ed
door edwin7 Oct 22, 2016 om 17:54
Voeding & gezondheid

Gezondheidsrisico's psychofarmaca

De moeder van een kennis van mij is sinds kort opgenomen in een verzorgingshuis ivm gevorderde dementie. De vrouw is lichamelijk nog goed en ze is ook lief tegen mensen maar ze laat zich niets opdringen wat ze niet wil, ze heeft dus nog echt een eigen willetje, als ze dan wordt vastgehouden en opgesloten wordt ze kwaad en gaat huilen en schreeuwen. Ze heeft ook veel bij dagbestedingen gelopen, daar hield ze het maximaal een halve dag vol en daarna werd ze onrustig en wilde ze naar huis, dan kwam haar dochter haar ophalen die mantelzorger is. Als ze met haar dochter is, is ze vrijwel altijd rustig omdat ze goed met haar kan omgaan en ze zich vertrouwd en veilig bij haar voelt.

Voor de dochter werd het allemaal ook te belastend omdat de vrouw volledige dagzorg nodig heeft omdat ze niet meer alleen kan zijn en ook niet alleen de straat op mag omdat ze dan haar huis niet meer terug kan vinden, dus zodoende is besloten voor een opname.

Om te testen of de vrouw het tehuis "aangenaam" vond werd een bezoek gebracht zonder te zeggen waarvoor ze daar waren, daar een kopje koffie genoten op de afdeling, de vrouw zei direct spontaan dat ze daar gek zou worden als ze daar zou wonen. De hele week daarna was ze bij de dagbestedingen heel onrustig en niet meer te houden omdat ze toch min of meer doorhad wat er ging gebeuren. Na overleg met het tehuis werd toch aangedrongen om de opname niet uit te stellen en ze er wel mee konden omgaan omdat ze meer met "lastige" gevallen te maken hebben.

De vrouw is de eerste dagen heel rustig en zo mak als een lammetje, geheel buiten haar natuurlijke reactie om, dus zij is volgestopt met middelen die haar rustig houden en haar emoties onderdrukken, zgn psychopharmaca.

De vrouw was zelf altijd tegen en wantrouwend  voor geneesmiddelen die niet direct nodig waren en ze heeft veel aangegeven dood te willen wat niet meer kan worden gehonoreerd omdat ze wilsonbekwaam is, maar blijkbaar mogen ze tegen haar wil haar persoonlijkheid afnemen om haar te "temmen" en ze haar rustig in het tehuis kunnen houden terwijl ze dat eigenlijk helemaal niet wil zijn. Is dit ethisch en wettelijk toegestaan en wat voor gezondheidsrisico's hangen er daar voor haar aan? Het komt mij over dat een verzorgingshuis meer een farmaceutische instelling is terwijl je verwacht dat deze mensen worden geholpen met liefde door mensen die weten hoe ze met deze mensen om moeten gaan om ze rustig te krijgen.

1011 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 22, 2016 om 17:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Triest maar bekend verhaal. Mijns inziens volkomen ongeschikt om hier te plaatsen.

Het gaat over de moeder van een kennis. Dus u kunt hier helemaal niets mee.

hansje klein
door hansje klein - Oct 22, 2016 om 18:19
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Heeft u zelf een idee hoe de maatschappij dit moet oplossen wanneer het voor uzelf zou zijn? Thuis verzorgen gaat niet, platspuiten of vastbinden màg niet, (eigen) geld speelt hierbij geen uitzonderlijke rol en (onkwalificeerde?) groepsverzorging is momenteel de dagelijkse praktijk.......maar dat is niet tevredenstellend. Aan de enige? oplossing:  meer euthanasiemogelijkheden door zelfbeschikking wordt momenteel naarstig gebasteld.

Wie moet hier wat initiëren? Waar houdt humaan op?

Cookies
door Cookies - Oct 22, 2016 om 18:21
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Op deze sites kun je veel informatie hierover vinden http://www.btsg.nl/infobulletin/bopz.html en https://www.dwangindezorg.nl/rechten

tenormin
door tenormin - Oct 22, 2016 om 18:24
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Uw verhaal is, helaas, niet ongewoon. En er wordt inderdaad heel snel naar rustgevende medicatie gegrepen. Maar zoals @tijger1 al aangeeft, hoe triest dit ook is, dit is een consumenten site en wij kunnen helaas geen commentaar leveren op toestanden die in deze verzorgshuizen plaatsvinden. Kan wel, maar doe het niet. Het is het Nederland van nu: lees eens wat meer kranten en tijdschriften: kommer en kwel alom.

To
door Tobie-16 - Oct 22, 2016 om 18:35
1 Antwoorden / Vragen

Dit zal practisch in iedere instelling gebeuren. Als mensen onrustig zijn of worden krijgen ze ''rustgevende'' middelen. Men heeft immers geen tijd om hier veel zorg of aandacht aan te besteden. Het is inderdaad tragisch dat de Zorg in dit land zo is afgegleden. Helaas is dit voor de meeste mensen een Ver-van-hun-bed-show, want als ze zouden weten hoe het er  in de Zorginstellingen aan toe ging brak de hel los.

Cookies
door Cookies - Oct 22, 2016 om 18:36
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ook voor mij is dit een bekend verhaal, in veel verzorgings-/verpleeghuizen wordt zo gehandeld. Ten 1e is er meestal te weinig personeel en ten 2e te veel onbekwaam personeel. Platspuiten is dan voor het personeel een makkelijkere oplossing dan een goede, professionele aanpak van iemand die in de war is.

Maar er zijn echt verpleeghuizen die wel weten hoe met deze mensen het beste kan worden omgegaan (zeg 3 van de 10), zodat mensen niet helemaal uit hun bol gaan. Als ik de dochter was, zou ik z.s.m. op zoek gaan naar een ander huis. En natuurlijk gaat dat een behoorlijke tijd duren voordat er een geschikter tehuis wordt gevonden.

Cookies
door Cookies - Oct 22, 2016 om 18:44
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Misschien heb je hier nog wat aan. Je kan filteren op plaats en specialisme https://www.zorgkaartnederland.nl/verpleeghuis-en-verzorgingshuis

Ma
door Mat Matheij - Oct 22, 2016 om 21:04
986 Antwoorden / 3 Vragen

Dementie is een geleidelijk proces. U geeft al zelf aan dat ook de dochter niet meer kan voorzien in tijdelijke begeleiding als mantelzorger. Of de verpleeginrichting de juiste is valt moeilijk te beoordelen. Ook is uw persoonlijke vaststelling dat er sprake zou zijn van toediening van bepaalde middelen niet vastgesteld. Haar dochter zou kunnen eisen een overzicht daarvan te verkrijgen. Dat lijkt ook de juiste weg. Dementie is een lijdensweg daar valt niet aan te tornen.