Hallo, ik heb nu geen vasye tandarts meer maar moet toch weer gaan. Nu had ik een afspraak gemaakt bij eennieuwe tandarts, en ze vragen mj of ik al gelijk 100 euro mee wil nemen. is dit normaal? Hier heb ik nog nooit van gehoord.\ Wie heeft het juiste antwoord..ik denk al dat ik een andere ga zoeken want ik vind dit maar vreemd.
Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.
Vermoed dat deze tandarts slechte ervaringen heeft met wanbetalers. Het is niet verboden om dat te vragen. Heb je soms zelf bij een andere tandarts niet altijd je rekening op tijd voldaan?
Normaal is het in ieder geval niet, maar uw tandarts mag van u vragen om meteen een betaling te doen na de behandeling. Ze zijn vast bang dat u de rekening niet zult betalen en dat ze naar hun geld kunnen fluiten. Het staat u echter vrij om een andere tandarts te zoeken en ik zou dat in uw geval ook doen. Je krijgt toch het gevoel dat je meteen al bij de eerste intake100 euro kwijt bent. En doen ze daar dan niet aan pinnen??
Als een tandarts weet of mag verwachten dat u voor tandzorg niet verzekerd bent bij een zorgverzekeraar, dan is het heel gebruikelijk dat zij vragen om de rekening na een behandeling direct contant af te rekenen. Zij staan hiermee in hun volste recht aangezien zij de rekening voor de behandeling alleen maar bij u kunnen indienen. Dit is overigens zeer gebruikelijk bij het tandartsengilde. U kunt de rekening eventueel wel indienen bij uw zorgverzekeraar als de behandeling uit de basis zorgverzekering wel voor vergoeding in aanmerking komt, dit kunt u navragen bij uw zorgverzekeraar.
Dat is niet normaal. Maar een eerste controle met gebitsfoto dan komt dat ongeveer neer op dat bedrag. Wanneer U aanvullend verzekerd bent zal men minder geneigd zijn voorafbetaling te vragen. Bij de basisverzekering zijn weinig zaken opgenomen. U overschrijdt dan al snel de standaardvergoeding. Door schade en schande wijs geworden vragen de tandartsen om betaling vooraf van extra -niet gedekte- kosten. Mvrgr.
door Gerry1969May 1, 2016 om 22:14
3449 Antwoorden / 25 Vragen
Ts heeft nu geen tandarts, vermoedelijk al geruime tijd. Aanvullende verzekering zal dus niet aanwezig zijn. Terecht dat een tandarts contante betaling eist, er valt bij de verzekeraar niets in te dienen. En de tandarts kent ook de betalingshistorie niet van deze nieuwe cliënt. Diewilik
door mein33May 1, 2016 om 13:49
5658 Antwoorden / 28 Vragen
@tijger1,
Er staat voor volwassenen het e.e.a. omschreven onder "vergoeding bijzondere tandheelkunde vanuit de basisverzekering" en behandelingen die vallen onder "bijzondere orthodontische zorg vanuit de basisverzekering". Vandaar mijn verwijzing.
vr.gr. mein33
door tijger1May 1, 2016 om 14:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen
Ja, dat weet ik, maar dat dek je niet met € 100,00:-)
Ja, dat is redelijk normaal. Boter bij de vis. Anders moet die tandarts maar afwachten of je wel betaalt. Bij andere zaken moet je toch ook contant/pinnen betallen als je een dienst of produkt afneemt?!
Als u geen vaste klant bij de tandarts bent, is dit inderdaad zeer gebruikelijk. U kunt gaan rondbellen, maar de meeste tandartsen werken op dezelfde manier. Zij weten namelijk niet of u wel of niet verzekerd bent en willen geen gedonder achteraf met niet betaalde nota's.
Ik ging laatst boodschappen doen en na het registreren van mijn aankopen bij kassa moest ik direct betalen. Ben direct een andere supermarkt gaan zoeken, maar schijnt overal zo te zijn.
Ook ik vind dit niet vreemd. Persoonlijk betaal ik op rekening maar ben dan ook al jaren klant. Een andere tandarts zoeken omdat dit u niet aanstaat is geen reden want een ander zal hetzelfde doen n.l. cash of pinnen in ieder geval meteen betalen. Zou ik ook doen bij een vreemde.
Ben tijdens een vakantie, in eigen land, ooit bij een vreemde tandarts geweest. Die vroeg mij vooraf netjes wilt u pinnen of contant. Het is voor deze een administratieve rompslomp om eenmalig al uw gegevens te moeten verwerken en de rekening vervolgens naar uw verzekering of u te sturen. En dan maar hopen dat hij zijn geld krijgt.
De tandarts stuurt waarschijnlijk liever ook gewoon facturen die dan netjes worden betaald door de klanten (dat is immers veel makkelijker). Maar als dat tot gevolg heeft dat er bij veel klanten een incassoprocedure aan te pas moet gaan komen dan verzin je wat anders. In de meeste gevallen wordt dat dan wel geregeld door een factoringbedrijf, maar het duurt wel heel lang voordat het geld binnen is. En die tandarts kan ook niet tegen zijn medewerkers zeggen dat ze even wat minder salaris krijgen omdat nog niet al het geld binnen is.
En waarom heb je dat dan niet meteen gevraagd aan de tandarts/assistente wat hier de reden van is? Ik vind het vrij normaal, en zo bijzonder is het niet, want dit gebeurt wel vaker bij tandartsen. Los daarvan, je neemt een dienst af, dus meteen betalen.
Het juiste antwoord is er niet, iedere situatie kan weer afwijkend zijn. Ik heb nog een andere variant.
Mijn tandarts stuurt de rekening naar de Ohra, waar ik géén! aanvullende tandartsvezekering heb, terwijl ik om directe toezending had gevraagd. De Ohra schreef mij op haar beurt en naam weer een factuur met de oorspronkelijke tandartskosten.
Daarmee kan een verzekeraar mijn tandartsgeschiedenis volgen......onacceptabel. Verzekeraars hebben, politiek gewild, echter ook meer power om uitstaande rekeningen te mogen incasseren, tot beslaglegging en zwartelijst toe. Het is een procedere van een afgesloten contract tussen de verzekeraar en de tandarts. De wensen van de klant doen er bij beide helemaal niet toe. Deze, nu ex-tandarts, wilde niet direct een rekening uitschrijven en niet contant afrekenen.
door CookiesMay 1, 2016 om 20:46
13336 Antwoorden / 36 Vragen
Wat je schrijft in de laatste alinea klopt: de macht van de zorgverzekeraar is groter dan die van een tandarts. Dus is het voor een tandarts wel zo handig/rendabel als de verzekeraar achter wanbetalers aan gaat. Mijn tandarts (waar ik altijd meteen de rekening pinde) begon daar ook ineens mee, terwijl ook ik geen tandartsverzekering heb. Ik heb hem de keuze gegeven: of je stuurt voortaan de rekening naar mij of ik ga naar een andere tandarts. Hij koos voor de 1e optie.
door hansje kleinMay 1, 2016 om 23:18
3037 Antwoorden / 62 Vragen
Mijn zorgverzekeraar Ohra had aan mijn klacht, dat ze geen recht hadden mij een rekening te sturen helemaal geen boodschap, maar deelde mede, dat ze een geldig incassocontract met de tandarts hadden. In mijn ogen wordt hun zorgverzekeraarspositie daarmee inderdaad volledig misbruikt. De eigenwijze tandarts heeft op zijn beurt nooit het patiëntendossier naar mijn nieuwe tandarts opgestuurd, ondanks meerdere maningen. De nieuwe tandarts schrijft echter ook zelf geen rekeningen, maar laat die opstellen en incasseren door een derde bedrijf.
door CookiesMay 1, 2016 om 23:54
13336 Antwoorden / 36 Vragen
Je had ook de klacht niet bij Ohra, maar met je tandarts moeten bespreken. Alleen hij kan de wijze van factureren wijzigen, niet de verzekeraar.
door hansje kleinMay 2, 2016 om 00:39
3037 Antwoorden / 62 Vragen
Ik had beide aangesproken en beide wezen de klacht af...
Is dit niet gewoon normaal? Wel is zelf naar nood tandarts gemoeten , dus niet mijn eigenste en moest alles meteen betalen. Mijn eigen tandarts heb ik al vanaf mijn 18e en krijg altijd rekening achteraf. Kan me voorstellen dat een tandarts die je verder kent je de keus krijgt of de rekening ineens volledig betalen of gedeelte en de rest volgt op rekening.
Gelijk betalen als nieuwe klant kan ik me voorstellen maar waarom contant en hoe weet hij van te voren dat het 100 euro kost ? Vind het wel vaag. Ik denk dan toch snel dat hij dit gaat vergeten te melden bij de belasting.
Geen idee of het 'normaal' is, maar in het huidige klimaat van mensen die -om welke reden dan ook- de rekeningen voor medische handelingen niet meer kunnen (willen) betalen, kan ik me heel goed voorstellen dat een tandarts een nieuwe klant vraagt om direct (in elk geval een deel, weet niet wat hij/zij in uw mond gaat uitvoeren) te betalen.
Wat zou U doen ? Staat een totaal nieuw klant voor de deur, waarvan u geen idee heeft, hoe zijn credietwaardigheid is. Kan je een onderzoek aan spanderen van vele honderden Euro's of.. boter bij de vis = Euro's direct na de behandeling met vooraf bewijs van Euro's aanwezig cq vooruitbetaling. Niet de eerste keer, dat iemand na "consumptie van de dienst" komt met: "sorry, u weet wel: kikker en veren plukken ". Het feit, dat anno 2016 iemand GEEN vaste tandarts heeft, EN nogal wat mensen zeggen de tandarts NIET te kunnen betalen ( ik ben ieder jaar een € 35-50 kwijt = 4 kratjes pils ) zou bij mij als ZZP-dienstverlener exact hetzelfde voorstel hebben opgeleverd.
Wel eens bij de supermarkt geprobeerd op rekening te kopen ?
Ik ga vanmiddag ook voor het eerst naar een nieuwe Tandarts. Die heeft aan mij nooit iets gezegd over geld meebrengen. Ik vind het dus wel vreemd, maar misschien hebben ze slechte ervaring met nieuwe patienten, die een keer komen, niet betalen en nooit meer terugkomen.
Dit heb ik nog niet mee gemaakt,normaal krijg je via Famed de rekening van de behandeling. Deze rekening komt meestal na ca. 3 weken.Maar als je helemaal geen tandartsverzekering hebt afgesloten dan denk ik dat de tandarts wel zo mag handelen.
Beste, de toon is (financieel) meteen al gezet. 'k zou zeggen, kies een andere!!!
Is mij ook al opgevallen, dat bij een nieuwe tandarts komen het financiële aspect centraal staat. Keuze is groot genoeg. Hier (regio Den Haag) in ieder geval.
Onze tandarts wil alles meteen betaald hebben via een pinpas. Waarom???
1. je hoeft niet steeds achter wanbetalers aan en incasso inschakelen met de nodige kosten 2. indien het uitbesteedt wordt kost dit de gemiddelde tandarts 35000 extra per jaar Doe je hetzelf kan de assistente dit direct bijwerken in de geautomatiseerde boekhouding
gezien de huidige methaliteit is het slim en handig en kosten besparend.
Uiteraardt krijg je wel een betalingsoverzicht dat vervolgens ingediend kan worden bij de verzekeraar.
Ik heb een mobiel abonnement bij Vodafone Red Together met mijn vrouw als medegebruiker genomen om buitenshuis wifi te hebben en te gebruiken. Nu kwam ik erachter dat Vodafone mijn thuisgebruik van de wifi (deze gebruik ik overig van Ziggo) de mb"s noteert en aftrekt van mijn afgesloten gb contract bij Vodafone. Bijvoorbeeld: op 02/03/2024 heb ik om 19.23 0,01 mb gebruikt. Hoe dan? als ik en
...
Lees meer
Ik heb een CDi (brommer onderdeel) besteld en deze zou DPD bezorgen. Echter is de CDi nooit afgelevert alleen de verpakking zat in de brievenbus. En daar gaat het in onze ogen mis, omdat dit geen brievenbus pakket was. De afmetingen van de CDi zie foto zijn groter dan die van onze brievenbus. Wij hebben natuurlijk direct contact gehad met DPD maar zij geven de leverancier de schuld omdat het pakke
...
Lees meer
April dit jaar(2018) kocht ik 2 exact dezelfde nootjes. De kassa sloeg 2 verschillende prijzen aan. Waarom? Andere barcode. En nu is hij nog duurder en proef je flouwe noten bijna zonder zout terwijl de wikkel nog uniek is.