ma
door marcel binken Feb 18, 2017 om 07:39
Voeding & gezondheid

Boodschappen worden duur

Het valt me op dat de wekelijkse boodschappen ongelooflijk duur worden. Een trosje tomaatjes was ineens 70 eurocent duurder, kleine komkommertjes voor 1,20 euro, grasboter zomaar 20 eurocent omhoog en zo kan ik nog wel doorgaan. Ook vlees wordt bijna onbetaalbaar. Volgens de Supermarkt komt het omdat de inkoop ook steeds duurder wordt en dat het einde van de prijsstijgingen nog niet in zicht is.

Hoe komt dat toch?

5512 15 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 18, 2017 om 08:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien een andere supermarkt opzoeken? Ik vind de prijsstijgingen nogal meevallen.

marita5
door marita5 - Feb 18, 2017 om 08:08
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Marcel Binken ,

Hier enkele tips , dan hoeft het niet duur te zijn , klik op de rode regels .

http://financieel.infonu.nl/diversen/89690-boodschappen-goedkoper-en-efficienter-zo-bespaar-je.html

Vergelijk en bespaar op je boodschappen ,

https://superscanner.nl/

fr
door frans56 - Feb 18, 2017 om 08:38
230 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo
Doe als op diverse websites is aangegeven.  Als er in uw dorp/stad meerdere supermarkten zijn, Maak er een sport van om iedere week weer de folders te vergelijken, om te kijken wat nu weer in de aanbieding is in welke supermarkt.  Vaak zijn er aanbiedingen van zeer lang houdbare producten 3 halen 2 betalen enz.   Ik maak eerst 1 lijstje met wat ik nodig heb deze week, vervolgens  splits ik aan de hand van de folders mijn
lijstje uit in meerdere lijstjes.  1 voor iedere supermarkt  (Hier zijn er dat 4)    En zeer belangrijk. ga NOOIT winkelen zonder lijstje en een pen.
Houdt U aan uw lijstje, streep door wat U hebt.  Zo voorkomt U zogenaamde impuls aankopen.

tenormin
door tenormin Feb 18, 2017 om 10:01
16816 Antwoorden / 108 Vragen

En is (of was) er ook niet de slogan: ga voor het boodschappen doen niet met een lege maag op pad? ;-)

hansje klein
door hansje klein - Feb 18, 2017 om 10:27
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Richt u zich bij voorbeeld weer eens ouderwets op seizoenproducten ...

Voor vers: tomaten of aarbeien in de winter of boerekool in de zomer is een logische oorzaak van hoge prijzen ... (en wie eet er nog vlees?). Ga ook eens eens gezellig bij de (bio-)boer in uw regio inkopen of op de markt, het smaakt beter, is verser, niet in plastik verpakt en ... kost minder.

Voor verpakte artikelen: nieuwsbrieven van supermarkten abonneren en bij aanbiedingen tevens op voorraad inkopen.

tenormin
door tenormin Feb 18, 2017 om 17:43
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Wie eet er nog vlees?  Vreemde opmerking, gezien de uitpuilende toonbanken van supers en slagerijen. En de poelier niet te vergeten.

hansje klein
door hansje klein Feb 18, 2017 om 18:02
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Uitpuilende toonbanken ...

.... juist dáárom klopt de in de vraag gemaakte opmerking dat alles duurder wordt niet (meer), er is niet alleen een overschot aan vlees, maar tevens aan melk en zuivelproducten Terwijl de russische markt op slot zit en de USA aankondigt om toekomstig alleen eigen producten te gaan consumeren/produceren. Ik had in mijn visie eerder aan seizoenale groentes en fruit gedacht om goedkoper te kunnen inkopen. Gisteren werden er overigens bij Jumbo aardbeien aangeboden ... die moeten ingevlogen worden en zijn dan dus (peper-)dúúr! http://www.metronieuws.nl/nieuws/binnenland/2017/01/vlees-eten-is-het-nieuwe-roken

edrick3
door edrick3 - Feb 18, 2017 om 10:28
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hoe komt dat toch?
Weersomstandigheden; slechte/mislukte oogsten. Etc.

jo
door jorisw - Feb 18, 2017 om 10:40
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik herken deze prijsstijgingen eigenlijk niet. Ik let nooit op de prijzen van lossen producten, en ben iedere week ongeveer hetzelfde bedrag kwijt bij de zaterdagboodschappen.

gerbera
door gerbera - Feb 18, 2017 om 11:22
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Nou dat ongelooflijk duur worden valt wel mee. Het gaat weer wat beter met de economie en daar spelen winkeliers op in. Daarnaast zijn, naast duurdere inkoop, een hoop andere factoren belangrijk. Tomaten en komkommers, in deze periode moet er in de kas gestookt worden en dat moet betaald worden. Grasboter, deze wordt gemaakt van de melk van buiten koeien. Ziet u nu koeien buiten lopen? maar de opslag moet ook betaald worden. Gaat u bv. naar de blauwe grootjutter zal u zien dat veel producten uit verweggistan komen waarvan de prijzen nog wel mee vallen. Maar ook vervoer moet betaald worden. En er wordt steeds geroepen dat mensen weer makkelijker geld uitgeven dus daarvan willen de winkeliers ook wel een graantje van mee pikken. Dus is het zaak weer creatief te gaan winkelen, kan u een hoop geld besparen.

Cookies
door Cookies - Feb 18, 2017 om 13:15
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Niets van gemerkt dat de boodschappen zoveel duurder zijn. Ben vlg mij niet meer kwijt aan mijn boodschappen en ik maak geen lijstjes, koop waar ik op trek in heb / lekker vindt, ga maar naar 1 supermarkt (AH) en heb ALTIJD een rammelende maag als ik ga shoppen.

wi
door wilhelmina59 Feb 18, 2017 om 15:29
507 Antwoorden / 0 Vragen

Gniffel, gniffel.

gerbera
door gerbera Feb 18, 2017 om 15:33
7348 Antwoorden / 14 Vragen

En is het na het shoppen over?;-))

Cookies
door Cookies Feb 18, 2017 om 15:49
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nee, de rest v/h verhaal is: ook zonder shoppen heb ik ALTIJD een rammelende maag.;-)

tenormin
door tenormin Feb 18, 2017 om 17:45
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Spaar je je geld dan daar @carola? ;-)

aurora1
door aurora1 - Feb 18, 2017 om 13:34
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Mij is dat niet opgevallen. Misschien kunt u dan maar beter naar een voordeliger supermarkt gaan dan u nu doet en meer gebruik maken van aanbiedingen en seizoensproducten? Ook kunt u kiezen voor producten die niet extra duur zijn omdat ze "apart" zijn.

ge
door gewicht - Feb 18, 2017 om 16:53
170 Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad Marcel Binken het valt mij ook op dat de boodschappen duurder worden, ik wil niet zeggen ongelooflijk duur maar prijs stijgingen van
10 a 15 % komen heel veel en regelmatig voor.
Veel consumenten laten zich gek maken door de politiek dat het beter gaat en daar wordt handig op ingespeeld door de detailhandel.
Aanbiedingen van tijdelijk voor.... en daarna een hogere prijs dan voor de aanbieding. Ook produkt "vernieuwing" of verpakking komt bijna altijd uit op hogere prijs.
Zelfs Lidl en Aldi doen daar aan mee. Kijk maar eens wat je een jaar geleden betaalde voor een niet seizoen gebonden produkt en wat het nu kost.
De enige remedie is wat diversen al opperden, kijk de folders van alle supermarkten heel goed na op de koopjes en vergelijk ze, let bijvoorbeeld op de opgegeven inhoud. Dat wil nog al eens verschillen per winkel.
Ik zelf vind bv dat AH vaak echte "aanbiedingen" heeft waar jij als consument je voordeel mee kunt doen.
Maak een briefje, hou je er aan, en koop alleen extra als iets voor jouw een voordelige aanbieding is.
Nog even wat anders, afgelopen zomer viel mij op dat de Hollandse spersiebonen van dunne en slechte kwaliteit waren,in welke supermarkt je ze ook kocht. Het lijkt wel of de kwaliteit produkten geëxporteerd worden en wij de minderen mogen kopen.

ma
door manwijf Feb 18, 2017 om 17:45
574 Antwoorden / 1 Vragen

Kwamen die spercibonen wel uit Nederland? Heel veel groente komt tegenwoordig uit Noord-Afrika bv of Spanje om maar iets te noemen en is bij lang na niet meer van de kwaliteit die groente van de koude grond had.
Ook die slappe kassla is lang zo lekker niet. Komkommer, witlof en tomaten smaken ook niet meer zoals 40 jaar geleden. Alles heeft een vlakke smaak om niet te zeggen het smaakt haast nergens meer naar. Door de markt opgedrongen en een terugweg is er niet helaas.

ge
door gewicht Mar 2, 2017 om 18:50
170 Antwoorden / 1 Vragen

Manwijf,  ik schreef over "Hollandse" spersiebonen. Bij groente moet namelijk de herkomst op de verpakking staan of bij losse verkoop bij de prijs vermeld worden op bv het prijsbordje. Inderdaad, het buitenlandse spul koop ik meestal niet omdat er geen smaak aan zit zoals je zelf ook al aan geeft.  Maar wat mij dus opviel was dat de supermarkten allemaal dezelfde groente schijnen te verkopen alsof alles van dezelfde leverancier komt.

fa
door familyman - Feb 18, 2017 om 18:19
888 Antwoorden / 1 Vragen

Op de markt, is uw gulden en daalder waard.

ficus
door ficus - Feb 18, 2017 om 18:25
147 Antwoorden / 2 Vragen

Het is februari. Bijna alle groenten en fruit komen uit Verweggistan of uit de verwarmde glastuinbouw. Dat maakt het leven duurder.  Ook de grasboter raakt zo langzamerhand op en de gezellige koetjes mogen de wei nog niet in.
Ik ben echt heel stads geworden, maar blijkbaar valt het nog wel mee

gerbera
door gerbera - Feb 18, 2017 om 22:43
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@familyman,
Heeft u dan nog guldens?, hoef je nu niet meer mee aan te komen op de markt.

De nieuwe leuze is..... Ook op de markt is uw euro geen donder waard;-)

ma
door maarten heest - Feb 19, 2017 om 09:31
463 Antwoorden / 0 Vragen

Dat 'wekelijkse boodschappen ongelofelijk duur' worden klopt niet met de cijfers. Hier info uit het FD over gegevens van het CBS waaronder ook voedingsmiddelen. Van het CBS zelf zijn hier recente gegevens te vinden waaruit blijkt dat het reuze meevalt.
Het kan zijn dat het misschien zo voelt als je toevallig een paar producten treft die meer dan gemiddeld zijn gestegen door bijvoorbeeld natuur en klimaat.
Maar de feiten wijzen op een gemiddeld zeer lage stijging van een aantal categorieën prijzen.

jo
door john den berg - Mar 6, 2017 om 12:24
1 Antwoorden / Vragen

Vlees en vis word inderdaad steeds duurder in de supermarkt moet ik zeggen, daarnaast is de kwaliteit van vlees en vis in de supermarkt niet altijd 100%,daarom koop ik al mijn vis nu bij onlinevismarkt. Haarscherpe prijzen en nog nooit zulke verse vis ontvangen en gekocht.
Supermarkten worden steeds duurder en duurder, hier kunnen de supermarkten ook niks aan doen. Dit komt inderdaad door de schommelingen van inkoop, hierdoor moeten de supermarkten helaas hun prijzen constant aanpassen.