ge
door gerard teeuwen May 17, 2017 om 12:50
Voeding & gezondheid

Geen kilometervergoeding van zorgverzekering CZ..

Mijn echtgenote is ernstig ziek en is doorverwezen naar een Academisch ziekenhuis voor een e.v.t. behandeling.
Ik ben nu twee keer met eigen vervoer daar naartoe gereden en CZ vergoed niet de gereden kilometers.
Ik vind dit ontzettend krom want als ik geen eigen vervoer zou hebben dus aangewezen zou zijn op taxivervoer
omdat zij door haar ziekte niet met bus/trein kan reizen.
Wie betaald deze kosten dan?

15066 13 Rapporteer

marita5
door marita5 - May 17, 2017 om 12:55
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Gerard Teeuwen ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.cz.nl/vergoedingen/vervoer

tijger1
door tijger1 - May 17, 2017 om 12:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan betaalt u die kosten dus ook zelf.

Alleen in speciale ziektegevallen wordt het vervoer, kilometervergoeding of desnoods taxi, vergoed en dan is er eerst nog een eigen bijdrage.

Vergeet niet die kosten tegen de werkelijke kilometerprijs van uw auto volgend jaar op te voeren op uw aangifte.

ne
door neodutchio - May 17, 2017 om 13:07
5128 Antwoorden / 12 Vragen

Tja, u kunt het krom vinden, maar u heeft zelf voor CZ gekozen als verzekeraar. Nog maar 7 maandjes te gaan en u kunt weer overstappen. Dan wel eerst even kijken wat u zou willen verzekeren zodat wij volgend jaar niet weer een vraag van u krijgen.

tijger1
door tijger1 May 17, 2017 om 13:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is bij elke verzekeraar hetzelfde.

wi
door wilhelmina59 May 17, 2017 om 15:50
507 Antwoorden / 0 Vragen

En ook tijde van ons aller zaliger Ziekenfonds was dit vaste prik.

jo
door jorisw May 17, 2017 om 17:02
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Niet zo flauw doen Wilhelmina. In de ziekenfondstijd was alles perfect. Spotgoedkoop, nooit wachtlijsten, alles werd vergoedt en de premies stegen noooiiitttt.

Po
door Pontiac May 19, 2017 om 16:45
131 Antwoorden / 5 Vragen

JORISW , vroegeh toen de bulden nog kuilen waren en de kuilen nog bulden waren ging je op je 14 e werken ,mocht je met je 65 e met pensioen en een paar maanden later kei dood .

ne
door neodutchio May 19, 2017 om 17:29
5128 Antwoorden / 12 Vragen

@Pontiac, die tijd heb ik dan weer niet meegemaakt. Wel dat je koeien nog met een korte oe schreef.

panter22
door panter22 - May 17, 2017 om 13:27
6599 Antwoorden / Vragen

Buiten de eigen gemeente zou je echtgenote met de Valys kunnen reizen. Dat is ook niet gratis.
Wees blij dat je een auto hebt.  Ik hoop dat een behandeling voor je echtgenote mogelijk is. Sterkte.

gerbera
door gerbera - May 17, 2017 om 16:18
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Vervoerskosten worden in de meeste gevallen vergoed voor bezoek bij opname. Dit zit dan in de aanvullende verzekering waarbij rekening gehouden moet worden met een eigen risico. Vervoer van en naar een ziekenhuis voor een medisch consult valt daar niet onder. Deze kosten kunt u opvoeren bij uw belastingaangifte.

me
door mepje1 - May 19, 2017 om 12:12
5 Antwoorden / 0 Vragen

Om in aanmerking te kunnen komen voor kilometer vergoeding moet je een medische indicatie hebben van het CIZ,Dat noemen ze zittend ziekenvervoer,  en dan moet je verzekering dat ook nog goedkeuren of je in aanmerking komt voor auto of taxi vervoer.  Deze indicatie krijg je alleen als je aan hele strenge regels voldoet, en ernstig chronisch ziek bent. Dus ja, het klopt dat jij er geen vergoeding voor krijgt als je die indicatie en machtiging neit voor hebt. Als iedereen nou zomaar kilometervergoeding gaat vragen dan zijn de ziektekosten al helemaal neit meer te betalen

ma
door marnix1 May 19, 2017 om 13:22
256 Antwoorden / 22 Vragen

Miepje, volgens mij bepaalt het ciz een heleboel maar zittend ziekenvervoer wordt toch echt door de zorgverzekering zelf ge-indiceerd, en betaald.

adriaan2
door adriaan2 - May 19, 2017 om 13:36
104 Antwoorden / 0 Vragen

Zo simpel is dat. Gewoon even lezen, uitprinten en door de behandelende arts laten teken om daarna op te sturen. Ik zag het toen mijn echtgenote voor de chemo en later de bestraling ging. Ik had gelukkig de mogelijkheid en tijd om zelf te rijden. Alleen al het telefoontje met het aangewezen spijkenisser taxibedrijf was voor mij al een teken aan de wand"cq "U gaat na de behandeling maar gewoon in de wachtkamer zitten en U ziet ons wel komen". Er zaten in de wachtkamer mensen soms uren te wachten op het "veevervoer". Aan het eind van de behandelingen alles keurig, onder inhouding van de eigen km bijdrage, van CZ op de rekening gekregen.
Zie link van @maritas.

tijger1
door tijger1 May 19, 2017 om 16:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De vrouw van de Ts is wel ernstig ziek, maar dat wil helemaal niet zeggen dat zij voor chemotherapie naar het ziekenhuis gaat. Want dan had CZ dat dus wel vergoed.

th
door theodorusme - May 19, 2017 om 16:08
111 Antwoorden / 7 Vragen

De autokosten voor het bezoek aan arts/ziekenhuis zijn fiscaal aftrekbaar. U kunt dan de werkelijke kosten, ook parkeerkosten aftrekken. Op de website van de ANWB zijn de werkelijke km-kosten voor uw auto te vinden. Er geldt echter wel een drempel voor de fiscus.

jo
door jo-el - May 19, 2017 om 16:49
18 Antwoorden / 4 Vragen

bij de meeste verzekeringen is er wel een km vergoeding voor eigen vervoer vanuit het basispakket, word berekent via een hardheidsclausule waar u dan wel aan moet voldoen natuurlijk.

@theodorusme,  dat is bruikbaar nieuws, maar hebt u mss een linkje?  ........ Op de website van de ANWB zijn de werkelijke km-kosten voor uw auto te vinden........

marita5
door marita5 May 19, 2017 om 16:58
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Jo-El , misschien bedoeld @theodorusme dit , klik op de rode regel . https://www.anwb.nl/auto/nieuws/2017/maart/bereken-je-autokosten-voor-de-belastingaangifte

jo
door jo-el May 19, 2017 om 17:29
18 Antwoorden / 4 Vragen

@marita5 bedankt ik ga er mee aan de slag.

marita5
door marita5 May 19, 2017 om 18:20
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan .

tijger1
door tijger1 May 19, 2017 om 23:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jo-el. Elke basisverzekering kent de hardheidsclausule.

jo
door jo-el May 20, 2017 om 09:10
18 Antwoorden / 4 Vragen

@TIJGER1,  oke dat wist ik niet,  gelukkig niet zo vaak mee van doen.

tijger1
door tijger1 May 20, 2017 om 09:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jo-el. De regels voor die clausule zijn gewoon vastgesteld en openbaar, maar voordat je daarvoor in aanmerking komt is het echt bar.

jo
door jo-el - May 19, 2017 om 20:03
18 Antwoorden / 4 Vragen

en heel belangrijk om te weten de km pas declareren als je eigenrisico al helemaal opgebruikt is.(( te controleren op de site van je verzekering)) anders word het eigenrisico van 385eu eerst van je km.vergoeding afgehaald plus een eigen bijdrage van 100eu en dat zou zonde zijn toch?

ha
door halex May 20, 2017 om 23:43
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Dat slaat nergens op. Je krijgt altijd je zorgkosten minus € 385 vergoed. Of je je eigen risico nu kwijt bent aan 't ziekenhuis of aan de vervoerskosten maakt natuurlijk helemaal niets uit. Een euro is in beide gevallen evenveel waard. Namelijk een euro.

jo
door jo-el May 21, 2017 om 00:28
18 Antwoorden / 4 Vragen

jah oke, maar als je het eigenrisico gebruikt hebt krijg je tenminste je gedecareerde km terug.
stel je hebt recht op 500eu,  daar gaat 385eu eigenrisico en 100eu eigen bijdrage vanaf dan krijg je maar 15eu uit betaald.
en anders 400eu,  dat voelt toch wel anders/lekkerder

tijger1
door tijger1 - May 19, 2017 om 20:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jo-el
Wat een onzin, pas declareren nadat het eigen risico opgebruikt is. Die eigen bijdrage voor vervoer wordt ALTIJD op de vergoeding in mindering gebracht. Vooropgesteld dat dat vervoer voor vergoeding in aanmerking kont.

jo
door jo-el May 20, 2017 om 09:14
18 Antwoorden / 4 Vragen

@TIJGER1, eigen BIJDRAGE word idd altijd ingehouden, zei ik ook.   ik had het daarnaast over eigenrisico van 385eu.  als die nog niet geheel verbruikt is op moment van km declareren dan word die ook alsnog eerst ingehouden. dus eerst wachten tot ziekenhuis/apotheek ofzo gaat declareren bij je zorgverzekering zodat die op 0,0 staat.

tijger1
door tijger1 May 20, 2017 om 19:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jo-el. U schrijft: " en dat zou toch zonde zijn." Waar slaat dat dan op? Stel je krijgt een kilometervergoeding omdat je naar een ziekenhuis moet wegens een chemokuur. Denkt u dan niet dat dat eigen risico bij het binnenstappen bij de specialist al volledig verbruikt is? En of je nu de zorgverzekeraar moet betalen voor de pillen die je gehad hebt,of voor een ziekenhuis bezoek, of je krijgt de vergoeding aan kilometers niet uitbetaald. Het eigeb risico moet tenslotte betaald worden.

jo
door jo-el May 21, 2017 om 08:25
18 Antwoorden / 4 Vragen

@TIJGER1, jah oke, het eigenrisico moet betaald.........dat klopt, maar als je het eigenrisico gebruikt hebt krijg je tenminste je gedecareerde km terug.
stel je hebt recht op 500eu km-vergoeding,  als ze dan uitbetalen en daar gaat  385eu eigenrisico en 100eu eigen bijdrage vanaf dan krijg je maar 15eu uit betaald.
en anders 400eu,  dat voelt toch wel anders/lekkerder

jo
door jo-el May 21, 2017 om 08:31
18 Antwoorden / 4 Vragen

@TIJGER1,  en ja ik weet het is een sigaar uit eigen doos!

tijger1
door tijger1 May 21, 2017 om 08:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jo-el. U kunt niet rekenen.

ma
door mario47 - May 19, 2017 om 20:57
56 Antwoorden / 2 Vragen

Dit is een aftrekpost bij de belastingaangifte

sandra hitz
door sandra hitz - May 20, 2017 om 10:35
1 Antwoorden / Vragen

Als uw vrouw niet met het openbaar vervoer kan, dan kunt u met een verklaring van de arts een machtiging bij de CZ aanvragen voor taxivervoer.
U kunt dan alsnog kiezen om haar zelf te vervoeren en een declaratie indienen bij de CZ. Ik wens u beide heel veel sterkte.

tijger1
door tijger1 May 20, 2017 om 22:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is dus onjuist.