ge
door gees Jun 25, 2005 om 02:07
Voeding & gezondheid

Chelatie therapie voor etalagebenen?

Volgens de diverse sites zou chelatie therapie een beter alternatief zijn dan dotteren. Heeft iemand daar ervaring mee? Het is wel erg duur. Zijn er behalve loopoefeningen, waardoor het bij mij alleen maar erger wordt, nog andere alternatieven?

3184 4 Rapporteer

brynnar
door brynnar - Jun 30, 2005 om 08:46
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Beste Gees,

Natuurlijk vermelden de 'diverse' sites dat het beter is dan dotteren.
De meeste van deze sites zijn namelijk opgezet door klinieken en hun
medewerkers. Zie het dan ook als een reclame-boodschap. Ik zie ook
regelmatig een beschuldigdende vinger richting de medische wereld, die
de chelatie (nog) niet wil erkennen, zogenaamd omdat hier de belangen
van artsen die dotteren in het geding komen en hun brood uit de mond
gestoten wordt. Neem dit a.u.b. met een korreltje zout.

Hooguit wordt chelatie in de reguliere medische wereld toegepast in
geval van vergiftiging met zware metalen (lood, arseen, kwik, ed). De
werkzame stok EDTA bindt zich namelijk aan deze stoffen, waarna deze
uit het lichaam verwijdert kunnen worden. Chelatietherapie ter
bestrijding van aderverkalking is echter de vraag. De stof EDTA schijnt
niet door de celwanden van de bloedvaten heen en kan het calcium in
deze cellen niet (goed) bereiken. Het bindt zich dus uitsluitend aan
het calcium in het bloed. Omdatr calcium ook een bouwstof is van het
lichaam, draagt dit een gezondsheidsrisico met zich mee.

Daarom is chelatie therapie nog niet erkend. Verzekeraars zullen een behandeling ook niet vergoeden, houd hier rekening mee.

Voordat u
met een kliniek in zee gaat, win altijd eerst advies in bij uw huisarts
en ga niet blind af op mijn bericht of dat van iemand anders!!!!!
Uw gezondheid is het allerbelangrijkst en daar mag u geen risico's mee nemen.

Brynnar

he
door henks_1 - Jul 16, 2005 om 22:03
1 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien is het niet onverstandig om eens op site

http://www.hartstichting.nl/go/default.asp?mID=5523&mID2=5635&rID=10

te kijken.

Vink daar  "Ëtalagebenen" aan en klik op meer info ( adobe reader noodzakelijk)

Goed lezen!

Looptraining en daardoor vorming van collateralen ([haarvaten die
groter worden en functie verstopte aderen overnemen] wordt uitgelegt)
is  soms mogelijk.

Maar eerst een verwijzing van huisarts vragen voor specialist.

Het kan zijn dat dat er aan dotteren niet te ontkomen valt en laat het dan maar vlug doen.

Verhoogt de kwaliteit v/h leven best redlijk.

je
door jeroenbosch - Aug 24, 2005 om 03:25
67 Antwoorden / 0 Vragen

In de verschillende academische, semi-academische en perifere ziekenhuizen worden regelmatig door deskundigen seminars gehouden over diverse onderwerpen. Ook etalagebenen is zo'n onderwerp en was onlangs nog aan de orde. Tijdens zo'n bijeenkomst (gratis en ruim tevoren breed aangekondigd) bestaat altijd de gelegenheid tot het stellen van gerelateerde vragen. Het vervangt uiteraard geen consult. Wanneer U echter overweegt over te gaan tot chelatietherapie, wat best een kostbare aangelegenheid kan zijn, zou dan een consult aan bijvoorbeeld een vaatchirurg of een dermatoloog er niet vanaf kunnen? Zelfs Uw eigen huisarts en fysiotherapeut zal U over dit onderwerp best het één en ander wijzer kunnen maken.

De opmerkingen over de sites betreffende Chelatietherapie zijn terecht en niet bepaald maatgevend. Uw eigen gezondheid staat voorop, deze laat U niet afhangen van een reclamefolder. Veel meer als dat, zijn deze sites niet! De werkelijke heilzame werking van deze therapie is nog (zeer) onvoldoende aangetoond. Zelfs bij cholesterol reductie (één van de stokpaardjes) dienen vraagtekens geplaatst te worden, zeker gezien de gehanteerde waarden zou dit zelfs volgens verschillende onderzoeken eerder gevaar voor de fysieke, maar zeker voor de psychische gezondheid kunnen betekenen. Dit terzijde. Goede voorlichting door Uw vertrouwensarts of doorverwijzing naar een dermatoloog, liefst gespecialiseerd in dit soort van problematiek, wordt van harte aanbevolen.

ve
door veranoj - Jun 22, 2008 om 14:13
3 Antwoorden / 1 Vragen

Er zijn mensen die er wel baat bij hebben.

En het consult word wel vergoed.

groet .veranoj.