze site eens lezen. Niemand noemt zich expert. En als u meteen het juiste recept voorzien van het stempel van de cardioloog had ingeleverd, had u meteen de juiste pillen gekregen.

jvberkel
door jvberkel Feb 27, 2017 om 18:52
41 Antwoorden / 7 Vragen

Tijger klets toch niet zo'n onzin als je geen verstand hebt!!
Jarenlang kreeg ik deze medicijnen ZONDER stempel en wordt vergoed door de zorgverzekering.
In welke oertijd leef jij nog ?  Vandaag de dag gaan de recepten digitaal zonder stempel, alleen als een apotheker geld wil verdienen doet hij moellijk, ook in dit geval! Goed LEZEN kan een voordeel zijn !

audb
door audb - Feb 27, 2017 om 15:45
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Een andere apotheker nemen en als die er niet is uw medichijnen via een online apotheker nemen die ook goedkoper is.

Deze heeft wel een voordeel dat ze altijd bereikbaar zijn via de telefoon en via internet en ze zijn goedkoper.

Maar ook al zou het een andere stof zijn soms is de werking het zelfde maar door octrooi`s die op medichijnen zitten mogen ze dan niet precies dezelfde stof er in doen maar ook kan het merk anders zijn omdat het octrooi vrij is.

En te weinig verdiennen aan een medichijn? denk het niet zo kost een paracetamol als die door een arts voorgeschreven wordt zo €0,25 per tabelet als deze door uw apotheker wordt afgegeven.(dient alleen als voorbeeld).

Maar bij vast zittende hoest Bisovol halen? kijk dan eerst welke werkzame stof er inzit : Broomhexine en kijk dan ook eens op een eigenmerk hoestdrank zoals bij de kruitvat, etos, da enz enz kost een stuk minder en daar zit het ook gewoon in.(Flumucil werkt overigens voor geem meter)

Wat ik daar mee wil zeggen is dat je soms meer betaald voor het merk dan je zou verwachten en met medichijnenen is dat net zo.

jvberkel
door jvberkel Feb 27, 2017 om 15:54
41 Antwoorden / 7 Vragen

Bedankt, ik ben al bij een andere apotheek die klantvriendelijker is.
Zonder gezeur krijg ik  de medicijnen die op het recept staan.

ma
door manwijf Mar 2, 2017 om 09:13
574 Antwoorden / 1 Vragen

@Audb iemand die denkt dat hoestdrank werkt, kunnen we natuurlijk helemaal niet meer serieus nemen. Als er een goedje is dat troep is, dan is het wel hoestdrank.

wi
door wiljo2004 - Feb 27, 2017 om 16:03
3 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn apotheek.
Uit zichzelf veranderenden ze het merk. (Ziektekostenverzekeraar had geen opdracht gegeven).De bijwerkingen waren van dien aard dat ik "hamertenen" kreeg en bijna niet meer kon lopen.Huisarts zette op het recept "medische noodzaak" om het oude merk te leveren. Helaas.
De apotheek zei dat de groothandel dat merk niet meer leverde. Kosten van de originele tabletten € 43,00. De nieuwe € 8,00 (90 stuks).
Ik denk ook dat het een kwestie is van: Hoeveel levert het mij op.
Ik heb een andere apotheker die wel levert, gelukkig.

Ti
door Tineke5591 - Feb 27, 2017 om 16:09
4 Antwoorden / Vragen

Toevallig vanochtend een discussie over gehad met apotheek.
Ik gebruik het originele medicijn van Roche, wordt opgebeld en ze vertellen dat de verzekeraar wil dat ik het goedkoopste middel ga nemen. Ik heb ooit een erk wissel gehad en pakte slecht uit. Dus ik zeg nee, ik wil het originele medicijn. Ik moest dan maar bellen met huisarts of verzekering en morgen terugbellen want de eigenaar van de apotheek moet toestemming?????? geven.
gebeld met verzekeraar, die voeren een non preferentiebeleid.
Zij hebben het mij goed en helder uitgelegd.
de zorgverzekeraar is door de overkoepelende organisatie verplicht aan de apothekers het goedkoopste middel te vergoeden.
als ik nu voortaan de geneesmiddelen eerst zelf voorschiet, krijg ik het hele bedrag binnen 5 dagen op mijn rekening.
Dus feitelijk spek ik nu de apotheek, maar ik wil niet weer medicijnen waar ik doodziek van wordt omdat er toch net een iets ander hulpstofje is gebruikt.
Voor mij is het nu geregeld, maar de zorg wordt straks alleen betaalbaar voor de rijken. Anders wordt je met goedkope medicijnen aan je lot overgelaten.

Topantwoord

Wijnand4
door Wijnand4 - Feb 27, 2017 om 20:50
2 Antwoorden / 1 Vragen

Weet heel zeker dat dat niet mag. Heeft het zelf al enkelemaalen ondervonden. Kreeg andere medicijnen die ook nog eens op mijn Xyrem reageerden.Moest het ziekenhuis erbij halen voor ik de goede kreeg.

Topantwoord

sr
door srkooy - Mar 2, 2017 om 11:59
22 Antwoorden / 4 Vragen

Het blijft een discussiepunt. Apothekers dwepen met "dezelfde werkzame stof" omdat die goedkoper zijn. Eigen ervaring. Evenwel, er zitten in de diverse soorten vaak heel andere bijstoffen. Dán gaat allergie een rol spelen. Oók eigen ervaring ! En dáár heeft de apotheker geen boodschap aan. Vervolgens is die patient de klos !

jvberkel
door jvberkel Mar 2, 2017 om 13:38
41 Antwoorden / 7 Vragen

Dit herken ik ook. Vanwege die bijstoffen heeft de cardioloog mij een middel voorgeschreven ipv een alternatief, echter de apotheker denkt het beter te weten en verandert, zonder overleg,  het recept, terwijl mijn zorgverzekering het voorgeschreven medicijn volledig vergoed.

adko
door adko - Mar 5, 2017 om 19:58
24 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb dit al een paar keer meegemaakt.
Ik had altijd medicijnen van een bepaald merk en die kon de apotheek plots niet meer leveren, dus kreeg ik een ander merk.
Toen ik mijn overzicht van de verzekering kreeg (eigen risico) bleek dit nieuwe medicijn 95% duurder te zijn.......
Dus KASSA voor de apotheker.

Dit heeft zich 2x keer herhaald. Ik had 3 soorten medicijnen namelijk.
Ze werden steeds duurder..... Tot ik zelf ingreep en weigerde om die dure medicijnen nog mee te nemen.
Toen konden ze de goedkopere plots wel leveren.

jvberkel
door jvberkel Mar 5, 2017 om 20:43
41 Antwoorden / 7 Vragen

Er zijn apothekers die de recepten veranderen, zodat zij er (financieel) beter van worden en niet de patient !!!

tijger1
door tijger1 Mar 5, 2017 om 21:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@van berkel. U moet ophouden met die onzin verhalen.

jvberkel
door jvberkel Mar 5, 2017 om 23:02
41 Antwoorden / 7 Vragen

@ Tijger,  voor u onzin, omdat u als zogenaamde "expert" geen verstand deze kwestie heeft, maar desondanks onzinnige en beledigende reacties plaatst !

Wi
door Wil_H - Mar 5, 2017 om 21:40
270 Antwoorden / Vragen

Jouw apotheek zal het inderdaad een zorg zijn of je wel of niet je medicatie stopt. Het is zinniger om te wisselen van apotheek als je denkt dat je niet correct behandeld wordt.

ha
door halex - Mar 5, 2017 om 23:21
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Beste @JvBerkel, [edit-redactie, hou het s.v.p. inhoudelijk en respectvol] Apothekers proberen u niet op te lichten, dood te maken of te misleiden. In uw geval lag de oorzaak bij uw specialist (en ook wel een beetje bij u). Focust u vanaf nu vooral op uw eigen gezondheid. En stop met uw ridicule verhalen op dit forum. Dat is voor iedereen beter.

jvberkel
door jvberkel Mar 6, 2017 om 10:51
41 Antwoorden / 7 Vragen

HALEX ( halucinatieexpert) waar bassert u die onzin vandaan dat de oorzaak bij de specialist ligt ?
Het voorgeschreven recept van de specialist werd door de apotheker geleverd, echter bij het herhalingsrecept deed hij moeilijk, omdat hij er te weinig aan verdiend, dit is na te lezen in de correspondentie met de apotheker.
Vandaar de klachtenprocedure bij de branchevereniging.

Dus beste HALEX, eerst nadenken (indien mogelijk)  dan pas commentaar geven!

ha
door halex Mar 6, 2017 om 19:51
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Ah u hebt nieuwe feiten bedacht. Droomt u rustig verder.

tijger1
door tijger1 - Mar 6, 2017 om 09:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jvberkel

Bestudeer eens de regels over medicijnverstrekking in Nederland, en er zal u veel duidelijk worden.

Dan kunt u stoppen met het belasteren van apothekers.

Topantwoord

Cookies
door Cookies - Mar 6, 2017 om 09:59
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Tijger1, je bent in deze kwestie behoorlijk naïef. Net als iedere ondernemer wil een apotheker zo goedkoop mogelijk inkopen. En zolang de werkzame stof hetzelfde is, mag dat ook. Gevolg voor de patiënt is, dat hij/zij het ene kwartaal een middel geproduceerd in Polen en het andere kwartaal geproduceerd in Verweggistan krijgt.

Waar dan even door de apotheker voor het gemak aan voorbij gegaan wordt, is dat de gebruikte hulpstoffen niet hetzelfde zijn. Dat kan voor een patiënt erg vervelende bijwerkingen geven.

Werd dan zelfs nog tegen me gezegd dat dit met het preferentiebeleid te maken had! Mijn antwoord was dan dat ook het middel wat ik 3 maanden eerder kreeg op de lijst van preferentemiddelen stond en dat ze me niet met een smoes moeten afschepen.

En ja, ik weet waar ik over praat, allemaal zelf mogen ervaren. Door dat constante gewissel met medicatie, heeft mijn specialist dus al jaren geleden recepten op merknaam voor me uitgeschreven. En zelfs dan hebben sommige apothekers nog geprobeerd mij een preferent middel te geven.
Nu heb ik al een tijdje een apotheker die eindelijk gewoon geeft wat er op het recept staat, maar moet er wel voor over hebben dat mijn apotheker behoorlijk ver uit mijn buurt ligt.

DOOR TIJGER1 - 6 MRT. 2017 OM 09:46
30575 ANTWOORDEN / 15 VRAGEN

@jvberkel

Bestudeer eens de regels over medicijnverstrekking in Nederland, en er zal u veel duidelijk worden.

Dan kunt u stoppen met het belasteren van apothekers.

jvberkel
door jvberkel Mar 6, 2017 om 10:43
41 Antwoorden / 7 Vragen

Tijger, probeer eens goed te lezen en stop met denigrerende, beledigende en  niets ter zake doende opmerkingen !
Ik heb al eerder aangegeven, dat de apotheker in kwestie, door de branchevereniging KNMP berispt werd, dus waren moch de specialist noch ik fout, maar heeft de apotheker op eigen initiatief fout  gehandeld.
Mijn nieuwe apotheek vraagt niet om een recept met toevoeging en stempel, want de zorgeverzekering vergoed zonder meer mijn medicijnen.

tijger1
door tijger1 - Mar 6, 2017 om 11:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola.83
@jvberkel

Ik ben helemaal niet naïef.

Waar gaat het hier over. De Ts levert een recept in bij de apotheek, waarop NIET vermeld staat dat op voorschrift van de cardioloog een bepaald medicijn van een bepaald merk geleverd MOET worden.

Volgens de Ts geeft de apotheker zelfs een heel ander soort medicijn, dus niet eens een vervanger van dat merk. Compleet ongeloofwaardig.

Er wordt hier gevraagd naar die andere soort, maar daar komt geen antwoord op.

De Ts gaat terug naar de specialist en nog een keer en dan voldoet het recept aan de voorwaarden en KRIJGT de Ts ook dat vermelde medicijn van dat merk.

De Ts blijft hier maar blaten over de inkomsten van de apotheker. De Ts zet hier zijn verhaal neer, maar ondertussen is hij al overgestapt naar een andere apotheek en krijgt daar zonder commentaar die medicijnen. Wonderlijk, want heeft hij die nu alweer nodig dan, terwijl het een herhaalrecept was?

Ook heeft hij al een klacht ingediend bij de overkoepelende organisatie en die heeft zelfs al een uitspraak gedaan. Nog ongeloofwaardiger.

Er gaat geregeld wat mis bij apotheken en de medicijnverstrekking, maar het verhaal van de Ts rammelt aan alle kanten en is mijns inziens alleen maar bedoeld om onterecht te klagen.

jvberkel
door jvberkel Mar 6, 2017 om 11:34
41 Antwoorden / 7 Vragen

BLA BLA BLA  onjuiste weergave van de kwestie !!

tijger1
door tijger1 Mar 6, 2017 om 11:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees uw eigen verhaal dan eens na. Inderdaad, bla bla, uw verhaal.

jvberkel
door jvberkel Mar 6, 2017 om 13:52
41 Antwoorden / 7 Vragen

waar heeft deze "tijger" bovenstaande onzin vandaan ?
Allemaal verdraaide feiten, omdat tijgertje niet in staat is een bericht te lezen.
[edit-redactie]

wi
door wilhelmina59 Mar 6, 2017 om 17:11
507 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mensen,
Vanwege bezuinigingen omdat de farmaceuten over onze rug hun geld verdienen en een berg ook nog eens, is al een flinke tijd geleden besloten om daar wat aan te doen.
Helaas mensen zijn geen machines waardoor de ene geen probleem heeft met medicijn A en de ander niet met B.
Met als gevolg, tja en geeft dus niet alleen de verzekeraars de schuld maar geef ook eens onze (R)overheid een knal(bvd)

Verder hebben sommige TS ers nog wel eens de vrolijke(Sarcasm) gewoonte om hun verhaal maar half te doen en essentiele informatie achter te houden al dan niet bewust.

Ik als vraag beantwoorder schiet wel eens mis maar ook wel eens erg raak.

Het farmacie debacle treft bijna iedereen die medicatie nodig heeft  helaas.
Verder aan iedereen die hier vragen neerzet lees en zoek de info of stukken over medicatie en overheid ook op de daarvoor bestemde info sites.(ik doe dat in ieder geval wel, mede door chronische krabneigingen en niesaanvallen. :-)
En geef niet te veel af op onze gifmengers, want de gouden vijzel als relatiegeschenk tijd is voor de meeste van hun al een tijdje over.

tijger1
door tijger1 - Mar 6, 2017 om 13:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jvberkel

U kunt wel beledigend in de rondte schoppen, maar dat verandert niets.

Topantwoord

Redacteur
door Redacteur - Mar 6, 2017 om 14:19
1053 Antwoorden / 62 Vragen

De toon van sommige bijdragen is nogal verhit. Hou het vanaf nu graag inhoudelijk en vriendelijk, mocht je willen reageren.

De redactie