he
door herman.vels May 20, 2016 om 12:34
Voeding & gezondheid

Arts vergoeding

Een huisarts mag blijkbaar per kwartaal per ingeschreven persoon 25€ vragen zonder dat hij een dienst heeft verricht. Ben je een chronisch patiënt dan komt daar nog eens 35€ per kwartaal bij. Dat is 240€ per jaar, dit gaat niet van eigen risico af maar wordt geheel betaald door het ziekenfonds. Is dit normaal, betaald krijgen zonder een dienst te bewijzen.

1041 8 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - May 20, 2016 om 12:39
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ja, dat is in dit geval normaal.
Zo zijn de afspraken/regels nu eenmaal.
Je kunt naar de huisarts zonder dat er verdere kosten voor worden gerekend.

edrick3
door edrick3 - May 20, 2016 om 12:42
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Gelijksoortige vraag: klik hier.

tijger1
door tijger1 - May 20, 2016 om 12:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het ziekenfonds bestaat niet meer.

Toen het ziekenfonds nog wel bestond, kreeg de huisarts jaarlijks ook een vergoeding per ingeschreven patiënt.

En nu krijgt hij van de zorgverzekeraar per kwartaal ook een bedrag per ingeschreven patiënt. Dat is niets nieuws, maar al van toepassing bij het ingaan van de zorgverzekering.

Het andere bedrag waar u aan refereert, zal slaan op de vergoeding voor ketenzorg voor bepaalde chronische aandoeningen, zoals diabetes, COPD enzovoort.

En ja, dat is dus normaal.

tijger1
door tijger1 - May 20, 2016 om 12:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En gaat u op consult, of komt de dokter bij u thuis, of belt u voor een recept, dan krijgt haar daar ook nog voor betaald.

jo
door jorisw - May 20, 2016 om 13:15
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het is niet waar dat er geen dienst wordt geleverd. Voor dat geld zorgt de huisarts ervoor dat er iemand is om je te helpen als dat nodig is, je dossier wordt onderhouden en opgeslagen, etc.

Cookies
door Cookies - May 20, 2016 om 13:27
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ziekenfonds betaalt niks, wat dat bestaat al jaren niet meer. En ja, dat is normaal en gebeurt al jaren. Vreemd dat je het nu pas op merkt. De tarieven verschillen per leeftijdscategorie (hoe ouder, hoe duurder) en per postcodegebied.

me
door mein33 - May 20, 2016 om 14:24
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@herman vels,

Alle huisartsen krijgen maandelijks een vast bedrag per patiënt uitgekeerd en dat is gelukkig heel normaal.
Hiervoor levert de huisarts een dienst, nl. de permanente mogelijkheid (365 dgn. en 24 h per dag) voor de patient om in de eigen huisartsenpraktijk of bij de huisartsenpost medische hulp in te roepen als dat noodzakelijk blijkt.
Het maakt verder niet uit of een patiënt wel of geen gebruik maakt van de diensten van de huisartsenpraktijk, maar op het moment dat u huisartsenhulp nodig heeft krijgt u die en daar mag u zeer tevreden mee zijn.

Overigens, is het normaal dat u uw salaris krijgt doorbetaald als u wegens ziekte of een baaldag niet kunt/wil werken ??

ha
door halex - May 20, 2016 om 15:14
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Ja dat is heel normaal. Zo betaalt u al gauw 100 euro per maand aan uw basisverzekering zonder dat u er ook maar iets voor terugkrijgt. Mits u uiteraard volledig gezond bent. En voor uw inboedelverzekering.
Misschien betaalt u wel voor een parkeervergunning om uw auto te parkeren. Denk niet dat u dan enkel de zuivere parkeertijd betaalt. Maar 24u/d, 365d/j.

Voor het geld dat uw huisarts krijgt, zorgt hij ervoor dat hij (of een vervanger) altijd beschikbaar is als u accuut medische diensten nodig hebt.