dinekes
door dinekes Aug 1, 2004 om 18:22
Voeding & gezondheid

Eieren bewaren

Sinds kort liggen bij ons in de supermarkt de eieren in de koeling. En staat op de doos dat je eieren gekoeld moet bewaren. Ik heb altijd geleerd dat de koelkast slecht is voor eieren. Weet iemand hier meer over?

49266 14 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 1, 2004 om 19:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Schone eieren zijn langer houdbaar dan eieren waar nog vuil aan zit. Kijk daarom de eieren voordat u ze opbergt even na en maak ze eventueel met een doekje schoon.

Bewaar eieren liefst niet langer dan twee tot drie weken op een koel en donkere plaats, in de doos in de groentela. Als u ze bewaart in het eierrekje in de koelkastdeur is er grote kans op temperatuur schommelingen en kans op condens. Condens op eieren moet altijd worden voorkomen.

Leg eieren niet dicht bij gerookte vis, knoflook of ander sterk ruikende of snel aan bederf onderhevige levensmiddelen. Eieren kunnen door de poreuze schaal heel gemakkelijk geur en smaak van dergelijke producten overnemen.

Bewaar eieren met de punt naar beneden, zo blijft de dooier het best op zijn plaats. Eieren moeten met het luchtzakje naar boven worden bewaard, anders gaat de lucht naar boven en raakt het vlies los.

Neem eieren voor het gebruik bijtijds uit de koelkast en laat ze op kamertemperatuur komen.

ve
door verwijderd - Aug 1, 2004 om 23:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

het beste is inderdaad de eieren in de koelkast bewaren, of in een kelder, zoals men vroeger deed. Helaas beschikken we meestal niet meer over een kelder en de huizen zijn veel warmer dan vroeger. Dus blijft er een alternatief over, de koelkast.

ve
door verwijderd - Aug 24, 2004 om 14:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, veel mensen vergissen zich dat eieren in koeling kunnen,dat is niet zo ook al hebben de koelkastfabriekanten zulke mooie eierhouders in de koeling geplaatst.Het feit is dat eieren in de koeling de smaak opnemen van sterk ruikende produckten die u in de koeling bewaard.Hoe dat kan, dat komt door de schaal die in koude ruimtes nog harder en ook wat brozer word,(niet zichtbaar)zodat door het brozer worden het beter geur kan opnemen wat een nadeel is voor de smaak,ook zijn ze sneller oud.(gewoon bewaren in de doos bij normale temperatuur)

Ook komt dit voor bij groenten,een mooie bak in de koeling maar bijna alles van groente moet er niet in!(tip:koop eieren die niet uit de koeling komen!)

ve
door verwijderd - Sep 20, 2004 om 21:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

nee, een ei hoort erbij, eieren in de koeling is niet nodig, ik ben 30 jaar kok geweest, en nog nooit een ei in de koeling gehad. een koel ei smaakt overal naar behalve naar ei. laat je niks wijs maken door geleerde heren met hun "meetinstrumenten"

ve
door verwijderd - Oct 8, 2004 om 00:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hehe, dit is echt zo'n vraag waar een hoop onzin antwoorden op komen. Een ei ligt in de supermarkt in de koeling omdat ze dan langer houdbaar zijn. Een ei is 4-6 weken houdbaar (in de koeling) afhankelijk van temperatuur schommelingen. Maar pas wel op met de data's op de dozen van de eieren wordt vaak gerotzooid (en dit weet ik uit eigen ervaringen vanwege een vakantiebaantje). Het beste kun je eieren gewoon bij de boer halen en is dit niet mogelijk dan moet je er rekening mee houden dat de eieren een paar dagen ouder zijn dan er op de doos staat aangegeven.

Die andere antwoorden waar in staat dat de eieren de geur van andere voedingsstoffen kunnen aannemen die in de koelkast staan, dat is flauwekul, datzelfde gebeurt namelijk ook als je bijvoorbeeld aardbeien in de koelkast hebt staan, daar gaat ook alles naar ruiken. Als je hier bang voor bent gewoon een koelkastei halen. Dit is een soort "geurvreter" voor de koelkast die alle onaangename geurtjes van de koelkast in zich opneemt. Een andere oplossing is sterk ruikende voedingsstoffen gewoon goed af te dekken.

In het kort gezegd eet je weinig eieren, de eieren gewoon in de koelkast bewaren dan zijn ze veel langer houdbaar>

ve
door verwijderd - Oct 14, 2004 om 18:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou, de 1e reactie slaat als een tang op een varken. Natuurlijk zijn vieze eieren niet korter houdbaar! Wat een onzin! Ik bewaar ze altijd in de koelkast, en ze nemen echt geen geur en smaak op van iets anders. Ik ben kok, heb een opleiding in de voedingsmiddelen, en heb alle regels van het HACCP geleerd. De meneer die 30 jaar kok was, heeft het ook fout, maarja, toen bestond de HACCP nog niet.
<SCRIPT language=javascript>postamble();

ve
door verwijderd - Nov 3, 2004 om 14:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

het is echt onzin om eieren in een koelkast te bewaren..eeder stom.. want ze nemen de geur aan van andere producten..en smaken dan bv. naar banaan..leg ze gewoon in ee keukenkastje.. en niet langer dan 2/3 weken bewaren...mocht je ze niet op eten voor die tijd..koop dan een bakje van 6 eieren...

gr bleubell

ve
door verwijderd - Nov 3, 2004 om 23:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hé bluebell, kun je niet lezen? De eieren nemen geen geurtjes over! En bananen mag je niet eens in de koelkast bewaren, want dat is een tropische vrucht. Geen enkele tropisch vrucht mag in de koelkast, omdat ze dan onderhevig zijn aan lage-temperatuur-bederf. Dat zie je, b.v. bij een banaan, aan glazige plekken op het vruchtvlees. Tropische vruchten zijn: bananen, ananas, mango, guave, passievrucht enz. En neem van mij aan, als kok en HACCP ervaringsdeskundige, weet ik echt wel waar ik het over heb.

"Eieren bewaart u best koel en droog".(bron:veiligvoedsel.org)  "Bewaar eieren in de koelkast, neem ze er op het laatste ogenblik uit" (bron:voedselagentschap)  "Eieren zijn bederfelijke levensmiddelen en dienen daarom bij aankoop zo vers mogelijk te zijn. Het is aan te bevelen om bij de aankoop ieder ei afzonderlijk op barsten en vervuiling te controleren. Via een gebarsten of vervuilde schaal kunnen bacteriën en schimmels in het ei dringen. Na aankoop moeten de eieren zo spoedig mogelijk naar huis worden gebracht. Extreme temperatuurschommelingen hebben een nadelige invloed op de houdbaarheid. Om de houdbaarheid te verlengen moet u de eieren koel  bewaren in de koelkast. Eieren verliezen in een dag op kamertemperatuur meer versheid dan in een week in de koelkast. Eieren voelen zich het meest thuis in hun doosje. Zo zijn ze beter beschermd tegen licht en temperatuurschommelingen."(bron:xquis.com)

ve
door verwijderd - Nov 3, 2004 om 23:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Miranda. Ik bewaar mijn bananen ook in de koelkast en nu viel het
ook de ze de laatste tijd erg naar (gebakken) ei smaakten. Dus bedankt
voor je tip ik leg voortaan geen bananen meer in de koelkast. Groeten -
PML

ve
door verwijderd - Nov 5, 2004 om 22:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Meestal is er boven of onder je koelkast een ruimte om wat te bewaren, zet daar je eitjes weg!!!

ve
door verwijderd - Nov 22, 2004 om 19:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mijn deskundige vader, is met het oog op salmonella het beste dat je eieren in de koelkast bewaard.

Groetjes, Jan

ve
door verwijderd - Nov 28, 2004 om 13:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoals in 1 van de reacties staat is de houdbaarheidsdatum die op de eieren staan gekoppeld aan de bewaaromstandigheden. Indien er op de doos staat dat je onder de 7 C moet bewaren, garandeerd de producent dat die eieren tot de datum op de doos aan hun kenmerkende eigenschappen zullen voldoen. Overigens behoort bij die kenmerkende eigenschappen een besmettingsrisico met salmonella, al is dat momenteel 1 ei op de zoveel duizend eieren. Dat risico blijft, in de koeling of er buiten bewaard, hetzelfde. Indien je de eieren warmer bewaard zullen de betreffende eieren de THT-datum in principe niet halen en vervalt de garantie van de producent. Een "mits/dan" garantie.
Dan de vraag over de kwaliteitsachteruitgang van eieren in de koeling. In een koelkast wordt altijd vocht aan de producten ontrokken en bestaat de kans op zogenaamde "tainting": de overdracht van geur tussen producten. Tainting is te voorkomen door de producten die een nadrukkelijke geur afgeven in afgesloten bakjes te bewaren en de koelkast regelmatig schoon te maken (koelkastgeur). Het uitdrogen van eieren is niet te voorkomen en verloopt sneller in de koelkast dan bewaard erbuiten op een koele plaats. De eierschaal is permeabel en geeft vocht af aan zijn omgeving, waardoor naarmate het ei ouder is in de bovenkant van het ei de "luchtkamer" steeds groter wordt. Een ei wat erg oud is kun je daarom ook herkennen door deze in water te leggen. Indien het ei rechtop gaat drijven is deze al aardig aan de leeftijd.
Waar de eieren te bewaren hangt daarom af van je gebruikpatroon:
- regelmatig verbruik: bewaar ze erbuiten en hou er rekening mee dat de eieren de THT-datum niet halen, maar je voorkomt indrogen dus kwaliteitsverlies.
- laag verbruik: bewaar ze in de koelkast, de eieren kunnen vaak nog ruim na de THT-datum worden gebruikt, maar de kwaliteit van de eieren loopt door het indrogen wel terug.

ve
door verwijderd - Dec 28, 2004 om 12:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dirk van den Broek heeft zijn eieren niet in de koeling.

ve
door verwijderd - Dec 28, 2004 om 12:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

In verband met salmonella mag je eieren tegenwoordig ook niet meer rauw eten. Dus met bakken erop letten dat de dooier goed gaar is.